Carnavalswagen geluid hulp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marnick
    • Jan 2003
    • 15

Carnavalswagen geluid hulp

Voor de carnavalswagen zijn wij op zoek naar een setje en ik ben degene die is aangesteld om het geluid te regelen (lucky me ). We hebben gekozen voor huren, zoals vele wagens dat doen. Nou hebben we een budget van ongeveer 400-500 euro (mag wat van afgeweken worden) voor 4 dagen. Nu heb al een aantal dingen gevonden:

- SA setje full-range

- SA setje 2-weg

- Dynacord P5 Geluidsset 2x1,5Kw
    Specificaties weet ik niet, is hier in de buurt.

- Wel zijn we in het bezit van 4 boxen (waarvan ik de specificaties niet weet, ik denk zo'n 200-300 watt RMS en 600 watt max) die als toppen zouden kunnen spelen. Dat er dan alleen bass bij gehuurd wordt.

Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan kiezen. Onze eisen zijn gewoon dat het zo hard mogelijk kan, en dan draait het vooral om de bass. Alle tips zijn welkom!
    Last edited by Marnick; 03-10-12, 19:50.
  • Klaaske
    • Jun 2003
    • 571

Je moet er wel rekening mee houden dat de prijzen per dag zijn.Hou er ook rekening mee dat er ook andere mensen op zoek zijn naar zoiets, dus reserveer vooraf
    <font size=\"1\">
    Groeten,
    Jaap
    <b>
    -[GSXke :)]-
    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Marnick
      • Jan 2003
      • 15

Dat doe ik ook

De sets zijn zo'n 150 euro per dag. J&H rekent 2,5x de dagprijs voor 4 dagen, dus dat is net geen 400 euro... Zie daar: ons budget!

Als er echter bedrijven zijn die niet die korting hanteren is de dagprijs een stuk lager ja, dan mag het maar 100-125 euro per dag kosten.

Even voor de duidelijkheid nog: Wij hebben geen versterkers, dus die moeten er bij gehuurd worden. Wel hebben we CD-spelers en een aggregaat (hoeveel kW moeten we nog even kijken, ligt aan de set)

Ja, goed dat je het zegt dat ik op tijd moet reserveren, de meeste wagens zullen wel in dezelfde budgetcategorie zitten ongeveer. Daarom begin ik ook nu met zoeken, zodat ik zeker eind september heb gereserveerd.

Comment

• Klaaske
        • Jun 2003
        • 571

Een mixer daar tussen en de correcte bekabeling zou ook een hoop frustraties schelen Hou ook rekening met een borg die eventueel verrekent kan worden.
        <font size=\"1\">
        Groeten,
        Jaap
        <b>
        -[GSXke :)]-
        </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Marnick
          • Jan 2003
          • 15

Als mixer hebben we een simpel merkloos dingetje (2 zelfs voor als er eentje overlijdt) en als CD-speler de DAP 800 nog iets, een dubbele dus. Vorig jaar hebben we met een PC gewerkt, dit ging ook wel aardig, alleen was het moederbord een beetje kapot getrilt. Ook hebben we draagbare mp3-cd-spelers tot onze beschikking. Ik neem aan dat er wel kabels zijn die van tulp naar xlr kunnen?

Comment

• PowerSound
            • Nov 2001
            • 1892

Denk ook aan een deftige aggregaat, die genoeg power geeft voor je set.
            PSL Bvba powered by
            L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
            Yahama LS9-32 / MC7L-48
            Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
            Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Prins
              • Apr 2003
              • 98

citaat:Wel zijn we in het bezit van 4 boxen (waarvan ik de specificaties niet weet, ik denk zo'n 200-300 watt RMS en 600 watt max) die als toppen zouden kunnen spelen. Dat er dan alleen bass bij gehuurd wordt.
              Heb je echt geen idee wat voor merk of type deze boxen zijn? Het zou een beetje jammer zijn als je alleen maar bass op de wagen hebt omdat je topjes vroegtijdig zijn overleden. Misschien kun je hier eens naar kijken. Ik weet niet waar in het land je zit, maar vroegtijdig reserveren is inderdaad altijd aan te raden.

Comment

• Marnick
                • Jan 2003
                • 15

Ik woon dus midden tussen het carnavalsvolk, in de peel (das in het oosten van noord-brabant). Ik weet dat de boxen zelfbouw zijn, die we voor 100 euro per stuk hebben gekocht en we hebben er 2 carnavals mee gedraaid. Maar we vinden dat ze niet hard genoeg kunnen Ook zijn onze versterkers overleden (door de knop ineens omhoog te draaien door een of andere malloot), dus die huren we ook.

Maar wat ik eigenlijk het liefste nog beantwoord heb, is of ik voor fullrange of voor 2-weg moet kiezen. Ik weet wel hoe het technisch een beetje in elkaar zit, maar ik weet niet wat het beste rendement heeft. Ook weet ik niks over de P5 set.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Waarom stel je die vraag niet direct aan de verhuurder?

Mvg Johan

Comment

• Marnick
                    • Jan 2003
                    • 15

Omdat ik het liever hoor van verschillende mensen en sowieso staat de verhuurder nog niet vast. Zodra ik weet wat voor iets ik moet huren (2-weg of fullrange) kan ik wat gerichter zoeken.

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

citaat:Maar wat ik eigenlijk het liefste nog beantwoord heb, is of ik voor fullrange of voor 2-weg moet kiezen. Ik weet wel hoe het technisch een beetje in elkaar zit
                      Als je zou weten hoe dit geluidstechnisch in elkaar zit, dan zou je deze vraag niet hoeven stellen.
                      Alsof 2-weg en fullrange dé manieren van aansturen zijn. Als jij je iets meer zou inlezen op het onderwerp dan zou je dat begrijpen.

Actieve filtering heeft vrijwel altijd de voorkeur boven passieve aansturing. De 2-weg waar jij aan refereert is in principe 3-weg (waarvan 2-weg actief en 2-weg passief).
                      Eén ding waar je sowieeso het beste voor kunt kiezen is hornloaded, zoals de glijbanen dat zijn. Het waarom staat allemaal op het forum.

Persoonlijk zou ik voor het 2-weg setje kiezen, met daarbij de vraag aan J&H om de driverack zodanig in te stellen, dat het niet het zoveelste geluidssetje wordt dat omaangenaam staat te vervormen. Met als bijkomend gevolg dat je honderden mensen aan een permanente gehoorbeschadiging helpt.

Als iedere gebruiker van een gehuurd setje zou weten hoe om te gaan met de apparatuur, zouden er niet zoveel standaard "underpowered" systemen te huur zijn.

Welke van bovenstaande sets je ook huurt, het zal sowieso een vooruitgang zijn in vergelijking met voorgaande jaren.

Mvg Johan

Comment

• Marnick
                        • Jan 2003
                        • 15

citaat:Als je zou weten hoe dit geluidstechnisch in elkaar zit, dan zou je deze vraag niet hoeven stellen.
                        Alsof 2-weg en fullrange dé manieren van aansturen zijn. Als jij je iets meer zou inlezen op het onderwerp dan zou je dat begrijpen.
                        Voor zover ik het weet: Bij fullrange krijgt elke speakers dezelfde frequenties binnen, maar bij 2-weg worden de frequenties gescheiden in hoog en laag dmv een filter, en krijgen de speakers slechts het signaal waar ze goed in zijn zeg maar. Tot zo ver mijn kennis hierover, verbeter me maar als ik iets verkeerd zeg.

citaat:
                        Welke van bovenstaande sets je ook huurt, het zal sowieso een vooruitgang zijn in vergelijking met voorgaande jaren.
                        Daar ga ik wel vanuit ja Anders zou ik niks hoeven huren.

Dus een 1400 watt 2-weg set klinkt beter (harder, maar zuiver) dan een 2000 watt fullrange set voor doel? (de sets die te zien zijn in mijn openingspost)

Comment

• karel
                          • Aug 2000
                          • 69

citaat:Geplaatst door Marnick

Dus een 1400 watt 2-weg set klinkt beter (harder, maar zuiver) dan een 2000 watt fullrange set voor doel? (de sets die te zien zijn in mijn openingspost)
                          [?][?][?]
                          Ik geloof niet dat dit een stelling is die een natuurkundige basis heeft.
                          Hardheid is af te leiden aan het rendement van een speaker / versterker.
                          daarnaast is het zo dan 1000 watt horn loaded of 1000 watt frontloaded een wezelijk verschil is. kortom watt's en vermogen zijn slechts begrippen, als je jezelf wilt overtuigen neem dan een keer de moeite om jezelf te overtuigen en "fiets" een keer langs!
                          Toch vreemd....We luisteren met onze ogen en zien met onze oren!

Comment

• nightline
                            • Oct 2002
                            • 1001

Mijns inziens kun je beter voor de eerste set gaan, deze is simpel aan te sluiten en je hebt meteen overal het zelfde geluid. Ik hoor het maar al te vaak als een carnavalswagen voorbij komt: eerst een berg bas, vervolgens een overvloed aan mid/hoog, en totslot weer een berg bas. Het is op een carnavalswagen altijd moeilijk om het geluid zo te plaatsen dater overal een mooi gebalanceerd geluid ontstaat.

Groeten

Jack