MH 4 fun / starters vragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BUGsy
    • Jan 2006
    • 17

MH 4 fun / starters vragen

Goeie dag,

Ik heb nu een aantal maanden deze forums ingezien, een catalogus van de lokale lichteffectleverancier bewonderd, installaties in kroegen bekeken en nog wat sites bezocht en ben een zekere intresse gaan vormen in de wereld van lichteffecten en alles daar omheen. Ik ben dus echt een 'starter' (heb nog niets van dichtbij gezien of bestuurd) maar ben door al het speurwerk toch al veel te weten gekomen.

Ik overweeg nu 2-4 movingheads te kopen om in mijn kamer op te hangen (ik ben overigens 20, dus geen jongensdroom van iemand die 10 is en geen geld heeft). Dit zullen dan het type Pilot 150 worden (of iets in die trant).
    Dit waarschijnlijk aangestuurd door zoiets:

Ik heb wel een aantal vragen. Ik realiseer me dat sommige vragen wellicht in ander topics beantwoord worden, maar omdat het vragen zijn die menig starter zich af zou kunnen vragen, leek het me handig om ze toch allemaal te stellen.

1. Wellicht zijn er mensen die deze MH heeft (gehad), hoe functioneert ie? (Ik kan me voorstellen dat Pan/Tilt snelheid verschilt per MH, ik las in een topic iets over een MH die veel stof naar binnen trekt, enz.)

2. In deze MH hoort een HTI lamp, als ik het goed heb is dat een gasontladingslamp i.p.v. een halogeenlamp (HSD). Wat is het verschil qua kleur? Vaak zie je i.p.v. wit meer geelachtig...
    Ik weet dat een HTI lamp veel minder lang mee gaat, maar hoe kan het dan dat ze maar 10 euro schelen? (HSD 250W 3000 branduren - HTI 150W 750 branduren, ik heb begrepen dat HTI feller is en daarom een 150W versie ongeveer evenveel licht geeft als een HSD van 250W)

3. Op deze movinghead zit een dimmerfunctie. Is dat bedoeld om eenmalig de intensiteit van de lamp in te stellen, of kan je het ook gebruiken om net als met pars aan/uit te schakelen in een chase?

4. Genoemde controller is er ook met joystick. Is dit veel prettiger werken of valt dat mee?

5. Als ik het goed heb werkt een controller als volgt: per scanner/MH 1 rij met schuifjes,
    allemaal in gewenste stant zetten = scene --> opslaan. Volgende stand --> opslaan. etc.
    Chase = opvolging van scenes, waarbij ook meerdere scanners/MHs bij betrokken kunnen worden
    Dan heb je dus een paar MHs die in een chase ingevoerde Pan/tilt positie, kleur, e.d. achter elkaar weergeven.
    Nu mijn vraag: Stel ik wil dezelfde bewegingen, maar dat alle MHs de blauwe kleur weergeven, en later geel en dan groen en even tussendoor stroben. Moet ik dan voor al die instellingen aparte chases maken?
    Dat lijkt me heel onlogisch aangezien je met genoemde controller maar 6 chases kan programmeren.

Als jullie zoiets hebben van "koop niet deze MH", welke zouden jullie dan aanraden? eisen: Dimmer, strobo, gobo rotation zou leuk zijn, evt. regenboog functie. Bedrag p/st 700 euro max, maar als ik de pilot 150 zie voor EUR 429 met de effecten die die heeft moet het veel goedkoper kunnen, let op: GEEN proffesionneel gebruik (drive-in of zo).

Misschien (ook) aanbevelingen voor een andere controller? 200 euro max.

Bedankt voor jullie tijd en antwoorden.
  • Bastisito
    • Sep 2004
    • 185

Een halogeen is GEEN HSD lamp, HSD is ook gasontlading! Een halogeenlampje kost een paar euro's, HTI/MSD/HSD/etc. kost wel een stukkie meer
    Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• Baszza91
      • Oct 2005
      • 476

Heb je al naar deze gekeken?

American DJ, DJ Spot 250
      JB Systems iMove 7S

En als je tog een scanner wilt ga dan voor de Martin Mania Scx-500. Zoals jij zelf al aangaf is het voor slaapkamer gebruik. Ik kan niet jou slaapkamer zien, maar als je mh's verkeerd neer moet zetten gebruik je ook maar de helft van de pan / tilt. + dat deze scan naar zeggen ontzettend goed is. Kost niet veel € 300 (ja, de prijs is weer omhoog gegaan) dan je 8 stuks kopen. Zit niet in over de 150 watt lamp want er komt net zoveel uit als een 250 watt budget scan. Ikzelf ga binnenkort ook 2 scans met controller kopen.

Oja, plus dat er Martin opstaat !

Greetzz en cheerss
      I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• STim
        • Dec 2003
        • 55

Kga eens een poging doen om op je vragen te antwoorden.

1. Nee, nog geen ervaring mee. In deze prijsklasse zal de pan/tilt van een movinghead wel allemaal overal dezelfde zijn, echt grote verschillen zal je niet vinden denk ik.

2. Een HSD lamp is inderdaad ook gasontlading, jij bedoelt vast ELC. Als je ergens gelige lampjes gezien hebt, zullen dit waarschijnlijk halogeenlampjes geweest zijn, gasontladingslampen geven wit licht, toch in ieder geval een stuk witter als halogeenlampjes. Een Osram lampje bijvoorbeeld geeft perfect wit licht, maar is ook de duurste.

3. Die dimmer kan je ook tijdens een show gebruiken, komt naargelang je instellingen op een fader op je controller.

4. Ik heb eens met zo'n joystick gewerkt en ik vind het maar niks. Is niet nauwkeurig.

5. Met deze controller kan je volgens mij niet realtime ingrijpen. Of moest het wel gaan, dan vallen je pan en tilt ook stil, en das natuurlijk ook niks. Qua scenes en chases heb je het al door, maar je zal dus die verschillende kleuren in je scenes moeten steken.

Die movinghead lijkt in mijn ogen veel op de Showtec Phantom, mss is dit een goed alternatief ? Of de Showtec Club Spot 250 ? Deze is met een MSD-250 lampje, dus gasontlading maar nog ietsje sterker, mss iets te sterk voor op een kamer zelfs... Voor op een kamer lijken mij headjes met een ELCtje erin toch zat genoeg, zoals de JBSystems iMove 5S ofzo, maar dat kies je natuurlijk zelf.

Als je een controller wil van maximum 200 euro lijkt me zo'n ding wel ok ja, kijk misschien eens naar de JBSystems SM 1612, zit standaard een joystickje op en is wat flashyer. Maar verwacht toch maar niet te veel van zulke controllers.

Succes nog met je keuze !
        Last edited by STim; 24-01-06, 15:31.

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

Toch ook maar even reageren:
          Ik weet niet hoe groot je kamer is, maar een beetje moving head heeft op 1 a 2 meter niet echt veel effect. Omtrek van de beam/gobo is simpel weg nog gewoon te smal en niet scherp genoeg. Ik weet niet hoe dat met deze headjes zit. Maar stel dat je ze in een slaapkamer hangt met vier, lijkt het mij dat ze niet veel ruimte hebben.
          Hoevaak wil je ze gaan gebruiken in je kamer? Alles basis verlichting, bijna altijd aan dus? Of om af en toe een beetje mee te spelen.

Joystickjes op goedkope controllers zijn 3x niks. Reageert allemaal kut en om te programeren is het een drama.
          Koop een scan master 2, is wel zomakkelijk. Zijn je pan en tilt iig onder de hoede.
          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Baszza91
            • Oct 2005
            • 476

Hallo,

Ik heb ergens op internet gevonden als je en stralinghoek hebt van 15 graden en over 4 meter tegen de muur schijn een diameter hebt van 130 cm. Zal je net zien dat mijn kamer ruim 4,5 bij 5 meter is . Bij mij is er wel ruimt voor mh maar het geld niet.

Greetzz en cheerss
            I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• BUGsy
              • Jan 2006
              • 17

Bedankt voor jullie antwoorden, vooral STim, hier heb ik wat aan.
              Nog even wat aanvulling op de vragen:

2. Hoe kan het dan dat de 2 genoemde lampen maar 10 euro schelen terwijl brandtijd heel veel scheelt? En wat is dan precies het verschil tussen die
              HTI/MSD/HSD/etc.
              lampen?

3. Ik zat nog ff over die dimmerfunctie na te denken en dacht het volgende: Op de pilot 150 zit de dimmerfunctie op hetzelfde kanaal als de strobe, dus lijkt mij dat niet de lamp wordt gedimt, maar dat de sluiter een klein beetje dicht gaat, dus dat dat idd zonder problemen gebruikt kan worden. Maar andere MHs hebben dimmer op ander kanaal, wordt daar dan wel de lamp echt gedimd? Zo ja, kunnen die MHs (lampjes) er ook tegen als je ze in een chase dimt, voluit zet, dimt voluit zet?

4. Heb op dit moment even geen tijd om jullie aanbevelingen na te kijken, maar zijn er ook controllers in deze prijsklasse waarbij je wel 'realtime kunt ingrijpen'? Dus een programma loopt door, maar je kan dan met een aparte knop of schuif de kleur/gobo/strobe kiezen?

en antwoord op jullie vragen/opmerkingen:
              - tis idd gewoon voor de lol en ik heb idd beetje teveel geld maar wil in de toekomst een eigen kroeg beginnen (wel een droom, maar ben met bedrijfsstudie bezig)
              - ik zou de MHs willen gebruiken bij muziek draaien en mss ook als decoratie licht (draaiende gobo en/of regenboog functie op de overloop richten of zo, zeg ook maar wat)
              - kamer is ong 30 m2, met schuin dak (zolder)
              - 4 MHs is idd wellicht wat te veel, maar had in m'n hoofd dat ik dan die 4 ook als 4 parren kan gebruiken met de standaard kleuren rood/groen/blauw/geel en afwisselen (vandaar die vraag over de dimmer)
              - felheid van lamp maakt op zich niet uit, ik moet waarschijnlijk het licht toch dimmen omdat 't een kamer is en geen zaal.

Comment

• Baszza91
                • Oct 2005
                • 476

Hallo,

Als je constant je lamp elektronisch dimt gaat de levensduur wel heel snel naar benee (die lampen zijn niet bedoeld om al die tijd gedimd te staan). Tenzij die ''piloot'' van jou mechanisch dimt, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Greetzz en cheerss

Comment

• STim
                  • Dec 2003
                  • 55

Waarschijnlijk zal je dimmer dan op het kanaal zitten van waarde 0 tot 128 en van 129-255 zal dan de strobo functie zijn. Dus vanaf dat je je fader half open zet zal hij traag beginnen stroben.

Als je een controller wil waar je realtime kan ingrijpen, zal de prijs toch wel een stukje omhoog gaan. Ik kan hier niet direct voorbeelden van bedenken. Misschien eens kijken naar een dmx sturing op pc ofzo ? Ben zelf met daslight bezig op dit moment, er hier kan je dmv effecten realtime ingrijpen op zowat alles. Is ook handig voor in je kroeg eventueel later, als het eenmaal geprogrammeerd is zijn het gewoon een aantal knopjes waar je op moet klikken.

Op een kamer van 30m2, en wanneer de sterkte van het licht niet zoveel uitmaakt, zou ik toch echt wel genoegen nemen met een paar halogeen headjes zoals die imoves van jbsystems ofzo. Hou in je achterhoofd dat je voor 4 HTI lampjes al zeker 500 euro kwijt bent, en dat lijkt me zonde als je die toch constant dimt.

En verder graag gedaan e !

Comment

• Baszza91
                    • Oct 2005
                    • 476

Hallo,

Die controller die zoekt zou miss wel eens de scanmast 2 zijn. Deze heeft die overwrite functie die jij zoekt. Hier een link. En trouwens ik heb ook maar ff gekeken voor een leuk setje voor op jou kamer met jou budget.

HQ-power Galaxy 250 € 289
                    op de scanmaster 2 (zie link hierboven)
                    voor andere acc en spul € 40
                    Dus totaal € 1415 ruim binnen je budget.

En trouwens dat geld dat je over hebt kan je ook gewoon aan mijn geven hoor.

Greetzz en cheerss

Comment

• Drive inn tnt
                      • Sep 2003
                      • 1082

Originally posted by BUGsy

- ik zou de MHs willen gebruiken bij muziek draaien en mss ook als decoratie licht (draaiende gobo en/of regenboog functie op de overloop richten of zo, zeg ook maar wat)

ook als 4 parren kan gebruiken met de standaard kleuren rood/groen/blauw/geel en afwisselen (vandaar die vraag over de dimmer)
                      Ik weet niet waar je het geld van die lampen vandaag gaat halen.
                      Als je ze gewoon als basis verlichting wil gaan gebruiken zou ik dus zowiezo geen gasontlading nemen.

Als je het echt goed wil doen, dan moet je 2 Xilver droplets kopen. Je hebt dan wel geen gobo's maar ze zijn wel super klein, stil en soepel. En over de lampen hoef je je geen zorgen te maken. Licht opbrengst is voor op je kamer perfect toepasbaar.
                      Heb gehoord van de importeur dat ze nu voor onder de 900 per stuk weg gaan.
                      Last edited by Drive inn tnt; 27-01-06, 23:55.
                      Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• BUGsy
                        • Jan 2006
                        • 17

Terug van een drukke week.

Originally posted by STim
                        Waarschijnlijk zal je dimmer dan op het kanaal zitten van waarde 0 tot 128 en van 129-255 zal dan de strobo functie zijn. Dus vanaf dat je je fader half open zet zal hij traag beginnen stroben.
                        Klopt.
                        Ik denk dat de controller een scanmaster 3 wordt, heeft een override functie (zover ik in de beschrijving kan zien heeft scanmaster 2 dat niet) en een joystick, lijkt me handiger dan draaiknoppen.

Bedankt voor jullie reacties, maar zou graag nog antwoord willen hebben op mijn vragen (zie mijn vorige post).
                        Cheers.

Verder denk ik erover om gewoon een keer 2 of 4 (ik denk 4 om te kijken of dat idd te veel is) MHs te huren. Zo kan ik een keer zien hoe het allemaal nou eigenlijk werkt en hoe het staat in m'n kamer.

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Originally posted by Drive inn tnt
                          Heb gehoord van de importeur dat ze nu voor onder de 900 per stuk weg gaan.
                          Nederland houd nog net niet op bij Maastricht hoor , daar past Xilver nog net bij voor de Belgische grens. (Of komt TNT uit België )
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Freek Fokker
                            • Aug 2003
                            • 495

Ok, gasontladingslampen kan je alleen mechanisch dimmen.
                            Verder, movingheads gebruik je niet als parren. En rood, geel, groen, blauw zijn dan misschien in jou ogen de standaardkleuren, in mijn ogen zeker niet.

Movingheads op je kamer is grote onzin. Al helemaal als basisverlichting. En elk half jaar 500 eu aan lampen uitgeven is een beetje veel niet waar?
                            Ze maken ook nog eens een bak herrie plus warmte. Stroomrekening word je ook al niet vrolijk van. 2000W de hele dag

*Freek wordt sochtends wakker: _KLIK_, 4 msd lampen aan...

*lampen komen eerst 2 min op sterkte...

*Freek ziet 5 min niets meer vanwege vlek voor ogen.
                            SR20DET

Comment

• Harmen
                              • Sep 2003
                              • 379

denk dat je met het geld wel leukere dingen kunt doen, voor de rest ben ik het er mee eens dat dropled's een leuk effect gaan geven, stil, snel, weinig warmte, minder onderhoud..
                              allemaal voordelen!

btw:
                              160 MAC 2000 Wash for the Hollywood Bowl show, the 2K Wash as both an imitation of PAR Cans for classic rock ‘n roll looks and as the state-of-the-art color changing Fresnel it is
                              @barry halpin, LD van Queen.

dus wie zei dat je ze niet als parren kon gebruiken
                              Last edited by Harmen; 31-01-06, 20:03.

Comment

Working...