"ideale" linecheck?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • trinityXXIV
    • Jun 2007
    • 25

Hey, bedankt voor de waardevolle reacties!
    Had ik maar gewoon blokfluit leren spelen

Grtz,
    Kris.

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Originally posted by showband
      dit standpunt heb ik nooit begrepen.
      Op een of andere manier is de norm geworden dat toetsenisten zelf maar even de zaalmix moeten doen voor hun instrumenten.
      Begrijp mij niet verkeerd Showband; Ik hou als techneut liever alles in de zaal onder eigen hand dan dat de muziekant op het podium dit doet. Ik ben in de situatie dat dit ook altijd kan. Muziekanten moeten op het toneel hun show geven en niet schuiven, daar zijn wij voor. Het kwam hier alleen ter sprake en daarom haakte ik er op in.

Comment

• tarpan
        • Dec 2008
        • 266

Inderdaad je verschillende presets, zoveel mogelijk op het zelfde niveau houden.
        Je kan de mixer altijd een playlist geven met beknopte! info qua solo's: song1-gitaar, song2-piano, song3...
        Gebruik dan wel de titels van de nummers

Ga zelf ook niet te veel experimenteren/spelen met compressors e.d.
        De dynamiek die jij wegneemt kan de mixer er niet terug insteken.

Blijft dus eigenlijk gewoon een kwestie van communicatie
        als je bij de brom zit...

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

Dat je MIDI gebruikt en er dus niet altijd iets binnenkomt vanaf het instrument wat je bespeelt kun je gewoon melden. Lijkt me niet iets waardoor je dom wordt aangekeken. Verder niet tijdens de show aan de toonregeling van je piano gaan zitten, of je moet presets maken en laten horen tijdens de soundcheck. Het is niet fijn als een toetsenist je mix om zeep helpt door halverwege een nummer te denken dat het misschien wel mooier is om "wat meer hoog" er bij in te draaien.

Comment

• Gitarist 62
            • May 2006
            • 278

Originally posted by berolios
            Ram-bam-thank-you-ma'am!!
            Ik geef er toch echt onder vrijwel alle omstandigheden de voorkeur aan om zélf mijn mix te maken, dan met annoying sub-mixertjes van toetsenisten. De toetsenisten die graag tóch hun eigen mix willen maken, bied ik meestal aan het dubbel te doen: ze maken met hun mixertje hun eigen monitorgeluid en ik krijg alles gewoon apart voor de zaal.
            Juist. en dáárom ben ik zo blijk met de 'link' aansluiting op de DI-tjes! Die gaan naar het eigen behr** mixertje waar de toetsenist zo trots op is en waar hij fijn zelf naar mag luisteren en ík krijg een netjes en schoon signaal van alle keys apart op mijn tafel
            ~Clearsound~

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

nope. Volumeverschillen bij de toetsenist komen omdat zijn/haar afluistering anders klinkt dan die in de zaal.

Als die een pad met donderend sublaag gebruikt zal er uit standaard stagemonitors geen reet te horen zijn. De volumeknop op het ding gaat op tien .... et presto... de zaalmix gaat de schuif dichtgooien.

Het volgende nummer begint op een piano.... helaas staat de schuif in de zaal nog dicht. Maar de monitor geeft dit prima door dus de toetsenist zet zijn volume weer terug. Resultaat de zaalmix is kut

De toetsenist heeft zijn volume keurig gelevelled gehad op zijn monitors. Helaas krijgt ie achteraf weer een briesende scheldende PA man die zegt dat ie @!#$%^ zijn levels vooraf glad moet trekken. Wat natuurlijk niet kan want vrijwel nooit heb je thuis een installatie met de response van het zaalsysteem wat je de volgende keer weer tegenkomt.

Ik heb trouwens gemerkt dat bij In-Ear gebruik van toetsenisten, waarschijnlijk door het full range karaker en het ontbreken van knoertharde "storingsbronnen" (lees gitaar en drums)
              de zaaloutputs van toetsenisten aanzienlijk rustiger worden.
              Maar echt levellen van een toetsensetup met veel soorten geluidsbronnen gaat een band die op verschillende PA's speelt echt nooit lukken.

oplossing : Gewoon een piano en een B3 of een dominator
              Last edited by showband; 09-11-10, 17:19.
              lekker belangrijk!

Comment

Working...