Carnavalswagen geluid hulp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marnick
    • Jan 2003
    • 15

citaat:Geplaatst door nightline

Mijns inziens kun je beter voor de eerste set gaan, deze is simpel aan te sluiten en je hebt meteen overal het zelfde geluid. Ik hoor het maar al te vaak als een carnavalswagen voorbij komt: eerst een berg bas, vervolgens een overvloed aan mid/hoog, en totslot weer een berg bas. Het is op een carnavalswagen altijd moeilijk om het geluid zo te plaatsen dater overal een mooi gebalanceerd geluid ontstaat.

Groeten

Jack
    Daar zit wel wat in, alhoewel als je de bass en de mid/high in dezelfde richting laat wijzen, je minder dit probleem hebt. Wel kun je met 8 boxen je geluid beter verdelen over de wagen.

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

citaat:alhoewel als je de bass en de mid/high in dezelfde richting laat wijzen
      Dat is nou net het grote probleem:
      Lage frequenties zijn omnidirectioneel. Dat betekent dat het zich niet zomaar naar één kant laat richten, maar naar alle kanten afstraalt (dus ook naar achteren en opzij).
      Hoe hoger de frequentie wordt, hoe directioneler het geluid. Het mid-hoog laat zich dus wel prima richten en hierdoor krijg je dus het effect dat je eerst de bas hoort, er daarna een gerichte straal mid-hoog voorbij komt en daarna weer het omnidirectionele laag.

Mvg Johan

Comment

• Marnick
        • Jan 2003
        • 15

Maar dit probleem heb je dan toch oook precies hetzelfde bij fullrange? Dan gaat de bass ook via de achterkant en zijkant, maar de mid en hoog alleen de voorkant.

Comment

• djkoen
          • Nov 2002
          • 85

Nee man,

Ben je helemaal betoeterd! In een Full-Range kast zit een bepaalde filter waardoor ook de hoge tonen en mid-tonen 360-graden zijn! Alleen als je 2 kasten pakt, en er een limiter op zet, krijg je een énorm fase verschil, daarom kun je beter 2 Full-Range kasten pakken en 1 tweeter onder de kar hangen, zodat je van het fase verschil afbent.. Daarna 1Khz 12db opkrikken en je hebt geluid zoals ik het gewend ben!

Mvg,

Koen.

citaat:Geplaatst door Marnick

Maar dit probleem heb je dan toch oook precies hetzelfde bij fullrange? Dan gaat de bass ook via de achterkant en zijkant, maar de mid en hoog alleen de voorkant.
          Sound Projects Master Blaster: Beetje vreemd, maar wel lekker.

Comment

• NiekR
            • Sep 2004
            • 80

Ik zou (om maar even op de beginvraag terug te komen) gewoon een complete huurinstallatie op de wagen zetten. Dat is allemaal op elkaar afgestemd en meestal eenvoudig te plaatsen/aan te sluiten.

Zoals gezegd is er kans dat je eigen speakers (tops, iets van 200-300W?) komen te overlijden als je die gaat combineren met een (huur-) sub of bas setje met veel meer vermogen.
            Die tops moeten dan zo veel geluid leveren om de verhouding bas/mid/hoog goed te krijgen, dat ze het zeer waarschijnlijk niet 4 dagen lang overleven!
            Als je 4x 200-300w mid/hoog op een kar hebt staan en voor 2 à 3 Kw bas hebt draaien lijkt mij dat niet fijn klinken (tuurlijk wel wat betreft laag, maar dan houd het ook op).
            Ik heb op zo'n kar meestal 4 sub/bas speakers van 1200W aan de zijkant (richting publiek) met daarop 1 of 2 topjes van 500w. Ook mik ik dan 2 topjes naar voren(vanaf de voorkant van de kar) en 2 naar achteren(vanaf de achterkant).
            Al met al klinkt het dan overal wel lekker. Meestal hoor je namelijk bas-mid/hoog-bas als zo'n kar voorbij komt, maar nu heb je het overal fullrange. Eventuele faseveschillen heb je dan natuurlijk altijd, omdat je vanuit 4 hoeken werkt, maar dat is op zo'n kar toch niet echt zo interessant.
            Hopelijk mag deze tip je wat helpen? Ik hoor het graag!
            Groeten,

Niek

ps. Samengevat dus:
            -voorop 2 tops à 500-600W
            -midden/zijkant links: 2 subbaskasten à 1000-1200W+ 2 tops
            -midden/zijkant rechts: idem.
            -achterop 2 tops à 500-600W
            -uiteraard het versterkerrack ergens in het middenverstopt ofzo (evenals de aggregaat..)
            Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• goldsound
              • Jan 2003
              • 429

citaat:Geplaatst door djkoen

Nee man,

Ben je helemaal betoeterd! In een Full-Range kast zit een bepaalde filter waardoor ook de hoge tonen en mid-tonen 360-graden zijn! Alleen als je 2 kasten pakt, en er een limiter op zet, krijg je een énorm fase verschil, daarom kun je beter 2 Full-Range kasten pakken en 1 tweeter onder de kar hangen, zodat je van het fase verschil afbent.. Daarna 1Khz 12db opkrikken en je hebt geluid zoals ik het gewend ben!

Mvg,

Koen.

Als je het mij vraagt is dit nou echt het toppunt van onzin.
              -360 graden hoog en mid[}]
              -1 tweeter onder de wagen hangen, dan laat hem gewoon weg[}]

Koen, denk eerst na voordat je zoiets gaat zeggen, of kom met goede bewijzen hiervan[V]
              Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:Als je het mij vraagt is dit nou echt het toppunt van onzin.
                Ehm... Goldsound, dat heet nou sarcasme .

Mvg Johan

Comment

• bewap
                  • Jun 2002
                  • 239

citaat:Ehm... Goldsound, dat heet nou sarcasme .
                  Ik hoop maar voor hem dat het sarcasme is, anders geef ik hem op voor de prijs van "de meest onzinnige opmerking".

Comment

• Klaaske
                    • Jun 2003
                    • 571

citaataarna 1Khz 12db opkrikken en je hebt geluid zoals ik het gewend ben!
                    Krijg je dus een enorm schel klote geluid...en geluid zoals jij gewent bent, ik meen dat ik je weleens over Sound Projects hoorde, vandaar dus dan klopt het dat je schel geluid gewent bent

En het hoog & mid 360 graden uit fase draaien ? Wat een onzin, dan zit je weer terug bij af ! Weet waar je over praat voordat je iets onnuttigs post [V]
                    <font size=\"1\">
                    Groeten,
                    Jaap
                    <b>
                    -[GSXke :)]-
                    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• goldsound
                      • Jan 2003
                      • 429

citaat:Geplaatst door bewap

citaat:Ehm... Goldsound, dat heet nou sarcasme .
                      Ik hoop maar voor hem dat het sarcasme is, anders geef ik hem op voor de prijs van "de meest onzinnige opmerking".
                      onderbouw je post aub
                      Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• Lightjockey_richie
                        • Sep 2004
                        • 119

plaats er gewoon een dikke GAE director Set op komt teminste herrie af, maar ja. dat zit niet in je budget dus. Wij verhuren glijbanen werken perfect voor op zon kar. per stuk zit er 1 15" full range speaker in van RCF en daarbij krijg je een Lem DPA2K plus als versterker met een Lem DX24 erboven om gekookte speakers en versterkers die in protect schieten te voorkomen. dan heb je dus 2kw per kant staan. kost per 4 dagen ongeveer zon 350 euro
                        We Love Crown With GAE

Comment

• xsystems
                          • Jun 2004
                          • 72

Moet zeggen dat het 2e setje van J&H (met de greyline toppen) wel als de brandweer gaat..... Zeer strak geluidje een aan het rendement op 4x 600 W zal het ook niet liggen. Is mischien een beetje moeilijk te verdelen over je wagen maar herrie maakt het zeker.......

Kzou zoals hier al een aantal zeggen niet gaan "aanknoeien" met eigen toppen in conbinatie met huurversterkers en huursubs... Een complete huurset is vaak veel beter samengesteld en op elkaar afgestemd! Weet je zeker dat je eigen spul heel blijft....
                          ...:: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ::...

Comment

• Klaaske
                            • Jun 2003
                            • 571

citaat:Geplaatst door xsystems

Moet zeggen dat het 2e setje van J&H (met de greyline toppen) wel als de brandweer gaat..... Zeer strak geluidje een aan het rendement op 4x 600 W zal het ook niet liggen. Is mischien een beetje moeilijk te verdelen over je wagen maar herrie maakt het zeker.......
                            Rendement van 4x 600watt? Je bedoelt het SPL wat ze geven voor 2400watt totaal.
                            citaat:
                            Kzou zoals hier al een aantal zeggen niet gaan "aanknoeien" met eigen toppen in conbinatie met huurversterkers en huursubs... Een complete huurset is vaak veel beter samengesteld en op elkaar afgestemd! Weet je zeker dat je eigen spul heel blijft....
                            Niet altijd []
                            <font size=\"1\">
                            Groeten,
                            Jaap
                            <b>
                            </font id=\"size1\"></b>

Comment

• NiekR
                              • Sep 2004
                              • 80

citaat:Geplaatst door Klaaske

Geplaatst door xsystems

Zeer strak geluidje en aan het rendement op 4x 600 W zal het ook niet liggen. Is mischien een beetje moeilijk te verdelen over je wagen maar herrie maakt het zeker.......
                              Rendement van 4x 600watt? Je bedoelt het SPL wat ze geven voor 2400watt totaal.
                              [quote]

Het is wel degelijk het rendement van 4x600W! Het zijn immers 4 aparte kasten verdeeld over de wagen... Ze stralen niet 1 richting op, dus moet je het rendement van de kasten apart nemen. Op zich zou het SPL ook wel kunnen, maar dan ook per kast apart.

(Naast elkaar, of 'gestackt' zou het wel ...+3dB+3dB+3dB zijn, maar dat is hier niet het geval)

Groet,

Niek
                              Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• Klaaske
                                • Jun 2003
                                • 571

Neem jij jezelf serieus ? 4x600 WRMS heeft NIKS met rendement te maken, en dat naast elkaar stacken scheelt ook nog eens, want enkel met het verdubbelen van vermogen zou het +3dB zijn, zou het maximale koppeling hebben (frontloaded kasten ?) Je kunt 2x bochtkasten neerzetten met 600wrms of 2 x (ik geef maar een voorbeeld) 850 kasten waar je 600wrms in pompt zou je een heel ander SPL_av krijgen. Vandaar dus..
                                <font size=\"1\">
                                Groeten,
                                Jaap
                                <b>
                                </font id=\"size1\"></b>

Comment

Working...