2 kanaals dj mixer aansluiten op pc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bless
    • Dec 2004
    • 11

2 kanaals dj mixer aansluiten op pc

Hoi , nu kerstmis juist voorbij is, heeft men vriendin me zo een beginner dj-setje gekocht met een mixer en 2 decks omdat ik zodanig veel met muziek bezig ben en naar djs opkijk.

EN ik heb een aantal vraagjes over bekabeling en het aansluiten op men pc. Ik heb nu momenteel een onboard soundcard zitten. wss zal ik een andere moeten bijsteken niet ?

De bedoeling is om mijn mixer aant te sluiten op pc en via een softwareprogramma te werken zodat men geluid niet uit de boxen van men pc maar uit die die op men mixer zijn aangesloten.

Over de Cd decks heb ik ook een vraagje
    Achteraan staan 2 benamingen waarvan ik niet weet waarvoor ze dienen

een kleine plugin met erboven de benaming 'control' en een wat groterer met de benaming 'Digital out' wat hiermee?

Sorry dat ik jullie hier mee lastig val.. kheb al over dergelijke onderwerpen gelezen maar er wordt altijd vaktaal gebruikt waardoor ik mezelf niet echt kon helpen.

Zouden jullie eventueel een handje kunnen bijsteken ?

Andere alternatieven ivm geluid naar pc en dan terug naar mixer zijn welkom

dank bij voorbaat

mvg bless

meer dan 3 keer schudden is er mee spelen
  • DjFx
    • May 2004
    • 307

Ik hoop dat ik het goed heb begrepen
    Koop een kabeltje namelijk deze: http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=1647 (k weet niet of er een MINI jack op)
    Dit kabeltje heeft een (mini) jack en gaat over in 2 tulp, misschien dat t geen mini jack is moet je nog ff bij een lokale electronica boer ff een verloopje kopen.
    Nou je (mini) jack plug-in/verloopie stop je in je koptel. aansluiting van je pc. de 2 tulp stop je in je mengpaneel (aux heb ik hem in hangen)
    Gaat perfect

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Comment

• bless
      • Dec 2004
      • 11

Hey , bedankt hoor dit is toch al een begin

mijn koptelefoon aansluiting op men pc is men groen ingangetje... dat klopt toch he.

Nou over die 2 tulpjes... ik heb maar een beperkt aantal aansluitingen op die mixer. Zo heb ik er 2 voor boxen, 2x2 line in en 2x2 phono's. Nu als jij zegt dat ik dit in een van deze moet inpluggen zou ik dan phono kunnen gebruiken want als ik die line ins ga gebruiken kan ik men cd decks er niet meer op aansluiten of heb je daar ook nog een soort kabeltje of eender wat voor vandoen?

Btw, nogmaals bedankt voor je reply[:X]
      mvg bless

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Als eerste welkom op het forum Bless.

Om te beginnen koop je niet de kabel die door DJFX is genoemd maar dit type http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=3782 (misschien ken je wel de kabeltjes die bij een walkman worden geleverd zodat je deze aan je stereo kan aansluiten, die dus). Die andere kabel heeft wel een stereo jack maar deze is 6,5mm en je hebt 3,5mm nodig om in de groene aansluiting van je geluidskaart te prikken (walkman koptelefoon stekkertje zeg maar). Liever zo min mogelijk verloopjes gebruiken omdat deze alleen maar extra storing kunnen opleveren en een extra lange toeter aan je pc dat kan afbreken als je er tegen aan stoot bijvoorbeeld.

Verder kun je niet zomaar een lijn signaal (dit is wat er uit je computer komt) aansluiten om een phono (is platenspeler ingang). Een ingang voor een platenspeler is gevoeliger en je geluid komt overstuurt binnen en zal daardoor niet klinken. Je zal het signaal dat uit de computer komt dus moeten verzwakken tot een phonosignaal.

Comment

• bless
          • Dec 2004
          • 11

Mmm ok bedankt voor die verwelkoming :d

Dus eigenlijk om goed te zijn zou ik eigenlijk die 2 tulpjes in mijn line moeten van de mixer moeten pluggen?

Je sprak van het signaal verzwakken. Hoe kan ik dit doen ?

Bedankt voor me op weg te helpen

Zou het niet beter gaan als ik een 2de geluidskaart bijkocht van betere kwaliteit ofzo, die sommige aansluitingen mss vergemakkelijken ?
          Zoja , kan je enkele voorstellen geven ?

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Het probleem zal niet bij je pc liggen.

Kijk eerst of je op je mengpaneel nog een ingang over hebt die iets heet als line-in/cd-in/tape-in (weet ik veel welke mixer je hebt).
            Daar moet je de kabel vanuit je pc inprikken.

Als je niet zo'n ingang over hebt, zal die toch in de phono-in moeten. Met verzwakken bedoelt Vasco dat je het volume van je pc heel erg laag moet zetten.

Voor de correcte omschrijving:
            Het is niet '2 kanaals dj mixer aansluiten op pc', maar 'pc aansluiten op mixer'... Het signaal loopt immers van je pc naar je mixer. [)]

Comment

• Dropsen
              • Jan 2004
              • 375

Als je een twee kanaals mengpaneel ehbt, heb je dus 2 ingangen voor bijvoorbeeld 2 cdspelers. Daarnaast heb je nog twee phono ingangen voor platenspelers. Als je je pc aan wilt sluiten tegelijk met je cdspelers (dus zonder kabltjes omwisselen) kan je het beste je pc aan een phono-ingang hangen en idd het volume op je pc zeeeer laag zetten. Het aansluiten gaat met een kabeltje van mini jack (in je groene koptelefoonuitgang in je pc) naar 2z tulp voor in de pohono-ingang van je mixer. Zo kan je alles aansluiten.

Misschien wil je ook even laten weten welke mixer je hebt...
              Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

Comment

• bless
                • Dec 2004
                • 11

echt bedankt mannen

Dus gewoon het geluid heel laag zetten en in men phono pluggen.. Dus eigenlijk is er geen soort verlengstukje waardoor ik meerdere line in ingangen kan krijgen op die mixer ?

Goed dan ga ik alvast een kabeltje kopen , maar ik heb 2 groene ingangetjes in men pc , eentje vooraan en eentje achteraan ? zou ik 2 geluidskaarten in men pc hebben of lul ik maar wat uit men nek?

Euhm tis er eentje van pioneer... zo een echt beginner ding met weinig knopjes enzo

Kvind geen foto maar dit lijkt er beetje op http://www.pioneer.be/nl/product_det...onomy_id=44-74

alle knopjes dat je kan zien staan op et mijne behalve die voor beatlock enzo.

Zodra ik foto heb toon ik jullie wel.

Ik ga morgen achter het kabeltje achter en dan laat ik jullie wel weten of het werkt

Nog een dingetje... dus als ik dat in die phono uitgang plug en ik men volume dus sterk verlaag , kan ik er dan deftige klank uit krijgen ? En zal ik dan enige configuratie moeten doen aan men soundcard instellingen ?

Sorry , maar ik ben echt nieuw in dit vak

Bedankt allen

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Met verzwakken (dus pc zacht zetten) moet je denken aan heel erg zacht, de fader in je windows volumeregeling bijna op 0. Verder praat je in jou geval bij een mengpaneel over een phono ingang en niet uitgang. De uitgang(en) gaan naar de versterker toe. Kortom alles wat je mengpaneel (of welk apparaat dan ook) in gaat is een ingang en waar het uitkomt is een uitgang. Als je dit aanhoudt zal iedereen begrijpen wat de route van je geluid is.

Dat je aan de voor en achterkant een groene uitgang hebt van je geluidskaart wil niet zeggen twee geluidskaarten maar één kaart met twee mogelijkheden tot aansluiten. Je kunt zowel aan de voor- als aan de achterkant je mengpaneel aansluiten op de pc. De voorkant is handig voor een koptelefoon dan hoef je niet achter je pc te kruipen elke keer en kun je je computer ook nog aan bijvoorbeeld een mengpaneel hangen zonder die steeds los te moeten halen voor een koptelefoon. In jou geval wanneer je hem aansluit op de phono ingang wordt de aansluiting aan de voorkant voor een koptelefoon onbruikbaar wanneer je ook je mengpaneel gebruikt omdat je dan weer het volume in windows volumeregeling harder (te hard voor de phono ingang) moet zetten. Waarschijnlijk heb je een koptelefoonuitgang op je mengpaneel zitten dus dat zal geen probleem zijn.

Comment

• bless
                    • Dec 2004
                    • 11

Dat laatste klopt als een bus vasco
                    thx

Comment

• bless
                      • Dec 2004
                      • 11

ok ik ben zover ik heb me die kabel gekocht en juist men mixer is op men pc aangesloten ... kan iemand mij een goed software programma geven (freeware als het kan)? En hoe zal ik mijn instellingen moeten configureren zodat mijn mixer gelijk afgestemd staat als het softwareproggie. maw als ik bijvoorbeeld mijn channel 1 gain volume luider zet dat hij de het linkse pannel dus wel degelijk gebruikt?

Zonder enige cddecks te hebben aangesloten wel is waar

Khoop dat jullie er ietswat van kunnen verstaan[:I]

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

citaat:Geplaatst door bless

maw als ik bijvoorbeeld mijn channel 1 gain volume luider zet dat hij de het linkse pannel dus wel degelijk gebruikt?
                        [..]
                        Khoop dat jullie er ietswat van kunnen verstaan[:I]
                        Nee, niet echt. [xx(]

Channel 1: daar heb je dus je linker cd-speler (of je die nou al hebt aangesloten of niet) en via de phono-in je pc erop staan...
                        Gain is voorversterking. Als je alle faders (schuiven) omhoog zet, moet de VU-meter ongeveer bij 0dB stoppen. Je stelt 1x de gain en het uitgangsvolume van je pc in en daarna doe je er (in principe) niets meer aan.

Als je nou eerst een cd-speler aansluit en de gain goed instelt... Vervolgens gooi je de schakelaar om naar de phono-in, dan stel je je computervolume (dus in je Windows mixertje) in op de 0 dB van je VU-meter.

Dat zou ik tenminste doen. [^]

P.S. Je kan wel een klein beetje ruimte boven je faders overlaten, voor het geval dat je ineens een liedje moet afspelen die zachter is opgenomen dan de rest.

Comment

• bless
                          • Dec 2004
                          • 11

ik bedoel gewoon als ik met een djsoftwareproggie werk en er mp3s ofzo met afspeel dat ik dat hele equalizing gedoe met men mixer kan doen en pitch en cue enzo met de cddecks zodat ik bijna niet aan men pc hoef aan te komen

of gaat dit niet ?

Ik weet dat ik veel wss domme vragen stel, maar iedereen is zo wel geweest denk ik

Comment

• Dropsen
                            • Jan 2004
                            • 375

Wat jij wil is je pc puur als afspeelmogelijkheid gebruiken, maar verder het mixen, equalizen en alle andere mogelijkheden op mixer doen? In principe kan je alles behalve mixen regelen op je mixer. Het mixen zal je binnen je dj-software moeten doen.

Tenzij je in het programma in stelt dat deck 1 en deck 2 aparte uitgangen op je geluidskaart hebben. Aangzien ik niet zeker weet of je dit bedoelt, en dit een heel verhaal is om uit te leggen hoe dat moet, kan je het beste eerst even laten weten of je dat ook wilt.
                            Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

Comment

• bless
                              • Dec 2004
                              • 11

ja hoor ik wil dat wel ff zeggen
                              Dropssen je begrijpt wat ik bedoel denk ik

Ik heb op die 2 cddecks van mij 2 maal een Digital out zitten... kan dit er mee te maken hebben ofzo ? want als ik achteraan naar men pctje kijk zie ik nog 2 ingangen: een tekeningetje met 2 (draaitafels?) / pc en nog eentje juist met draaitafeltje.

MAar stel nu dat ik gewoon men mixer aansluit en dan toch alles softwarematig doe, dan kan ik toch voorbeluisteren he ?

Grtz bless

Comment

Working...