Showtec Multidim op Showtec Multiswitch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jazzprr
    • Nov 2006
    • 72

Showtec Multidim op Showtec Multiswitch

Ik heb een vraagje:

Is het slecht om een via de Showtec Light 8 2x dmx aangestuurde Showtec Multidims met ieder daarin 4 par56 Spots bij door een Showtec Light-Jockey dmx aangestuurde Showtec Switchpack in te prikken?

Lange vraag maar ik heb t al een x thuis geprobeerd en dit werkte prima.
    Zo kan ik mijn licht effecten en par spots op een relatief klein dmx controllertje bedienen. Echter kan ik de par spots dan alleeen aan en uit zetten.

De Par56 spots worden dus gestuurd door de Showtec Light 8.

Enkele specs van de MultiSwitch:

Power Input AC 230V- 50Hz, 16 A max.
    Channel Output 5A per channel, Total 16 A max

Nu heb ik de specs van de Showtec PAR56 niet zo snel kunnen vinden, vandaar de vraag of iemand hier iets meer van weet.

Groeten Harry
    Live at night,sleep at day...
  • renebiemans
    • May 2006
    • 156

Ik denk als je er maar niet mee gaat kniperren dat het niet zoveel uit maakt, maar goed is het volgens mij ook niet. Maar qau wattage mag het bepaalt niet!! In Nederland in ieder geval, zo'n dimmertje mag: 5A in china en maar 1.5A in nederland officieel. Je parren zijn waarschijnlijk 300watt*4=1200watt 1200:230=5.21A.

Maar kun je niet het zo maken dat je 4 kanalen hebt voor je effecten en 4 kanalen voor je parren. Dan kun je ze ook nog wat beter programeren waarschijnlijk. Want die sound & light dingen zien er niet uit.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

Euhm....je doet onhandig

Je kunt zowel je multidim als je multiswitch dezelfde dmx adressen geven.
      Zo stuur je het dmx signaal van je sturing naar de packs, maar zorg je er wel voor dat je packs ieder op voldoende spanning kunnen rekenen.

Kan natuurlijk zijn dat ik je uitleg verkeerd begrijp, in dat geval: kan je het schematisch uittekenen?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jazzprr
        • Nov 2006
        • 72

Moderator,

Kan je me vertellen hoe ik eentekening op het forum krijg?

Gr Harry

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

plaatje even zelf hosten, linkje plakken in het onderwerp.
          of...even naar me doormailen, verzorg ik even een plaatje voor je, ben zelf ook erg benieuwd wat je nu wil gaan doen!

Comment

• jazzprr
            • Nov 2006
            • 72

Ik ben nu bezig wordt een mooi amateuristisch plaatje. Ben benieuwd of je er iets mee kan...

Comment

• jazzprr
              • Nov 2006
              • 72

Het is toch een link geworden, deze is:

Harry, photos - Hyves.net - Always in touch with your friends

Ben benieuwd!

Gr Harry

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Dat kan je multiswitch nooit (veilig) trekken!

Je hangt dus dit aan je multiswitch:

2x T4 = 2400 watt
                2x stroboscoop = ik gok 500 p/s = 1000 watt
                _________
                3400/230=14,7 ampère. Dan zit je per kanaal al te hoog voor de CE normen van jouw switchpack.

Ook hang je je scanners nog op dezelfde groep, ik gok dat deze een 250 watt zullen zijn, dus tel je daar nog een 500 watt bij op zit je totaal op: 3900/230=±17 ampère. En dan valt de zekering eruit. Misschien gaat het steeds net goed, maar ik zou het risico niet durven te lopen.

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• jazzprr
                  • Nov 2006
                  • 72

Ok, wat is hier een ( voordelige) oplossing voor?

Mijn Lightjockey heeft 8 faders die ik dus gebruik voor de scans, De Par56 wordt via een andere lichtcomputer geregeld. Maar het was dus ideaal om het zo te doen om dat ik dan met 1 lichtcomputer alles aan en uit kon zetten.

Gr Harry

Comment

• jazzprr
                    • Nov 2006
                    • 72

Is het misschien wijs om over te stappen op krachtstroom? Is het dan wel mogelijk om de apperatuur op de getekende wijze te gebruiken?

Gr Harry

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Je zit met je licht blijkbaar op ongeveer 17A, misschien is het een betere optie om gebruik te maken van 3 apparte 16A groepen (1tje voor geluid, 2 voor het licht). Krachtstroom is misschien ook een optie (tenminste als er krachtstroom is op de plaatsen waar je komt).

Maar dan nog is het geen goede optie om zo te werken, zoals Hugo al zij:
                      Originally posted by hugovanmeijeren
                      Dat kan je multiswitch nooit (veilig) trekken!

3400/230=14,7 ampère. Dan zit je per kanaal al te hoog voor de CE normen van jouw switchpack.
                      je switchpack heeft een maximum stroom van 1.5A/kanaal volgens de CE norm(volgens de chinezen 5A), wat dus 375W is. Je Multidim trekt bij een "full on" 1200W (5.2A) wat dus te hoog is.

Of je dat switchpack nu inplugt op krachtstroom of op een stopcontakt bij je thuis maakt geen verschil.
                      Ook raad ik je aan om niet met krachtstroom te gaan spelen als je hier niet genoeg kennis over hebt.

Ook begrijp ik niet warom je voor die optie zou kiezen, volgens je eerste vraag en je tekening zie ik dat je parren via de multidims zijn aangesloten op een Light 8? en je switchpack en scans op een showtec lightjockey?
                      Dus je hebt de 2 sturingen, waarom zou je er nu maar 1 gaan gebruiken(als je er toch 2 bij hebt)?

Mocht je problemen hebben om 2 sturingen te gebruiken, kan je misschien investeren in een iets grotere sturing, inplaats van in een krachtstroom verdeler?
                      exit night into LIGHT

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

zow, dat is ook een manier om een schema te maken.
                        Heb ff mn leesbril derbij gepakt en denk dat ik het snap.

Ben het met de andere reageerders eens dat je er verstandig aan doet om minimaal 2 16A groepen te gebruiken voor het aansluiten van de lampen, scans, stroboscopen en sturingen.
                        Ga er van uit dat je alles tegeklijk aan mioet kunnen zetten, zonder dat de zekeringen het begeven.

Niet iedere locatie zal krachtstroom ter beschikking hebben, twee aparte groepen doorgaans wel.
                        Investeren in een krachtstroomverdeler is best een kostbare aangelegenheid.

16A is wat je nu nodig hebt, een heleboel locaties bieden een 32A CEE stekker aan die op 25A is afgezekerd.
                        Om flexibel te ziujn heb je dus een 32A naar schuko verdeler nodig. Deze moet zijn afgezekerd!
                        Om ook in geval van een 16A CEE krachtaansluiting uit de voeten te kunnen heb je een verloopje nodig van 16A naar 32A.

Dat is alleen nog maar het spanning verhaal, volgens mij is het goedkoper om een paar nette 230V 2,5mm2 kabelhaspels te investeren.

Dan nu de sturing:

500W op een showtec switchpack kan prima. Je doet niets geks, de zkeeringen vliegen je niet om de oren.
                        Dus: 8 parren op je multidim packs aansluiten, die adresseer je 1 t/m 8
                        Je switchpack adresseer je 9 t/m 13 en daar kan je max 4 schakelbare effecten op aansluiten.

Je scans kan je dan aansluiten op je lite8, of je die nu aanstuurt met je lite8 of de lightjockey, dat maakt voor de bediening van je scans niet zo veel uit.

In de toekomst wellicht een overweging om over te stappen op een sturing ( software?!) die je scans wat vloeiender kan laten bewegen en zowel parren als scans en/of ander bewegend licht aan kan sturen.

Persoonlijk zou ik nog niet gaan nadenken over krachtstroom, kost een hoop en op de lokaties waar krachtstroom voorghanden is, is het doorgaans ook geen probleem om twee groepjes voor je licht te vinden.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Volgens mij mag je een mulitidim op maximaal 16A belasten...

De 5A zekeringen die er dus inzitten zitten daar niet voor niets in.
                          Voorzichtigheid dus geboden bij het belasten van je totale dimmerpack.

Moet zeggen dat ik geen enkele spanningsbron voor 100% belast, in het maken van een stroom/spanning plot houdt ik altijd rekening met een maximale belasting van 80%. Is in het verleden al meerdere keren een verstandige keus gebleken.

Comment

• jazzprr
                            • Nov 2006
                            • 72

Volgens de tekening maak ik gebruik van 2 sturingen, alleen met de Light-Jockey kan ik de pars aan en uit zetten vandaar. Maar een grotere lichtps is ff geen optie dan maar los aansluiten De switchpack is alleen om de spots aan en uit te kunnen zetten. De Light 8 stuurt ze alleen aan met een bepaalde chase en daar is de Light-Jockey dus te klein voor.

Maar een Strob van 500w kan toch wel op een channel van de Switchpack?

Gr Harry

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

Een showtec lightjockey is helemaal niet te klein!
                              ding stuurt 8 dimbare kanalen uit, 8 switch (on-off) kanalen.

Heeft dus met de logica van het aansluiten te maken.

Comment

Working...