Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
Ben laatst nog bij een cursus gweest van purple vanuit ons werk,, en toen hadde ze het ook eve over dat ongeluk blijkbaar was hij ook erg moe gweest van een klus, en blijkbaar was hij niet meer goed aant oplette en toen krege ze een rukwind waardoor hij het macht over het stuur verloor en hij is tegen de vangrail aan geknald,,
Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!
Ik heb begrepen dat deze minivrachtwagens regelmatig ter discussie staan bij de overheid.
Zie er nog wel eens een begrenzer opkomen.
Regelmatig zijn ze meer dan 3500 kg en dan toch een flinke snelheid,
Maar wind en een bus zijn geen vrienden
Ja, maar op het moment dat je vermoeit bent dan zet je de wagen toch bij de eerste de beste mogelijkheid aan de kant?!
Regelmatig half slapend achter het stuur gezeten, en een keer net niet de vangrail meegenomne, het leert je wel wat, zet die bak maar stil, slaap een half uurtje en rij dan weer verder...
Das beter voorjezelf, en ook voor je andere mede weggebruikers...
gegroet, Sander
The choices we make, not the chances we take, determine our destiny
"Als je haast hebt, dan ben je zelf te laat vertrokken"
" Op de terugweg kan je geen haast meer hebben"
Dit geval niet veroordelend, valt het me in algemene zin op dat er erg hard gereden wordt in erg zwaar beladen wagens. Wagen die overigens wel in kategorie B vallen.
Hoe vaak zie je 's ochtens niet 'zo'n bouwbusje voorbij zeilen met zo'n jong guppie achter het stuur en de laadbak helemaal volgepropt. 3 meter achter de voorligger hangend, 130 als minimale snelheid. Onverantwoord. Net zoals ouders die een kind op de achterbank hebben zitten en met 120 bumperkleven.
Gevaarlijker dan bestelbusjes vind ik toch ook de bakwagetjes.
"maar je mag toch 120 met deze wagens?" Dit hoor ik vaak collega's roepen. Dat betekent niet dat je 120 MOET rijden. Maar ja, waar ligt de fout? Diegene die achter het stuur zit, heeft de verantwoordelijkheid over de lading en medepassagiers. Dus wie zet je als bedrijf achter het stuur?? Ga je voor"zijn ze lekker op tijd"of ga je voor "komt het heel over".
\"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"
inderdaad het was een combinatie van vermoeidheid en slechte weersomstandigheden.
Ik kan het weten, ik was de bestuurder van het busje.
Maar het tankstation, de lucht, waar ik even wilde gaan stoppen was ongeveer 4 kilometer verderop, dus het kwam heel erg ongelukkig.
De situatie:
Ik ben rechts van de weg geraakt, al rijdende half door het gras en half op de weg. Probeerde ik te corrigeren. Op het moment dat de bus grip pakte schoot de bus door richting de vangreel aan de linkerkant van de weg.
Hoe dat t vanaf daar is gegaan weet ik zelfs niet helemaal, de bus is in iedergeval over de kop gegaan.
Het apparte was, ik ben ge-eindigd met de neus in de richting, waar ik vandaan kwam.
- Gordel om!!!!
- bij meer als 2x gapen in 5 minuten, oftewel als je moe bent, NIET rijden, en anders vaak stoppen en rusten. En denk niet: "het gaat wel tot aan thuis", want het is gebeurt voordat je er erg in hebt.
Let op, ik zeg niet dat het hier het geval is, maar ...
Het kutte aan die busjes is dat ze veel te hard kunnen, er best veel gewicht in mag, maar de rijeigenschappen dan ook heel erg veranderen.
In onze business wordt sowieso veel te "rock&roll" omgaan met transport. Het is niet voor niets dat grote producties trailerchauffeurs hebben die overdag slapen, en dat we de crews vervoeren met nightliners. Op kleinere schaal is dit helaas niet te betalen..gevolg:
- Bij het laden snel naar huis willen, en niet kritisch op gewichtsverdeling en vastzetten materiaal
- Na 20 uur werk nog busjes gaan besturen
- Meestal dagen achtereen keiharde fysieke arbeid, en ook nog zelf rijden
Het is gevaarlijk mensen... Pak ff dat uurtje bij de pomp om te slapen, en 1x brrrrrrr betekend dat je naast de weg gaat rijden... STOPPEN dus.
Wat goed helpt als je toch de stoere rock&roller wilt zijn: chocolade... Meest directe energie, en dat houdt je zeker een tijdje wakker. Probeer je stofwisseling op gang te houden, dan kun je het altijd beter volhouden. Nadeel: eten onderweg en dan gaan slapen: niet zo goed voor je conditie
If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------ Arvid Buit Creative-Director / Artist-Manager
Feit is wel dat ze beladen een betere wegligging hebben dan onbeladen,maar tegen een onverwachte rukwind ben je vrijwel kansloos, ook al heb je alle afkortingen aan staan....
Ja, dat klopt inderdaad. Dat komt omdat die dingen vaak achterwiel aandrijving hebben, maar als ze leeg zijn is het hopeloos. Die bak achterop weegt zelf niet zoveel en dus is er niks om de aangedreven wielen op de weg te drukken. Daarom is het lekker om wat gewicht achterin te hebben, dan is de verdeling tussen voor en achteras wat beter (50-50 is ideaal)
Ik las hier net al: ik probeerde te corrigeren. NOOIT doen, altijd meteen stoppen. Als je met links in het gras zit en rechts op de weg is er een gigantisch verschil in grip. Door hard naar rechts te sturen duw je het linker voorwiel tegen de grond en daar vind ie weer wat grip, maar als je dan de weg weer op bent met links voor (linksachter nog in het gras) is er opeens zoveel grip op het linkervoorwiel (en heel weinig op rechts omdat de bus dus gaan hellen) dat ie omslaat.
Dus als je in de brem komt: stuur recht houden (eventueel heel licht tegensturen om grote opstakels te ontwijken) en geleidelijk remmen. Daarbij moet je altijd zorgen dat je wielen verbonden zijn met de motor dus altijd in een versnelling zetten als je nog een flinke snelheid hebt.
Als je met hoge snelheid in de berm komt en al heel dicht bij de vangrail zit, laat hem er maar tegenaan glijden, dan blijft de bus in ieder geval rechtop, want eigen veiligheid is belangrijker dan die bus. Anders is er de kans op over de kop slaan, zoals hier. Jullie hebben echt geluk gehad.
Wat betreft belading: zware dingen op en voor de achteras en parren/ kleine spullen achter/bovenop.
Wat goed helpt als je toch de stoere rock&roller wilt zijn: chocolade... Meest directe energie, en dat houdt je zeker een tijdje wakker. Probeer je stofwisseling op gang te houden, dan kun je het altijd beter volhouden.
Voor energie werken die sportdrankjes heel goed. Isostar, Aquarius, AA, Extran, etc... Eten is op zich heel goed voor de concentratie, omdat je dan actief met iets bezig bent (actiever dan je stuur rechthouden en je rechtervoet neerhouden op die lange snelweg). Pakje kauwgom binnen handbereik is daarom nooit weg. Een lekkere koele sappige appel is op zulke momenten vaak ook erg lekker.
Daarnaast draai ik altijd wel mn stoel wat meer naar achteren, zodat mijn hoofd niet tegen de hoofdsteun aankomt (dus actievere houding).
liever heel weinig eten want door te veel wordt je extra vermoeid omdat je verteringsproces ook een hoop energie gaat vergen. Hou het dus maar bij dat stukje chocolade of de kauwgom.
Dat van die hoofdsteun werkt ook en ook als alarm: als je hoofd plots een neerwaarts schokje vertoont dan weet je dat je over de limiet zit en dringend een rustplaats moet zoeken.
Wat bij mij altijd helpt: hou het interieur koud dan heb je minder kans op indommelen door de aangename warmte (in de winter dus geen verwarming, in de zomer airco).
Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.
Mensen....al die tips zijn niet meer dan trucjes...
Voor ik ging 'entertainen' heb ik een poosje in de acuut medische zorgverlening gewerkt.
Doorgaans zijn ongelukken ten gevolge van oververmoeidheid eenzijdig, echter niet altijd.
Stel je zelf maar de volgende keiharde vraag:
zijn die paar euro's op de bank een mensenleven waard?
Mijn werkgever kan het prima waarderen als we na een pittige afbouw een extra overnachting pakken of de wagen aan de kant zetten.
Opdrachtgevers die daar weinig begrip voor hebben: kom een keer foto's bij me kijken.
Last edited by moderator; 05-06-07, 21:20.
Reason: tiepo
Comment