Promsconcert in open lucht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj-jeronimo
    • Nov 2006
    • 10

Promsconcert in open lucht

Hoi,

Ik moet volgend jaar juni (ja is nog heel lang ) het licht verzorgen op een openlucht proms concert bij een kasteel.
    De mensen hadden een paar eisen. Er komt een carre over het orkest met theaterspots boven het orkest, en dan is er nog een apart podium waar de zangers, koor, dans op komt.
    Het kasteel moet ook worden uitgelicht. En het mag niet te duur zijn .

Nu had ik zelf als idee, om aan de achterzijde van de carre ledtubes en ledbollen te hangen als extra effect. En vanvoor 4 Moving Heads om te richten op dirigent, solisten, zangers, ... en van achteruit nog wat RGB theaterspots om het geheel wat uit te kleuren.

Maar omdat het in openlucht is weet ik niet of de Moving Heads en ledjes goed tot uiting gaan komen.

Heeft er iemand nog extra ideƫen, laat maar horen

Greetz
  • Vervallen

is het overdag of 's avonds (of allebei)

Waarom eigenlijk Moving Heads? Wilde je hier nog wat speciaals mee gaan doen?

Comment

• lj-jeronimo
      • Nov 2006
      • 10

Het begint om 19 uur dus in het begin zal het nog licht zijn maar naar het einde toe niet.
      Moving heads dacht ik aan omdat als je per solist, zanger een spot moet gaan richten dan blijf je bezig en als deze dan iets van plaats verandert klopt het weer niet en bij moving heads kan je dan nog ingrijpen.

Greetz

Comment

• DJ_Compact
        • Jan 2004
        • 234

Originally posted by lj-jeronimo
        Het begint om 19 uur dus in het begin zal het nog licht zijn maar naar het einde toe niet.
        Moving heads dacht ik aan omdat als je per solist, zanger een spot moet gaan richten dan blijf je bezig en als deze dan iets van plaats verandert klopt het weer niet en bij moving heads kan je dan nog ingrijpen.

Greetz
        Volgspot
        Mjaaaa....

Comment

• stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

Als het donker genoeg is zijn ledtubes/bollen een goede keuze, aangezien er helemaal geen rook voor nodig is om het effect zichtbaar te maken. Mocht je movingheads hebben in het tegenlicht en je hebt geen gesloten podium zal je toch aanzienlijk wat rook moeten spuiten om hun beam zichtbaar te maken.

Ook deel ik de mening van DJ Compact, een volgspot is een beter optie als movingheads. Het is gemakkelijker om met een volgspot de persoon in de kijker te zetten dan dat je met movingheads steeds de pan/tilt positie moet gaan aanpassen. Indien je het met heads zou doen is het ook handig dat deze beschikken over een iris en zoom functie, en dan zit je toch al aan wat duurdere modelletjes die misschien niet in het budget passen.
          Last edited by stekelvarke; 01-11-06, 23:06.
          exit night into LIGHT

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

en van achteruit nog wat RGB theaterspots om het geheel wat uit te kleuren.
            LED voor belichten? Persoonlijk vind ik dat vreselijk. Een aantal LED-tubes als effect is geinig, maar om echt uit te lichten is het (in mijn ogen) niet bruikbaar. De golflengten van die kleuren zijn echt heel smal, in vergelijking met (halogeen)gloeilampen die het gehele spectrum uitstralen. Bij LED krijg je dus een hele rare waarneming van kleur.

Gewoon de conventionele armaturen pakken met een paar leuke kleurfilters.
            Last edited by jurjen_barel; 02-11-06, 16:55. Reason: typo

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

Wie heeft het over LED? Als ik me niet vergis heeft showtec ook RGB spots, met 3 lampjes met een blauw, groen en rood glas voor. Om iets uit te lichten zijn er betere alternatieven, maar om het podium in een kleur te zetten zijn ze bruikbaar.
              Last edited by stekelvarke; 02-11-06, 12:42.
              exit night into LIGHT

Comment

• DeMennooos
                • Aug 2000
                • 1416

Een aantal LED-tubes als effect is geinig, maar om echt uit te lichten is het (in mijn ogen niet bruikbaar).
                Niet alleen in jou ogen Jurjen. RGB LED geeft RGB schaduwen, je kunt er wel LED armaturen die alleen de 3000/6000/Amber LEDs in hebben zitten voor nemen maar dan heb je weer andere problemen

Daarnaast vind ik LED tubes vooral geinig voor het standaard disco werk, maar als je toch wat serieuzere output en resultaten wilt hebben dan vallen ze al snel af. Daarnaast heeft iedereen die buizen al wel voorbij zien komen en kennen ze de standaard loopjes ook wel uit hun hoofd

Om uit te lichten mooi conventionele spotjes nemen. En als je LED als effect wilt gebruiken zou ik serieus Pixellines, Powersticks of Xolars overwegen. Anders niet doen...
                Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

In juni valt ook de langste dag. 21e?
                  Het betekent in ieder geval dat het tot zeker 22.30 uur licht blijft.
                  En dat met een aanvangsttijd van 19.00 uur..

En als het zonnetje lekker schijnt -en dat hopen we natuurlijk voor een open air activiteit-, kun je het met eenvoudige middelen wel vergeten..

Je moet dus ook goed kijken op de locatie hoe het zonlicht 's avonds invalt op de plek van het podium. Kun je voorzorgen nemen in de zin van meer/ander licht en/of een dicht podium eisen

Paul.

Die ene grote spot aan de hemel kun je niet uitzetten naar believen
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• lj-jeronimo
                    • Nov 2006
                    • 10

Bedankt voor de reacties.

Inderdaad die volgspot hadden we daarna ook al in gedachten aangezien moving heads niet veel zin heeft. Die rgb spots zijn niet met ledjes maar conventioneel. Dus waarschijnlijk denk ik dat het een carre wordt met een deel armaturen om het orkest in spotlight te zetten en dan volgspot voor solisten, zangers, presentatie, ...

Heeft er iemand dan wel een idee om het kasteel uit te lichten dat op het domein staat. Ik had gedacht aan Citycolors. Maar heb totaal geen idee hoeveel het zou kosten om deze te huren?

Groeten Jeroen

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Een City color huren kost iets rond de €160/stuk.
                      exit night into LIGHT

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

Heeft er iemand dan wel een idee om het kasteel uit te lichten dat op het domein staat. Ik had gedacht aan Citycolors. Maar heb totaal geen idee hoeveel het zou kosten om deze te huren?
                        Groeten Jeroen
                        Heb dit weekend nog een job en gaat ook oa om het uitlichten van een kasteel incl het hele park en de vijvers voor een trouwfeest.

Heb bewust niet gekozen voor intelligente fixtures, maar volledig conventioneel wat de outdoor toepassingen betreft.
                        HQI voor de gevel in 2 kleurtjes,
                        Parnel en enkele profieltjes voor accentjes.

Verder in de kamers ACP's om de ramen een tint te kunnen geven.
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• feestmuziek
                          • Nov 2006
                          • 48

ik heb citycolors msd250 gevonden in de verhuur voor 65,- en volgspots 1200hmi voor 75,-

Comment

• stekelvarke
                            • Dec 2004
                            • 1062

Misschien had ik bij mijn post wel moeten vermelden dat het ging om een Studio due city color 2500W-MHD.
                            exit night into LIGHT

Comment

• feestmuziek
                              • Nov 2006
                              • 48

ja dan is dat prijsverschil wel logisch te noemen. Maar goed ik weet verder ook niet hoe groot dat kasteel dan is. Maar aangezien het allemaal niet te duur mag zijn is de showtec (dacht ik) citycolor misschien een betere optie.

Comment

Working...