Feedback (fluittonen) !

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AngeloDJ
    • Jan 2005
    • 11

Feedback (fluittonen) !

Halloo,

Ik heb sinds kort afentoe last van feedback !!

Als ik met een tape artiest sta en de artiest zingt voor het front, dan heb ik welleens dat ik een rare fluit krijg ....
    en dat komt meestal vóór als de tape artiest niet echt veel volume in zijn stem heeft zitten en ik hem daardoor dus moet gaan gain'en en voor mij gevoel wordt het steeds erger na hoe meer galm ik ga gebruiken wat kan ik hier tegen doen .....

mvg Angelo
    VEEL GELUID, VEEL LICHT
  • Imperator
    • Nov 2004
    • 71

Hey,
    Feedback ontstaat eigenlijk doordat het geluid van je Front opgevangen wordt door de microfoon, welke dit dus weer doorstuurt naar je Front etc. Hierdoor krijg je inderdaad vervelende fluittonen.

Dit is op een aantal manieren op te lossen:
    - Minder Gain (lastig als je artiest niet zo hard zingt)
    - Zorgen dat je Front altijd vóór je artiest(en) staat.
    - Met behulp van een EQ de frequentie verminderen waarop hij rondzingt. Kijk hierbij wel uit dat je je geluid niet verziekt.

En dat je feedback erger wordt bij meer galm is logisch, aangezien je met galm in feite alleen maar een stukje van het geluid herhaalt, dus ook de feedback-frequentie.

Grt. Pim

Comment

• Rookie
      • Nov 2004
      • 104

Je antwoord eigenlijk je eigen vraag al.
      Minder galm gebruiken ten eerste en ja hopen dat je artiest wat microthechniek heeft. Je monitor minder zetten is nog een optie. Die freq die feedback geeft eruit filteren...of feedbackdestroyer gebruiken. Hopelijk ben je er iets mee geholpen.
      Er is altijd iets wat je kan bij leren

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

- Zet je artiest zo ver mogelijk achter de speakers.
        - Zet de speakers zo ver mogelijk naar buiten.
        - Neem speakers met een kleinere openingshoek (als zangers nog steeds naar voren lopen).
        - Neem een microfoon met minder grote openingshoek.
        - Zet het totale volume zachter.

Allemaal oplossingen voor je probleem.

Comment

• crash
          • Sep 2004
          • 88

Zoals de voorgaande reakties al aangeven moet je voorzichtig zijn met de hoeveelheid effect dat je toepast. Persoonlijk vind ik dat bij veel "nederlandstalige" tape acts grettig gebruik van de effectenkast wordt gemaakt (meestal om de vocale tekortkomingen te verbloemen). Je geeft zelf al aan dat de artiesten waarbij dit voorkomt veelal geen volume kunnen produceren. Daar ligt jou probleem in mijn ogen en niet bij het oplossen met zgn "feedback killers" ed. EQ'en op FOH om de feedback te onderdrukken lijkt mij zeker geen optie. Dan is een volumeverlaging van het totaal denk ik nog de beste keuze. Verder weet ik niet wat voor mic's je toepast maar misschien kan je hier nog e.e.a. mee winnen.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Originally posted by AngeloDJ
            Halloo,

Als ik met een tape artiest sta en de artiest zingt voor het front, dan heb ik welleens dat ik een rare fluit krijg ....
            en dat komt meestal vóór als de tape artiest niet echt veel volume in zijn stem heeft zitten en ik hem daardoor dus moet gaan gain'en en voor mij gevoel wordt het steeds erger na hoe meer galm ik ga gebruiken wat kan ik hier tegen doen .....

mvg Angelo
            gebruik je een compressor ???
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Ik zou een keer een ervaren man huren om je in te wijden in het doen van livegeluid. Het lijkt aan de manier waarop je tegen feedback aanloopt en hier de vraag stelt, alsof je echt nog eens een paar basiszaken moet uitgelegd krijgen.

Aangezien je kennelijk wel al klussen aanneemt als technicus voor karaokezang is dat toch wel een minimale investering.

Hoe ga je dat doen als je ineens een hele band langskrijgt? Ook op een forum even de details oppikken na de eerste gig? Ik ben als muzikant net iets te vaak tegen geluidsbedrijven aangelopen waar je als studieobject/uitprobeerpoging dienst doet in plaats van als klant die een klus uitbesteed.
              Last edited by showband; 04-07-06, 11:33.
              lekker belangrijk!

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 649

De meeste oplossingen zijn al gegeven. Het is te hopen dat de artiest een klein beetje "microfoontechniek" heeft anders wordt het, zelfs met hulpmiddelen, heel erg moeilijk. Probeer hem anders eens, natuurlijk heel vriendelijk, wijs te maken dat hij die mic. dichter bij zijn mond moet houden.

Als je niet over EQ, compresoor,limiter e.d. beschikt wil het nog wel wel eens helpen je zangmonitors ( front) een klein beetje te draaien, dit zal meestal voldoende zijn om het tegen te gaan. Anders kun je er altijd nog een beetje hoog uitdraaien ( quick and dirty way ), dat wil ook nog wel eens helpen.

Met een EQ met feedbackdetector of eliminator kun je de exakte frequentie opzoeken welke de verstoring veroorzaakt en die er eenvoudig "uitdraaien" of een knotch erop te zetten.

Verder zou je ook nog eens naar je mic. kunnen kijken de ene ( karakteristiek) is daar veel gevoeliger als de andere.

Comment

• GuntherM
                  • Jan 2006
                  • 163

Als je het budget hebt, in-ear monitors en je bent van alle feedbackproblemen vanaf.

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Let op allemaal

Er wordt duidelijk aangegeven dat er feedback ontstaat als de zanger voor het front staat te zingen. Dat is dus voor de PA-set in de zaal.

Wat je hieraan kunt doen:
                    - de Zanger aangeven dat hij op zijn podium moet blijven om te zingen
                    - het volume verlagen

Eerste optie is wat mij betreft veruit de beste.

Comment

• Thur
                      • Jul 2006
                      • 4

Showband heeft gelijk naar mijn idee: ga een cursus volgen als je hier in werkt, dit valt onder basisprincipes.

Succes,

Thur

Comment

• WinterS
                        • Jun 2006
                        • 102

die flauwe kul van cursus hier cursus daar ...ppff fun
                        ze proberen je maar te helpen hoor...

probleem opgelost dus...
                        "Een DJ kan goed zijn, maar het feestje maak je zelf !"

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

die flauwe kul van cursus hier cursus daar ...ppff fun

de feedback kwam door de mengtafel was iets aan kapot de pad knopjes -30db werkte niet zoals het hoorde daardoor was heel de dynamiek van het geluid weg nu werkt alles weer top ik heb weer lekker op mijn sp4 kunnen mixen....
                          Ik lees hier toch dat je meerdere malen met een feedbackend systeem hebt gedraait bij een karaoke-klus en daar van dacht dat je een bedieningsfout maakte. En na een paar avonden feedback erachter komt dat je je spullen moest repareren.

Afgezien van het commerciele aspect vraag ik mij echt af waar geluidsmensen bij artiesten toch zo een slechte reputatie van kunnen krijgen als dit normaal is?

Ik geloof trouwens geen reet van het feit dat een padknopje alleen zo nu en dan feedback geeft. Je zou dan b.v. vervorming gehad moeten hebben en juist continu feedback omdat de compressie (zie: "dynamiek van het geluid weg") zorgt dat je geen sporadische pieken hebt die feedbacken.
                          Feedback ontstaat door het overschrijden van een grenswaarde van het totale systeem. (inclusief plaatsing van de zanger+mic voor speakers, de zaal acoustiek, eq enz) Die grenswaarde kun je met een padswitch niet veranderen. De stand van je "knopjes" waarop die bereikt wordt verschuift alleen. -30dB te zacht? dan moeten alle schuiven ineens omhoog. -30dB nodig maar kapot? dan moeten alle schuiven ineens omlaag. Afgezien van de bijbehorenden bijgeluiden.

Vastlopers door kapotte 30dB pads zijn hoorbaar en niet iets wat meerdere optredens ineens feedbackproblemen geeft en verder onmerkbaar is.
                          Last edited by showband; 06-07-06, 11:46.
                          lekker belangrijk!

Comment

• dj ThunderXplosion
                            • Apr 2004
                            • 82

Ik had vroeger bij karaoké ook vaak last van feedbacks. Na me er uitgebreidt over te laten informeren ben ik erachter gekomen hoe je het kunt onderdrukken.

Zelf heb ik een Behringer Shark en met een beetje kennis en een equalizer kan je er best voor karaoké de feedback onderdrukken. Een verkoper wist me te melden dan er slechts één toestelletje op de markt bestaat dat de feedback helemaal zelf kan onderdrukken. Het merk weet ik niet meer, maar het is evengroot als de Shark. Hij wist mij ook te melden dat er op elke microfoon zo'n toestelletje moest zetten.

Van de Shark ben ik wel tevreden. Je hoort het begin van de feedback nog, maar de feedback is na één seconden verdwenen. Gewone mensen horen het nieteens en profs denken dat de dj de feedback eigenhandig heeft weggewerkt met de equalizer. Feedbacks die tijdens de hele avond blijven schakel ik wel eigenhandig uit op de equalizer, mits de Shark slechts 12 kamers heeft, 12 feedbackfrequenties om weg te knippen.

Bij met is het met zo'n Shark en een equalizer en enkele uurtjes experimenteren gelukt om feedback zoveel mogelijk te onderdrukken.

Veel succes, want je hebt het nodig bij feedback.

Comment

• GuntherM
                              • Jan 2006
                              • 163

Originally posted by dj ThunderXplosion
                              Ik had vroeger bij karaoké ook vaak last van feedbacks. Na me er uitgebreidt over te laten informeren ben ik erachter gekomen hoe je het kunt onderdrukken.

Zelf heb ik een Behringer Shark en met een beetje kennis en een equalizer kan je er best voor karaoké de feedback onderdrukken. Een verkoper wist me te melden dan er slechts één toestelletje op de markt bestaat dat de feedback helemaal zelf kan onderdrukken. Het merk weet ik niet meer, maar het is evengroot als de Shark. Hij wist mij ook te melden dat er op elke microfoon zo'n toestelletje moest zetten.

Van de Shark ben ik wel tevreden. Je hoort het begin van de feedback nog, maar de feedback is na één seconden verdwenen. Gewone mensen horen het nieteens en profs denken dat de dj de feedback eigenhandig heeft weggewerkt met de equalizer. Feedbacks die tijdens de hele avond blijven schakel ik wel eigenhandig uit op de equalizer, mits de Shark slechts 12 kamers heeft, 12 feedbackfrequenties om weg te knippen.

Bij met is het met zo'n Shark en een equalizer en enkele uurtjes experimenteren gelukt om feedback zoveel mogelijk te onderdrukken.

Veel succes, want je hebt het nodig bij feedback.
                              Hij bedooelde waarschijnlijk "Sabine", http://www.sabine.com/sabine-profess...-1200-2400.htm

Hoewel hier in de topic al vermeld is hoe je met kleine middelen en trucjes de feedback kan verminderen.
                              Veel succes.
                              Last edited by GuntherM; 19-07-06, 16:59.

Comment

Working...