Dolby Surround decoder

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Triple S
    • Sep 2000
    • 808

Dolby Surround decoder

Eigenlijk meer een Hi-fi vraagje, maar om me nou voor dit ene vraagje in te schrijven in een hi-fi forum, waar ik niet weet wie ik nou wel en wie niet seriueus kan nemen, vind ik ook weer zo wat. Dus ik hoop dat ons Modje het goed vindt dat ik hem hier even stel. (bovendien kun je natuurlijk Dolby surround heel goed profesioneel gebruiken )
    De vraag:

Ik heb een DVD-speler met als audio uitgang gewoon 2 tulpjes (L-R).
    Mijn receiver heeft zo'n DTS/Dolby decoder, dus die maakt het "bioscoopgeluid". Nu heeft mijn receiver echter ook een 5.1-DVD-ingang. Zou het een verbetering opleveren als ik een DVD-speler zou gebruiken met een 5.1-uitgang, en deze aansluit op de 5.1-ingang van de receiver?

In principe doe je dan toch niks anders dan het geluid ipv in de receiver in de DVD-speler decoderen, of werkt dat toch anders op de een of andere manier? Ik weet niet of er info voor DTSDolby zit "ingebakken"in het schijfje, of dat het audio-signaal altijd gelijk is en wordt uitgepakt in de processor. (in dit laatste geval heeft het dus geen zin om er een andere speler voor te kopen).

Wie kan er hier iets helders over zeggen?
    Don\'t call me DJ!
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

het gaat eropm waar je decodeert.
    sommige dvd-spelers hebben de decoder intern, andere maken gebruik van de decoder van de receiver.

ik heb beide, en het maakt geen zak uit.

wel als je bv op een groot plein een enorme home-cinema wilt zetten, dan is de dvd met decoder op je mengtafel aan te sluiten, en kun je naar hartelust experimenteren met 5.1 op 140 dB.

Comment

• Disco Service Apeldoorn
      • Nov 2000
      • 299

Ik denk dat jouw Dvd ook een digitale audio uitgang heeft.

Sluit deze uitgang dan aan op de digitale ingang van jouw reciever.
      Bij de betere modellen moet je waarschijnlijk even de ingangen activeren in het menu van de reciever.

Klaar ben je.

Comment

• Triple S
        • Sep 2000
        • 808

Tja die digitale uitgang is niet het probleem. De digitale ingang op de receiver heeft echter één vervelende eigenschap: Hij ontbreekt!
        Don\'t call me DJ!

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

citaat:
          Ik heb een DVD-speler met als audio uitgang gewoon 2 tulpjes (L-R).
          zo'n rode en zo'n witte vermoedelijk. Dit is dus de ANALOGE links/rechts uitgang van de DVD speler.

citaat:
          Mijn receiver heeft zo'n DTS/Dolby decoder, dus die maakt het "bioscoopgeluid". Nu heeft mijn receiver echter ook een 5.1-DVD-ingang. Zou het een verbetering opleveren als ik een DVD-speler zou gebruiken met een 5.1-uitgang, en deze aansluit op de 5.1-ingang van de receiver?
          tuurlijk is dat beter. Dan ga je namelijk pas 5.1 surround KUNNNEN horen....

citaat:
          In principe doe je dan toch niks anders dan het geluid ipv in de receiver in de DVD-speler decoderen, of werkt dat toch anders op de een of andere manier?
          je doet dus WEL iets anders. Via de 2 (l+r) RCA uitgangen ven de DVD speler ga je dus gewoon een L+R signaal krijgen. Daar zit dus GEEN surround meer in. Waarom zetten ze die dingen daarop?
          Simpelweg voor de mensen die geen surround versterker hebben.
          Komt daar ook nog bij kijken dat je in een DVD speler een gewone (stereo) CD ook kunt afspelen.

Je hebt inderdaad ook nog DVD spelers met ingebouwde decoder. Maaaaaaaar, die hebben dan (logischerwijs) 5+1 analoge uitgangen.
          Of alles gemoduleerd in een digitale uitgang.

citaat:
          De digitale ingang op de receiver heeft echter één vervelende eigenschap: Hij ontbreekt!
          Je zegt net dat het een DTS/Dolby receiver is. Dan zal er ZEKER een digitale ingang opstaan...

Volgens mij moet je eerst eens even de handleiding lezen .... ven de receiver én de dvd speler....

Comment

• goldsound
            • Jan 2003
            • 429

Als je receiver geen digitale ingang heeft zal het NOOIT een DTS-receiver zijn. DTS kun je namelijk alleen maar krijgen door digitaal te gebruiken.

Misschien handig als je even vermeld over welke apparaten het gaat.
            Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

citaataar zit dus GEEN surround meer in
              Er zal altijd Dobly pro-logic in gecodeert zitten. Uiteraard is dit niet te vergelijken met Dolby digital of DTS.

verder ben ik het helemaal met lifesound eens. Als je Reciever dolby/DTS heeft zal hij ook een digitale ingang hebben. Misschien alleen Coax. Dat zou nog kunnen.

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

in een analoog links/rechts signaal zit dus NOOIT surround. Het kan wel dat de surroundmix geconverteert is naar een links/rechts mix, maar NOOIT zal je er surround kunnen uithalen...

Comment

• goldsound
                  • Jan 2003
                  • 429

citaat:Geplaatst door lifesound

in een analoog links/rechts signaal zit dus NOOIT surround. Het kan wel dat de surroundmix geconverteert is naar een links/rechts mix, maar NOOIT zal je er surround kunnen uithalen...
                  Dat bedoel ik dus

Comment

• Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

Je hoort mij ook niet zeggen dat je uit een stereo signaal surround kan halen (of het moet toevallig met die tegen fase enz er in verwerkt hebben).

Alleen alle DVD's die dolby digital geluid bevatten (of DTS), bevatten bijna altijd ook een dolby prologic mix. Deze komt toch echt via de analoge stereo uitgang naar buiten en niet via een optisch of coax uitgang.

Comment

• Triple S
                      • Sep 2000
                      • 808

A.H.! Dan heb ik een receiver met een pro-Logic receiver waarschijnlijk, maar toch staat er echt het DTS-logootje op. Echter geen digitale / coaxiale / optische ingang. (it's a Sony).
                      Heb het probleem opgelost door een DVD-speler te bestellen met een 5.1 uitgang. En klaar is Clara!

[:I][:I]Blijft toch raar... 24 kanalen met weet ik wat voor randapparatuur ervoor /op /aan / achter levert geen problemen op, en van de stereo thuis weet ik niet eens hoe die werkt! [:I][:I]
                      Don\'t call me DJ!

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

is het niet eenvoudiger even het typenummer hier te posten. Dan zal er vast wel *iemand* iets meer kunnn ontdekken.

Comment

• Triple S
                          • Sep 2000
                          • 808

Typenummer is niet meer zo relevant, er staat al een nieuwe in de bestelling, met de juiste uitgang (5.1 analoog) erop.
                          Met de "oude" (toch dik een jaar ) heb ik inmiddels ook al iemand blij kunnen maken.

Nu weet ik nog steeds niet hoe het precies zit, maar ik hoef er ook niet meer over na te denken!
                          Don\'t call me DJ!

Comment

• Van_Diemen
                            • Oct 2001
                            • 189

Hey,
                            Dat er op de receiver een DTS en/of Dolby Digital logo staat is best mogelijk zonder dat er sprake is van een ingebouwde decoder. Aangezien je receiver wel een 5.1 analoge ingang heeft is hij toch in staat om de (reeds gedecodeerde) streams van de kanalen weer te geven. Deze grap noemen ze ook '5.1 voorbereid' --> probeer dat maar eens aan een klant uit te leggen! (maar er staat toch op 5.1???)

Het is overigens mogelijk om vanuit een stereo signaal een 'surround' signaal te 'creeeren'. Dat heeft werkelijk geen hol te maken met of dat er wel of niet in gecodeerd zit. De surround sound (dolby prologic) setjes kunnen door middel van wat berekeningen het center en de achterkanalen maken.

Een simulatie van 'surround' vanuit een stereo bron is gemakkelijk zelf te maken. Men neme een stereo verstereker met een bron. Sluit een paar speakers normaal aan. Neem nog een paar speakers (achter dus) ... sluit deze iets anders aan!
                            - + vd Speaker L gaat op + vd Amp L
                            - - vd Speaker L gaat op - vd Amp R
                            - + vd Speaker R gaat op + vd Amp R
                            - - vd Speaker R gaat op - vd Amp L

Ik weet ... tis niet zoals het hoort...maar in de hifi zaak waar ik heb gewerkt hebben we het getest en zowaar...surround. T klink natuurlijk nog even klote als bij 'echte' surround (prologic) setjes.
                            Er gaat nix boven DTS, THX en DolbyDigital (als dan niet EX)...

@********: in feite maakt het niets uit waar je decodeer stap maakt, het is alleen in theorie zo dat de omzetting van D/A op het laatste moment gemaakt zou moeten worden om zo zoveel mogelijk signaal verlies te voorkomen!

Groeten,

Chris van Diemen
                            Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

Comment

• goldsound
                              • Jan 2003
                              • 429

citaat:Geplaatst door Van_Diemen

@********: in feite maakt het niets uit waar je decodeer stap maakt, het is alleen in theorie zo dat de omzetting van D/A op het laatste moment gemaakt zou moeten worden om zo zoveel mogelijk signaal verlies te voorkomen!
                              Ben ik het niet mee eens, hoeverder naar voor je al het decoderen toepast hoe preciezer het allemaal wordt

Comment

Working...