DMX probleem?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Strat
    • Feb 2005
    • 125

DMX probleem?

Goed, heb dus wat LED parren, bevalt prima.
    Wil alleen de kleuren zelf mengen. Denk drie kleuren, twee verschillende parren, dus zes kanalen nodig. Ik ben een leek als het om DMX gaat . . .

Heb dus een Showtec Lite 8 Pro aangeschaft. 13 kanalen DMX:
    1 t/m 8 met een fader van 0 - 255
    9 t/m 12 met een drukknop 0 of 255
    13 met een potmeter 0 - 255

Nu hebben die led-parren 6 kanalen:
    1 t/m 3 voor rood groen en blauw
    4 voor Macro's
    5 voor de snelheid van 4
    6 allerlei speciale toepassingen.

Programmeren van programma's op de Lite 8 Pro lukt prima.

Het probleem. PAR-1 heeft adres 1: fader 1 t/m 3 regelen de kleuren, prima. PAR-2 krijgt dan adres 7 (toch?)
    Helaas alleen fader 7 en 8 beschikbaar voor rood en groen. Blauw kan ik hier alleen aan of uit zetten.

Mijn vraag:
    Moet ik hier mee leven of zijn er slimme truckjes of apparaten die mijn probleem oplossen? Kanalen toewijzen op de Lite 8 Pro gaat niet, staat tenminste niets over in de handleiding (welke trouwens niet erg diep in de materie gaat, maar dat zal mijn onervarenheid zijn).
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Als het geen probleem is om de parren dezelfde kleur te laten geven kun je ze op hetzelfde adres zetten.
    Ik ken de parren niet, maar kan het zijn dat er een mode-knop op zit zodat je minder DMX kanalen nodig hebt? Anders zou je daar eens naar moeten kijken.

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

je geeft zelf al aan dat je geen faders hebt vanaf kanaal 9 maar enkel een knop off/full
      Hiermee kan je dus idd enkel - in jouw geval - enkel blauw off/full kiezen en geen tussenliggende waardes.
      Hier ga je dus niks aan kunnen doen als je geen specifieke DMX-kanalen aan een fader kan toewijzen.

Eventueel alles op DMX-adres 1, heb je controle over alle ledparren gelijk.
      Last edited by axs; 04-08-06, 12:31.
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Strat
        • Feb 2005
        • 125

Originally posted by 4uss
        Als het geen probleem is om de parren dezelfde kleur te laten geven kun je ze op hetzelfde adres zetten.
        Ja, maar dat wil ik dus niet. Het gaat om twee maal twee parren dus.

Originally posted by 4uss
        Ik ken de parren niet, maar kan het zijn dat er een mode-knop op zit zodat je minder DMX kanalen nodig hebt? Anders zou je daar eens naar moeten kijken.
        Nee, de parren hebben alleen 10 miniswitchjes, waarvan er 9 voor het adres zijn en nr. 10 voor DMX op "off" moet staan.

Bedankt voor je reactie.

Comment

• stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

Originally posted by Strat
          Ja, maar dat wil ik dus niet. Het gaat om twee maal twee parren dus.
          dus ermee leren leven of een nieuwe sturing zoeken.
          exit night into LIGHT

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Als ik het zo lees dan heb jij gewoon een DMX sturing nodig die meer dan 8 faders heeft anders gaat het simpelweg niet lukken. Betekend je portomonee trekken voor iets anders.

Misschien meer zoiets als dit http://www.verkoop.licht-geluid.nl/B...dbo-6032e.html aanschaffen. Is normaal voor scanners maar je kunt hiermee ook 12 LED-Par groepen maken. Eerste groep vanaf DMX kanaal 1 en dan de 2e groep vanaf DMX kanaal 17 etc. Kun je met de deviceknoppen 1 t/m 12 je groep kiezen en dan met de eerste 3 faders de kleuren van alle LED-Parren in die groep zetten.
            Last edited by vasco; 04-08-06, 13:13.

Comment

• LJKEVIN
              • Dec 2005
              • 426

Of de eurolight tafel van behringer..
              vraagje over die led parren,
              is de opbrengst vergelijkbaar met een 300watt Mfl ???
              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• Strat
                • Feb 2005
                • 125

Originally posted by LJKEVIN
                Of vraagje over die led parren,
                is de opbrengst vergelijkbaar met een 300watt Mfl ???
                Nee lichtopbrengst is minder, schat zo'n 80%, al is dat moeilijk te schatten.

Warmteafgifte is gelukkig 100% minder.

Overigens heb ik een JB-systems SM1612 gevonden. Hiermee gaat e.e.a zoals ik het wil prima!

Comment

• DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

de SM1612 is een tafeltje voor inteligent licht ... het zal wel lukken maar heb hier al veel gehoord dat ze niet echt handig zijn voor conventioneel licht (of tellen de LED-pars al niet meer mee dan ?)

ik zou eens kijken naar scenesetter van showtech (of een van de zovele kopies) omdat deze goedkoper is
                  grtzz DJ nn
                  ... the sound of silence...

Comment

• stekelvarke
                    • Dec 2004
                    • 1062

de LED parren zitten toch eerder in de categorie "colorchanger". Ik betwijfel of de scenesetter daar de perfecte tafel voor is. op de 24 kanaals vertie graken maar 4 LED parren wat toch er weinig is. terwijl je met een SM1612 toch makkelijk 12(als ik me niet vergis) LED parren (en meer indien nodig) kan aansturen.
                    exit night into LIGHT

Comment

• ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

Originally posted by DJ nn
                      de SM1612 is een tafeltje voor inteligent licht ... het zal wel lukken maar heb hier al veel gehoord dat ze niet echt handig zijn voor conventioneel licht (of tellen de LED-pars al niet meer mee dan ?)

ik zou eens kijken naar scenesetter van showtech (of een van de zovele kopies) omdat deze goedkoper is
                      grtzz DJ nn
                      Drama advies, lekker negeren dit geblaat!
                      Duidelijk geval van iemand die nog nimmer een led par in zn handen heeft gehad, laat staan een aantal van deze fixtures heeft meegenomen in zn priklijstje op klus.
                      2Strat: jouw keus is een goeie, wel compelxe controlers om te proggen, maar goed bruikbaar!

Comment

• DJ nn
                        • Jun 2006
                        • 489

Originally posted by ralph
                        Drama advies, lekker negeren dit geblaat!
                        Duidelijk geval van iemand die nog nimmer een led par in zn handen heeft gehad, laat staan een aantal van deze fixtures heeft meegenomen in zn priklijstje op klus.
                        2Strat: jouw keus is een goeie, wel compelxe controlers om te proggen, maar goed bruikbaar!
                        is ook zo ... heb er geen ervaring mee ... zeg ik eerlijk
                        maar daarom staat er ook de vraag: tellen de LED-pars niet meer mee onder conv. licht ?
                        verder zwijg ik al !
                        ... the sound of silence...

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Nee, een par kenmerkt zich door 1 dimmerkanaal te gebruiken.
                          Zodra er een scroller, of weet ik veel voor hangt: fixture
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Strat
                            • Feb 2005
                            • 125

Originally posted by ralph
                            Ha, daar ben ik inmiddels ook achter. De copy functie maakt overigens de boel wel iets eenvoudiger, maar inderdaad, veel druk en schuifwerk.

Wat wel een beetje jammer is, is dat niet alle functies met Midi zijn te bedienen, wel scenes en chases, maar bijv. niet de knop aut./manual. Had bedacht dat ik met zo'n klein midi-controllertje van Behringer, BCN44, de SM1612 mooi kon bedienen. Het werkt ook wel, maar is helaas toch te beperkt. (en eerlijk is eerlijk, het ligt niet aan de BCN44. Deze is nogal lastig te programmeren, maar het werkt wel!)

Comment

• LJKEVIN
                              • Dec 2005
                              • 426

TIP: geen behringer tafeltje gebruiken met led parren,
                              tafeltje schommelt een beetje tussen de dmx waardes, waardoor het soms kan zijn dat de leds aan blijven staan, komt welleswaar dan nog amper licht af, maar het is wel ***
                              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

Working...