hallo allemaal. zoals sommigen onder jullie al weten gingen onlangs enkele van m'n speakers kapot doordat een DJ de limiter uitschakelde en 'lekker' in t rood draaide. we zijn nu een maand later en nog steeds kwam m'n (ex-)klant niet met geld over de brug omdat hij huurder was en niet diegene die het materiaal stuk maakte. nochthans zijn m'n voorwaarden achteraan op de bon duidelijk (en uitgebreid) genoeg. uiteraard komt de verzekering niet tussen. er zit niets anders op dan een advokaat in te schakelen, wat extra kosten met zich meebrengt. hoe zijn jullie ervaringen met dergelijke brokkenmakers? hoe lossen jullie dit op?
beschadiging materiaal
Collapse
X
-
De fout ligt hier totaal bij de DJ
hij heeft de fout gemaakt door de limiter uit te zetten terwijl hij daar totaal moet van afblijven
deze beveiliging heb je zelf ingebouwd om jou materiaal te beschermen
de DJ heeft die beveiliging uitgezet: dus betalen voor de kosten !
Je kan ook een limiter inbouwen, afregelen, knoppen eraf en verzegelen
sisFulltime freelance muzikant, producer , componist. -
zo die is tof. mag je op den duur nog niet meer eens je eigen materiaal beschermen met limiters en dergelijke. Laat gewoon zo een boerendj komen en hij helpt je materiaal wel om zeep.
Van zoiets krijg je grijze haren denk ik.
De oplossing gewoon gelijk je zegt is denk ik uiteindelijk wel de beste oplossing als de tegenpartij niet wilt betalen. Moet je wel kunnen bewijzen dat de dj die limiter heeft uitgezet. Das zijn woord tegen dan van jouw.niet zagen, gewoon doen!Comment
-
Wat je ook kan doen is de klant bellen en hem op contractbreuk wijzen.
Dan kan je hem een aantal brieven sturen waarin je de klant hierop wijst, dan nog een aantal aanmaningen.
Helpt dat nog niet zou ik eerder een gerechts deurwaarder inschakelen.
Ik had hier een boek over met allerlei standaard brieven die juridisch waterdicht zijn, kan ze nu alleen niet zo gauw vinden [:I]
Als je dit doet doe het dan op een nette verantwoorde manier, dus niet gaan dreigen tegen de klant. Die kan dat namelijk weer tegen jou gebruiken.
En misschien wordt het tijd voor een andere limiter [?]
Ik heb er een horeca limiter tussen zitten, deze stel je in en kan je dan verzegelen. Als je hem uit zet heb geen geluid meer.[^]
Mocht in zo een geval die dj nog gaan zitten rommelen aan je spullen
wordt het toch echt tijd hem met je maglite op de vingers te tikken.[}]
Succes met je strijd in ieder geval.
groeten,
Comment
-
Oeioei... wat is dat toch weer uitermate vervelend. Mensen die niet fatsoenlijk met jouw apparatuur om kunnen (willen) gaan.
citaat:Wat je ook kan doen is de klant bellen en hem op contractbreuk wijzen
Zo ik het goed begrijp is de huurder van jouw spullen een andere persoon dan de DJ die jouw speakers om zeep heeft geholpen. En daar beginnen de problemen.
De schade is dus feitelijk aangericht door derden zoals de wet dat zo mooi noemt. Van contractbreuk tussen jou en de huurder is dus niet per definitie sprake. Je maakt een kleine kans als in jouw voorwaarden letterlijk is opgenomen: (iets in de zin van)
"ALLE INSTELLINGEN VAN VERSTERKERS / LIMITERS / CROSSOVERS ETC. ZULLEN DOOR HUURDER, DAN WEL DOOR EEN DOOR HUURDER AANGEWEZEN PERSOON NIET WORDEN GEWIJZIGD".
Maar zelfs dan is de kans klein dat je enige schade kunt verhalen. Jij zult eerst aan moeten kunnen tonen dat de instellingen veranderd zijn, terwijl de huurder/DJ ten alle tijden vol zal blijven houden dat ze er niet aangezeten hebben. En aangezien knopjes en schakelaars niet kunnen praten...
De eerste vraag die een rechter zal stellen is: "Meneer Luc, heeft U ter plekke met uw eigen ogen geconstateerd dat de instellingen veranderd werden, en wel op het exacte moment dat de verandering daadwerkelijk plaats vond? Nee? Heeft U dan getuigen die dat wel hebben geconstateerd? Nee?"
En dan word het moeilijk.
Als je er een rechtzaak van maakt, dan is de eerste vraag die de tegenpartij zal vragen: "Toont U maar aan dat de schade niet is onstaan nadat mijn cliënt de apparatuur bij U retour heeft gebracht".
En aangezien dat niet te bewijzen valt zullen ze de schuldvraag altijd bij jou terug leggen. Een argument als "Wij hoorden niets vreemds aan het geluid die avond" en een stuk of vier getuigen die op die avond aanwezig waren die hetzelfde zeggen is voor jouw tegenpartij al voldoende om de zaak te winnen.
Het is triest, maar ik zou voor een schikking kiezen met de huurder (als hij voor rede vatbaar is) en niet gaan procederen. Verlies je altijd.
Greetzzz... [;)]
John
Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>--->>> HIER <<<---</b>Comment
-
P.S. Ik denk dat een goede manier om dit soort problemen te voorkomen in de toekomst is:
1) Zorg er voor dat de maximum output power van je versterkers ten alle tijden veel lager is dan het vermogen wat je speakers maximaal aankunnen.
2) Gebruik versterkers met clip beveiliging waarbij de versterker zichzelf (korte tijd) geheel uitschakelt wanneer hij langdurig in de clip gedreven word.
3) Alle apparatuur m.b.t. sound shaping (crossovers / limiters / AGC's / expanders / noise gates etc) inbouwen in een flightcase met doorzichtige (perspex) deksel. Slotje op de case, kunnen ze er niet bij komen.
Greetzzz... [;)]
John
Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>--->>> HIER <<<---</b>Comment
-
hoi,
1/ alle versterkers hebben clip-limters
2/ de schade werd de nacht zelf reeds vastgesteld
3/ klant/huurder geeft in mail de schade toe maar zegt dat de Dj
verantwoordelijk is. niet mijn probleem, is volgens mij probleem
van de huurder
4/ Dj beweert kennis van zaken te hebben omdat hij in een discotheek
draaide
5/ klant beweert dat hij de installatie regelde voor de organisator
van de party. ik wist dit niet vooraf. in m'n voorwaarden staat
duidelijk dat doorverhuren niet is toegestaan!
6/ klant bestelde 2x 750w en kreeg 2x 1100w. hij bevestigd dit later
in een mail. dan weer zegt hij dat de instalaltie niet zwaar
genoeg was... ook niet mijn probleem
7/ 'Algemene Verhuur- en Verkoopsvoorwaarden:
· De bijgevoegde prijzen vervangen alle voorgaande, zijn richtprijzen exclusief 21% BTW en kunnen zonder voorafgaande verwittiging gewijzigd worden.
· Alle hieronder opgenomen voorwaarden zijn van toepassing op alle door ons uitgevoerde leveringen, opdrachten en verhuurcontracten-in welke vorm ook.
De klant wordt geacht deze voorwaarden uitdrukkelijk en ondubbelzinnig te aanvaarden door het plaatsen van een bestelling,het geven van een opdracht of het ondertekenen van een huurcontract. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn ons niet tegenstelbaar indien zij niet schriftelijk door S.P.E zijn aanvaard.
· Prijsoffertes door S.P.E opgemaakt verbinden ons,behoudens missing of verzuim en/of overmacht,indien de termijn niet uitdrukkelijk werd bepaald, tot
15 dagen vanaf de datum van de offerte. Eventuele onjuistheden in de offerte dienen,op straffe van verval,schriftelijk aan ons kenbaar gemaakt te worden binnen de 3 dagen na ontvangst van deze offerte.
· Alle bestellingen en opdrachten dienen schriftelijk tot ons gericht. Telefonisch overeengekomen prijzen dienen ondertekend voor akkoord per fax aan ons gericht ter bevestiging.
Steeds zal een voorschot van 30% van het totale faktuurbedrag dienen betaald te worden, met een minimum van Eur 125. Bij annulatie geldt dit voorschot als schadevergoeding. In geval van een huurovereenkomst zal de huurder bij het ondertekenen van het contract een waarborg dienen te betalen: bij de huur van losse materialen het dubbele van de huurprijs, Eur 125 voor een huurbedrag tot Eur 250 en Eur 200 voor een huurbedrag hoger dan Eur 250.
Annulatie is in geen geval mogelijk,tenzij met ons akkoord! In dit geval wordt de schadevergoeding als volgt berekend:
Tot de 16e dag voor aanvang van de overeenkomst: 40% boete
Tussen de 15e en de 11e dag voor aanvang van de overeenkomst: 60% boete
Tussen de 10e en de 6e dag voor aanvang van de overeenkomst: 80% boete
Tijdens de laatste 5 dagen voor aanvang van de overeenkomst: 100% boete.
· Alle goederen blijven volledig eigendom van S.P.E. tot de volledige betaling van de fakturen,waarna de eigendomsoverdracht plaatsvindt.De levering
wordt geacht uitgevoerd te zijn zodra de goederen in onze winkel ter beschikking zijn gesteld. Het risico van de goederen gaat vanaf dit ogenblik over op
de koper en dit voor de gehele periode van eigendomsvoorbehoud. Indien gewenst kunnen de goederen tegen rembours aan huis geleverd worden.
Transportkosten zijn echter nooit in het faktuurbedrag inbegrepen en zullen bijgevolg extra in rekening worden gebracht. Alle door ons vooropgestelde
leveringstermijnen zijn steeds benaderend maar nooit bindend. S.P.E heeft het recht deelleveringen te plaatsen en deze ook apart te faktureren. In geen
geval kan een laattijdige leveriComment
-
citaat:Geplaatst door luc2366
· De bijgevoegde prijzen vervangen alle voorgaande, zijn richtprijzen exclusief 21% BTW en kunnen zonder voorafgaande verwittiging gewijzigd worden.
·Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!Comment
-
Huurder is ten alle tijde aansprakelijk voor ontstane schade aan gehuurde materiaal.
Die DJ is waarschijnlijk voor diezelfde huurder een dienst aan het verlenen.
Al bij al duidelijk verhaal.
Je hoeft niet perse een advokaat in de arm te nemen.
Maak een schadefactuur en zend aan de huurder met een begeleidend schrijven.
Als hij die betaald is het opgelost, anders gewoon naar je incasso bureau stappen.
No Cure, No Pay,
Dus je hebt zelf geen extra kosten..
SuCCeSComment
-
effe ter zijde: het is niet de bedoeling dat mijn faktuur/verhuur-voorwaarden achteloos door iedereen worden overgenomen.
hoi showtechniek, faktuur is idd aangetekend onderweg, als laatste poging om t 'in der minne' te regelen. ik verwacht er eigenlijk niet veel van dus ga maandag al op zoek naar een incassobureau.Comment
-
citaat:het is niet de bedoeling dat mijn faktuur/verhuur-voorwaarden achteloos door iedereen worden overgenomen
Zijn we er niet om elkaar te helpen? Als jij deze voorwaarden door een advokaat hebt laten nakijken en er blijkt niets mis mee te zijn, dan kan dat voor de beginnende jongens onder ons toch een steuntje in de rug zijn? Of niet? [?]
Zoalang ze de kreet S.P.E. maar veranderen un hun (bedrijfs)naampje is er toch niets aan de hand?
P.S.citaat:3/ klant/huurder geeft in mail de schade toe maar zegt dat de Dj
verantwoordelijk isGreetzzz... [;)]
John
-
juridisch : partij A ( wij) geven materiaal in bruikleen tegen bepaalde voorwaarden (verhuur) aan Partij B ( de kroegbaas). Daarmee is partij C ( de DJ) niet interessant voor ons. Die is juridisch weer aan te pakken door partij B ( de kastelein) die in die ( in een heel andere zaak) weer partij A ( de in bruikleen gevende, onder bep voorwaarden) wordt, waar partij C ( de DJ) ineens partij B ( de gebruiker) wordt.
zoals ergens anders al eerder gememoreerd : de kastelein heeft slechts 2 plichten :
a het spul weer retour brengen, in de originele configuratie,
b de bijbehorende prijs betalen.
jij hebt die 2 zelfde plichten:
a het spul werkend naar behoren / tevredenheid afleveren op tijdstip afgesproken,
b de bijbehorende prijs beuren. ( lach maar : civielrechtelijk verplicht, namelijk)Comment
-
hoi musicjohn,
1/ mailtje was idd al uitgeprint :-)
2/ klakkeloos (is vlaams) overnemen liever niet omdat deze tekst ontstaan is uit eigen jarenlange ervaring, verschillende (betaalde) bezoeken aan juristen,...
hoi ********sound,
mijn plichten zijn voltrokken.Comment
Comment