"ideale" linecheck?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • trinityXXIV
    • Jun 2007
    • 25

"ideale" linecheck?

Hey,

Totnogtoe had ik enkel vocals en een digitale piano te linechecken. Maar nu komt daar een keyboard bij, waar er natuurlijk veel verschillende klanken uit komen: van "zachte pads" tot scherpe brass-klanken. Kortom, niet alleen dynamiek door het spelen, maar ook door verschillende timbres...

Nu is mijn vraag: hoe linechecken jullie zo'n instrument het liefst? Mij wordt meestal nogal droog gezegd "speel zo luid mogelijk", maar ik kan me ergens ook moeilijk voorstellen dat een goede linecheck absoluut niets méér is dan vermijden dat iets overstuurt ... Kan ik ook best wat arpeggio's spelen van basnoten tot in het hoge ijle, of zijn jullie daar niets mee?

Trouwens, als ik linecheck met iets als brass, dan schiet er precies van de rest van de klanken niets meer over... Misschien ook omdat ik zelf al een stuk van de balans probeer te regelen door 'in het oor springende' timbres al een stuk zachter in te stellen... Is dat eigenlijk wel zo'n goed idee dat ik zelf op balans op anticipeer?

En nog een zeer domme vraag naar aanleiding van een nogal fiasco-optreden: ik ging ervan uit dat mixers wel weten dat ze best geen keys beginnen muten omdat ik er niet -zichtbaar- op speel (MIDI)... ? Of is dat iets wat ik echt op voorhand moet vermelden? Wil hen ook niet doen alsof de mixer een dom kalf is, maar minutenlang spelen op een gemute instrument (en tijdens het spelen dus paniekerig mijn kabels aan het controleren gaan) is ook niet leuk. ("jij was toch op je keyboard bezig, dus dat stond open maar daar kwam niks van binnen, ik vond dat ook al bizar" - "mja, ik speelde die snelle rock'n roll op een licht plastieken klavier maar met de véél betere pianoklank van de digitale piano" - "oh, maar die had ik dichtgedraaid")... *zucht*

Alvast bedankt voor de respons!
    Kris.
  • showband
    • May 2001
    • 4516

hahaha, hoe herkenbaar. Ik sta ook geregeld tegen gemute microfoons aan te zingen.

Wat nog het meeste voorkomt is dat er met blazersgroepen een van de instrumentmicrofoons niet of amper aan staat. Tijdens de solo in het voorstelrondje aan het eind van de avond blijkt dat dan ineens.

Technici met een muzikale achtergrond heb je niet veel hoor. Die moet je knuffelen en met geschenken overladen.
    lekker belangrijk!

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 649

Hele dynamische "ingangen" worden nog weleens ge-mute, zal niet de eerste keer en ook zeker niet de laatste keer zijn..... vervelend, maar kan gebeuren.Zeker lastig omdat je vaak ook nog, als toetsenist, met een kleine amp naast je zit waardoor JIJ het keyboard prima hoort en alleen de eindmix het niet versterkt...jij merkt er nauwelijk tot niets van.....

Proberen eens te communiceren met de heren die de schuiven bedienen, zeg wat je wilt of verwacht ( twee richtingsverkeer) en geef hun de vrijheid om dat technisch te interpreteren....doet vaak wonderen!!!

Comment

• trinityXXIV
        • Jun 2007
        • 25

Originally posted by HR Soundproductions
        Hele dynamische "ingangen" worden nog weleens ge-mute, zal niet de eerste keer en ook zeker niet de laatste keer zijn.....
        Wat bedoel je met een "hele dynamische ingang"? Ik kan best begrijpen dat niet-gebruikte microfoons afgezet worden, dat een acoustische gitaar die dreigt mee te resoneren wordt afgezet ... Maar een keyboard ... zorgt dat dan ook voor overlast ? 'k heb 'm nog nooit horen feedbacken of zoemen of zo, dus het nut ervan zou ik toch graag es uitgelegd zien, dan hou ik er rekening mee.

En dan liefst nog wat tips over "hoe wil ik als mixer dat een keyboardspeler speelt opdat ik een goeie linecheck kan doen" (timbre? dynamisch bereik? tonaal bereik?) en "wélke info vind ik als mixer essentieel om voor een optreden te weten"?

Moet ik echt gaan vragen van "hallo meneer, kent u MIDI?"
        ("ja meiske, effe denken... ja 't zou kunnen dat ik daar al es een pint mee zen gaan pakke - ne lange blonde smalle?" )

Grtz,
        Kris.

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Ik begrijp dat je gebruikt maakt van twee (of meer) instrumenten. (Piano en keyboard)

Als je er zeker van wilt zijn de de verschillende geluiden in de goede verhouding versterkt worden ben je denk ik het beste af met een submixer, waarop je zelf de mix van de instrumenten verzorgd. De uitgang van deze mixer kun je dan gebruiken om je sound te versterken door de PA.

Als je een dergelijke mixer gaat aanschaffen probeer dan wel een mixer met behoorlijke klankkwaliteit te nemen, dus niet het goedkoopste alternatief (bijvoorbeeld Behringer) nemen, want dat hoor je dus echt wel terug in je sound.

Comment

• trinityXXIV
            • Jun 2007
            • 25

Originally posted by MarkRombouts
            Als je een dergelijke mixer gaat aanschaffen probeer dan wel een mixer met behoorlijke klankkwaliteit te nemen, dus niet het goedkoopste alternatief (bijvoorbeeld Behringer) nemen, want dat hoor je dus echt wel terug in je sound.
            Hey, bedankt voor de tip, Mark! had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.
            Damn, weer sparen ;-)

Grtz,
            Kris.

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Een ander voordeel van je submixer kan gelijk zijn dat je hieraan je eigen monitor hangt en het monitorlijntje van de PA erbij prikt op een leeg kanaal. Kun je je eigen balans verder afmaken voor je monitor. Ook kun jij zelf kiezen om een compressor te plaatsen tussen jouw submixer en de PA. Als je niet weet wat het is en hoe het werkt is experimenteren wel een vereiste. Voordeel van je eigen compressor is dat jij zelf je sound en dynamic bepaalt en dat je de verhouding lijnniveau/dynamic in eigen hand hebt.

Een techneut kan er ook voor kiezen om een compressor te inserten op jouw kanalen of groepen.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

dit standpunt heb ik nooit begrepen.
                Op een of andere manier is de norm geworden dat toetsenisten zelf maar even de zaalmix moeten doen voor hun instrumenten. Terwijl je als toetsenist soms de helft van de partijen staat te spelen.
                Ik onderscheid drie "mixgroepen"
                -piano/orgel/basic toetsen. Dit is iets wat net zo hard en duidelijk als een slaggitaar zou moeten klinken.
                -soundeffects/brass/solosounds. Deze dingen horen net zo hard en duidelijk als de sologitarist of een blazerssectie! (terwijl de totale toetsenmix meestal wordt "weggemixt" met als maximumlevel deze instrumenten. De piano's en strings zijn dus niet hoorbaar)
                -pads/strings. "als je het niet hoort mis je het" partijen. Liefst vol breed en stereo maar onder de band gemixt. Die vallen dus vrijwel altijd weg

Vanaf het toneel is het bij ***sonmogelijk een complete toetsenmix af te leveren die in alle zaaltjes over telkens andere PA systemen goed klinkt. En in de praktijk vallen er partijen weg of staat ie te hard... Dus als technicus eis je eigenlijk van een toetsenist "Doe zelf mijn werk" en "zorg dat je met niet met mijn PA maar met een vaste PA gaat werken". Dat kost je klanten als je gelijk krijgt.

Als je als zaaltechnicus een sterolijntje met piano krijgt en een andere met de "vreemde geluiden" Dan is het toch beter te managen om die piano luid en duidelijk te mixen dan wanneer je hem dwars door de mix van het "drukke" keyboard hebt?
                Je zou zeggen dat als een keyboard wegens volumeverschillen weggedrukt wordt. Dat je dan JUIST niet ook nog eens die piano ertussenin gemixt wil hebben.
                Je moet als toetsenist dan dat extra keyboard levelen. Niet er nog meer bronnen bij gaan mixen.
                Last edited by showband; 01-08-07, 14:58.
                lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by showband
                  ....Vanaf het toneel is het bij ***sonmogelijk een complete toetsenmix af te leveren die in alle zaaltjes over telkens andere PA systemen goed klinkt. En in de praktijk vallen er partijen weg of staat ie te hard...
                  Ram-bam-thank-you-ma'am!!
                  Ik geef er toch echt onder vrijwel alle omstandigheden de voorkeur aan om zélf mijn mix te maken, dan met annoying sub-mixertjes van toetsenisten. De toetsenisten die graag tóch hun eigen mix willen maken, bied ik meestal aan het dubbel te doen: ze maken met hun mixertje hun eigen monitorgeluid en ik krijg alles gewoon apart voor de zaal.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• flash-a-new-generation
                    • Nov 2006
                    • 228

Originally posted by berolios
                    Ram-bam-thank-you-ma'am!!
                    Ik geef er toch echt onder vrijwel alle omstandigheden de voorkeur aan om zélf mijn mix te maken, dan met annoying sub-mixertjes van toetsenisten. De toetsenisten die graag tóch hun eigen mix willen maken, bied ik meestal aan het dubbel te doen: ze maken met hun mixertje hun eigen monitorgeluid en ik krijg alles gewoon apart voor de zaal.
                    helemaal mee eens. anders moet je dingen gaan maken die er niet zijn. ook is het handig als band een vaste mixer te zoeken die ook interesse heeft in de muziek die je maakt. ik doe bijvoorbeeld een rockgroep en een feestband met blazers sectie. uiteenlopende muziek met een eigen sound. de rockgroep klinkt rete strak en de feestband opener en fleuriger. deze sound ontwikkel je ook in de loop van de optredens. daarom is het fijn als je een vaste mixer hebt (als hij het teminste een beetje kan), want dan heb je vrijwel dezelfde sound (afgezien van de verschillende stacks, mengtafels en akoestieken waarmee je als mixer te maken krijgt. maar de "basis" zal een heel eind hetzelfde zijn.

daarom zijn de twee bandjes die ik doe ook blij met een vaste mixer. dit bevordert ook de communicatie, zo kunnen hun de wensen doorgeven aan mij en eventuele tips geven hoe ze het liefste hun instrument willen laten klinken.
                    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Als er inderdaad meerdere geluiden gelijktijdig worden gespeeld door de toetsenist is het uiteraard beter de balans hiervan door de bekwame mixer te laten bepalen. Deze mix vanaf het podium maken is inderdaad vrijwel onmogelijk, als dat kon waren we allemaal werkeloos.

Ik dacht echter uit de post van de starter op te maken dat hij verschillende instrumenten bespeeld, met verschillende geluiden in verschillende volumes. Maar wel steeds één tegelijk. Hierdoor krijgt de mixer toch maar één geluid binnen wat hij in de mix kan plaatsen.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Als tourmanager heb ik 1 ideale linecheck: alle muzikanten zo snel mogelijk het podium af. Ik ga zelf in juiste volgorde de instrumenten bij langs, er is verder rust op het podium, zorg dat alles gestemd is, en de geluidsman krijgt de kans om rustig aan zijn ding te werken. DAN trek je de muzikanten uit de kleedkamer, pakt het biertje uit hun rechterhand, en mogen ze 3 liedjes spelen (waarbij de geluidsman kiest!).

Perfecte garantie voor een georganiseerde, rustig en kwalitatief hoge line/sound-check.
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• trinityXXIV
                          • Jun 2007
                          • 25

Originally posted by MarkRombouts
                          Ik dacht echter uit de post van de starter op te maken dat hij verschillende instrumenten bespeeld, met verschillende geluiden in verschillende volumes. Maar wel steeds één tegelijk. Hierdoor krijgt de mixer toch maar één geluid binnen wat hij in de mix kan plaatsen.
                          Hmz, dan heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt. Ik speel toch vrij vaak een combinatie (piano van de digitale piano met een pad van het keyboard eronder). Ik heb zelf wel enkele "balansmaatregelen" genomen waarmee ik weet dat op de repetitie de verhouding tussen de 2 instrumenten vrij goed in orde is (bvb, pads staan vaak maar rond de 20% volume als ik het zo mag uitdrukken, belangrijkere rifjes staan een heel stuk luider ingesteld), maar ik weet dus niet of dat wel verstandig is ... ? Voor hetzelfde geld staat de mixer zich af te vragen waarom hij "maar zo weinig binnenkrijgt"?

En het kan best zijn dat AJB zelf de linecheck verzorgt, en de gitaren stemt enzo ... Maar ik ben helaas zo nog niemand tegengekomen! Dus, AJB, in het hypothetisch geval dat jij aan je mengtafel vastgebonden wordt en je een gehoorzame muzikante (zoals ik - mijn lief moest het horen ) op het podium hebt, wat verwacht je dan van me dat ik in jouw plaats speel?

Je laat daarna de band een 3-tal nummertjes spelen voor de soundcheck; ik neem aan dat het ene nummer zich beter leent als soundcheck dan een ander? Zijn er dingen waar we op moeten letten bij die songkeuze zodat jij de juiste informatie krijgt om alles goed in te stellen?

grtz,
                          Kris.

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Wat je moet spelen? Voor een soundcheck zijn eigenlijk maar een paar dingen belangrijk:

- Piano geluid (voor balades, kleine liedjes en belangrijke toetsenpartijen)
                            - Strings (je legt een deken over het geluid, en om de harmonie te kunnen voltooien zul je als geluidsman een perfecte balans moeten maken)
                            - Afhankelijk van de stijl van de toetsenist, (kan zijn dat hij bijv. gitaarsolos dubbelt zoals de Dreamtheater boys, of baslijntjes speelt). Alles wat een BASIS functie van de toetsenist is moet langskomen. De rest zal altijd live bijgeschoven worden.

Maar basis: Piano, Strings op elk toetsenbord. Zelf speel ik altijd iets klassieks, vanwege het volle, dynamische karakter van de muziek. De kleuter-deuntjes uit onze top40 zijn niet bepaald verheffend, dus daar valt niet mee te soundchecken.

Belangrijkste is altijd de sound. Drummers kunnen zich ook zo heerlijk uitleven met een vette solo, terwijl ik aan de mengtafel hoor dat de toms niet gestemd zijn. Zorg dat dat voor elkaar is, speel een dynamisch perfect gespeelde bossa nova, dan een mooie mike portnoy roffel, en kloar.
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Originally posted by AJB
                              ....Voor een soundcheck zijn eigenlijk maar een paar dingen belangrijk....
                              Voor een line-check zijn er wat mij betreft maar twee dingen écht belangrijk:

[1] het moet op het juiste kanaal binnenkomen (dat kan iedereen beoordelen)
                              [2] het moet op de juiste manier binnenkomen (dus zonder gekraak, op het juiste volume, drums goed gestemd, gitaar-amp niet te hard, etc ,etc..) (dat kan elke goede techneut op 5 seconden beoordelen, nou OK, 10 seconden dan)... moet je wel óf hard mogen line-checken (wat meestal niet mag op festivals), óf je koptelefoon bij je hebben ;-)

En als je dat goed georganiseerd doet, resulteert dat in een snelle en goede line-check (vaak minder dan 5 minuten voor 24 kanalen).
                              Is je line-check tevens je sound-check (zoals op de meeste festivals), dan moet je ook naar je outboard kijken en kan het misschien wat langer duren... maar ook hier telt een voorbereid mens voor twee... als alles klopt moet je binnen een minuut of 5 écht wel klaar zijn, zoniet véél korter (ik moet onze checks eigenlijk eens timen)

Hopelijk heb je hier iets aan.
                              Cheers !
                              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...