Boxen aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xtreme DIS
    • Aug 2004
    • 3

Boxen aansluiten

Ik ben aardig nieuw rond het speakon neutrik systeem. En bezit dan ook nog geen boxen met speakon aansluitingen. Nou zag ik laatst een kabel waar aan de ene kant een male jack zit en aan de andere kant een neutrik plug (male of female was onduidelijk). Mijn box heeft dus een jack aansluiting waar een male jack in moet. Maar ik zou bij *** niet weten of hier een geschikte kabel voor bestaat zodat ik die boxen aan een neutrik speakon versterker kan hangen.

Bestaan er btw ook kabels die aan alle 2 de kanten een male jack plug hebben zodat er een male jack in de versterker gaat en 1 in mijn box?!

Alvast bedankt.

Guido
    2 x 300 Watt RMS Philipson PA/Stage Boxes
  • denkomieken
    • Jan 2004
    • 111

ja de kabel blijft hetzelfde het zijn juist je stekkers die veranderen. Als je speakon wilt gebruiken stel ik het volgende voor. je koopt twee speakon chassis delen en vervangt de jack in je box. Dan steek je het andere chassis stuk op een 19" plaatsje en sluit deze aan op je versterker. dan heb je je kabel nog om te vormen hiervoor gebruik je gewoon twee speakon kabelstukken en monteert dus aan de ene kant van de kabel een speakon en aan de andere kant een speakon. (op de kabel dan he) Zo nu heb je speakon overdracht.
    problemen laat je horen
    grtz
    ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• Barthezz80
      • Aug 2004
      • 365

er zijn talloze mogelijkheden voor je, alle genoemde kabels door jou bestaan, of zijn altijd nog zelf te fabriceren (middels solderen)

het eerste wat ik kwijt wilde is dat bij neutrik speakon, altijd aan beide kanten een 'male' plug zit!

ik probeer zelf altijd jack-pluggen te vermijden omdat deze het meest slijtagegevoelig zijn en omdat speakon een betrouwbaardere verbinding geeft, en ook bij het uithalen minder kans op sluiting!

ik zou in jouw geval een snoer kopen (of zelf solderen) met aan de kant van de versterker een speakon en aan de kant van de box een jack!
      maar nog mooier zou zijn als je het jack-chassisdeel van de box vervangt door speakon(nl-2) en vervolgens gewoon een kant-en-klare dikke kabel koopt (zo'n donkerblauwe) met aan beide kanten een nl-2 speakonstekker!
      Bart

Comment

• Xtreme DIS
        • Aug 2004
        • 3

Ben niet zo een knutselaar met boxen. Maar ga binnekort ff kijken. Anders vraag ik aan de winkel waar ik ze heb gekocht ; Staffhorst Utrecht. Of ze er een speakon chassis in willen zetten. Maar ik kijk zelf nog wel ff in de box. Alleen hoe moet ik zo'n speakon chassis aansluiten welk draadje op wat etc ?
        2 x 300 Watt RMS Philipson PA/Stage Boxes

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

rood (soms bruin) op pin 1+ (staat in klein op speakon chassis) en zwart/blauw op pin 1-.

enne, speakon bestaat ondertussen ook in female kabeldeel hoor !
          --- watt ever you want ---

Comment

• Barthezz80
            • Aug 2004
            • 365

citaat:Geplaatst door Xtreme DIS

Ben niet zo een knutselaar met boxen. Maar ga binnekort ff kijken. Anders vraag ik aan de winkel waar ik ze heb gekocht ; Staffhorst Utrecht. Of ze er een speakon chassis in willen zetten. Maar ik kijk zelf nog wel ff in de box. Alleen hoe moet ik zo'n speakon chassis aansluiten welk draadje op wat etc ?
            speakon chassis is heel makkelijk,(meestal) 99 van de 100 keer:
            1+ = + en 1- = -
            dit gaat altijd goed!
            ik maak zelf weleens boxen met de 8-pin speakon en dan wordt het al een stuk ingewikkelder, maar ook daar kom ik wel uit!
            als er zich toch nog vragen mochten voordoen, wees vrij om het te zeggen!
            Bart

Comment

• Barthezz80
              • Aug 2004
              • 365

citaat:Geplaatst door Kevin_DM

enne, speakon bestaat ondertussen ook in female kabeldeel hoor !
              interessant, die heb ik nog nooit gezien, wordt zeker alleen gebruikt om te verlengen?
              ik gebruik zelf altijd male<---->male kabels en als ik wil verlengen van die handige female<->female adaptertjes!
              Bart

Comment

• denkomieken
                • Jan 2004
                • 111

idem hier en liever geen females op mijn speakon kabels.
                Het voordeel van male male configuratie is dat je je kabel kun smijten hoe je wilt van je versterker naar je box want aan beid zijden male en male female kun je vb alles al gelegt hebben en dan kom je snuk uit omdat je mat je female aan de verkeerde kant zit. Dus male male configuratie.
                ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• geluidmoderator
                  • Sep 2002
                  • 152

Verplaatst naar beginnersforum. Ben van mening dat ie daar thuis hoort.

Verder: Neutrik is de fabrikant en wij hebben het dan verder over speakon 2,4 of 8 polig

In jouw geval zou je afkunnen met Speakon 2 poli kabeldelen.
                  De chassisdelen moeten dan 4 polig zijn, deze passen op zowel 2 als 4 polige kabeldelen.

Pin bezetting is inderdaad zoals aangegeven:
                  1+
                  1-
                  bij vierpolig sluit je de 2+ en 2- gewoon niet aan...

Verhuizen gaat even niet, doen we weer als we weer de juiste knoppen hebben gevonden
                  Geluid moderator J&h Licht en Geluid forums

Comment

• Barthezz80
                    • Aug 2004
                    • 365

citaat:Geplaatst door geluidmoderator

Verplaatst naar beginnersforum. Ben van mening dat ie daar thuis hoort.

Verder: Neutrik is de fabrikant en wij hebben het dan verder over speakon 2,4 of 8 polig

In jouw geval zou je afkunnen met Speakon 2 poli kabeldelen.
                    De chassisdelen moeten dan 4 polig zijn, deze passen op zowel 2 als 4 polige kabeldelen.

Pin bezetting is inderdaad zoals aangegeven:
                    1+
                    1-
                    bij vierpolig sluit je de 2+ en 2- gewoon niet aan...

Verhuizen gaat even niet, doen we weer als we weer de juiste knoppen hebben gevonden
                    hallo moderator,

Ik ben het inderdaad met je eens dat dit topic thuishoort bij beginnersforum.

en je toelichting over speakon is nog verhelderender dan die ik al had gegeven, al komt het op hetzelfde neer![] en ja bij ons noemen ze nou eenmaal ook altijd neutrik erbij, ondanks het feit dat dit bijzaak is en ook nog eens naar mijn mening zowat de enige die die dingen maakt!(uitzonderingen voorbehouden, die zullen er wel zijn misschien maar zijn dan irrelevant omdat haast niemand ze gebruikt!)

ik had nog even een opmerking:
                    als je aangeeft dat hij afkan met speakon 2 kabeldelen, waarom moet hij dan speakon 4 chassisdelen gebruiken, kan dan toch ook speakon 2 zijn?

mvg,

Bart
                    Bart

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

nou....als jij die kan krijgen die chassidelen in 2 polige uitvoering dan is dat erg knap, maar neutrik maakt ze niet voor zover ik weet...
                      daarom passen de kabeldelen 2 polig ook in de 4 polige chassidelen...
                      4 en 8 polig is overigens niet uitwisselbaar!

correctie voor de volledigheid over het alleen maar bestaan van male kabeldelen.... er bestaan ook female kabeldelen...Ook van Neutrik...

Doorgaans worden die niet gebruikt, en zijn inderdaad beide kabeluiteindes speakon male
                      Wat dan als een kabel moet worden opgelengd...daar zijn koppelbusjes voor, maar female kabeldelen bestaan dus wel degelijk

voor guido: welkom plaatsgenoot
                      jack-jack kabeltjes prefab: http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=4889
                      15 metertjes, meestal wel lang genoeg...
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

@mod: ze bestaan wel degelijk Neutrik 2polige plugs

@Xtreme DIS: in principe moet het mogelijk zijn om een andere plug erin te zetten, alleen zit je er mee dat een speakonplug veel groter is dan een jackplug.
                        Om welke speakers gaat het eigenlijk?
                        Misschien dat je er een nieuw connectorplaatje in moet zetten, maar dat is in principe geen moeite.

Als je zelf nog niet helemaal hoe of wat weet, moet je ff kijken of je vader er mss handig mee is en er iets van snapt

Comment

• Roeltej
                          • May 2001
                          • 761

citaat: @mod: ze bestaan wel degelijk Neutrik 2polige plugs
                          Hij zegt toch ook dat kabeldelen wel bestaan, maar chassisdelen niet
                          Vitality Show

Comment

• Barthezz80
                            • Aug 2004
                            • 365

citaat:Geplaatst door moderator

nou....als jij die kan krijgen die chassidelen in 2 polige uitvoering dan is dat erg knap, maar neutrik maakt ze niet voor zover ik weet...
                            daarom passen de kabeldelen 2 polig ook in de 4 polige chassidelen...
                            4 en 8 polig is overigens niet uitwisselbaar!

correctie voor de volledigheid over het alleen maar bestaan van male kabeldelen.... er bestaan ook female kabeldelen...Ook van Neutrik...

Doorgaans worden die niet gebruikt, en zijn inderdaad beide kabeluiteindes speakon male
                            Wat dan als een kabel moet worden opgelengd...daar zijn koppelbusjes voor, maar female kabeldelen bestaan dus wel degelijk

voor guido: welkom plaatsgenoot
                            jack-jack kabeltjes prefab: http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=4889
                            15 metertjes, meestal wel lang genoeg...
                            chassisdelen in 2-polige uitvoering van neutrik heb ik dagelijks in m'n handen en heb ze ook al in verschillende boxen gemonteerd!

dat 2-polig ook in 4-polig past wist ik al, gebruik het spul dagelijksen 8-polig is weer een heel andere soort inderdaad die veel dikker is.

dat die female kabeldelen bestaan heeft Kevin_DM mij al eerder verteld in dit topic.(interessant[8D])

dat van die koppelbusjes heb ik zelf ook al genoemd in een eerder stadium van dit topic

mvg,

Bart
                            Bart

Comment

• Merijndj
                              • Mar 2001
                              • 660

asjeblieft mod:

Comment

Working...