Verschillende DMX lichten in serie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freaky Spike
    • Oct 2004
    • 34

citaat:Geplaatst door gnmixing

Wat we eigenlijk bedoelen... wij hebben een cmx 24 van JB, hierop sluiten we via dmx : 2x t-bar (JB) (8 x par56) + 2 scans (irock) + strobo 1500W (JB). Nu hebben we af en toe te maken met 'storing' Wat gebeurd er dan : strobo (is het meest ergerlijke probleem) begint spontaan en ongecontrolleerd te werken (flashen dus), ook de scans werken dan soms op master/slave (dit is altijd voor enkele seconden, daarna reageert alles weer normaal op dmxsignaal) Hebben jullie hier verklaringen voor? En/of tips om dit te voorkomen? (Binnekort komen de scans wel op een apparte sturing)
    Groeten,[)]
    Heyz,
    In principe kan je veel lichtjes op 1 kanaal van een lichttafel steken. Wat ik denk dat de oorzaak kan zijn:
    - een stroomstoot via een of andere reden
    - Fout in de kabel?
    - Electronica fout in lichttafel?
    - Wat is de afstand van het lichttafel naar de eerste MH/Spot, als je dat met microkabel doet kan dat fouten geven.

Om verder te gaan over de terminator,
    bij de meeste MH en Dimpacks en blokken zijn er knopjes die je kan inschakelen als dat de laatste spot in het circuit is.

Als ik fout ben mag je me altijd verbeteren.
    Niels

Comment

• Drive inn tnt
      • Sep 2003
      • 1082

citaat:Geplaatst door zabazz

kwestie van uitproberen dus of het te merken is, meer dan 10 meter tussen de scans is er toch niet.
      Ik zie net dat 5meter microfoon kabel ongeveer net zo duur is als 10 meter luidsprekerkabel, kun je dan ook luidsprekerkabel gebruiken?
      Ik heb wel een hoop loze reacties gezien maar dit...[:0]
      Maar goed gebruik nou maar microfoon kabel of gewoon echte dmx kabel ben je van een hoop gezeur af. Moeilijk doen om een paar meter kabel.
      Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• zabazz
        • Feb 2004
        • 83

Mijn baas doet er moeilijk over, alles moet zo goedkoop mogelijk helaas, dus voor hem is de meest goedkope kabel gebruiken voor dmx het beste. Gelukkig heb ik hem over kunnen halen en hangt er nu gewoon dmx kabel tussen de apparaten.

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door zabazz

Mijn baas doet er moeilijk over, alles moet zo goedkoop mogelijk helaas, dus voor hem is de meest goedkope kabel gebruiken voor dmx het beste. Gelukkig heb ik hem over kunnen halen en hangt er nu gewoon dmx kabel tussen de apparaten.
          DMX op boxkabel (= stroom of 230V kabel) is vragen om problemen! DMX is altijd twisted pair en afgeschermt om storingen te vermijden. Heb je storing in het dmx cirquit, dan zullen lampen "gek beginnen doen" en dingen doen die je totaal niet vraagt.

Deze storing komt meestal door EMC-storing die netspanning / magnetisme / ... veroorzaakt.

Beste is microkabel gebruiken (indien klein netwerk) , anders de "echte" dmx lijn kabel nemen. ALTIJD!

Comment

• LJ Magirus
            • Mar 2005
            • 16

yooo,

Na het lezen van deze topic zou ik graag willen reageren met het volgende:
            - Volgens mijn bescheiden DMX kennis is de lengte van de dmx kabel wel wat meer als de 10-15 meter discussie die hier loopt. Ene kameraad knoopt geregeld 50 of 60 meters aan elkaar en dan werkt nog steeds perfect.
            - Over het ongewenst strobo geknipper: hangt gewoon aan een kabelfout(denk ik), heb zelf al meegemaakt dat ik de strobo zachtjes aanzet(gedimd) en dat hij dan zelf 100% gaat(ongewenst) en dat hing toen ook aan een kabelfout.

Greets
            LJ Magirus
            Always look on the bright side of light!!

Comment

• Wautah
              • Mar 2005
              • 32

Beste LJ Magirus,

ik moet egt zeggen dat jullie dan altijd heel veel geluk hebben gehad. want dat is toch een typisch geval van de ***en verzoeken.
              Als je een een rij met 60 fixtures met actieve dmx dan is het geen probleem (tenzij 1 van je fixtures overlijdt) maar als je met 60 fixtures op 1 lijn zit en allemaal pasieve dmx dan verzwakt het toch redelijk. Deze problemen kunnen ontstaan vanaf ongeveer 20 meter.
              Je moet er niet vanuit gaan dat het "wel weer goed gaat"
              Het irritantste is namelijk als het niet goed gaat op het moment dat je show begint. Dan zou ik zeggen veel plezier.

dus... 12-15 meter is een veilige marge hiervoor en anders moet je denken aan een booster/splitter ertussen

met vriendelijke groet

Wouter de Hoog
              lightoperator/technician The Lion King

Comment

• Martijn de Groot
                • Mar 2005
                • 189

Een voorbeeld; het Fortiscircustheater:
                vanuit de lichtcabine lopen 4 DMX-lijnen naar de dimmerruimte (65 meter), hier gaat alles op splitters en terug het pand in (zaalbrug-50 meter), dan wordt er apparatuur mee aangestuurd, bij Aida waren dat Wybron PSU's, 4 in totaal in 1 lijn met termination. Geen enkel probleem.
                Vanuit de dimmerruimte naar de zijbrug stage-right is 30 meter, dan vanuit splitter via het grid naar de trussen is ook 30 meter, dan 11 Vari*Lites eraan verdeeld over 11 meter, met termination aan het eind, ook dat is geen enkel probleem. Je ziet er kunnen behoorlijke lengtes mee overbrugt worden.
                Het probleem van het spontaan knipperen is ofwel gebrek aan termination, ofwel schade aan de kabels, waarbij een niet geÏsoleerde ader tegen de mantel komt.
                Martijn de Groot (Product & Application engineer Lightco)
                wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• BAJ productions
                  • Jul 2003
                  • 587

waarom heb ik een rol mic kabel (nieuw 100 Meter) met aan twee kanten een xlr en werkt dit altijd naar behoren?

is niet helemaal 100 meter meer maar goed. steeds gaan er kabeltjes van af.
                  groetjes,
                  Bas

Comment

• Martijn de Groot
                    • Mar 2005
                    • 189

Nu nog even allemaal naar deze site gaan en een hoop vragen zijn de wereld uit:

Comment

• Martijn de Groot
                      • Mar 2005
                      • 189

nog een laatste aanvulling; binnen 100 meter DMX kabel bv. Belden 43906 (speciaal voor Europa), Belden 9841/9842/9843, Proplex PC 222P/ PC 224P (er zijn er nog behoorlijk wat meer), kun je 32 fixtures laten werken. Deze kabels hebben 5 aders, aluminiumfolie shield met daaromheen gevlochten mantel als afscherming. Natuurlijk terminatie aan einde van de lijn plaatsen.

Comment

Working...