Rook-, Brandmelders (met rookmachines)! FOUTJE!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• G.P.Fransen
    replied
    Tijdens een prive feestje in de zillion (antwerpen) wat fun met een MDG MAX 5000 (Co2 hazer met output van 445 m2 per minuut), op een gegeven moment kwam de brandweer buiten de feest verlichting verzorgen met 5 wagens aangezien dat er uit alle kieren en gaatjes rook kwam dachten ze dat er een serieuse vik was

anyway veel fun gehad met die mdg, aangezien je bij gebruik in een normale discotheek je een beetje veel overkill hebt kun je met 1 druk op de knop een complete verduistering creeren (pda met brightness op max wit scherm, 15cm van je gezicht en het licht er van niet meer zien LOL )
    Last edited by G.P.Fransen; 25-01-10, 20:00.

Leave a comment:

• mhsounds
    replied
    Originally posted by rolanddeg

Overigens mogen automatische brandmeldsystemen wel uitgeschakeld worden, maar dan moet je mij even inhuren... Combi brandwacht en geluidstech, wat wil je nog meer
    Een brandalarm wat niet af gaat vanwege de rook van mijn rookmachine

Leave a comment:

• rolanddeg
    replied
    Betreffende hoorbare slow-whoop en ingesproken bandjes: dit is níet in zijn geheel wettelijk vastgelegd. Dit zijn gemeentelijke besluiten en aan de preventist van de brandweer om dergelijke constructies op te leggen.

In het theater waar ik enige jaren werkzaam ben geweest hadden we bijvoorbeeld géén ontruimings-installatie (=slow-whoop). Hier is bewust voor gekozen, gezien de paniekreactie van grote groepen mensen in een relatief kleine ruimte. Ik zou een paarhonderd man die niet goed weet waar men heen moet niet graag voor m'n kiezen willen hebben... Ons brandmeldsysteem gaf een piepsignaal in de foyer, voor de BHV'ers herkenbaar als een BMI-signaal. Deze lokaliseren vervolgens de brandhaard en besluiten óf er ontruimd moet worden, en zo ja via welke vluchtroutes. Er lag dan ook altijd een microfoon op een tactische plek om ontruimings-instructies te geven...

Dit systeem werkte in ons geval erg goed, echter je hebt wel een BHV team nodig wat goed op elkaar ingespeeld is. Ook de technicus moet weten hoe het spelletje in elkaar zit.

Persoonlijk ben ik niet zo voor systemen die in een keer alle spanning er af gooien. Dit veroorzaakt verwarrende situaties waar geen sturing aan gegeven kan worden. Gevolg: paniek. Je krijgt nog geen eens meer de kans om aan te geven welke uitgangen wél en níet gebruikt kunnen worden. Mensen hebben altijd de drang een onbekend gebouw te verlaten via de weg hoe ze zijn binnen gekomen, echter wat nou als die route opeens onveilig is? Dan ga je publieksstromen krijgen richting de deur, en gelijktijdig een stroom die weer wég willen van de deur. Met alle gevolgen van dien...

Ohja, mijn grootste frustratie op gebied van automatische brandmeldingen: gebruikers die systemen op eigen houtje resetten, voordat de brandweer ter plaatse is... De sirene uitzetten mag bij een ongewenste melding, maar PLEASE reset de centrale niet! Dan is alle informatie over de melding (plaats, aard enz) gewist, en kunnen wij (=brandweer) de oorzaak nooit meer achterhalen... Dus ook geen advies geven hoe deze meldingen te voorkomen zijn.

Overigens mogen automatische brandmeldsystemen wel uitgeschakeld worden, maar dan moet je mij even inhuren... Combi brandwacht en geluidstech, wat wil je nog meer

Leave a comment:

• MEEO Licht en Geluid
    replied
    Originally posted by gaffer
    das toch een hele vreemde brandmeldcentrale/ontruimingscentrale.
    Die van ons schakelt de PA en geluidsspannig af als de slow-whoop gaat lopen.
    En pas als de BMC in rust is komt de spanning weer terug.
    Dit is wettelijk ook verplicht als er (tijdelijke) geluidsinstallaties komen in een zaal... Bij een permanente installatie moet zelfs een ingesproken boodschap hoorbaar zijn bij afgaan van het alarm.

Leave a comment:

• gaffer
    replied
    Originally posted by daviddewaard
    Heb het ook wel eens gehad op locatie dat het brandalarm afging maar de PA zo hard stond dat het niet hoorbaar was en ineens de brandweer in de zaal stond

das toch een hele vreemde brandmeldcentrale/ontruimingscentrale.
    Die van ons schakelt de PA en geluidsspannig af als de slow-whoop gaat lopen.
    En pas als de BMC in rust is komt de spanning weer terug.

Leave a comment:

• @lex
    replied
    Crackertje in de kleine zaal in Zoetermeer. Brand- en rookmelders in de kleine zaal laten uitzetten. Aantal idioten van een grote, niet nader te noemen musical die mijn zaal gebruikten als transportroute van de foyer naar backstage die de deur lieten openstaan naar een andere zone (want dat is makkelijker als we straks nog eens langskomen). Brandweer op de koffie!

@lex

Leave a comment:

• renevanh
    replied
    Originally posted by daveyb
    De zaal stond na half uur toen ik aankwam helemaal wit, was ook nog eens dikke vloeistof ook nog :P
    Niemand die op het idee komt de stroom van dat ding te trekken of DMX er even uit (al helpt dat niet altijd)?

Leave a comment:

• keenoncoolstuff
    replied
    En ik maar denken dat dit een foto-topic was...
    Waren zeker allemaal mislukt door de dichte mist...

Leave a comment:

• daveyb
    replied
    Laatst was het wel lachen, moest ik komen voor een foutje in de lichttafel. Die mensen hadden niet verteld wat er aan de hand was alleen dat de lichttafel bleef hangen op een bepaalde preset/chase. Is wel lachen als je dan daar komt en je ziet dat hij net bij de rookmachine blijft hangen. Dat ding bleef continu spuiten. De zaal stond na half uur toen ik aankwam helemaal wit, was ook nog eens dikke vloeistof ook nog :P

Leave a comment:

• Back on Track
    replied
    bij een vriend van mij een rookmachine bekijken....

staan er wat buren te aan te bellen (met brandblusser in de hand) dat het huis in de brand staat...

Leave a comment:

• Jugfire
    replied
    het blijft altijd weer leuk om te zien wat je verwacht aan te treffen wanneer je een topic opent die in het "foto" forum staat.

Leave a comment:

• DMiXed
    replied
    Leuk dat bij dit topic ook een advertentie staat van brandbeveiliging
    langleve google adds, waar ze het in een ander topic al over hadden

Leave a comment:

• T_Sound
    replied
    Ja ik ken dat grapje, bij ons ook, een hardstyle afsluitparty, klasgenoot van me (nu oud klasgenoot) die vondt het ook nodig een pro2000 vol te laten spuiten. Toen was net het nummer ten einde, 1 seconde stilte en toen het alarm, maar omdat iedereen dacht dat het nog bij het nummer hoorde deed niemand iets, totdat ik als geluidsman met de schuiven dicht opstond om te kijken wat er was, toen hadden ze het pas in e gaten.

Leave a comment:

• mhsounds
    replied
    Wij gebruikten tijdens een lichtles op school de hazer nogal enthousiast...Brandalarm afgegaan.
    Vandaag was minimaal gebruik toegestaan

Lijkt me toch niet slim op een school waar je vaak een rookmachine gebruikt om een show alarm ofzo in te stellen.

Leave a comment:

• T_Sound
    replied
    En dat zijn nou leuke pest momentjes. Die jongen die zou afsluiten zal wel flink gebaald hebben.

Wij hadden bij ons op school een afzuiging. Die had de zaal goed vol rook, binnen 10 minuten weer kraak helder.

Leave a comment:

Working...