Waarom dimmers in apparte case met multikabel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StijnS
    • Sep 2006
    • 173

Waarom dimmers in apparte case met multikabel?

Euj

Ik vroeg me eigenlijk af waarom zowat alle pro's hun dimmers in een appart rack hebben zitten en dan naar de truss gaan met een multikabel. Je kunt toch even makkelijk een Showtec Multidim (of dan van een ander merk ofzo) in je truss schroeven en daar je parretjes aan hangen? Dat komt (volgens mij) veel goedkoper uit?
    Kan iemand opheldering brengen?

Stijn
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

Ik weet niet zo veel van licht af, maar ik denk dat het te maken zal hebben met het vermogen wat de dimmer aan kan?
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• esound
      • Oct 2004
      • 193

en wat als hij uitvalt tijdens een show en hij 20 mtr hoog hangt dan ben je blij dat alles op de grond staat + al het extra gewicht. Een beetje dimmerrackje komt toch al snel rondt de 100 kilo

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Een 2kw lamp op een dimmerkanaal van een dimmerpackje, no go...

4* 1kw lamp op een multidim, no go....

Je hebt dimmers met een beperkt vermogen en je hebt dimmers met een groter vermogen ( 2, 3,5 kw zijn gangbare dimmers).
        Wanneer je een simpel frontlichtje gaat maken voor een podium dan hang je zomaar 24 kw op ( twee frontjes, speciaaltjes)
        Dat betekend dat je al 10-12 multidimmertjes omhoog moet brengen.

Dat wil weer zeggen, 10 voedingskabel, 10 dmx doorlusje.

Wanneer je nu een 32A CEE stekker in een dimmer steekt, vanaf daar middels multikabels en breakouts naar je lampen..dan ben je niet alleen met minder kabels onderweg naar je frontlicht, je bent ook nog eens in staat om dit te patchen in een makkelijk toegangkelijke situatie.

Goedkoper is niet altijd een antwoord op een vraagstuk, kwaliteit en gebruiksgemak zijn tevens belangrijke afwegingen.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Rieske
          • Aug 2002
          • 544

En wat dacht je van een goede onstoorde dimmer i.p.v. dmx "brom" balkjes ?
          Ik gebruik ze daarom ook voortaan alleen voor discoshows e.d.
          En niet voor de serieuzere toepassingen.

p.s. uitleg van de mod is wel erg theoretisch voor newbies forum; hou 't helder...
          Last edited by Rieske; 17-12-06, 00:02.
          Life is what you make it

Comment

• Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

Op zich geen gek idee hoor, gedistribueerd dimmen....

Gebeurt bij ons in het theater voor al het licht in de lichtbruggen en trekken.
            We gebruiken dimmerbalken van 3 x 2,5 kW + 3 x 5 kW, gevoed met 63A harting en aangestuurd over ethernet. Per balk 2 universes en uitgangen met scrollervoeding. Configureren gaat over ethernet, evenals statusuitlezing e.d.

meer info: Lighting solutions for Theatre, Film & Television Studios and Architectural spaces : ETC

Niet de goedkoopste oplossing maar wel een hele mooie en praktische.
            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Wat Pieter omschrijft is een hele moderne oplossing, zie je nog niet veel in het theater!

Rieske: Volgens mij werd er juist om een onderbouwing gevraagd, indien niet helder genoeg staat een ieder vrij om verduidelijking te vragen en/of aanvulling te geven.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Rieske
                • Aug 2002
                • 544

Originally posted by moderator
                Rieske: Volgens mij werd er juist om een onderbouwing gevraagd, indien niet helder genoeg staat een ieder vrij om verduidelijking te vragen en/of aanvulling te geven.
                Totaaltjes, speciaaltjes, breakouts komen over het algemeen niet voor in de toepassing voor T4 gebruikers. Vandaar ...

Back to topic maar weer !
                Last edited by Rieske; 17-12-06, 13:25.
                Life is what you make it

Comment

• StijnS
                  • Sep 2006
                  • 173

Ik kan inderdaad in komen in wat Moderator zegt (dat extra vermogen).

Bedankt voor al jullie reacties.

Comment

• rolanddeg
                    • Nov 2004
                    • 337

Bijkomend dat ik niet graag met 125 amp m'n truss in ga... Laat mij m'n krachtstroom maar lekker laag houden, heb ik alle zekeringetjes tenminste bij de hand als ze knallen.

Comment

• sjoerd
                      • Apr 2004
                      • 341

oke, maar toch lijkt mij de kans op een kapotte lamp veel groter dan een doorgebrande zekering wanneer eea goed is aagesloten...

Comment

• DJ nn
                        • Jun 2006
                        • 489

drive-in en dergelijke: DMX-balkjes omdat dat lekker snel hangt enzo...
                        je hebt minder plaats nodig voor je dimrack, je moet niet met zware kabels zeulen,...

voor hele trussconstructie moet je met meer kabel werken dan anders (DMX doorlussen, voedingen, ...) zodat het niet mooi meer blijft
                        en die balkjes hebben dus zeker qua vermogen beperkingen

eigenlijk wereld van verschil ertussen...
                        maar zeker geen gekke vraag... toch mensen die niet zo denken van: iedereen doet het zo dus ik ook (meestal is daar dan wel een reden voor maar daar denken ze niet bij na)

grtzz DJ nn
                        ... the sound of silence...

Comment

Working...