Freelancers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Freelancers

Beste freelancers en mensen die overwegen freelancer te worden..

Ik kwam op http://www.lightjockeys.nl het volgende stukje tegen dat misschien wel interessant is voor jullie..

Doe er je voordeel mee !
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

citaat:en mensen die overwegen freelancer te worden
    Goed lezen blijft ook een vak apart...

Mvg,
    Martijn
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Ik heb dit stukje op www.lightjockeys.nl geplaatst, omdat er veel licht/geluids-jongens zijn die twijfelen over het al dan niet aanvragen van een eigen BTW nummer.

greetz AJB

If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

Ik heb dit lang bestudeert, wel niet voor Licht en geluid, maar voor webhosting bedrijf,
        het komt het best uit alsje een VOF start,(Vereniging Onder Firma)
        en variabel beginkapitaal, wel ben je 100 % verantw.
        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Het spijt me zeer, maar als je enkel als technicus aan het werk wilt, is de ZZP-vorm belasting-technisch het eenvoudigst, en kun je tevens gebruik maken van meer startersregelingen (de eerste 3 jaar althans)...

VOF e.d. is allemaal prachtig, maar het is in geen geval handiger/voordeliger dan ZPP (formaly nown as freelance)

greetz AJB

Ps verantwoordelijk ben je altijd, behalve als je een B.V. opstart (een B.V. is als zodanig een aparte reachtspersoon). Zelfs bij een B.V. kun je echter ivm leningen/investeringsregelingen aansprakelijk zijn voor schade (incl. prive-kapitaal)
          Arvid Buit

Comment

• driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

ja, mar bij bv een VZW ben je maar gedeeltelijk aansprakelijk, bij een VOF geheel, een ZZP ken ik niet, bestaat dat ook in BE?
            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

ZZP wil zeggen Zelfstandige Zonder Personeel. Ik denk niet dat jullie dat in Belgie ook hebben. De regelingen daar zullen ongetwijfeld verschillen van de onze...

greetz AJB
              Arvid Buit

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

Ik trek dit topic even omhoog omdat ik toch nog niet helemaal lekker zit.
                Ik wil me inschrijven als freelancer omdat ik teveel ga verdienen om dat niet meer te zijn (heb tot nu toe nog niets op gegeven aan de belastingdienst, maar dat gaat nu toch redelijk veel worden en dus wil ik schoon schip maken). Maar zit nog met een paar vragen die jullie ongetwijfeld in een keer kunnen beantwoorden. Ik ben lui maar die sites van belastingdienst/kvk zijn nou niet echt de duidelijkste.

Simpele vraag: wat moet ik invullen & opsturen om uiteindelijk freelancer te worden, of moet ik daarvoor persoonlijk naar de KVK toe? De formulieren over ZZP'ers, VAR's en weet ik het wat allemaal, ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Comment

• RL sound
                  • Jan 2003
                  • 156

Ice, een raad, bel de belastingsdienst en vraag een formulier aan voor de VAR aanvraag, wacht op uitsluitsel van de belastingsdienst en vraag daarna een BTW nummer aan.

Ik ben ook als freelancer begonnen met een VAR op zak.

Je krijgt te horen (te lezen) wat je bent, moet je in loondienst of ben je freelancer.

Ook wordt er bepaalt of je BTW plichtig bent, en dat hoor je pas nadat je je VAR hebt gekregen.
                  Zelfs heb je kans dat je je niet hoeft in te schrijven bij de KvK.

Mocht je meer vragen hebben: rlsound@home.nl
                  Groeten: RL <i>sound</i>

Comment

• sidhe
                    • Nov 2003
                    • 22

Ik heb dit soort dingen ook geprobeert uit te zoeken, maar mijn ervaring is dat als je bij de belasting alleen al aankomt met het woord freelancer iedereen spontaan in de stress schiet en op de vlucht slaat. Het schijnt het makkelijkste te zijn om een eenmansbedrijfje op te starten, ik heb voor een payroll systeem gekozen omdat ik geen tijd heb om de boekhouding bij te houden.
                    Zijn er meer mensen met dit soort ervaring met de belasting of is onze Zaanse belastingdienst gewoon achterlijk?

groetjes Sabine

Comment

• RL sound
                      • Jan 2003
                      • 156

Bij ons in de Jordaan daar zijn....pardon ik vergiste mij, maar bij in ons in het noorden daar werd al meteen gezwaaid met een formulier om een eenmans zaakje te beginnen, maar daarna kwam mij het VAR systeem ten gehore dus dat heb ik gedaan.
                      Groeten: RL <i>sound</i>

Comment

• raijin
                        • Oct 2002
                        • 51

naast de VAR is het slim om er zeker van te zijn dat je verzekering klopt!
                        Een beginnend eenmanszaakje moet namelijk meestal VERPLICHT ziekenfonds verzekerd zijn.
                        Daarvoor heb je een positieve verklaring voor nodig van de belastingdienst. Als dit te lang duurt krijg JIJ de boete.

Verder hebben onze grote vrienden van de belastingdienst net weer een paar nieuwe dingen bedacht m.b.t. de BTW.
                        Dus check dit goed en zorg ervoor dat alle informatie die er op je factuur moet staan er dus ook opstaat! zoals je btw nummer.

En voor Sabine... soms heb je het geluk dat je iemand bij de belastingdienst treft die het zelf ook snapt... voor alle andere heb ik mijn belastingadviseur.

succes
                        WARNING this lampie can (and will) cause severe eye problems if provoked

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

Beste mensen,

Wat Jolijn zegt is idd belangrijk, zorg dat je goed verzekerd bent... Boete is wel een erg groot woord, meestal duurt het namelijk even voordat de Belastingdienst de benodigde verklaring opstuurt... Uberhaubt ben je op dat moment nog verzekerd via je oude situatie (vaste baan of school...whatever)... Bel even met je verzekeringsagent, en laat die o.a. WA+ offreren, evt rechtsbijstand (kan ik je aanraden) en idd ziekenfonds + extr. pakket...

Pas na een half jaar/ tot een jaar, zal de Belastingdienst uiteindelijk gaan beslissen of je al dan niet freelancer mag blijven, en of indirect dus je VAR verlengt wordt. Men bekijkt dit aan de hand van je gemaakt uren (min. 1255 p.jr.) en je verdiende geld. Het eerste jaar zul je dus een urenboekhouding moeten bijhouden, maar dit zul je sowieso moeten doen (eerste 3 jaar) om in aanmerking te komen voor startersvoordelen.

suc6
                          greetz AJB
                          Arvid Buit

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

Ondertussen ben ik ook eens aan het bekijken wat ik moet met m'n toekomst. Blijven we via een payroll systeem werken, gaan we compleet freelance of toch maar vast in dienst bij een werkgever... :s

Misschien dat het aan mij ligt, maar snap nog niet zo heel veel van alle VARs etc. En die guys bij de belastingdienst snappen er volgens mij nog minder van. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker al helemaal niet

Sowieso begrijp ik het niet zo. Want als ik zo'n VAR ga aanvragen moet ik m'n huidige situatie beschrijven. Hoe kunnen ze dan oordelen of ik wel of niet Freelance/ZZP mag worden?
                            Ook begrijp ik niet helemaal wat de voorwaarden zijn om na 12 maanden een verlenging van de ZZP-status te mogen krijgen.

Verder probeer ik ook uit te zoeken en te vinden wat de kosten van alle verzekeringen e.d zijn in het geval van een ZZP-status. Krijg er nog niet echt een compleet plaatje van. Iemand wellicht enig idee hierover bijv. uit eigen ervaring?

Comment

• raijin
                              • Oct 2002
                              • 51

citaat:Boete is wel een erg groot woord
                              Boete was bij mij toch een kleiner woord dan wat ik mocht betalen dankzij de trage reactie van de belastingdienst :S Ik kreeg de boete uiteindelijk wel weer terug omdat ik kon bewijzen dat het niet aan mij lag, maar daar zat wel een paar maanden, een berg papierwerk en veel telefoontjes tussen. En al die tijd zou ik in principe onverzekerd zijn geweest ware het niet dat ik mijn particuliere verzekering nog niet op had gezegd.

Als we dan toch alle verzekeringen op aan t noemen zijn. De meest gecompliceerde van allemaal: de aansprakelijkheidsverzekering... Hierover zijn al meerdere discussies geweest, dus voor je er een gaat beginnen zoek ze effe op. Over deze verzekering zijn er namelijk verschillende meningen.

Voor delighted en alle anderen, Er zijn losse folders over de VAR en ziekenfondsverklaring. Zorg dat je die krijgt, misschien wordt t dan iets duidelijker.
                              Zoiezo zijn er veel bedrijven die eerst de VAR verklaring willen hebben voor ze je facturen gaan betalen, dus dan is het zeker handig er een te hebben!

Een tip: houd alles goed bij wat je communiceerd van en naar belasting dienst! Zoals AJB het al zei:
                              citaat:Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker al helemaal niet
                              Maar zeker wel frustrerender...
                              WARNING this lampie can (and will) cause severe eye problems if provoked

Comment

Working...