HOE aansluiten??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MaikelScheij
    • Feb 2006
    • 2

HOE aansluiten??

Beste forumleden,

ik heb pas een versterker en vier boxen gekocht..

de versterker leverd: 2x 400W/4 Ohm rms
    2x 300W/8 Ohm rms

Ik heb boxen( 8 Ohm, 94 dB. ) daar staat achterop: Power : 600 Watt.

Maar bij degene waar ik die boxen heb gekocht die vertelde me dat de boxen 250 Watt rms zijn.
    Het zijn vier boxen, en hij vertelde dat ik ze gewoon door kon lussen, dus dat er vanuit uitgang 1 ( R + L ) naar box 1 ging, en vanuit box 1 naar box 2 ging ( gewoon speakerkabel naar box 1, en daar kabel naar box 2 bijdoen) en dat dit voor 3 + 4 ook geldt.

nu heb ik de vraag, wat gebeurt er als ik ze gewoon doorlus net zoals ik net vertelde, gaan ze hierdoor zachter of moet ik ergens op letten?

Mvg, Maikel
    De gRoeten
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Het vermogen wordt dan verdeeld over de boxen die op een uitgan van je versterker aangesloten zijn.
    Wat voor aansluitingen hebben je speakers? Zijn dat Speakon connectoren? Zit er een in en een out op?
    Dan is het eigenlijk heel simpel, kabeltje in je versterker, andere kant van die kabel in de ingang op je speaker. Volgend kabel in de uitgan van diezelfde speaker en door naar de ingang van de volgende.
    Eigenlijk is het toch heel simpel? []
    We're ready to party, are you?

Comment

• disckiller
      • Feb 2006
      • 136

[FONT=Verdana]Waarom de boxen doorlussen (serieschakeling), met een serieschakeling krijgt je versterker namelijk 16 ohm van de boxen voor zijn kiezen.
      Beter is om de boxen parallel te schakelen dan krijgt de versterker van beiden boxen maar 4 ohm en zal hij een vermogen afgeven van die 400 watt.

Die ohm is namelijk de weerstand van het spoel van de speaker, hoe hoger de weerstand is hoe minder vermogen (watt) de versterker kan afgeven, althans dat de versterker door het spoel kan persen.[/FONT]

Comment

• Bastisito
        • Sep 2004
        • 185

Met doorlussen wordt doorgaans parallel bedoelt.
        Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• disckiller
          • Feb 2006
          • 136

"en vanuit box 1 naar box 2 ging" hier haal ik uit dat het om een serieschakeling gaat.
          Of ik moet het fout hebben en dat er een parallelschakeling gaat, de tekst is een beetje onduidelijk.

Comment

• Speakertje
            • Mar 2005
            • 462

Een box met een out-put om door te lussen wordt ook wel parallel out genoemt. Zegt genoeg denk ik zo.

Serie wordt bij luidspekers doorgaans weinig gebruikt denk ik, zeker bij losse boxen. Bij een sub met bv twee speakers willen ze de speakers nog weleens in serie zetten dit om de gewilde impendantie te verkrijgen.
            M.v.g. Sander
            Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
            Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• disckiller
              • Feb 2006
              • 136

Normaal gesproken niet nee maar de leek wil nog wel eens een aantal boxen in serie aan elkaar lussen.
              Zelf heb ik dit al meerderen malen mee gemaakt.

Comment

• S500D
                • Feb 2003
                • 215

SpeakertjeEen box met een out-put om door te lussen wordt ook wel parallel out genoemt. Zegt genoeg denk ik zo.

Serie wordt bij luidspekers doorgaans weinig gebruikt denk ik, zeker bij losse boxen. Bij een sub met bv twee speakers willen ze de speakers nog weleens in serie zetten dit om de gewilde impendantie te verkrijgen.
                Standaard worden 8ohm boxen met een paralelle output geleverd.

Daarin tegen worden boxen van 4 ohm geleverd met een serie output of helemaal geen output.

Maar bij degene waar ik die boxen heb gekocht die vertelde me dat de boxen 250 Watt rms zijn.
                Het zijn vier boxen, en hij vertelde dat ik ze gewoon door kon lussen, dus dat er vanuit uitgang 1 ( R + L ) naar box 1 ging, en vanuit box 1 naar box 2 ging ( gewoon speakerkabel naar box 1, en daar kabel naar box 2 bijdoen) en dat dit voor 3 + 4 ook geldt.
                misschien begrijp ik dit niet goed maar als je box 3+4 er ook bij op zet kom je uit op 2 ohm, dit is geen probleem als jou versterker in een 2 ohms belasting mag werken.

Ik ga er van uit dat jij 2 om 2 doet en dat jou versterker in 4 ohm draait en dan is er niets aan de hand maar blijf binnen het werkbereik van je versterker en laat je versterker niet clippen want dan kost het je je speakers.

Gr Ron.
                U draait, Wij vragen.

Comment

• Robert H
                  • Jan 2006
                  • 377

Originally posted by disckiller
                  Normaal gesproken niet nee maar de leek wil nog wel eens een aantal boxen in serie aan elkaar lussen.
                  Zelf heb ik dit al meerderen malen mee gemaakt.
                  Meerdere malen meegemaakt dat een leek twee luidsprekers in serie aansluit?? Doe me eens een paar telefoonnummers, zulke leken kan ik goed gebruiken in onze crew!

Zonder gekheid, de topicstarter wil een simpel antwoord op z'n vraag. Ga dan niet allerlei bullsh*t erbij halen. 99,99% van de reguliere luidsprekerkasten met twee aansluitingen kun je aan elkaar hangen (doorlussen). Gewoon onderstaand rekensommetje volgen en er is niks aan de hand. Twee standaard luidsprekers per ongeluk in serie aansluiten is simpelweg onmogelijk. Ga nu niet weer lopen roepen dat het wel degelijk kan, want ik ben niet achterlijk. We hebben het hier over een standaard setje speakers met kabels. Knappe jongen die daar zonder knutselen een serieschakeling mee maakt!

1/R1 + 1/R2 + ... + ... etc. = 1/RT (R=impedantie, T=totaal)

Verder is het met dit soort kwesties vrij eenvoudig: 2 speakers maken meer lawaai dan 1 speaker, ook al gaat het om dezelfde versterker. Twee speakers van 8 Ohm worden als het ware één grote speaker van 4 Ohm, dus komt er gewoon meer sap uit de versterker.

Effe algemeen offtopic: Zoals je aan mijn postcount hier links kunt zien, ben ik een groentje op dit forum (in het echt iets minder groen). Ik ben er achtergekomen dat een hoop informatie hier van onschatbare waarde is. Helaas vinden sommigen het nodig om extra informatie te verschaffen die óf pertinent onjuist óf volslagen overbodig is. Ik kan me zo voorstellen dat de 'echte' newbies soms door de bomen het bos niet meer zien en dus helemaal niet geholpen zijn met zulke reacties. Ook dit topic is weer een lichtend voorbeeld hiervan. Een persoon vraagt gewoon of 'ie twee 8 Ohm speakertjes kan doorlussen om achter een 4 Ohm amp-uitgang te hangen. Het antwoord is simpel: "Ja, dat kan". Helaas vind men het nodig om die arme jongen gelijk om de oren te slaan met speakons, serieschakelingen, spoelen, etc. Zo moeilijk was z'n vraag toch niet?
                  Last edited by Robert H; 12-02-06, 16:37.

Comment

• S500D
                    • Feb 2003
                    • 215

dank u.

Gr Ron
                    U draait, Wij vragen.

Comment

• MaikelScheij
                      • Feb 2006
                      • 2

dus als ik het goed begrijp kan ik ze zo aansluiten?? : (zie de foto)
                      als ik heb fout heb heeft er dan iemand miss een foto op tekeningetje van hoe het wel moet ??
                      bedankt voor jullie reacties !
                      De gRoeten

Comment

• Robert H
                        • Jan 2006
                        • 377

Yep, that's the way...

(aha, aha, I like it...)

Comment

• Speakertje
                          • Mar 2005
                          • 462

L en R moet je min en plus van maken De linker twee boxen is dus links en de andere twee rechts Kleinigheidje
                          M.v.g. Sander
                          Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                          Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Robert H
                            • Jan 2006
                            • 377

Originally posted by Speakertje
                            L en R moet je min en plus van maken De linker twee boxen is dus links en de andere twee rechts Kleinigheidje
                            Hehehehe, damn, helemaal overheen gekeken...

Comment

• michiel2705
                              • Jun 2008
                              • 7

hallo

ik heb een set boxen maar ik wil er nog een set boxen op zetten maar er zit geen aparte connector in die er weer uit gaat dus nu wil ik dat er zelf in gaan maken maar ik weet niet hoe ik dat presic moet gaan doen is er iemand die me dat uit kan leggen en hoe het dan zit met de versterker ik heb boxen van 600watt per stuk.

dus als ik het goed begrijp moet je de linker das de min in de rechter doen das plus en dan is die door gelust
                              Last edited by Radar; 23-06-08, 13:28.

Comment

Working...