Basgitaar op mengpaneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freak niels
    • Jul 2005
    • 32

Basgitaar op mengpaneel

Hallo iedereen,

Ik weet niet of deze vraag misschien al eens eerder aan bod is gekomen, maar kan een (elektrische) basgitaar rechtstreeks aangesloten worden op een mengpaneel?

Ik stel deze vraag omdat ik misschien basgitaar wil gaan spelen en ik eigenlijk geen geld heb om een basgitaar én een basversterker aan te schaffen. Dus vroeg ik me af of ik de basgitaar, om thuis te oefenen, rechtstreeks op mijn mengpaneel aan kan sluiten.

Alvast bedankt,
    Niels
  • Ralph Hees
    • Nov 2005
    • 183

Een basgitaar ksluit ik altijd aan via een DI op een microfoon kanaal. Het kan volgens mij ook gewoon op een line, maar dan heb je kans op brom.

Comment

• S_G
      • Jul 2006
      • 31

Hallo,

Een basgitaar sluit je dmv een DI aan op het stageblock / de mengtafel. Dit apparaatje zet je ongebalanceerde Jack signaal om in een gebalanceerd XLR signaal. Vanuit deze DI gaat ook een lijntje naar je basversterker, wat je persoonlijke monitor is. De reden dat basgitaristen eigen versterkers mee hebben, is dat deze beter geschikt zijn om hun basgeluid te weergeven dan de monitoren.

Op wat voor mengtafel ga je deze aansluiten? Wat voor speakers gebruik je?

Waarschijnlijk wil jij om te oefenen je basgitaar thuis op je mengtafel aansluiten om geluid te creëren? Dit is mogelijk, maar let wel op dat je een di en goede speakers en het liefst icm subs gebruikt. In ieder geval zul je een DI moeten aanschaffen. Een goedkope DI is niet erg duur:

DI Boxe

Wanneer je wil optreden, zal er wel even gek worden opgekeken dat je geen versterker bij je hebt.

Het beste blijft dus een versterker, maar je kunt ook eerst je gitaar kopen, en wanneer je zeker weet dat je wilt, een versterker aanschaffen.

Succes ermee.

Comment

• Funkmaster
        • Dec 2004
        • 204

Ik weet niet of er zo raar opgekeken zal worden als ie zonder ampje op een optreden aankomt... Meestal gaat bass toch via DI op de tafel, en in 80% van de gevallen zijn de monitors beter/krachtiger dan de basversterker. Ik merk dat de laatste tijd steeds meer bassisten gewoon hun bas en een soort van POD of pre-amp meehebben en rechtstreeks inprikken. Ook ik ben een bassist die dit aan het overwegen is maar ik wacht voorlopig da opties af... Ik sleur toch liever een rackje met pre en in-ear setje mee dan een volledige halfstack...

OT: koop jezelf ff een DI om zeker te spelen. De Behringer Ultra-DI wordt zeer veel gebruikt en kost nieks.
        It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• GoTMoRe
          • Aug 2005
          • 350

Of gewoon een Monacar ( IMG Stageline ) DI boxje, echt zaaaaalig doosje waar je gerust een keer overheen kan walsen. ( wat ik van behringer niet kan zeggen )
          lala..

Comment

• freak niels
            • Jul 2005
            • 32

Originally posted by S_G
            Hallo,

Op wat voor mengtafel ga je deze aansluiten? Wat voor speakers gebruik je?

Waarschijnlijk wil jij om te oefenen je basgitaar thuis op je mengtafel aansluiten om geluid te creëren? Dit is mogelijk, maar let wel op dat je een di en goede speakers en het liefst icm subs gebruikt. In ieder geval zul je een DI moeten aanschaffen. Een goedkope DI is niet erg duur:

DI Boxe

Wanneer je wil optreden, zal er wel even gek worden opgekeken dat je geen versterker bij je hebt.

Het beste blijft dus een versterker, maar je kunt ook eerst je gitaar kopen, en wanneer je zeker weet dat je wilt, een versterker aanschaffen.

Succes ermee.
            Het is eigenlijk gewoon de bedoeling om thuis te oefenen met mijn Behringer UB1622FX-Pro en mijn hifi setje of met de hoofdtelefoon. Het zal wel even duren voordat ik ergens ga optreden. En als het dan zover is dat ik ga optreden, is het vaak zo dat er op de locatie een basversterker staat of dat ik er een van iemand kan lenen.

Comment

• S_G
              • Jul 2006
              • 31

Dan moet je gewoon een DI aanschaffen, en kun je hem zo inprikken een microfoonkanaal van je mengtafel. Sommige DI's hebben wel Phantom voeding nodig, maar dat zit wel op je tafel.

Succes!

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Wat hier vergeten wordt te vertellen id dat de D.I. niet alleen om te balanceren is, maar ook om impedanties te matchen. sluit een bas of gitaar aan zonder D.I. en er blijft erg weinig over van je sound.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

eenvoudige en goedkope oplossing:
                  120euri Behringer MUSICAL INSTRUMENT AMPLIFICATION - EFFECTS & MODELING PROCESSORS - BASS V-AMP : The Ultimate Tone Toolbox for Bass/Acoustic/Electric Guitar and Keyboard Amp Modeling

kun je gewoon in een aux van je stereo gooien maar zelfs dat is niet nodig want een koptelefoon gaat er rechtstreeks in.

Het is geen topding. Maar om te oefenen erg handig.
                  Je hebt ook van dit soort spul van zoom en boss enz. En omdat het niet goed genoeg klinkt voor studio of podium zijn ze vaak rete goedkoop tweedehands te vinden.

overigens een tweedehands 6 of 8 inch 10 watt oefenversterkertje kun je vaak ook voor drie tientjes vinden.
                  lekker belangrijk!

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

Iedereen spreekt hier over een DI-box, terwijl nog steeds de mogelijkheid bestaat dat de TS een mono-jack als mic-in heeft. In dat geval kun je gewoon direct inpluggen. Hier thuis ook al eens gedaan op een simpel mengpaneeltje van Alecto. Gaf geen problemen verder, dus zal ook aan jouw eisen voldoen.

Niet te moeilijk doen, als de TS niet op een podium staat vol met andere apparatuur.
                    En als je alsnog brom of andere problemen hebt, kun je alsnog doorvragen.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by freak niels
                      Hallo iedereen,

Ik weet niet of deze vraag misschien al eens eerder aan bod is gekomen, maar kan een (elektrische) basgitaar rechtstreeks aangesloten worden op een mengpaneel?

Alvast bedankt,
                      Niels
                      Ja, dat kan. En werkt vaak nog (bijna) perfect ook.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Ik heb veel ervaring met de bas jack rechtstreeks in een casetteingang. Maar zonder een behoorlijke gain en toonregeling klinkt het naar niets. Als jij gewoon thuis lekker wil oefenen zou ik het hele DI verhaal en rechtstreeks in DJmixer of stereo gewoon negeren en er een doosje tussen zetten die het naar line niveau brengt.

Als het niet klinkt dan is het met het lekker thuis oefenen snel afgelopen. Dus : iets toonregeling en iets gain-knop is m.i. minimaal noodzakelijk voor thuis bas in thuis stereo.

Even als antwoord op de orginele vraag. (dus geen mengtafel, live of toneel)
                        lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by freak niels

Ik stel deze vraag omdat ik misschien basgitaar wil gaan spelen en ik eigenlijk geen geld heb om een basgitaar én een basversterker aan te schaffen. Dus vroeg ik me af of ik de basgitaar, om thuis te oefenen, rechtstreeks op mijn mengpaneel aan kan sluiten.

Alvast bedankt,
                          Niels.......
                          ......met mijn Behringer UB1622FX-Pro ........
                          laat die bril maar zitten, showband, neem meteen thermopane!!!!

Comment

• Gitarist 62
                            • May 2006
                            • 278

Eigenlijk wel bijzonder zo veel 'exotische' oplossingen voor zo'n simpele vraag van Niels... Gelukkig geeft Mc G het passende antwoord.

Niels ik hoop dat je inmiddels niet onnodig allerlei spullen hebt gekocht. Gewoon lekker je bas inprikken op een lijningang op je Behringer, koptelefoon er aan en lekker oefenen. En als je huisgenoten niet thuis zijn een kabeltje van je mengpaneel naar de hifi-set. Om te oefenen prima.

Het leuke is dat je op die manier ook de mogelijkheid bebt om op een ander kanaaltje op je mengpaneel nog een CD speler aan te sluiten. Kan je lekker met je favoriete cd's meespelen/oefenen. Draai daar het laag een stuk uit en jouw baslijnen speel je daarvoor in de plaats.

Ik gebruik die oplossing thuis al jaren naar volle tevredenheid om lekker zonder de rest van de familie te vervelen op mijn ac/el gitaar te oefenen. Heb er dan nog wel mijn effect pedaaltje tussen hangen zodat ik ik de juiste 'sound' daarin vast kan voorprogrammeren bij de te spelen nummers voor een optreden. Gewoon een simpel behringer dingetje (de oude MX802: 2x mic, 2x line, 1x aux)

Overigens werkt het ook perfect live: Ik plug mijn oortjes er in met een wat langere kabel; aux send via DI naar FOH. Ik regel zelf mijn in ear en krijg vanaf de monitortafel een (soms zelfs stereo!) lijntje met zang en piano terug die ik zelf naar believen bij meng. Kost allemaal niks en ik ben er dik tevreden mee
                            ~Clearsound~

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Tjsah, maar als meneer tevreden was had íe dit topic niet geopend...
                              Zelf gebruik ik voor o.a. ProTools en rehearsals een Hartke apparaatje. Dit is de BASS Attack, VXL Tone Sharper. Een klein bakje, is zowel D.I. als dus klankmatige ondersteuning. Incl. double output, ground lift, ingangen en uitgangen op jack en xlr.

Klinkt goed, kost rond de 100 euro, en is specialy designed voor jouw toepassing.

Veel plezier...

grtz AJB
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...