Versterker Rack samenstellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_marc
    • May 2004
    • 130

Versterker Rack samenstellen

hallo.

ik heb een vraag. ik wil eigenlijk een goed versterker rack kopen.
    maar ik heb der echt bijna geen verstand van hoe en wat ik moet hebben.

ik heb zelf nog een redelijke versterker staan maar die wordt ook een keer vervangen.

nu heb ik zelf even wat bij elkaar gezocht:
    -----------------------------------------------------------------------
    [FONT=Tahoma][FONT=Verdana]Stagg 8 HE ((als case))[/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]---------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT][/FONT]
    [FONT=Verdana][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]P[/FONT][/FONT][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]honic iA 231 F [/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana]Behringer EX 3200[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana]DAP dB Display[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana]Behringer PL 2000[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana]----------------------------------------------------------------------[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana]*-*-*en dan nog een XLR Connect paneel voor me boxenkabel.*-*-*[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana]----------------------------------------------------------------------[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana]is dit goed rack om mee te beginnen. of hebben jullie nog tips.???[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma][FONT=Verdana]mvg Marc[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
    Marc {The Soundboys}
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

vergeet die dap display

Comment

• Turboke
      • Oct 2006
      • 463

welke zijn de versterkers? want dat is denk ik wel het belangrijkste.

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

XLR Connect paneel voor je boxenkabel? Ik neem aan dat je speakerkabel voorzien is van Speakon-aansluitingen, niet van XLR. De input van je versterkers is wel XLR, maar dat is geen 'boxenkabel' neem ik aan (of ik begrijp je verkeerd).
        Weet je wel precies waar je mee bezig bent? Een versterker kopen doe je niet zomaar, en ik zie hier alleen maar budgetspul voorbij komen waarvan ik het niet bijster interessant vindt dat ze al of niet in een rack zitten. Matchen je versterkers ook met de speakers die je hebt (ong. 1,5x je RMS speakervermogen)?
        Die DAP dB Display is inderdaad heel leuk voor thuis, maar in een rack voegt het echt niets toe, een beetje rack zul je namelijk niet continue zien, want die 'verstop' je ergens, dus dat ding is dan zinloos. Dat geld kun je beter uitgeven aan duurdere (en betere) versterkers.

Comment

• Bartje
          • Jun 2005
          • 95

Laatst heb ik nog een eigen rack gemaakt de plaatsing van de componenten is naar eigen keuze ik heb voor deze setup gekozen omdat dat in dit rack mooi uit kwam. Misschien dat je hier een practisch voorbeeld aan hebt.

In dit rack zitten 2 amps 1 voor de bassen en 1 voor de tops.
          Verder natuurlijk een crosover om het geheel aan te sturen.

De aansluitingen die van de crosover naar de eindtrappen gaan zitten binnenin het rack.

De aansluiting van de crossover naar de mengtafel (of waar je het geheel anders op wil aansluiten) zitten voorop, als male en female connector zo kun je ook nog doorkoppelen op een andere amp.

Ook de speakon zijn op deze plaat uitgevoerd evenals de spanning (powercon). Op deze foto is het nog niet helemaal af. nu zitten er blinddoppen voor de overgebleven gaten en is er naast de powercon in ook nog een powercon uit.

denk er wel aan dat het niet goedkoop is alle aansluitingen voorop te maken. Connectoren zijn redelijk duur als je goede wil gebruiken (en ik raad je dat wel aan).

Verder sluit ik me aan bij het weglaten van het DB display, dit is geld weggooien zou niet weten waar je het voor nodig hebt. Je kan op je mengtafel toch al zien wat je uitstuurt.
          Een racklite is ook niet nodig op een versterkerrack naar mijn mening. een EQ kan geen kwaat al zou ik die liever bij mijn mengtafel hebben maar dat is een vrije keuze in het versterkerrack zou ook kunnen.

De ultraflex van behringer is leuk als je je bezig houd met live (band) toepassingen voor DJ etz. zou ik hem niet zo zeer gebruiken. Dan kun je je bassen en andere tonen. met de EQ prima voller laten klinken.
          Last edited by Bartje; 29-06-07, 17:39.
          Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• DJ nn
            • Jun 2006
            • 489

Toch muggenziften...
            je chasis-stekkertjes zijn mooier als ze achter het plaatje zitten (dus grootste stukje in de case)
            (zelf heb ik dit ook zo eens gedaan en geloof me... het is mooier andersom, maar soit, is echt muggenziften)

ik zou wel nog eens kijken voor extra boutjes zodat je je crossover, aansluitpaneeltje, amp,... volledig kan vastschroeven.

En het enige wat ik zou aanraden (blind plaatjes+powercon out) heb je al gefixt zie ik...

zee netjes ingebouwd !!!

Nu trug de vraag:
            en zo'n VU-meter is mooi, maar zet hem dan bij jou, niet in je amprack (als je dat persé wil...)

en koop zeker, goede stekkers !!! (neutrik?)
            ze kosten bijna 2x zoveel, maar je hebt "nooit" last van vervorming, loszitten,... bij normaal gebruik.

Grtzz DJ nn
            ... the sound of silence...

Comment

• DJ_marc
              • May 2004
              • 130

Kortom jullie zeggen gewoon 2 goede verstekers kopen en een goede crossover er bij en alles XLR, en goede speakerskabels kopen.

het nadeel is wel dan dat ik zeg maar nu met boxen draaien waar geen XLR aansluitingen opzitten zeg maar..dus dan zou ik een verloop moeten maken of de acherkant moeten aanpassen van me boxen.:S?

tja kijk ik heb echt de BALLE verstand van dus ja denk daarom vraag ik jullie om wat tips zeg maar..

Maar ik denk dat dus het beste is om gewoon 1 of 2 goede verstekers te kopen en een crossover.

want ik wil toch binnenkort gaan sparen:d/ Kopen een nieuw boxen set. ik heb op het oog die van Electrovoice en dan het Gladiator Set. en daar is wel alles XLR plug dat weet ik.

Marc
              Marc {The Soundboys}

Comment

• Drive inn tnt
                • Sep 2003
                • 1082

Originally posted by DJ_marc
                Kortom jullie zeggen gewoon 2 goede verstekers kopen en een goede crossover er bij en alles XLR, en goede speakerskabels kopen.

het nadeel is wel dan dat ik zeg maar nu met boxen draaien waar geen XLR aansluitingen opzitten zeg maar..dus dan zou ik een verloop moeten maken of de acherkant moeten aanpassen van me boxen.:S?

tja kijk ik heb echt de BALLE verstand van dus ja denk daarom vraag ik jullie om wat tips zeg maar..

Maar ik denk dat dus het beste is om gewoon 1 of 2 goede verstekers te kopen en een crossover.

want ik wil toch binnenkort gaan sparen:d/ Kopen een nieuw boxen set. ik heb op het oog die van Electrovoice en dan het Gladiator Set. en daar is wel alles XLR plug dat weet ik.

Marc
                Zou je zo vriendelijk willen zijn in je volgende posts wat duidelijker te typen? Moest het verhaal 3x doorlezen voor ik het begreep.

Maar goed, ik ken geen enkel Electro Voice systeem dat met XLR werkt (op actief na uiteraard). Dus waar je die info vandaan haalt

Speakers sluit je aan met Speakon. Apparatuur met XLR.

Kijk goed naar het voorbeeld van Bartje, een rackje kopen met daarin 1 of 2 ampjes. Een crossover en een zo'n 1he paneeltje waar je je XLR en Speakon chassis in schroeft.
                Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Baszza91
                  • Oct 2005
                  • 476

Naar mijn weten heeft de Gladiator set geen XLR.
                  Als je jouw amps in een case bouwt, dan ga je van jouw amp (XLR) naar je connector paneel (met speakon chassis voor je speakers en XLR voor je signaal in). Dan ga je mooi met speakon naar je speakers toe (dan zou je nieuwe chassis delen in de speaker moeten zetten, maar dat moet geen groot probleem worden). XLR ben ik nog maar 1 keer tegen gekomen, en dat was op Bose 802's. Ik zou gewoon voor speakon gaan.

Het rackje van Bart is een goed voorbeeld, maar dan eventueel het connector paneeltje onder in de case te plaatsen

@ Bartje, ziet er erg goed uit. Zijn dat C Audio versterkers?

Gr. Niels
                  I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Voor het line signaal gebruik je doorgaans XLR connectoren.
                    Voor het versterkte signaal ( dus van versterker naar je speakers) wordt meestal ( maar lang niet altijd!) speakon gebruikt.
                    Voorbeeld van een rackje:
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Speakertje
                      • Mar 2005
                      • 462

Originally posted by DJ nn
                      Toch muggenziften...
                      je chasis-stekkertjes zijn mooier als ze achter het plaatje zitten (dus grootste stukje in de case)
                      (zelf heb ik dit ook zo eens gedaan en geloof me... het is mooier andersom, maar soit, is echt muggenziften)Grtzz DJ nn
                      Ga ik heel even op door... Alles achter je aansluitpaneel monteren gaat makkelijk, alleen krijg je je powercons niet meer gedraait. Je speakons wel. Je powercon blijft met het stukje plastic, waar de vergrendel schuif op zit zeg maar, hangen achter de schroef of pop. Heb ik ook mee lopen klooien, dus bij mij zitten de powercons wel van voren vast.

BOT: Vroeger werdt er wel XLR voor speakers gebruikt, maar dat is gelukkig snel afgeschaft.
                      M.v.g. Sander
                      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Bartje
                        • Jun 2005
                        • 95

Al veel nuttige tips.

De luidsprekers zijn wel aan te passen naar speakon, gewoon het gat van de xlr opboren (dit is misschien niet eens nodig en past het zo als je de Xlr eruit haalt) en er speakon in zetten.

Of een verloopje maken dat kan natuurlijk ook.
                        Dan heb je meteen de standaard aansluiting die alle merken/types gebruiken en kan je je rackje ook met andere luidsprekers gebruiken.

Voor nu heb je maar 1 eindtrap nodig zonder een crossover (je hebt neem ik aan alleen 2 topjes). Gericht op de toekomst is het verstandig een 8 he rack te kopen het liefst met wielen.

hiervoor koop je een 1He blindplaat met 12 gaten (deze zijn standaard te koop), tevens koop je de benodigde connectoren die je nu nodig hebt.
                        Dit is dus neem ik aan in jou geval.

2 x xlr male inbouw
                        2 x xlr female inbouw
                        2 x Speakon inbouw
                        2 x xlr male
                        2 x speakon
                        1 x powercon (blauw) inbouw
                        1 x powercon (blauw)
                        metertje of 2 microfoon kabel
                        metertje luidspreker kabel
                        4 voudig spanningsblokje met kabel
                        5 x blindkapjes

Nu solderen geblazen en de kabeltjes maken. (de xlr solder je per 2 door, 1 male 1 female bij elkaar)

Is dit je te moeilijk gewoon DAP ACU-2 Audio Aansluitpaneel kopen dan hoef je alleen nog maar de speakons aan een kabel te zetten.

De plaats in je rack die je niet gebruikt kun je opvullen met blindplaat, en schaf je je een ander systeem aan kun je makelijk een 2de amp en crossover in je rack plaatsen.
                        2 blindkapjes weghalen daar speakon in zetten en klaar ben je.

@ Niels ja is C-Audio Sti serie 2x 600w@4 voor tops en 2x1000w@4 voor bas
                        Last edited by Bartje; 30-06-07, 18:45.
                        Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• Dr. Edie
                          • May 2003
                          • 671

Ook wel handig welke speakers je nu hebt? Wat voor 'n versterkers je nodig hebt, het budget, hoevaak je met het spul op pad gaat etc..

Ik heb hier een degelijk 10HE versterkerrack en een 8HE Dap kistje, na letterlijk een klus zat de Dap al vol met diepe krassen / beschadigingen op het profiel en de bolhoeken zijn volgens mij binnen een jaar van koperkleur ipv zilver

Ook is het soms handig om het te verdelen in 2 rackjes of meer, bv; ik heb nu 3 t-amps in een rack en dit is in je eentje niet op te tillen, heel misschien als je zwargenegger heet wel.. Ook met 2 man is het amper te doen, ook even rekening mee houden dus.

Compressors etc zou ik even achterwegen laten; koop 2 leuke eindbakjes (als je die nodig hebt...) en een equalizer (altijd handig) en soldeer inderdaad een paneeltje in elkaar...

Neutrik nemen voor sluitingen die vaak gebruikt worden (zoals in het paneel). Achterin het rack heb ik gewoon Dap stekkers; prima hiervoor omdat ze amper los gehaald worden

Dan wielen, word bij 20kg en meer toch al snel een must; neem direct blauwe Tente's, zo'n 15 E p.s. maar wel erg degelijk, gamma wielen waren hier al snel gebroken..

Een leuk versterkerrackje gaat al snel richting de 250 Euro zitten, zonder apparatuur.. Blijf je bij Dap kan het wel iets goedkoper.
                          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• DJ nn
                            • Jun 2006
                            • 489

Originally posted by Speakertje
                            Ga ik heel even op door... Alles achter je aansluitpaneel monteren gaat makkelijk, alleen krijg je je powercons niet meer gedraait. Je speakons wel. Je powercon blijft met het stukje plastic, waar de vergrendel schuif op zit zeg maar, hangen achter de schroef of pop. Heb ik ook mee lopen klooien, dus bij mij zitten de powercons wel van voren vast.
                            Daar heb ik toch geen last van...
                            Met geen enkel stekker (powercon in/uit, speakon, of XLR's ookal kan dat niet).
                            Met zo'n gatenplaatje (kant en klaar) komt de voorkant van de (neutrik)stekkers net gelijk met de voorkant van dat plaatje.
                            En ik gebruik boutjes met een vrij platte en dunne kop.

Gek dat je er last van hebt dan...

grtzz DJ nn
                            ... the sound of silence...

Comment

• Speakertje
                              • Mar 2005
                              • 462

Het scheeld echt maar een paar tiende millimeter, misschien dat mijn plaatje net iets dikker is. Ik ga in ieder geval nog op zoek naar een oplossing, want het is wel mooier als alles aan de achterkant zit.

Ik zelf heb een prodjuser case met voorpaneel en contactdoosje, komt op een totaal van ongeveer € 240,-. Valt nog mee. De case is al meerdere malen op weg geweest en houd zich zeer goed, geen vervormingen of slijtage aan de hoeken. Wordt dan ook zeer voorzichtig mee omgesprongen
                              M.v.g. Sander
                              Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                              Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

Working...