2 licht tafels samen gebruiken? (DMX)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B-lennium
    • Jun 2006
    • 4

2 licht tafels samen gebruiken? (DMX)

Voor het plaatselijke jongeren centrum ben ik het licht systeem aan het optimaliseren. Het hangt er allemaal wel, maar niemand weet er eigenlijk wat van. Dit vind ik zonde dus ben me wat aan het verdiepen.

Nu zit ik met het probleem dat ik 20 lampen heb. Liefst zou ik alle lampen apart dimmbaar hebben, of is het dimmen in paren (van buiten naar binnen) gebruikelijk?

Ik heb tot mijn beschikking een showtec lightjockey (8dim 8 aan/uit) en een showtec lite12 (12 dim) licht tafel.

Is het mogenlijk bijde tafels gelijktijdig te gebruiken?

Als het mogenlijk is gebruik ik de lite 12 voor de lichten achter het podium en de lightjockey voor de lichten boven het publiek.
    Aan de 8 aan/uit kanalen hangt nu bijna niets (lampje voor de discobol en bol zelf)

er zijn 5x 4kanaal dimmers beschikbaar en 2x 4kanaals switch.

Zelf heb ik me nog nooit verdiept in het licht gebeuren, dus vergeef me als ik wat verkeerde termen gebruik.

p.s. het instelen van de apparatuur ivm DMX 512 protocol is duidelijk.
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

zoektip: mergen

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

En de lightjockey opruimen, parren per paar dimmen en alles op de lite 12 zetten.

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

En nog beter: Lite12 en lightjockey inruilen/verkopen en een Showmaster24 (of soortgelijk) aanschaffen. Heb je een wereld van nieuwe (en meer) mogelijkheden!

Comment

• B-lennium
          • Jun 2006
          • 4

Oei jullie hebben mij toch iets overschat!
          maar bedankt voor de reacties!

Mergen? ok je kunt een kastje kopen wat merged.. geen probleem
          maar wat doet hij dan? wordt kanaal 1 op de lightjockey dan dmx kanaal 13 enz?

@outline jij zegt lightjockey opruimen waarom? slecht ding.

een showmaster 24 kopen zou natuurlijk het beste zijn, echter een jongere centrum moet eigenlijk al van de lucht leven dus het liefst zou ik de aanwezige apparatuur gebruiken. ook zijn de 8 switch kanalen op de jockey wel erg handig voor het disco gebeuren (rook, bol, derby)

p.s. zijn de bijde apparaten nog zo veel waard? (+/- €250 showmaster 24)

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

Ik zou mezelf iets meer gaan verdiepen in het hele licht gebeuren.
            En wederom lijkt het mij steen geil dat er hier geen forum lezer zit met voldoende verstand van zaken om B-lennium even uit de brand te helpen.
            B, laat dus even weten welke lokatie je werkzaam bent, er is vast wel iemand genegen om een jongeren centrum op weg te helpen.
            Last edited by Radar; 29-06-06, 00:53.
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

• B-lennium
              • Jun 2006
              • 4

Het gaat om jongerencentrum de Villa 29 in Barneveld en het zou natuurlijk geweldig zijn als er iemand tijd heeft om mij het een en ander uit te leggen!

het probleem is een beetje dat ik niet echt een site kan vinden waar de basis begrippen worden uitgelegt. dit forum is het eerste forum wat ik tegen kom.
              Ik heb begrepen dat hier (veel) professionals komen dus is het logisch dat ik een beetje buiten de boot val.

In de ruimte waar het om gaat zijn 2 aansluitingen voor een lichttafel, in het DJ hok en bij de Bar, het zijn 2 aansluitingen die verder het systeemplafond op verdwijnen en waar ik niet van weet waar ze direct naar toe gaan.

Als ik op bijde aansluitingen een lichttafel aansluit werkt er niets meer, 1 enkele tafel werkt wel, ik ga er dus vanuit dat ik geen merger heb.

Als iemand een website heeft waar het een en ander in 'jip en janneke taal' wordt uitgelegt dan hoor ik dit graag.

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Wat er dan bij jou aan de hand is, is dat die beide aansluitingen aan elkaar geknoopt zijn. Wat er gebeurd als je 2 tafels tegelijk aansluit, is eigenlijk gewoon kortsluiting! Niet meer doen dus! (je had bij alletwee de tafels de uitgangen kunnen opblazen)

Coclusie: je hebt dus geen merger!

Kun je mischien zeggen hoe het verder allemaal aangesloten zit? Nog liever op de gevoelige plaat! Dus gewoon even je ladder op en kijken waar die kabels heen gaan en die blijven volgen en dit alles even goed opschrijven en hier weer neerzetten. Maakt het voor ons veel duidelijker.

Ik raad je die Showmaster aan omdat je daar veel meer mogelijkheden mee hebt. Op een Showmaster kun je namelijk alles zelf programmeren en die mogelijkheid heb je met de tafels die je nu hebt niet (echt). Dat er op die andere 'switches' zitten, maakt niet echt uit. Dat is gewoon een bepaalde waarde die vast uitgestuurd wordt en die je ook kan programmeren op een Showmaster. De waarde van die tafels is een gok. Je kan proberen om ze te verkopen en kijken wat ze opbrengen. Je kan ook een (gerenomeerde) leverancier van licht en geluid benaderen (die ook Showtec, Botex, GLP, FAL, JB Systems, enz) voert en kijken of je met hen iets kan regelen in ruil voor wat reclame ofzo. Ik noem al die merken overigens omdat deze lichttafel onder diverse (veel meer dan ik nu noem) namen wordt geleverd. En dit is in basis allemaal dezelfde tafel!

Ik raad je overigens aan om GEEN Behringer LC2412 te nemen! Niet omdat ik geen fan van dat merk ben, maar omdat er al genoeg mensen hier ellende met die tafel hebben gehad.

Overigens kan ik zaterdag overdag wel komen kijken. 't vrouwtje heeft dan een open dag in Ede en ik kan dus mee die kant opliften.

Even weer genoeg info?
                Last edited by Outline; 29-06-06, 14:29.

Comment

• B-lennium
                  • Jun 2006
                  • 4

Wauw.. kortsluiting... OEPS

morgen is er een BBQ van alle vrijwilligers en dan ga ik proberen de 'bouw' tekeningen te pakken te krijgen (moet bestaan lijkt mij) het gebouw is nog niet zo heel oud.

binnenkort is er een 'knutseldag' dwz alle kapotte dingen weer repareren.
                  als het goed is wordt dan ook het systeemplafond geverft, een goede kans om het een en ander eens goed duidelijk te krijgen.

@Outline, bedankt voor het aanbod, maar zaterdag moet ik zelf werken en zullen er ook geen andere mensen aanwezig zijn.

Mensen bedankt voor alle hulp, ik ga eerst eens goed kijken wat de mensen hier willen en wat er kwa geld/sponsering mogenlijk is.
                  mocht ik er toch niet uitkomen dan hoor je het vanzelf.

bas

Comment

• VANEENBERGEN
                    • Sep 2003
                    • 187

nee hoor je blaast geen uitgangen op als je er 2 aan elkaar aansluit. de 2 digitale signalen gaan wel elkaar verpesten.
                    joost

Originally posted by B-lennium
                    Wauw.. kortsluiting... OEPS

morgen is er een BBQ van alle vrijwilligers en dan ga ik proberen de 'bouw' tekeningen te pakken te krijgen (moet bestaan lijkt mij) het gebouw is nog niet zo heel oud.

binnenkort is er een 'knutseldag' dwz alle kapotte dingen weer repareren.
                    als het goed is wordt dan ook het systeemplafond geverft, een goede kans om het een en ander eens goed duidelijk te krijgen.

@Outline, bedankt voor het aanbod, maar zaterdag moet ik zelf werken en zullen er ook geen andere mensen aanwezig zijn.

Mensen bedankt voor alle hulp, ik ga eerst eens goed kijken wat de mensen hier willen en wat er kwa geld/sponsering mogenlijk is.
                    mocht ik er toch niet uitkomen dan hoor je het vanzelf.

bas
                    Joost van Eenbergen
                    ELC lighting

Comment

• MLJ
                      • Jun 2006
                      • 4

de 5 dimmerpacks verdelen over de lite 12 en de spiegelbol en de pinspot op een simpele schakelaar.
                      Dit is de makkelijkste oplossing.

Comment

• 4uss
                        • Aug 2005
                        • 578

Als je 20 lampen hebt en 20 dimkanalen dan komt dat mooi uit, gewoon één op één houden. Switchen moet je inderdaad alleen maar doen als het echt nodig is, niet met lampen, want dan kun je er verder niks mee. Pinspots zijn overigens vaak wel dimbaar. Spiegelbol en pinspot kun je wel gerust op die switch zetten.
                        Werken met twee tafeltjes is niet zo functioneel, zeker niet als het om zulke kleine tafeltjes gaat. Probeer ze te verkopen, en daar in plaats van een Showmaster 24 te kopen (of Botex Scenesetter, JB, etc... allemaal dezelfde OEM). Hoef je er ook geen merger mee bij te kopen, en heb je een mooi systeem, en heel eenvoudig te bedienen en te programmeren.

Lampen van buiten naar binnen laten gaan doe je met je tafel, daar programmeer je loopjes, of vaste standen. Dus lamp 1 en 8 tegelijk, 2 en 7, 3 en 6, en 4 en 5, dan heb je 4 schuiven van de onderste rij nodig om 8 lampen aan te sturen. Op de bovenste rij kun je die lampen nog direct aansturen (dus lamp 1 los enzo). Zoek maar eens een plaatje van die tafel.
                        Zelf gebruiken wij de Showmaster 48, die heeft de dubbele hoeveelheid kanalen, dat is ook wel lekker, omdat je daarmee dus kanaal 1 t/m 24 op de bovenste rij nog direct kun aansturen, en je ook direct 24 programmeerbare faders tot je beschikking hebt.

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Originally posted by VANEENBERGEN
                          nee hoor je blaast geen uitgangen op als je er 2 aan elkaar aansluit. de 2 digitale signalen gaan wel elkaar verpesten.
                          joost
                          Lijkt mij toch niet gezond!

Even de basis: DMX heeft toch nog altijd een bepaalde spanning? En wat gebeurt er meestal als je 2 verschillende spaningsbronnen zomaar aan elkaar knoopt? Volgens mij toch kortsluiting!

Maar als ik fout zit, hoor ik het graag. Maar dan wel met een goed onderbouwde uitleg waarom je ze niet kort sluit. Weet namelijk dat iemand een keer zo 2 Pearls (de drivers dan) om zeep heeft geholpen!

Ben nieuwsgierig!

Comment

• Radar
                            Moderator
                            • Jul 2002
                            • 890

Heren, blijven we een beetje ontopic?
                            Het welles nietes omtrent dmx kortsluiting heeft B weinig aan.
                            Oproepje aan forum lezers omgeving Barneveld om B even te helpen.
                            Ik doe niet aan bijgeloof.
                            Dat brengt ongeluk.

Comment

• light-jockey
                              • Nov 2006
                              • 2

Originally posted by 4uss
                              Zelf gebruiken wij de Showmaster 48, die heeft de dubbele hoeveelheid kanalen, dat is ook wel lekker, omdat je daarmee dus kanaal 1 t/m 24 op de bovenste rij nog direct kun aansturen, en je ook direct 24 programmeerbare faders tot je beschikking hebt.
                              Je kunt zelfs de kanalen 25 t/m 48 gebruiken, moet je ze alleen terug halen.

voorbeeld:
                              mode select tot het ledje bij 1-48 preset brand
                              25 record, 26 record, 27 record en dan 28 record
                              mode select tot het ledje bij chns scenes brand
                              record en knop 25 bijvoorbeeld tegelijk loslaten
                              Nu heb je de een loopje van je t4 op 25

Deze tip is mischien al bekend maar wel handig als je net een paar kanalen teweinig heb op je tafel.

Comment

Working...