Zo kan het ook

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rock On
    • Jan 2004
    • 250

Beetje off-topic....

De NEN1010 is iets heeeeel Nederlands. In ben nu toevallig in het buitenland, en liep me toevaliig te verbazen over een aantal verschillen met Nederland.

Bijvoorbeeld de al oude rubberkabel H05(07)RN; bij ons gewoon, in het buitenland uitgebannen. Bijna alle medekampeerders uit andere landen gebruiken vinyl. En dat zag ik hier (Slovenië) ook bij een aantal evenementen. En nu niet beginnen zeuren over het voormalig oostblok; de installateurs doen hier werk waar in NL een aantal een behoorlijke punt aan kunnen zuigen.

Ik had het zelf ook 8 jaar geleden in Zwitserland; er moets een aantal nieuwe 32A kabels komen, H07 was nergens te krijgen, dus maar gekozen voor de plastic variant "Arctic Grade" (die zo'n mooie wokkel wordt als je er te hard aan trekt).
    Ook op televisie zie je in van die huizenbouwprogramma's op Discovery (je moet de vriendin ook happy houden met de AB af en toe ) altijd soepele vinylkabels door de pijpjes of gewoon de houten balken getrokken worden. XmvK en YmvK zie je niet.

Back on topic; zolang de TS geen info geeft over de locatie van genoemd touwtje blijft het gissen naar de werkelijke reden ervan.
    En daar wij geen van allen thuis zijn in de Oostenrijkse regelementen zal ook dat zelfs niet alls ophelderen.
    Misschien geeft de Oostenrijkse wetgever de regelementen wel gratis ter inzage op een website
    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• eddy56
      • Mar 2004
      • 102

Het verschil tussen de diktes is te verklaren dat de aarde boven 25mm2 de helft mag zijn van de spanningsvoerende geleider.

Verder zijn de fases aangesloten met kabel, dus dikkere afscherming en is de aarde montagesnoer.
      Het lijken mij 50mm2 kabels en 25mm2 PEN brug, dus niks mis mee (fik me niet af als het 70 mm2 is)

Originally posted by meel
      zo doen ze t in wenen
      Oorzaak van 4 uur spanning-stress bij de audio-boys..!
      Ben ik wel benieuwd wat de stress dan was? brom?
      Er lijkt me wel spanning geweest te zijn, je bent niet 4 uur naar een aardfout aan het zoeken.
      Apogee, i\'m loving it!

Comment

• btvmaarten
        • Jun 2004
        • 56

Originally posted by laserguy
        Ten eerste is hier op de foto WEL degelijk de NUL aanwezig!
        Ten tweede mag je NOOIT de aarde als nul gebruiken om een zelf een nul te creëren (al werkt dit in theorie wel)! Als de elektriciteitsnetbeheerder dat ziet dan hang je.
        Weet men hoe de stroom word aangesloten in duitsland?? heb je daar 3 fases 1 aarde en een nul of gebruikt men daar 3 fases en 1 nul/aarde om stroom te creeeren??

in de kermis wereld heb ik vaak gezien dat men de aarde als nul gebruikt omdat er geen nul aanwezig is. ook zijn er verschillende steden in duitsland die alleen maar dit soort aansluitingen hebben. hoe is de scheiding nul / aarde geregeld in NL, heb je inderdaad een gescheide 0 en aarde of word dit gedaan omdit men dit veiliger acht? Word dit opgesplitst door de netleverancier of komen eruit een centrale inderdaad 3 fases een nul en een aarde??

gr maarten
        Wat klinkt daar als een nachtegaaltje, EV EV EV

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by DJ Antoon
          Dit is geen truc, als je geen nul hebt dan word het wel erg gevaarlijk om een nul te creeeren door middel van een aarde. Op het moment dat de belasting perfect verdeelt is over de fases zul je het nog niet gaan merken. Maar op het moment dat het scheef belast word zal de nul of aarde stroom groot worden en de spanningen daardoor verschuiven.
          Het werkt dus niet! (En als het toevallig wel goed gaat heb je veel geluk)

Nee de truc is inderdaad om de nul aan aarde te leggen. Dat is inderdaad ook wat in een trafo station/verdeling gebeurd. lees reactie Dikke Foaf.

De reden dat deze verbinding op een houtje touwtje manier toegevoegd is zal waarschijnlijk wel komen door teveel storing op het net, tussen de nul en aarde.
          Afhankelijk van de plek en situatie kan dit inderdaad een oplossing zijn, je moet echter verdomd goed weten waar je mee bezig bent anders heb je zo een erg gevaarlijke situatie gecreerd met (mogelijk) spanning op je aarde...
          De techniekers zie stalen buizen voor stellingen, lichtbruggen en lichten moeten monteren zullen zeer blij zijn met dergelijke methode.

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by frederic
            De techniekers zie stalen buizen voor stellingen, lichtbruggen en lichten moeten monteren zullen zeer blij zijn met dergelijke methode.
            Ook degene die dit gemaakt heeft zal hier niet blij mee zijn geweest. Als dit na 4 uur zoeken de oplossing is betekent het dat de huisinstallatie niet ok is.

Ach ik heb het wel gekker mee gemaakt, PA op de huis aansluiting want dat paste wat vermogen betreft, licht op een aggregaat wat een eigen aarde (pin van 1 meter lang ahum) had.
            Ik wilde daar niet het podium op om een microfoon (huis aarde)en gelijktijdig een stuk truss (aggregaat aarde via apparaten) vast te pakken. Waardoor ik zelf de enige? verbinding werd tussen beide aardes

Nadat er een dikke aardkabel tussen huisaarde en het aggregaat was aangelegd ben ik pas verder gegaan.

Comment

• Martincrul
              • Apr 2005
              • 32

Heej leuke foto, dit zit ook bij het schade rapport dat opgemaakt is naar aanleiding van deze foto.

In het stadion in wenen waar deze kast stond lagen twee powerlock runs richting stage. Onder de stage stonden twee verdelers, een ervan zie je hier opengeschroefd staan.

In eerste instantie stond er op beide kasten spanning, dus stroomverdeler van het LED scherm er op aangesloten en nogmaals gemeten op deze eigen stroomverdeler. Alles was goed en het scherm aangezet, eerst intensiteit op lage stand, daarna groep voor groep inschakelen. LED modules trekken iets meer vermogen bij het opstarten.

Na een half uur draaien ben ik gaan lunchen na de lunch was het geluidsbedrijf in de weer met een electricien(daar gaf ie zich voor uit) van het huis iedere keer als ze iets inschakelden viel de spanning van beide powerlock runs uit. De beste man vertelde ons dat wij te veel vermogen trokken. En dat hij de aardlek opgevoerd had van 30mA naar 1A en dat de aardleks er beide nog uit gingen. Vervolgens had hij de aardlek nog eens opgevoerd naar 3A...10A en tenslotte tot 30A echter was bij zijn tweede poging 3A mijn stroomverdeler al erg oververhit geraakt omdat hij na uitval terug aangezet was zonder eerst de groepen uit te zetten. Toen ik hem vroeg te wachten met inschakelen zodat ik mijn apparatuur uit kon schakelen deed hij dit niet want toen ik bij de PDU aankwam stond deze te knetteren en te pruttelen.

Na deze grap van een paar ruggen aan schade en transport vanuit nederland van een nieuwe pdu bleek dat de aarde lijnen van de beide powerlock runs waren omgedraaid, dit loste de helft van het probleem op want bij het geluids bedrijf vloog de aardlek er nog steeds uit zelfs bij 30A ????? wat raar dat wij toen niet meer onder de stalen buhne wilden komen. Uiteindelijk hebben we de beste man kunnen overtuigen dat hij in zijn eigen kasten moest kijken en was het resultaat dus de foto die jllie hier allemaal zien. Beetje jammer van al onze tijd die dag maar goed show is doorgegaan zonder meer schade.

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

Originally posted by Martincrul
                Heej leuke foto, dit zit ook bij het schade rapport dat opgemaakt is naar aanleiding van deze foto.

In het stadion in wenen waar deze kast stond lagen twee powerlock runs richting stage. Onder de stage stonden twee verdelers, een ervan zie je hier opengeschroefd staan.

In eerste instantie stond er op beide kasten spanning, dus stroomverdeler van het LED scherm er op aangesloten en nogmaals gemeten op deze eigen stroomverdeler. Alles was goed en het scherm aangezet, eerst intensiteit op lage stand, daarna groep voor groep inschakelen. LED modules trekken iets meer vermogen bij het opstarten.

Na een half uur draaien ben ik gaan lunchen na de lunch was het geluidsbedrijf in de weer met een electricien(daar gaf ie zich voor uit) van het huis iedere keer als ze iets inschakelden viel de spanning van beide powerlock runs uit. De beste man vertelde ons dat wij te veel vermogen trokken. En dat hij de aardlek opgevoerd had van 30mA naar 1A en dat de aardleks er beide nog uit gingen. Vervolgens had hij de aardlek nog eens opgevoerd naar 3A...10A en tenslotte tot 30A echter was bij zijn tweede poging 3A mijn stroomverdeler al erg oververhit geraakt omdat hij na uitval terug aangezet was zonder eerst de groepen uit te zetten. Toen ik hem vroeg te wachten met inschakelen zodat ik mijn apparatuur uit kon schakelen deed hij dit niet want toen ik bij de PDU aankwam stond deze te knetteren en te pruttelen.

Na deze grap van een paar ruggen aan schade en transport vanuit nederland van een nieuwe pdu bleek dat de aarde lijnen van de beide powerlock runs waren omgedraaid, dit loste de helft van het probleem op want bij het geluids bedrijf vloog de aardlek er nog steeds uit zelfs bij 30A ????? wat raar dat wij toen niet meer onder de stalen buhne wilden komen. Uiteindelijk hebben we de beste man kunnen overtuigen dat hij in zijn eigen kasten moest kijken en was het resultaat dus de foto die jllie hier allemaal zien. Beetje jammer van al onze tijd die dag maar goed show is doorgegaan zonder meer schade.
                Lijkt me niet fijn om me in zo'n situatie te bevinden maar hoe kwam het dat je PDU overhit raakte/knetterde/pruttelde?
                There is no substitute for imagination

Comment

• Martincrul
                  • Apr 2005
                  • 32

Originally posted by qvt
                  Lijkt me niet fijn om me in zo'n situatie te bevinden maar hoe kwam het dat je PDU overhit raakte/knetterde/pruttelde?
                  Was een PDU zonder eigen aardlek schakelaar, dus bij normale werking zou hij achter de aardlek van het huis moeten hangen op de 63A die wij aanvragen.

Echter als die aardlek opgeschroeft word naar uiteindelijk 30A ipv 30mA dan gaat dat niet helemaal goed als er ergens een slecht contact zit.
                  De electro prutser lokaal zet gewoon de schakelaar om zonder dat de apparatuur uit staat, kortom al mijn LED schermpjes willen graag in een keer prik hebben. En bij opstarten ook graag veel, als je dan zoals bij LED flinke lekspanning hebt en de aardlek staat ergens tussen 3A en 30A ipv 30mA dan gaat dat prima. Maar bij een echte aardlek door een iet wat verkoold contact je gaat dat lekker knetteren tot de 3A aardlek bereikt is.

Was beetje jammer, nieuwe PDU uit nederland was er de dag erna om 9 uur 's ochtends en die had toch maar een eigen aardlek, we moesten namelijk nog 5 shows na deze door heel europa

Comment

• mhsounds
                    • Sep 2009
                    • 933

Een vraagje, in zo'n geval sta jij dan gewoon bij onze elektro prutser met de vraag of hij een grote portomonee heeft?
                    Of valt zo'n geval onder de verzekering van het bedrijf?
                    Freelance Light and Video |
                    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

Originally posted by mhsounds
                      Een vraagje, in zo'n geval sta jij dan gewoon bij onze elektro prutser met de vraag of hij een grote portomonee heeft?
                      Of valt zo'n geval onder de verzekering van het bedrijf?
                      Dat wordt allemaal geregeld op een ander moment op een andere plek door andere mensen en heeft niets hiermee te maken.. Dit gaat over stadion-klussen..!
                      Creating shows beyond Imagination

Comment

• basbakel
                        • May 2009
                        • 10

Hallo allemaal.

Zo mijn allereerste bericht hier op het forum.
                        Ik volg dit forum al een hele tijd, en deze foto past hier precies.

Dit was 2 weken geleden op een Promsconsert waar ze de zaalbelichting hadden gemaakt met een 50-tal kerstverlichtingsnoeren.

Ik was hier op deze klus voor de monitormix en om het licht mee te bouwen.
                        De eigenaren van de loods daar vroegen op het gegeven moment aan ons of dit zo altijd gebeurt, wij antwoorden daar Nee op.
                        2 minuten later kwam die eigenaar met een ladder en een gereedschapskist en knipte alle kabels door, dat was wel een meesterlijk moment.

Dag erop had organisatie overal nieuwe stekkers aangezet, geaarde kabels gebruikt (moest volgens mij van de brandweer) en toen was het goed. levensgevaarlijk...

Groetjes Bas

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Geaarde stekkers voor een kerstsnoer dat nooit geaard is wanneer je het koopt (hoeft niet / mag niet wegens dubbel geïsoleerd?)? WTF
                          Dit is blind regels gaan toepassen zonder nadenken waardoor je net een absurde situatie creëert.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• T_Sound
                            • Sep 2009
                            • 267

De reden waarom dit gevaarlijk kan zijn is alleen om het volgende.

Normale kerst-lichtsnoeren, die zijn niet gemaakt om van deze lange afstanden te overbruggen zonder nog ergens in het midden vast gemaakt te worden. De licht-snoer zal dus, wanneer er in eens een grote kracht op komt te staan (door een een of andere reden), breken en dan valt er dus een doorgeknapt snoertje naar beneden waar 220v opzit en die raakt iets metaals aan en je hebt er dan dus spanning op staan. Als er vonken vanaf gaan komen heb je zelfs nog kans op brand.

De aarding heeft er, zoals Laserguy ook al zegt, niets mee te maken.

Het gebruikte materiaal is er gewoon niet geschikt voor.
                            Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Roelande
                              • Jan 2009
                              • 140

gevonden op internet

Comment

• T_Sound
                                • Sep 2009
                                • 267

Haha, waar lego al niet goed voor is, wel handig, ik heb ergens op zolder nog een kist vol met die poppetjes, kunnen van pas komen, als ik niet genoeg plugjes heb;-) haha

Al vraag ik me dan af hoe hij de ring wil koppelen, de pin lukt nog wel.
                                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

Working...