Piekvermogen luidsprekers 100V

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel2
    • Apr 2005
    • 15

Piekvermogen luidsprekers 100V

Ik ben aan het zoeken naar een stel 100V luidsprekerhoorns. Kom ik in een winkel (mooie winkel ), verkopen ze daar luidsprekers van 25W met een piekvermogen van 30W. Ik heb wel vaker de term piekvermogen erbij zien staan, maar zonder uitleg wat het nu precies is en helaas konden ze het in de winkel mij ook niet uitleggen.

Wat ik heb begrepen van 100V, is dat het uitgangssignaal tot 100V gaat en de transformator op de luidspreker het opgenomen vermogen per luidspreker bepaald. Hoe kom je dan aan een piekvermogen van 30W? Is dat het maximale wat de transformator aankan voordat hij doorbrandt (verkeerde luidspreker aangesloten/kortsluiting), het piekvermogen van de luidspreker die achter de trafo hangt (m.a.w. nutteloos want dit komt er toch nooit op de staan als het goed is?), opgenomen vermogen bij inschakelen (piek) of nog iets anders? Belangrijker, moet ik er rekening mee houden?

• Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

In een 100V luidspreker zit een gewone luidspreker en een transfo. Die luidspreker heeft een RMS vermogen en de transfo zal zorgen dat bij een spanning van 100V de juiste spanning op de klemmen van die speaker staat om 25W te leveren. Maar dat slurpt natuurlijk stroom die uiteindelijk van je 100V versterker zal moeten komen, die een maximale stroom en vermogen heeft.

Vergelijk het met het lichtnet: dat net geeft 230V, met een maximale stroom van (op 1 kring dan) 20A. Terwijl een gewone versterker een vermogen levert op lasten van elk 8 ohm (of 4), en dat vermogen dan ook gelijk verdeeld wordt, zal een 100V versterker zijn spanning geven aan transfos met elk een andere impedantie.

en dat piekvermogen slaat dan op het maximale vermogen dat een luidspreker kortstondig aankan zonder te hard te vervormen.

Comment

• soundcheckfrits
      • Jan 2005
      • 455

aaaah k had net je berichtje eerder moeten lezen
      wij hebben er net 20 weggegooid (ondingen)
      de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Het piekvermogen (belastbaarheid bij luidsprekers) is het vermogen dat een speaker voor een zoveelste van een seconde kan verwerken voordat deze overbelast wordt. Er is dan sprake van doorbranden etc.

Bij veel PA-luidsprekers wordt de piekbelastbaarheid standaard aangegeven als 4 x de rms-belastbaarheid (soms 2x, soms 10x). Veel meer als een indrukwekkend getal neerzetten doet het eigenlijk niet.

Budgetfabrikanten prijken dan ook vaak met de piekbelastbaarheden. Op die manier heb je dus al snel een 10.000 Watt geluidsinstallatie in huis en dat staat een stuk stoerder als 1500 Watt. De meeste mensen hebben inmmers al een "800 Watt" autosubwoofer en een "5x100" Watt surroundsystem.

Er zijn ongetwijfeld voorbeelden te noemen waarbij het piekvermogen nuttige informatie is, maar in 95% van de gevallen is het meer dan een vrij nutteloze vermelding.
        Bij 100v luidsprekers kun je het overigens gewoon bij de nominale belastbaarheid laten.

Mvg Johan

Comment

Working...