Dolby Surround decoder

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiemen
    • Dec 2001
    • 944

En fouten die ontstaan in de bitstream bij datatransmissie zijn geen "verlies"?

Bekijk bijvoorbeeld eens een gewone CD, ik denk niet dat je daar aan een bitfoutwaarschijnlijkheid van 10^-7 zal zitten. Digitaal = verliesvrij is zo een FOUTE veronderstelling van "de moderne tijd". Door foutdetectie, pariteitscodes en foutcorrectie of scrambling (cd) zal je er idd veel beter doen dan analoog, maar de opvatting digitaal=verliesvrij is echt totaal uit de lucht gegrepen

Comment

• Van_Diemen
      • Oct 2001
      • 189

@Tiemen:

Tuurlijk transmissie fouten zijn ook dataverlies! Daar heb je gelijk in!
      Maar het is de vraag waar hier de 'verlies vrij' plaatsen. Is dit op bit niveau tijdens de transmissie, of is dat bij de output van het uiteindelijk gecontroleerde en zonododig gerepareerde signaal?

Op bit niveua kan ik je nix anders dan gelijk geven! Maar als we naar de output gaan kijken...(die dus door de error checking, error handling, scrambling...alle shit is heengegaan) ... dan kunnen we spreken van een verlies vrije manier van oversturen! INPUT = OUTPUT!
      Als jij zegt dat dat niet zo is...dan mag jij hier een dagje bij Philips mee komen kijken hoe ze dat doen !
      Het contrast met het analoog oversturen van audio is iig groot. Bij een slechte kabel is het gewoon bekend dat bepaalde frequenties 'verloren' gaan!

Heb t protocol voor oversturen van digital audio overigens al gevonden. IEC-958 (gebruikt voor zowel S/PDIF als het prof. AES/EBU) ... ziet er leuk uit ... alleen wat betreft de methodes voor
      error handling is weinig te vinden...die zitten meestal ingebakken in de IC's die zorgen voor de ontvangst van het signaal!

Conclusie: de stelling die Tiemen aanneemt is correct (als je de dingen heel zwart/wit wilt zien ... tis alleen maar hoe je er naar kijkt! Of de discussie van enig nut is, is maar de vraag...Zolans mensen een digitale interface van der PC naar de REC leggen om 128kb/s MP3's te luisteren --> denk ik t niet []

Groeten,

Chris van Diemen

Groeten,

Chris
      Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

Comment

• fredjuhh
        • Sep 2002
        • 215

ok, digitaal is niet verliesvrij, maar het geluid blijft netraal, ook als het naast een EM veld ligt. Tevens is et dus mogelijker om over grotere lengtes "verlies vrij" te transporteren ( denk aan het internet) Er zal heus wel verlies optreden, aangezien je D/A converters hebt, maar dit is 10tallen malen lager als analoog. Ook bij cd's geld dat naarmate hij meer foutcorrectie nodig heeft de qualiteit achteruit gaat. omdat de sinussen geen mooie boog meer kunnen geven.

Zo is het maar net waar je voor kiest, digitaal opgenomen vind ik t mooiste, omdat t ook na vele malen afspelen nog bruikbaar blijft. Maar qua overdracht ga ik voor analoog, omdat ik dat gewoon meer mijn klank is dan t strakke digitale signaal. Tenzij het dus om meerkanaals signaal gaat, omdat de gemiddelde dvd/cd speler niet aan de D/A converters van mijn versterker kan tippen.
        Ieder zijn voorkeur toch?
        IIG ga ik nu offtopic, de TS'er heeft t probleem dacht ik al opgelost?

---hier staat nix--->

Comment

• Triple S
          • Sep 2000
          • 808

citaat:
          de TS'er heeft t probleem dacht ik al opgelost?
          Probleem is opgelost met een nieuwe speler, met een 5.1 analoge uitgang. Het resultaat is prima. Toch net effe wat "echter" geluid dan voorheen. Bedankt iedereen!
          Don\'t call me DJ!

Comment

• G.Sregleb
            • Jan 2009
            • 1

Dolby Digital geluid decoderen..

Heey mensen
            Ik zit met een probleem, want ik heb zojuist een 5.1 Logitech
            Dolby Digital speakerset aangeschaft, en ben er net achter gekomen
            dat alleen uit de 2 frontspeaker en de subwoofer geluid komt. Ik heb de speakers aangesloten op mijn pc en alle kabels zijn juist aangesloten dus daar kan het niet aan liggen.
            In de gebruikersgids staat het volgende:
            De X-530-luidsprekers ondersteunen Dolby Digital-geluid op uw pc als uw 7-kanaal of 6-kanaals geluidskaart of dvd-software een Dolby Digital soundtrack kan decoderen.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn Dolby Digital aan het werk kan krijgen? Of weet iemand met welk programma ik een Dolby Digital soundtrack kan decoderen?

Alvast bedankt!
            Geert

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Je zit op een PRO-audio forum...

Denk dus niet dat er veel zal komen zonder ingrijpen van modje!

Comment

Working...