HOE aansluiten??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kees22
    • Feb 2007
    • 110

Ik zou niet beginnen met plus en min aan elkaar koppelen.

misschien moet je wat meer spec opgeven van je versterker en je huidige luidsprekers. dan kunnen we je hier wel verder helpen.
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

Als ik de vraag goed begrijp moet er dus een setje speakers omgebouwd worden omdat deze geen output hebben om door te lussen. Als je dit zelf wil doen is dit opzich best makkelijk. Als ik even stel dat je gewoon een parallel output wil kun je makkelijk een connector naar keuze (ik zou speakon nemen) en deze aan de achterkant van je speaker erbij plaatsen. Dan de + van de nieuwe connector op de + van de oude connector erbij monteren. En met de - hetzelfde doen. Dan is de nieuwe connector zonder fratsen parallel aangesloten. Als je dit gaat uittekenen zie je dit ook heel makkelijk in het schema (als je een beetje kaas van elektro gegeten hebt).

LET OP: Ik weet dus niet of je versterker dit aankan.

Mzzls
      Correct me if I'm wrong

Comment

• michiel2705
        • Jun 2008
        • 7

ik heb dus boxen van 600 watt en mijn versterker kan 525 en 800 en 1600 aan kan dat en ik ga dat denk ik proberen en krijgt ik dan het vermogen van 800 wat op de boxen

bedankt

Comment

• kees22
          • Feb 2007
          • 110

dit kunnen we dus alleen zegten op hoeveel ohm je versterker draait bij hoeveel wat.

en als we de impendantie van je speakers weten.
          Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• michiel2705
            • Jun 2008
            • 7

8 ohm = 525
            4ohm=800
            8ohm=1600

ik weet het niet zeker maar is dat dit Input Impedance: 20KΩ, balanced, 10KΩ, unbalanced

oo ik weet al mijn speakers zijn 8ohm
            Last edited by Radar; 23-06-08, 13:29.

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

wat ingewikkeld allemaal.

Ingangssignaal op de inputs van je versterker.

vervolgens heb je 2 outputs op je versterker.
              aan de ene knoop je de ene kast en aan de andere knoop je de andere kast.
              je versterker leverd 525 Watt aan 8 Ohm. je speakerkasten zijn 250 Watt. je hebt dus een overcapaciteit van 2x (ongeveer) dat is goed. dus voor kleine feestjes kun je dit op deze wijze gebruiken.

Bij een groter feest waar je alle vier je kastjes wil gebruiken zet je het neer als hierboven, alleen neem je 2 korte speakerkabeltjes extra en knoop je aan de linker en rechter zijde de kastjes aan elkaar.
              je speakers staan nu paralel aangesloten en krijgen allebei de helft van het vermogen dat je versterker leverd. echter, omdat je ze paralel hebt aangesloten is de weerstand gezakt naar 4 Ohm. (zie wet van Ohm)
              je versterker leverd nu door de verminderde weerstand 850 Watt naar je speakertjes die 250 Watt rms p/s zijn.
              dat betekend dat ze beide 425 Watt te verwerken krijgen wat ook nog een zeer acceptabel overschot opleverd.

en draaien maar!

Even voor de nerds:

Wet van Ohm:
              Wet van Ohm - Wikipedia
              Wet van Ohm - Calculator - Faq.tweakers.net > Casemodding & Elektronica

Serie
              Serie & parallel
              serie_of_parallel

Weerstand
              Elektrische weerstand (eigenschap - Wikipedia)

En algemeen aansluiten en gebruiken van een geluidsinstallatie
              Popschool Maastricht: Homepage

Neem je tijd, lees door en leer!
              Last edited by Upgrading your system; 22-06-08, 15:21.
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• michiel2705
                • Jun 2008
                • 7

nee mijn speakers zijn 600 watt per stuk

maar is het erg dat je speakers meer ohms hebben als de versterker
                Last edited by Radar; 23-06-08, 13:29.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

wikipedia legt heel netjes en begrijpelijk de wet van Ohm, oftewel, alles over impedantie uit.

Voordeel van natuurkundige wetten is dat ze niet willekeurig zijn, oftewel: met de linkjes die upgrading je geeft heb je het antwoord op je vraag, je zal er aleen even een beetje voor moeten lezen i.p.v. dat het voor je wordt opgelepeld.

Eigenlijk is natuurkunde hetzelfde als leren fietsen...zodra je de basics onder de knie hebt bepaal je zelf welke gebieden je naartoe fietst om te gaan ontdekken, kunnen fietsen alleen brengt je nog nergens, je zal er even moeite voor moeten doen!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• michiel2705
                    • Jun 2008
                    • 7

maar waar moet ik de plus en de min aftappen moet ik dat doen als de kabel gelijk binnen komt o pas later

Comment

• michiel2705
                      • Jun 2008
                      • 7

ik had straks iemand gesproken en die zij dat je ohms het zelfde moest zijn dan je speakers maar bij mijn versterker heeft 525 is 8 ohm en 800 4 ohm en 1600 8ohm maar als ik er een speaker bij zet dan krijg ik 16 ohm maar dat zij de man dat dat dan niet mog en hij zij dat je er een zwaarderen versterker voor moest hallen maar weer iemand an ders zij dat je de ohm kon delen als je ze door lust.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Volg even de raad van de moderator op: lees de links van uys: dan zul je zelf kunnen bepalen wie je iets op de mouw speldt en wie niet.
                        Ik krijg hier noch kop noch staart aan aan jouw vragen terwijl het eigenlijk gewoon standaard elektriciteit/natuurkunde is. Al kan dit natuurlijk ook aan het gebrekkige Nederlands van de vraag liggen (jij weet misschien in je hoofd perfect de dingen die je in je vraag niet vermeldt maar wij niet).
                        Ondertussen zijn alle antwoorden op jouw vraag volgens mij hier al verschenen en moet je nu zelf enkel nog alles proberen begrijpen.
                        Haal ff diep adem en bekijk het eens rustig... dan zou het echt wel goed moeten komen.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• michiel2705
                          • Jun 2008
                          • 7

ja ik weet nu wel alles maar ikzit met de ohms daar hebt ik er teveel van daar heb ik er 16 ohms en er mag maar 4ohms op de versterker
                          daar wil ik even iets over weten of dat wel kan of dat de boxen en de versterker daar niet kapot van gaan

Comment

• Radar
                            Moderator
                            • Jul 2002
                            • 890

ja ik weet nu wel alles
                            Alleen snap je der dus nog geen drol van.
                            Zal wel weer heel lomp en bot over komen maar wet van Ohm is de basis.
                            Probeer die te gaan te snappen, doe gelijk iets aan je interpunctie, en probeer eens in 1 reactie iets te posten. Dus niet na 5 minuten weer iets, dat houdt het voor ons leesbaar.
                            Ik doe niet aan bijgeloof.
                            Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...