Ik ben aan het zoeken naar een stel 100V luidsprekerhoorns. Kom ik in een winkel (mooie winkel
), verkopen ze daar luidsprekers van 25W met een piekvermogen van 30W. Ik heb wel vaker de term piekvermogen erbij zien staan, maar zonder uitleg wat het nu precies is en helaas konden ze het in de winkel mij ook niet uitleggen.
Wat ik heb begrepen van 100V, is dat het uitgangssignaal tot 100V gaat en de transformator op de luidspreker het opgenomen vermogen per luidspreker bepaald. Hoe kom je dan aan een piekvermogen van 30W? Is dat het maximale wat de transformator aankan voordat hij doorbrandt (verkeerde luidspreker aangesloten/kortsluiting), het piekvermogen van de luidspreker die achter de trafo hangt (m.a.w. nutteloos want dit komt er toch nooit op de staan als het goed is?), opgenomen vermogen bij inschakelen (piek) of nog iets anders? Belangrijker, moet ik er rekening mee houden?
), verkopen ze daar luidsprekers van 25W met een piekvermogen van 30W. Ik heb wel vaker de term piekvermogen erbij zien staan, maar zonder uitleg wat het nu precies is en helaas konden ze het in de winkel mij ook niet uitleggen. Wat ik heb begrepen van 100V, is dat het uitgangssignaal tot 100V gaat en de transformator op de luidspreker het opgenomen vermogen per luidspreker bepaald. Hoe kom je dan aan een piekvermogen van 30W? Is dat het maximale wat de transformator aankan voordat hij doorbrandt (verkeerde luidspreker aangesloten/kortsluiting), het piekvermogen van de luidspreker die achter de trafo hangt (m.a.w. nutteloos want dit komt er toch nooit op de staan als het goed is?), opgenomen vermogen bij inschakelen (piek) of nog iets anders? Belangrijker, moet ik er rekening mee houden?

Comment