Dolby Surround decoder

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Van_Diemen
    • Oct 2001
    • 189

citaat:hoeverder naar voor je al het decoderen toepast hoe preciezer het allemaal wordt
    Kun je dat eens toelichten...bij mijn weten heeft een digital signaal toch echt veel minder verlies (of geen) dan een analoog signaal?!?!?!

groeten,

Chris
    Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

Comment

• fredjuhh
      • Sep 2002
      • 215

klopt, digitaal is zeg maar gewoon verlies vrij, alleen mensen met een bijgeloof (NOFI) zijn anders van mening. het mooiste is dus als je een op de DVD speler en de versterker een digitale uit/ingang hebt. voor films ED is dat mooi, al luister ik zelf toch liever een cd'tje via analoog, maar over smaak valt niet te twisten. als je gewoon een 5.1 uit en ingang hebt, koop een setje fatsoenlijke kabeltjes en sluit de DVD en versterker daarmee op elkaar aan. zo wordt het DTS of DD signaal in je DVD speler al gedecodeerd, en kan je dus elke versterker naar eigen keuze erop aansluiten.
      ---hier staat nix--->

Comment

• goldsound
        • Jan 2003
        • 429

citaat:Geplaatst door Van_Diemen

Kun je dat eens toelichten...bij mijn weten heeft een digital signaal toch echt veel minder verlies (of geen) dan een analoog signaal?!?!?!
        Dit heeft niets met analoog en/of digitaal te maken.

Om even alles te verduidelijken, bij digitaal wordt er ook al gecodeerd in de DVD-speler, je moet niet voor niets bij heel veel dvd's aangeven welke soundmodus je wilt gebruiken bijv. DTS of Dolby 5.1. Stuur je dit al vanuit de dvdspeler naar de receiver hoeft deze alleen maar de kanalen te versterken, dit komt ten goede van het geluid.

Wanneer je een stereosignaal naar de receiver stuurt zal je nooit een volwaardig surroundgeluid krijgen omdat de receiver het geluid zo manipuleerd zodat het op surround lijkt.
        Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Voor alle duidelijkheid toch:
          een GOEDE surroundversterker met ingebouwde DIGITALE decoder is qua signaal/ruisverhouding nog altijd beter dan een reeds in de DVD analoog gemaakt signaal dat over cinch-kabeltjes in de analoge surroundversterker hobbelt (5 of 6 cinch kabeltjes: al eens gedacht aan het gevaar van aardlussen??[:I]). In de GOEDE surround versterker met DIGITALE decoder zijn de D/A omzetters ook van betere kwaliteit dan die in de DVD speler.
          Dat eerder analoog gemaakt signaal (in de DVD speler dus) misschien beter klinkt is voor de HiFi puristen die vinden dat vinyl ook beter klinkt dan CD. Maar technisch blijft je signaal het best als je zolang mogelijk ZUIVER digitaal blijft (dus met geen extra DSP bewerkingen ertussen)
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Triple S
            • Sep 2000
            • 808

citaat:
            Voor alle duidelijkheid toch:
            een GOEDE surroundversterker met ingebo
            citaat:n de GOEDEsurround versterker met DIGITALE decoder zijn de D/A omzetters ook van betere kwaliteit da
            Dat zeg ik, It's a Sony! En nog nie eens een dure[][]
            Don\'t call me DJ!

Comment

• Van_Diemen
              • Oct 2001
              • 189

Goldsound:
              Volgens mij weet je niet waar je het over heb.
              1) Dolby 5.1 ???
              5.1 is puur een aanduiding voor een surround setup. Dit zegt totaal niets over de gebruikte codering
              Als coderingen zijn de gangbare: DTS en Dolby Digital

2) Alleen versterken?
              Moet jij mij uitleggen hoe je een digitaal (ik neem aan dat je weet hoe een digital signaal is opgebouwd --> 1001001)
              kunt versterken. Een analoog signaal kun je versterken een digitaal signaal zul je eerst middels een goede D/A moeten
              omzetten.

3) Digital - Analoog verhaal
              Of we het signaal vanuit een dvd speler (of welke andere bron) digital of analoog naar een receiver sturen maakt volgens
              jou niet uit? Dan is er natuurlijk ook geen veschil tussen een cinch kabel van 2 euri en van 100 euri (en die zijn er)
              Tuurlijk maakt het uit...digitaal is verlies vrij! analoog heb je altijd de kans om bepaalde frequenties niet geheel
              correct over te krijgen!

Triple S:
              Maar sony maakt ook best goede instap receivers. Waar ze jou mee gefopt hebben is het feit dat ie 5.1 voorbereid is!

Groeten,

Chris van Diemen

Comment

• Triple S
                • Sep 2000
                • 808

Ik ben er ook best blij mee hoor, 't is bij me thuis goed fillempies kijken! En ook met de "gewone" muziekweergave (2.1) ben ik zeer tevreden. Morgen krijg ik mijn nieuwe DVD-speler binnen (met 5.1 uitgang), en dan vind ik het wel weer mooi zat!

(veel geld uitgeven doe ik wel aan echte apparatur )
                Don\'t call me DJ!

Comment

• jeroenw
                  • Dec 2003
                  • 216

citaatat eerder analoog gemaakt signaal (in de DVD speler dus) misschien beter klinkt is voor de HiFi puristen die vinden dat vinyl ook beter klinkt dan CD
                  laserguy

ik merk dat je nog niet vaak op een hifi forum bent geweest.
                  een HiFi freak wil zo'n mooi mogelijk geluid hebben. Vinyl heeft als voordeel dat het nooit digitaal is geweest, dus er geen enkele vermindering van de geluidskwaliteit is (een cd speler geen geen sinussen maar staircases) en het signaal van je DVD (wat er digitaal opstaat) wil je zo lang mogelijk zuiver houden en dus zet je het pas om net voor de versterker (in de versterker) om zo minder kabeltjes te hebben.

Van_Diemen
                  ik denk dat als je je best doet je wel cinch kabeltjes kunt vinden van wel meer dan 100 euri (bijv http://www.cheshireaudio.com/acatalo...Merlin_34.htmlDe onderste :-)

Greetz
                  Jeroen
                  \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Van_Diemen
                    • Oct 2001
                    • 189

Hey jeroen,

Nou wat een kabel...
                    Ik heb weleens een kabeltje van 300 gulden gezien (in een houten kistje met fluweel bekleed)....en dat vond ik al
                    heel erg ziek voor 1M kabel ... maar dit is idd wel heel veel geld per meter !

GRoeten,

Chris van Diemen

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

@jeroenw: wat ik dus ook mijn posting reeds beweerde dus ik snap jouw reactie niet echt of je hebt niet goed gelezen natuurlijk.
                      Jij zegt:
                      citaat:en het signaal van je DVD (wat er digitaal opstaat) wil je zo lang mogelijk zuiver houden en dus zet je het pas om net voor de versterker (in de versterker) om zo minder kabeltjes te hebben.
                      Ik zeg:
                      citaat:Maar technisch blijft je signaal het best als je zolang mogelijk ZUIVER digitaal blijft (dus met geen extra DSP bewerkingen ertussen)
                      Dat is toch hetzelfde of is er hier weer een mier als neukslachtoffer opgeofferd?
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

citaat:Vinyl heeft als voordeel dat het nooit digitaal is geweest, dus er geen enkele vermindering van de geluidskwaliteit is
                        dus digitaal is volgens jou vermindering van kwaliteit?
                        Hehehehehe .... theoretisch allemaal waar ja ... en thuis luister je waarschijnlijk gezellig naar MP3's ...

Comment

• goldsound
                          • Jan 2003
                          • 429

Hey jeroen,

Nou wat een kabel...
                          Ik heb weleens een kabeltje van 300 gulden gezien (in een houten kistje met fluweel bekleed)....en dat vond ik al
                          heel erg ziek voor 1M kabel ... maar dit is idd wel heel veel geld per meter !

GRoeten,

Chris van Diemen
                          Die verkoop ik
                          Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• jeroenw
                            • Dec 2003
                            • 216

Lifesound, ik luister zelden naar MP3's als ik ze al download wil ik ook minimaal 192Kb/s hebben liefst 320 maar die zijn bijna niet te vinden, en ik zeg niet dat ik cd's slecht vind. Ik weet ook wel dat je meer voordeel haalt uit de kwaliteit van je cd speler/versterker boven het onderscheid cd-vinyl maar goed, dat is de rede waarom sommige (in mijn ogen doorgeslagen) audiofielen alleen vinyl luisteren.
                            en idd theoretisch is een cd slechter, want een staircase is nooit een sinus, alleen als je de sample rate erg hoog maakt (Supr Audio CD's) dan kan je analoge electronica de verschillen niet meer aan en komt er iets sinusachtigs uit je speakers.

Laserguy,

ik doelde op je laatste stukje:

citaatat eerder analoog gemaakt signaal (in de DVD speler dus) misschien beter klinkt is voor de HiFi puristen die vinden dat vinyl ook beter klinkt dan CD. Maar technisch blijft je signaal het best als je zolang mogelijk ZUIVER
                            Puristen vinde signaal dat analoog gemaakt wordt in de DVD speler an dan over een draadje daar de versterker dus niet mooi.

Maar goed, dit is meer iets voor een HiFi forum of niet?

Greetz
                            Jeroen
                            \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Tiemen
                              • Dec 2001
                              • 944

Tuurlijk maakt het uit...digitaal is verlies vrij! analoog heb je altijd de kans om bepaalde frequenties niet geheel
                              correct over te krijgen!
                              Om nog een beetje olie op het vuur te gieten : digitaal is verliesvrij : onzin. Als je alle foutcorrectiemethodes achter elkaar zet die op een digitaal signaal moeten toegepast worden...

Comment

• Van_Diemen
                                • Oct 2001
                                • 189

@Tiemen:
                                laten we even teruggaan: foutCORRECTIE! Jij slaat de spijker
                                op z'n kop! we spreken hier over correctie. Stel dat in een data stream
                                een aantal bits verloren gaan...dan is dit door intel. error checking
                                mechanismes en checksum berekingen perfect te CORRIGEREN!

Dat dit nogal wat overhead op het signaal zet is natuurlijk wel zo!
                                We hebben niet meer alleen de audio stream digitaal, maar ook allerhande
                                fout correctie data....tis dus alleen wel erg essentieel voor een
                                correct overdracht!

Ik weet zo niet hoe een digital signaal tussen DVD en REC. verstuurd
                                wordt...ik ga me daar zeker even in verdiepen (aangezien we nu in mijn
                                domein komen )

Groeten,

Chris

Comment

Working...