Top 3 meest invloedrijke pa-systemen aller tijden
Collapse
X
-
Hoor ik daar iemand Shearer Horn zeggen? Basis voor Altec/James B. Lansing/JBL. 80 jaar geleden de must have PA.
persoonlijk voor mij de meest iconische systemen:
-SA Blue box, omdat dat voor mij als 14 jarige wannabe dj de musthave was (zou het iets over SA zeggen dat ik later voor licht heb gekozen?)
-JBL Disco200/12" hoorn, 2" driver achter slantplates en bovenop een JBL bullet. niet echt een vast systeem, maar 20 jaar geleden de sound van de discotheken waar ik kwam. alles wat een pa niet moet zijn, maar alles wat housemuziek wel nodig had (niks lineair, da's voor watjes!)
-nexo Geo met CD cardioide subbass, omdat eindelijk bewezen werd dat goed geluid niet ten koste hoefde te gaan van omwonenden zonder met absurde dubbele stacks te gaan werkenComment
-
invloedrijk
nummer 1 met stip altec(lansing)
2 tannoy. (in de uk is een pa "een tannoy")!
voor WW2 was dit de de-facto top
3 wem
4 jbl
they wrote the book!
5 fane (hun "fane handboek"!!!)
6 gedeelde plaats voor peavey/lem/dynacord wegens hun invloed op de kleine pa markt
7 gedeeld hill/turbosound voor geintegreerde meerwegkasten
daarna de line array verhalen van hierbovenlekker belangrijk!Comment
-
1: EAW KF850: Touring standaard reeds voor jaren, nog steeds veel in gebruik over de wereld, en samen met de UX proc goed voor nog meer jaren.
2: Tannoy point-source from the beginning...?
3: Meyersound: Begonnen met het self-powered systeem op grote schaal.
4: L'acoustic: uitstekende cross-rentall mogelijkheden, universeel in processing.
5: Lab Gruppen: Een van de eerste versterker fabrikanten met geschakelde voedingen volgens mij (Carver bestaat helaas niet echt meer...)Comment
-
1) SA blauw past bij jou
2) Bose 802
3) Vdosc?
Overigens grappig om te zien wat mensen noemen over hoe lang ze al mee lopen. Afgezien van de invloed van Behringer en DAP, in mijn begintijd speelde dat nog niet echt. Aan de andere kant hoor ik mensen systemen noemen die ik niet zo snel herken. Hmmm, SA is toch al wel even geleden, ik begin me oud te voelen.....Comment
-
Leuke reacties allen, top!
De vraag was dus inderdaad welke pa-systemen de meeste invloed op onze branche hebben gehad (naar jouw mening), niet zozeer welke pa-systemen de meeste invloed gehad hebben op je portemonnee (haha).
Wat het internet nou zo leuk maakt, is dat je gelijk een beeld aan je verhaal vast kunt plakken...
Turbo TMS
Lansing
Grateful Dead met ‘The wall of sound’
Caljam (JBL)
Status Quo
Of wat dachten jullie hiervan...
United TecknowledgyComment
-
Leuke reacties allen, top!
De vraag was dus inderdaad welke pa-systemen de meeste invloed op onze branche hebben gehad (naar jouw mening), niet zozeer welke pa-systemen de meeste invloed gehad hebben op je portemonnee (haha).
Wat het internet nou zo leuk maakt, is dat je gelijk een beeld aan je verhaal vast kunt plakken...
Turbo TMS
Lansing
Grateful Dead met ‘The wall of sound’
Caljam (JBL)
Status Quo
Of wat dachten jullie hiervan...
United TecknowledgyComment
-
In het stenen tijdperk stond het stijf van de kamfilter effecten, was time-alignement een woord dat nog niet bestond maar desondanks klonk het nog helemaal niet verkeerd.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Tja, ik ben en blijf maar een hobbyist dus van invloed op de branche kan ik niet veel zeggen, ik kan wel een top3 maken van indruk op mezelf .......
#1 Bose 802 in combi met de 302
#2 JBL met hun ongeloooofelijk hard gaande HLA serie
#3 alles waar Renkus Heinz Synco op staat
Op 1 dus 802/302 , omdat ik eind jaren 80 met mijn ouders op een camping in spanje stond waar ze zo'n set hadden voor de dagelijkse disco, en alle campings/hotels in de omgeving steen en been klaagde over geluidsoverlast, dat was voor mij een teken: dat is goed spul!
Eind jaren 90 heb ik mee mogen maken dat er in een club in Amsterdam een spik splinter nieuwe set JBL HLA werd geïnstalleerd (ipv van hun Master Audio) , en de club eigenaar wilde het graag even zonder limiters (= voor watjes) horen....... phoe..... 143 DB laat je ogen heel raar rollen in je hoofd.......
En op 3 Synco, ik werk in de televisie studio's in Hilversum en tot een aantal jaar geleden was het gewoon standaard aanwezig, en ik vind/vond het gewoon zo handig allemaal, "hoe hard moet het? oh dan moet je zoveel kastjes stapelen, het moet harder? oh , paar kastjes erbij" En tot op de dag van vandaag zie ik nog steeds de RH-STS sub 18 gebruikt worden, 4 kastjes is al genoeg om studio 22 te voorzien van dik vet sublaag, kortom ideaal !
Hmm , op de laatste foto zie je volgens mij de subs staan die ook wel "kippehokken" werden genoemd, mega grote bakbeesten waar uiteindelijk maar 2x 15 inch in zat, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat er zeeeer indrukwekkend veel laag uit kwam! En ik weet het niet zeker, maar volgens mij is er nog 1 bedrijf die er een aantal heeft en 1x per jaar gebruikt voor de gondelvaart in Loosdrecht ?Last edited by beyma; 16-01-13, 21:40.Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Was Bose niet de eerste die met een "processor'' gestuurde luidspreker op de markt kwam? De 901 hi-fi luidspreker in de 60-er jaren. Daarna in de pro-sector met de 800 serie, later opgevolgd door de 802. Correct me if i'm wrong.
Die processor of zo Bose het altijd noemt: controller techniek, het manipuleren van het signaal voor versterking, heeft mijns inziens heel veel bijgedragen aan de huidige stand van zaken.
Daarnaast zijn er veel merken die op de een of andere manier een belangrijk steentje hebben bijgedragen. Het begon natuurlijk met de uitvinder van de luidspreker. Of zo je wilt de ontdekker van electriciteitDus een top 3 wordt lastig!
groet,
KasperComment
Comment