eigen bedrijf...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

In elk geval als bedrijf (!) ingeschreven staan,
    bij de Kamer van koophandel, bij de Belastingdienst, bij de Gemeente enzovoortsmeer.
    geziek van bureaucraten komt er dan genoeg,
    vooral hen die graag veel papier, papier en nog eens papier willen verwerken
    - KvK, - Belastingdienst, - Provincie,
    maar ook alle aanbieders van ICT, Accountancy, Kantoorbehoeften, Automobielbedrijven, Catering-opleiders, Gele-Gouden-Witte-Blauwe-en-weetiknietwatvoor-Gidsen, Verzekeraars & Pensioenboeren, BHV-neuzelaars, Bewakings-, Telefoon- en Energie-diensten en Reclame-fuik-verkopers (AV-Stage & Podium is bijvoorbeeld een wel heel erg irritant clubje!) weten je dan snel te vinden met hun achterlijk commercieel gezeur en papier- en drukinkt verslindende mailingcampagnes.
    En wat betreft die hoge huizenprijzen in Nederland:
    zolang we de 16 exemplaren van de korenwolf, de rugstreephangbuikpad en de groenpootflapoorsalamander allemaal belangrijker vinden dan een 50.000 extra huizen/jaar voor een goede volkshuisvesting, is dat lekker eigen schuld dikke bult!
    Maar daar zal ik vanwege het off-topic niet verder over uitwijden!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• musicjohn
      • Aug 2001
      • 1102

citaat:geziek van bureaucraten komt er dan genoeg,
      vooral hen die graag veel papier, papier en nog eens papier willen verwerken
      - KvK, - Belastingdienst, - Provincie,
      maar ook alle aanbieders van ICT, Accountancy, Kantoorbehoeften, Automobielbedrijven, Catering-opleiders, Gele-Gouden-Witte-Blauwe-en-weetiknietwatvoor-Gidsen, Verzekeraars & Pensioenboeren, BHV-neuzelaars, Bewakings-, Telefoon- en Energie-diensten en Reclame-fuik-verkopers (AV-Stage & Podium is bijvoorbeeld een wel heel erg irritant clubje!) weten je dan snel te vinden met hun achterlijk commercieel gezeur en papier- en drukinkt verslindende mailingcampagnes
      Kijk, dat is nou eigenlijk wat al die tijd al (zelfs in meerdere verschillende topics) heb willen zeggen. Eindelijk iemand die dit bevestigd. Dank Rinus !!! [^]
      Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Met het bovenste rijtje kan ik reelijk door 1 deur.
        Met het onderste rijtje : Grote Grijze Archief, fabrikaat Kliko of Otto

Comment

• johan L.
          • May 2001
          • 384

die reclame pennen zijn altijd wel handig

en met de rest sponsorde ik altijd de lokale muziek vereninging, toch goed voor een extra doos papier per maand bijna.

Me eigen toch maar weer is inschrijven bij de kvk
          handig voor de openhaard.

maar idd je wordt helemaal gek van die reclames en telesale verkopers.
          Net deed ie het nog.

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

citaat:Geplaatst door lifesound

citaat:Geplaatst door som

wat ik mij afvraag is hoeveel mensen er op dit forum nou echt "professioneel" zijn en daar bedoel ik niet mensen mee die een goed product wegzetten maar mensen die 100% inkomsten uit de audio branche hebben.

ik ben benieuwd

met de groeten van leen
            ben ik nummer 1?
            tjee eentje maar?[)]
            en dan nog een zes pagina's lang topic[8)]
            dan wil ik wel eens een duidelijke motivatie van het woord "professioneel"

met de groeten van leen
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

met motivatie bedoel je misschien "definitie"?
              professioneel is zoiets als "beroepsmatig",
              dus van beroep zijnde, en daaruit de inkomsten voor het levensonderhoud verwervend.
              zullen we daarop houden?
              of heeft iemand een alternatief of betere?

Comment

• musicjohn
                • Aug 2001
                • 1102

Ik sluit me bij Rinus aan.

Professsioneel = "Profession" = engels voor beroep.

Beroep is datgene wat jij uitoefend om jezelf van inkomsten te voorzien om van te kunnen voortbestaan (hoofd-inkomsten).

Dus, naar mijn bescheiden mening, een Professional hoeft dus total niet terzake deskundig te zijn maar het kan dus wel.

Een amateur (lees: iemand die niet voor zijn levensbehoefte afhankelijk is van datgene wat hij/zij zich graag mee bezig houdt; dus "neven-inkomsten") kan eveneens terzake zeer kundig zijn en zeer hoge kennis van zaken hebben. echter dat hoeft ook het geval niet te zijn.

Wat leren wij hiervan?

Simpel. Twee dingen dus.

1) Iemand is een professional wanneer je je levensonderhoud haalt uit werkzaamheden waarmee je (graag) bezig bent...

2) Iemand is amateur / hobbyist wanneer je je levensonderhoud ergens anders mee verdient en datgene waar je (graag) mee bezig bent "slechts" in je vrije tijd uitoefent.

Conclusie: Met deze statement schiet je dus geen éne hol op !!! [)]
                Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

citaat:Ben ik nou de enige die probeert de zaken voor elkaar te hebben, heb ik een te hoog iq, of moeten alleen shell, dsm, akzo-nobel, en philips de zaken voor elkaar hebben, maar mag de kleine ondernemer blijkbnaar net aanklooien wattie wil, omdattie maar een kleine ondernemer is???
                  was mijn vraag. Of je dat nou professioneel, ludiek, gezellig, of boterham noemt zal me al 6 pagina's een rotzorg zijn...

Comment

• musicjohn
                    • Aug 2001
                    • 1102

Okay MAC, dan gaan we een stapje verder.

Nu we het in ieder geval eens zijn wat het verschil is tussen en professional en een amateur/hobbyist komen we dus bij het volgende punt aanbeland.

Volgens de nederlandse wet ben je verplicht ALLE inkomsten op te geven aan de belastingdienst. Niet alleen je hoofd-broodwinning, maar ook je neven-inkomsten.

Als je een "professional" bent, en jouw hoofd-inkomen bestaat uit baten voortvloeiende uit jouw geluid/licht bedrijf, drive-inn, band/act, dan is het een logische zaak dat je jezelf inschrijft bij de KvK en een bedrijfje opricht.

Maar wat nou als, zoals bij velen het geval is, de werkzaamheden ten alle tijden BUITEN jouw eigen huisdeur verricht worden? Is het dan nog fair van de belastingdienst / waterschappen / gemeenten / millieu instanties etc. om van jouw extra bijdragen te verwachten voor dingen die jij niet gebruikt of vervuilt? Nee, je kunt de kleine ondernemer NIET over één kam scheren met bedrijven als SHELL en Unilever om er maar een paar te noemen.

En jouw voorbeeld dat iedereen wil voetballen maar geen contributie wil betalen gaat ook niet op.

Als je bij een vereniging wilt voetballen dan heb je te maken met een organisatie die kosten moet maken om te kunnen blijven functioneren. Het maaien van de velden, het organiseren van competities, het afdragen van lidmaatschapsgelden aan bonden, etc. etc. Ook moet de vereniging millieu heffingen betalen omdat er een kantine is, met keuken en frituur, en er zijn douches voor de spelers en heel veel toiletten. In dit geval is het dus heel erg logisch dat een vereniging een bijdrage (lidmaatschap) vraagt om al deze kosten te dekken.

De jongens die WEL willen voetballen maar geen lid van een vereniging willen zijn, die voetballen lekker op het schoolplein of een openbaar grasveldje. En dan is het toch ook de normaalste zaak van de wereld dat er niet één of andere imbiciel komt van overheidswegen en opeens maar een belasting of heffing in gaat voeren voor het voetballen op een schoolplein? Nee, als dat zo was, dan kwam heel nederland in opstand.

Maar waarom word dit soort praktijken dan ineens WEL normaal gevonden bij de kleine zelfstandige ondernemer die geen deel uitmaakt van een (grotere) organisatie en die (bovendien) zijn werkzaamheden niet op de betreffende locatie van inschrijving uitoefent?

Zoals al eerder gezegd, of je nou amateur/hobbyist bent of kleine zelfstandige met een officieel bedrijf, het blijft gewoon appels met peren vergelijken. Diegene die vanuit huis werken worden dubbel gepakt. Zoals SIS ook al schreef, je betaalt immers al oppervlaktewaterverontreinigingsheffing (wat een woord!) en je betaalt immers al wegenbelasting, en je betaalt immers al kijk en luistergeld, en je betaalt immers al millieu-tax d.m.v. verwijderingsbijdragen en zo kunnen we nog wel eventjes door gaan.

En als je dus amateur/hobbyist bent, en je geeft jouw neven-inkomsten keurig netjes op aan de belastingdienst, dan komen zij vanzelf wel met de "kanttekening" dat hetgeen jij in jouw vrije tijd uitoefent wel degelijk op "bedrijvigheid" gaat lijken. En voor je het weet heb je dus een officieel firma'tje aan je reet en kun je als hobbyist ook deze heffingen gaan betalen.

Nee MAC, in een hoop van jouw standpunten kan ik je heus wel gelijk geven, zeker als het gaat over grotere firma's met eigen bedrijfspanden en meerdere (vracht)wagens en een aantal werknemers. Maar in het geval van de 1-mans zaak (vanuit huis) en de hobbyist zul je in moeten zien dat het beleid van alle kanten krom is.
                    Greetzzz... [;)]

John

Comment

• Ws Soundexpresse
                      • Jun 2001
                      • 1007

Hmz,

Dan ben ikke misschien wel nummer 2 (doe het dus ook voor 'n werk, en niets anders dan dit).

Hoor ik nu ook bij de grote jongens?[]
                      Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

citaat:Geplaatst door Ws Soundexpresse

Hmz,

Dan ben ikke misschien wel nummer 2 (doe het dus ook voor 'n werk, en niets anders dan dit).

Hoor ik nu ook bij de grote jongens?[]
                        vast

2 profi's tot nu toe en de rest moet dus wel amateur zijn
                        wat trouwens niets af hoeft te doen aan de kwaliteit van de geleverde arbeid[^]

wat ik mij dan wel weer afvraag, waarom er maar zo weinig mensen hun volledige boterham in de branche kunnen verdienen[?]

en weer helemaal on topic; vorig jaar de fiscus over de vloer gehad en alles was ok.
                        je hoeft dus niet een bv te hebben om je lasten correct af te dragen,
                        dit kan gewoon op je t formulier.

met de groeten van leen

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

citaat:Geplaatst door som
                          wat ik mij dan wel weer afvraag, waarom er maar zo weinig mensen hun volledige boterham in de branche kunnen verdienen[?]
                          hoi som,
                          wat noem je weinig,
                          heb jij de aantallen?
                          ik weet dat de VPT-Vereniging voor PodiumTechnologie (erg gericht op - maar niet exclusief voor - het theater) ongeveer 1000 leden heeft.
                          Of er soortgelijke clubs bestaan voor TV-, standbouw-, en anderssoortige evenementen-techneuten weet ik niet, maar een schatting van een grote Arbodienst was dat er in Nederland tussen de 5000 en 10.000 mensen werkzaam waren in deze sector.
                          daarvan zullen er vast wel meer dan 2 profeesioneel bezig zijn vermoed ik zo.
                          Vooruit dan maar:
                          Ik verdien al pakweg 23 jaar mijn boterham in deze sector, en in de 7 jaren daaraanvoorafgaand kreeg ik voor mijn werkzaamheden bedragen die het midden hielden tussen een leuke fooi en een aardige/degelijke aanvulling op de toenmalige inkomsten (=de studietoelage van Pa).
                          Ben ik nou nummer 3? [)]

Comment

• som
                            • Nov 2002
                            • 787

hallo rinus, eigenlijk hen ik geen idee hoeveel mensen er in de branche werken, mijn post was uitgaande van het aantal op het forum hier, landelijk zal dat ongetwijfelt veel meer zijn.
                            met jou erbij is de score dus 3 ja

verder vind ik het lovenswaardig dat je al 23 jaar werkt in dit wereldje, als ik zou kunnen deed ik dat ook, maar het is nou een keer gewoon zo dat ik met audio nooit kan verdienen wat ik nu verdien.
                            misschien regio afhankelijk? bijna alle "profs" die ik ken wonen in het westen[8D]

met de groeten van leen

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Hallo Som,
                              1. ik ken ook een aantal full-time audioprofessionals die al heeeeeel lang meedraaien.
                              2. ik zit niet (meer) in de audio, hoogstens in de ophanging en veiligheid daarvan.
                              3. nou ik woon in Drachten dus die uitzondering is aan mij, maar FF plat gesproken: de meeste Nederlanders wonen nou eenmaal in het Westen, dus van bijna alle professies zul je er daar de meeste van aantreffen. Behalve uiteraard de boeren, tuinders, jachtopzieners & natuurbeschermers, want die hebben de (vrije) ruimte nodig.

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

citaat:heel erg logisch dat een vereniging een bijdrage (lidmaatschap) vraagt om al deze kosten te dekken.

kijk, en dat bedoelde ik dus.
                                Nederland is een hele grote vereniging, met wel 16 miljoen leden.

citaat:Maar waarom word dit soort praktijken dan ineens WEL normaal gevonden bij de kleine zelfstandige ondernemer die geen deel uitmaakt van een (grotere) organisatie en die (bovendien) zijn werkzaamheden niet op de betreffende locatie van inschrijving uitoefent?
                                omdat anders bv ampco , eml, ofzo zich meteen opsplitst in wel 50 mini-eenmanszaakjes?? scheelt toch aanmerkelijk in de portemonnee...
                                en dus in de overheidsinkomsten, en dus in de wegenondehoud, etc..

Anders gezegd, als je mini-eenmanszaakje vrij blijft van al die belastingen, moet de brandweer dan ook alleen maar de brand van het woonhuis komen blussen, of moet ze de garagebox ook nathouden/blussen?? daar was immers geen belasting voor betaald...

Comment

Working...