Freelancers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

citaat:Geplaatst door delighted

1)Sowieso begrijp ik het niet zo. Want als ik zo'n VAR ga aanvragen moet ik m'n huidige situatie beschrijven. Hoe kunnen ze dan oordelen of ik wel of niet Freelance/ZZP mag worden?
    Ook begrijp ik niet helemaal wat de voorwaarden zijn om na 12 maanden een verlenging van de ZZP-status te mogen krijgen.

2)Verder probeer ik ook uit te zoeken en te vinden wat de kosten van alle verzekeringen e.d zijn in het geval van een ZZP-status. Krijg er nog niet echt een compleet plaatje van. Iemand wellicht enig idee hierover bijv. uit eigen ervaring?
    1)Als je een VAR aanvraagt, schets je eerst de te verwachten situatie. Vervolgens kijkt men of je je hieraan kunt houden, hoe de stabiliteit is, en vaak ook of je boekhouding klopt (controle). Deze periode moet je zien als een overbruggings-dingetje, je ontvangt hiervoor een tijdelijke VAR. Na een jaar wordt aan de hand van o.a. inkomen, uren etc. een evt definitieve VAR afgegeven, die geldig kan zijn voor max. 5 jaar. Je vroeg echter om een letterlijk criterium om uiteindelijk een VAR te ontvangen; o.a. 1255 uur p.jaar bezig zijn in je bedrijfje, maar hierbij kun je ook de uren tellen dat je administratie doet, een website voor je bedrijf maakt enz. Alle FUNCTIONELE tijd zegmaar...

2)Wat betreft verzekering en kosten;
    -Ziekenfonds of particulier, afhankelijk van je inkomen
    tussen de 30 en 60 euri p.mnd ook afhankelijk van extra. paketten.
    -WA+, kost mij ongeveer 160 euro op jaarbasis (Hierbij heb ik een nauwkeurig omschreven polis met o.a. vermelding van rigging-risico's etc.)

Dit zijn de verplichte bedrijfsverzekeringen. Uiteraard zul je een auto hebben; een tip; zet die op bedrijfsnaam ! Verzekering = dan aftrekbaar, onderhoud= aftrekbaar enz.enz. Kilometers factureer je gewoon aan je klant, hoef je ook geen rekening te houden met de gedaalde vergoeding (overheid[}]) die i.p.v. 0,28 ct, ineens iets van 0,17ct is... Jij mag je klant gewoon 0,28 factureren...[8D]

Als je nog vragen hebt delighted, mail me gerust op arvid@ajboperating.nl

suc6 ermee
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Vraagje over die "boete" waar het over gaat: Van wie krijg je die, en om welke rede nu precies?

Ik werk ook als "eenmanszaakje", maar heb helemaal geen zin om me bij het ziekenfonds te verzekeren: particulier is in mijn geval veel voordeliger. Dus heb ik dat nog niet gedaan... Kan ik hier problemen mee krijgen, en is het dus slim om het wel snel te doen?

Voor de duidelijkheid: Ik ben dus wel verzekerd, maar via een particuliere verzekering, terwijl ik van de belastingdienst een verklaring heb gekregen dat ik ziekenfonds verzekerd moet zijn.

Thanx y'all (...)

Robert

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:Geplaatst door (iCe)
        ...omdat ik teveel ga verdienen om dat niet meer te zijn (heb tot nu toe nog niets op gegeven aan de belastingdienst, maar dat gaat nu toch redelijk veel worden en dus wil ik schoon schip maken)...
        Hallo iCe,
        beetje OFF-TOPIC, maar toch:........ lof voor deze bekering!
        Maar eh ... 'teveel' verdienen. Kan dat?
        Volgens allerlei meneren zoals Anders Moberg, Rijkman(!what is in a name?)Groenink en andere Tabaksblaadjes
        en meer van dat soort figuren in de VS (daar doen ze gewoon alles veel BIGGER!) om van de Enron/Wordlcom/Ahold/Parmelat-boeven nog maar te zwijgen.. kun je kennelijk NOOIT TEVEEL verdienen.
        Waar ligt jouw omslagpunt van laten we zeggen "donker"-naar-"licht"?
        Overigens zit er nog een breed gapend gat tussen 'verdienen' en 'in handen krijgen'!
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Hehe Wederom steekt het sterke rechtvaardigheidsgevoel van Rinus de kop op
          Arvid Buit

Comment

• Robert
            • Aug 2000
            • 630

Even een kort maar krachtig vraagje:

Als je niet als eenmanszaak werkt, maar als free-lancer, heb je dan ook recht op zelfstandigenaftrek en startersaftrek? Want dat scheelt een heleboel!!

Robert

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Beste Robert,

Het antwoord op je vraag is JA ! Zodra jij een volledige VAR hebt, kun je vanaf dat jaar gebruik maken van alle startersvoordelen die het Nederlandse belastingstelsel ons bied.
              Arvid Buit

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Hallo iCe,
                beetje OFF-TOPIC, maar toch:........ lof voor deze bekering!
                Maar eh ... 'teveel' verdienen. Kan dat?
                Volgens allerlei meneren zoals Anders Moberg, Rijkman(!what is in a name?)Groenink en andere Tabaksblaadjes
                en meer van dat soort figuren in de VS (daar doen ze gewoon alles veel BIGGER!) om van de Enron/Wordlcom/Ahold/Parmelat-boeven nog maar te zwijgen.. kun je kennelijk NOOIT TEVEEL verdienen.
                Waar ligt jouw omslagpunt van laten we zeggen "donker"-naar-"licht"?
                Overigens zit er nog een breed gapend gat tussen 'verdienen' en 'in handen krijgen'!
                Hoi Rinus,

alles wat verdient wordt moet ook betaald worden, en daar zit nu juist het probleem . Heb tot nu toe nog altijd bedragen van 100 euro per klusje gekregen, en in totaal was dat niet de moeite (okee, ik heb de moeite niet genomen, misschien was het wel de moeite!?) om het allemaal op te schrijven / in te leveren. Nu gaat het om bedragen die mn werkgevers niet meer willen uitkeren omdat ze ook moeten kunnen verantwoorden waar dat geld heen gaat. Vandaar de VAR-aanvraag die nu onderweg is naar onze belastingvrinden. Je moet toch een punt kiezen om van bijklussertje naar officieel geregistreerde te gaan nietwaar, ik heb m'n punt iig gevonden .

Het is inderdaad niet slecht om dit soort verhalen te gaan samenvatten in een duidelijke handleiding, het stukje op lightjockeys is leuk, maar niet helemaal duidelijk. Misschien dat we gezamenlijk een verhaaltje kunnen maken om anderen hulp te bieden hierbij, ik heb in ieder geval alweer heel wat uurtjes gestoken in surfen op die o-zo onduidelijke belastingdienst website!

Als iemand me nu bijvoorbeeld kan uitleggen wat ik met mn VARretje nogmeer kan dan legaal werken... dingen als een BTW nummer enzo; heb je dat nodig? Of is het handig? Schrijven jullie netjes facturen elke keer, of gaat het bij vaste werkgevers ook gewoon door elke keer je excelletje bij te houden? Laat maar horen!
                Wat zijn trouwens gegevens die je moet bijhouden van je in/uitgaven en uren-registratie?

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Dat mijn verhaal op lightjockeys.nl onduidelijk zou zijn durf ik te betwijfelen; je vraag over het btw-nummer staat er o.a. in ! Mail me ff als je nog concrete problemen hebt

grtz AJB
                  Arvid Buit

Comment

• Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

Nou ok; onduidelijk is misschien niet het juiste woord. Maar buiten het "wil je freelancer worden?" verhaal staat er nergens wat je nu precies moet doen om het daadwerkelijk te worden, alleen dat je die VAR kunt downloaden, maar ik vond dat nog redelijk onduidelijk waar die voor diende. Maakt ook niet uit, iemand die goed zoekt vind dit verhaal ook wel

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Als je mijn stukje goed had gelezen, had je ook de links gevonden naar de relevantie websites van o.a. de kvk, belastingdienst enz. Tevens heb ik een link gegeven naar test die je kunt doen om te kijken of je geschikt bent als ondernemer... Wanneer je dit allemaal hebt gechecked, en je snapt het NOG niet...meldt het dan ff...
                      Arvid Buit

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

Ik snap het wel, denk alleen dat het makkelijker kan Zal zelf wel eens een stukje produceren als ik dr de tijd voor kan nemen.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                          • Jun 2001
                          • 2155

Nog een kleine vraag dan: wat houden jullie allemaal bij? Wat zijn dingen die per se in je boekhouding moeten staan, en wat zijn dingen die niet nodig zijn, maar toch handig. Zelfde met bonnetjes: gaat elk pompstation bezoek qua fris / versnaperingen in de boekhouding of alleen de benzine en dat soort zaken?

Comment

• Robert
                            • Aug 2000
                            • 630

Artikel 3.15, lid 1, wet inkomstenbelasting 2001:

Kosten die slechts voor 90% aftrekbaar zijn betreffen:
                            * Voedsel, drank en genotsmiddelen

Kortom: Wat betreft het voorbeeld over de versnaperingen in de benzinepomp: Die mag je niet eens voor 100% aftrekken, dus kan je wel aan het rekenen blijven. Ik stop dat soort dingetjes dus niet in de boekhouding... is te veel werk voor die paar euro.

Verder: Als je zelf je boekhouding doet als eenmanszaak zonder eigen spullen of als freelancer zou ik volstaan met het bewaren van alle uitgeschreven facturen en de bonnetjes / facturen die je krijgt wanneer je iets koopt voor je bedrijf. Hiermee kan je gewoon de BTW-aangifte doen, en aan het eind van het jaar je winst berekenen. Als je elke 3 maanden even een overzichtje maakt is het hartstikke handig en voldoende om het zo te doen.

Als je echt een bedrijf hebt met apparatuur, en dus afschrijvingen, is het nuttig om een "echte" boekhouding (met journaalposten, grootboek, etc) bij te houden. Als je hier wat onderwijs voor hebt gevolgd hoeft dit voor kleine bedrijfjes niet moeilijk te zijn. Zo niet, kan je het beter door een derde laten doen.

Autokosten: Hou een kilometeradministratie bij als je autokosten wil aftrekken. Je kan 0,28 euro per zakelijk gereden kilometer als kosten boeken, als je in een prive-auto rijdt. Hier zitten alle kosten inbegrepen, dus reparatie van de auto of benzinebonnetjes kan je dan niet meer aftrekken.

Dus... groeten!!

Robert

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

citaat:Geplaatst door Robert

Autokosten: Hou een kilometeradministratie bij als je autokosten wil aftrekken. Je kan 0,28 euro per zakelijk gereden kilometer als kosten boeken, als je in een prive-auto rijdt. Hier zitten alle kosten inbegrepen, dus reparatie van de auto of benzinebonnetjes kan je dan niet meer aftrekken.
                              OF zet je auto op bedrijfsnaam; alles is dan aftrekbaar, en je factureert de kilometers gewoon aan je klant ! Nadeel is 22% bijtelling prive, maar ach...kan echt wel uit, en je hoeft niet zo'n k*ttige km.admin bij te houden...
                              Arvid Buit

Comment

• BENjpt
                                • May 2002
                                • 381

citaat:Geplaatst door Robert

Artikel 3.15, lid 1, wet inkomstenbelasting 2001:

Kosten die slechts voor 90% aftrekbaar zijn betreffen:
                                * Voedsel, drank en genotsmiddelen
                                Valt tabak ook niet onder genotsmiddelen?? (valt die prijsverhoging ook weer mee..
                                Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

Working...