Naar mijn mening werkt de truc met het tussen je duim en wijsvinger een stukje draaien het beste zoals al door anderen voorgesteld. Kleine aanvulling. Wen jezelf aan om altijd vanaf dezelfde zijde te beginnen (bijv. bij de female zijde). Microfoonkabels van 7,5 meter en langer heb ik voorzien van een zwarte female stekker zodat je altijd weet dat je een lange kabel gaat rollen. De kortere kabels rol ik meestal per 4 op. Paar keer dubbel en dan een zachte knoop. Lange kabels altijd met een klittebandje. Doordat de korte kabels geen zwarte female hebben weet je meteen hoe je moet gaat rollen/knopen.
Goede raad gevraagd m.b.t. kabels oprollen ...
Collapse
X
-
das nu ook niet bepaalt de handigste manier he. Heb je bv een kort stukje nodig; kan je de hele rol afhalen omdat juist dat stukje ergens in het midden zat.
Omgekeerd heb je hetzelfde probleem.
Gewoon ieder xlr kabeltje oprollen(fatsoenlijk) en dan een klittenbandje rondom. Dan in de kabelkist gooien en je bent vertrokken.
greetz ronny (bsl)niet zagen, gewoon doen!Comment
-
citaat:Geplaatst door showband
Multikabel in een kist in 8-chten als je geen haspel hebt helpt "klitten" voorkomen en is erg goed voor de kabel. (wat is er mis met een lekkere klit?
)
"slagje met de pols" uitsluitend met GEVLOCHTEN KABEL. En niet met geslagen afscherming! Die sloop je er mee.
Om de elleboog is inderdaad een doodzonde!
Ook een methode: pak een kabel in het midden. en werk jezelf naar de twee connectors. Nu zijn gegarandeerd alle slagen en knopen eruit. Hou in een hand de beide connectors en werk je naar de lus aan het "eind". Leg die in je hand met de connectors. Maar zodanig dat de twee connectors uitsteken. Zo ga je "vouwend" door tot je een stuk losjes gevouwen kabel van +/- 60 cm hebt. Zonder straktrekken leg je in het midden een simpele halve steek. Omdat de totale kabeldikte inmiddels polsdik is zul je nooit kabel "vouwen".
Als je de connectors pakt en de knoop los maakt leg je de kabel knooploos weer uit. (immers die connectors staken uit en zijn dus nooit door lussen heen gekomen)
lekker belangrijk!Comment
-
citaat:Geplaatst door Stijn Vanstiphout
heyhey!
je kent het wel : na je productie nog een hele hoop kabels op te rollen, maar ja, niet veel tijd, dus niet zo goed opgerold, gevolg -> in een 8-vorm gekrulde kabel die er nooit meer uit gaat, en een moeilijk ontrafelbare kabelbos!
waarschijnlijk zijn er mensen die hier nog veel last van hebben ,in het bijzondere de microfoonkabels.
weet er iemand een goede manier dus om je "cables" op te rollen? wat snel gaat, en vrijwel zonder krullen?
alvast harrrtelijk bedankt!!
met vriendelijke groet,
Stijn vanstiphout,
SVD pro Klank en Licht
België
Bijgewerkt door - geluidmoderator op 23/09/2002 20:18:24Comment
-
Na gebruik gewoon je kabel eerst uit de krul halen en daarna bij beide pluggen pakken en steeds dubblelvouwen. Knoop erin en klaar. Al jaren beproefd en niks gaat kapot. Laat natuurlijk wel je pluggen uitsteken anders komen ze in de lus en ben je toch weer 10 min zoetComment
-
Knopen leggen is de ideale methode? Laat ik nu net het tegenovergestelde beweren. Ik ga je meer zeggen, ik heb nog nooit iemand op een job knopen zien leggen in kabels (behalve dan een paar onnozelaars, u voelt zich blijkbaar geroepen?)citaat:Geplaatst door Biggles
Na gebruik gewoon je kabel eerst uit de krul halen en daarna bij beide pluggen pakken en steeds dubblelvouwen. Knoop erin en klaar. Al jaren beproefd en niks gaat kapot. Laat natuurlijk wel je pluggen uitsteken anders komen ze in de lus en ben je toch weer 10 min zoetComment
-
Ik leg al bijna 25 jaar knopen in kabels, en onnozel als ik ben, heb ik daar nog nooit een kapotte kabel mee meegemaakt!(uiteraard wel door andere oorzaken)
Ik gebruik wel de betere kabelkwaliteit, maar de enkele "goedkope" kabels die ik heb gaan ook al weer een jaar of 8 mee.
Mijn manier van oprollen: slag met de pols en een halve steek erop voor alles langer dan 2,5 m. kortere kabels: (meermaals)dubbelslaan en halve steek erin.
Patchkabels: allemaal in een bos met een halve steek.
Natuurlijk is dit de domste en slechtste methode, maar ik ken geen betere!
Comment
-
bij IMEC worden de kabels altijd opgerold met op het einde een knoop!citaat:Geplaatst door Tiemen
Ik ga je meer zeggen, ik heb nog nooit iemand op een job knopen zien leggen in kabels (behalve dan een paar onnozelaars, u voelt zich blijkbaar geroepen?)
Tiemen zou beter eerst eens bij een ECHTE PA-firma gaan werken alvorens iemand een "onozelaar" te noemen. Want doen alsof je het allemaal al gezien en gedaan hebt is altijd gevaarlijk.Comment
-
sja, als het een soepele kabel is kan een knoopje wel, maar dat durft wel eens te lossen en jah... lekkere troep in die kabelkoffer. Ik gebruik wel liever een cordloxje, maar ieder zijn smaak.
Korte kabeltjes? Gewoon een knoopje in.
Stijve kabel? Liever geen knoop, want die vorm wilt er wel eens hardnekkig inblijven.
Tape vind ik zowieso al niet leuk: bij opbouw overal tape op grond (en aan je schoenzolen :-)), en bij het afbouwen toch wel net je rolletje tape vergeten/op/op onverklaarbare wijze aangetrokken tot lichttechnieker...
Maar goed, zolang je er zelf tevreden van bent moet je het zo doen. Er is niet maar 1 juiste manier van kabels oprollen...
Groeten,
Beghin Didier
Ampli bvbaComment
-
Onnozelaar is met 2 nn'ncitaat:Geplaatst door lifesound
bij IMEC worden de kabels altijd opgerold met op het einde een knoop!
Tiemen zou beter eerst eens bij een ECHTE PA-firma gaan werken alvorens iemand een "onozelaar" te noemen. Want doen alsof je het allemaal al gezien en gedaan hebt is altijd gevaarlijk.
IMEC...echte PA firma (stond die I niet voor idiot?). Is dit nu echt de referentie? man man. De lokale discobar hier in de streek knoopt ook zijn kabels, jah, nu ben ik zeker dat knopen erg gezond is voor de kabel. Misschien 1 simpel "echt" voorbeeldje : de powershop. Nu content?
Pé-es : begrijp me niet verkeerd, 't is mij al gelijk hoe jij of gelijk wie z'n kabels oprolt, maar laat mij dan ook de vrijheid om "onnozelaar" te denken of zelfs te zeggen.Comment
-
Triest dat mensen niet gewoon kunnen lezen dat iemand/een bedrijf het gewoon anders doet dan hij...
Het probleem met een knoopje lijkt mij nog steeds dat mensen erg snel geneigd zijn om dat knoopje "ff lekker strak aan te trekken".
Al is het maar uit vermoeidheid of onbekenheid wat het maken van knopen in zo'n kabel doet.
Her dus beslist geen knopen in de kabels, want:
1. Het is niet nodig, er zijn andere manieren om een kabel op te rollen.
2. knopen in een kabel vergroot de kans op schade in de kabel
3. het uit de knoop halen van kabels vergt tijd en die is kostbaar, zeker opbouwtijd.Comment

Comment