waarom gaan 80% van de posters die apparatuur zoeken steeds uit van 400 / 500 persone

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

waarom gaan 80% van de posters die apparatuur zoeken steeds uit van 400 / 500 persone

Er valt mij wat op de laatste tijd.

vrijwel altijd gaan mensen die setjes zoeken uit van
    "ik zoek een capaciteit van 400 / 500 personen op een feestje"

De vragenstellers zijn dan bijna altijd bandjes en driveins die een klantenkring en budget hebben van "gewone" feestjes. Het "feesten en partijen circuit".

Nou doe ik al heel lang feestjes in die hoek.
    En
    -de gemiddelde bruiloft is tussen de 80 en 140 personen
    -de gemiddelde kroeg is 40 tot 100 man die voor jou komen
    -de gemiddelde sportclub met een feestje is 140 tot 200 man
    -winkelopening... een handjevol voorbijgangers en AUB zacht
    enz enz

groter zijn schoolfeesten, carnavalskarren en bedrijfsfeesten maar die komen weinig voor. hebben eigelijk weinig marge OF zitten bij professionals. Waar je met je 2000eurosetje geen indruk op zal maken.
    en 400 man is nou net zo een tussenmaat die ik weinig zie. Waar je wel een behoorlijk grote set voor nodig hebt maar die dan weer te klein is voor een bedrijfsfeest of buitenfeest.

samengevat ken ik
    0 tot 80 man die halen niets of een afhaalsetje
    80 tot 150 personen "bruiloft" dit is het allergrootste deel van de markt
    150 tot 250 personen. Hier zit geld en behoefte voor iets goeds in. Dat zijn echt de best veel voorkomende feesten die echt moeten huren omdat ze het niet zelf kunnen ritselen.

250 tot 450 schaarser : te klein voor regiodiscotheek, te groot voor de meeste horecazalen. Wel echt vecta terrein. De suppliers hier hebben jaardeals en zitten, met alle respect, niet op J&H forum "ik heb 2000 euro en ik zoek een set" vragen te stellen"

450 tot meer? hahahahaha

Een setje voor het grootste deel van de markt is dus een uitbereidbare set voor +/- 150 man

Mis ik nou iets?
    Doe ik iets verkeerd met mijn reclame en is er een enorme aan te boren markt voor feesten van 300 - 500 personen?
    wie schijnt er een lichtje?
    Last edited by showband; 29-07-11, 09:30.
    lekker belangrijk!
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Ik vermoed dat zalen van 4-500 man de gemiddelde grote zijn van een cultureel centrum.
    En men wil dat nemen als referentie (ik ook trouwens) Dat is de gemiddelde hoeveelheid publiek waarvoor wij spelen met onze bigband.

Maar er is een verschil tussen een fuif waar 400man gewoon zit door te tetteren, of een luisterconcert met een jazz of folkgroep.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

mmm. culturele centra. Is dat een substantiele markt?
      bigbands, harmonieorkesten e.d. hebben daar toch meestal amper versterking nodig?

Ik heb ray charles met bigband nog in de PWA-zaal gezien. Die deed het met een stereo pianoversterker en een zangsetje met 3 microfoons. Met 5 zangeressen backing! dat is north sea jazz 1200 man zaal.

In zuid holland hangt er eigenlijk altijd wel geluid in een cultureel centrum voor klein gebruik. En feesten vanuit de stad/dorp in zo een centrum. Is dat niet een keer per jaar of zo?
      Misschien zijn al die zoekenden met de posts eenmanszaakjes. Die op een aangenaam prijsniveau zitten als je het naast een feest voor 450 man zet.. ("jee een discotheek die goed werk doet voor 350 euro!"). En daardoor aan een stuk door vragen krijgen "kun je niet eens bij ons feest X doen?" Eenvoudig omdat ze goedkoper zijn?

Die mensen zijn nu voor dezelfde kwaliteit meer kwijt eenvoudig omdat de stap van klein feestje naar feestje voor honderden mensen een dure is. (opslag, personeel, vervoer enz explodeert exponentieel)

Als je geregeld vragen krijgt "of je dat grote feest niet kan doen?" Dan knaagt dat misschien aan je. En wil je jouw set vergroten voor die feesten. Maar omdat het allereerst om de prijsstelling gaat blijft je budget klein.

Voor een jaar vacantiegeld bij een modaal salaris heb je tegenwoordig een nieuw werkend instap DJ setje voor een kleine bruiloft. Daar ontbreekt vanalles aan... maar je bent wel op de weg.

zou dat het achterland zijn van mensen die steeds om nul-budget frontsets voor 500 man lopen te zoeken? De wederkerende vraag:
      ik heb een draaiende zaak maar heb behoefte aan een grotere set
      Zijn dat gewoon hobbytenten met 10 tot 30 klussen per jaar die denken dat groeien naar feesten in grote zalen zich beperkt tot het kopen van een geluidsset voor een grote zaal? Zo zijn ze immers in een kleine zaal begonnen. Je koopt een set.

En zolang die 500 man die zijn uitgenodigd door de onervaren organisatie in de praktijk voor een flink stuk "no show is" gaat dat best vaak nog goed ook en staat er op het forum weer een foto. "een foto van de nieuwe set, helaas was de opkomst een tegenvaller maar...." enz

Ik zoek naar het patroon......
      wat denken jullie?
      lekker belangrijk!

Comment

• HR Soundproductions
        • Oct 2005
        • 650

Hmm, wat wil je eigelijk horen??? De gouden tip met toegang tot de markt van 400/500 personen

Ik denk dat je wel gelijk hebt, de meeste bruiloften stoppen wel bij pakweg 150 personen, de meeste volleybal-hockey-voetbal-tennis verenigingen houden ook wel op bij zo'n 200-250 man. Op scholen wordt er meestel gesplitst; apart feestje voor de brugwuppen, eindejaarsfeest/gala zodat ook die groepen bij nagenoeg dezelfde aantallen ophouden. Bij alle voornoemde zit voor mij het gros van mijn inkomsten. Ik ben dan ook een eenmanszaak (om het zo maar eens te noemen) en val onder de kleine ondernemers regeling (K.O.R.).

Ik heb wel eens wat grotere bruiloften gedaan met zo'n 500-600 man, maar die kom je echt heel sporadisch tegen. Meestal wordt dit soort dingen door bands gedaan omdat die mensen die zoveel gasten uitnodigen toch wel een wat ruimer budget hebben. Dat soort bands hebben vaak al huurafspraken voor goede sets lopen als die ingehuurd moeten worden.

KPJ-(schuur)feesten hier in de regio zitten meestal ook op zoiets van 400 - 600 man, maar die hebben meestal weer geen budget.

Voor de wat grotere feesttenten (zeg > 1000 man) kom ik er in ieder geval niet tussen, vaste organisaties die meestal met voor nun bekende buro's werken...sporadisch dat deze eens doorgeschoven naar mij worden.Terwijl ik het met mijn set wel zou kunnen doen (op het randje, maar toch....)

Toch is mijn set groter dan eigelijk nodig is voor de groepen die ik over het algemeen nodig heb, misschien omdat ik het motto hanteer; "beter mee verlegen als om verlegen" EN "het is altijd fijn om wat over te hebben".

Incidenteel zet ik deze neer voor een bandje die bang zijn om het met hun eigen spullen niet te redden en om die reden eindversterking bijhuren. Dus mijn grote set (dubbele SRX set, recent aangeschaft) wordt op jaarbasis nog niet de aantal keren ingezet die je opnoemt. Of het bedrijfs-economisch volledig verantwoord is wat ik doe??? Ik vraag het me af....

Ik denk dat het patroon is dat er mensen rondlopen die veel geld investeren in hun sets en er minder (of geen) rendement van hebben als het sec op inkomsten wordt bekeken. Hobby noemen ze dat toch???

Maar goed, dat is hetzelfde als ik naar de betaalde krachten kijk in de audio/video wereld, welke gek (zo moet je het haast wel noemen) wil zulke lange dagen maken voor een relatief laag inkomen???
        Last edited by HR Soundproductions; 08-08-11, 12:34.

Comment

• timedriver
          • Sep 2010
          • 144

@ HR

Min of meer gaat jouw hele verhaal ook voor ons op. Enkel hebben wij wat minder herrie staan.

Bijkomende reden, waarom hier meer geluid staat dan strikt noodzakelijk is de grote verspreiding van goede verhuurbedrijven hier in de buurt. Wil ik fatsoelijk spul bijhuren, dan ben ik gauw 2 uur reistijd kwijt. Die tijd ontbreekt het ons als halve hobbyisten een beetje aan, omdat we er ook nog naast werken.

Daarom hebben wij er maar voor gekozen om onze eindset dubbel in de loods te hebben staan. Al was het al alleen voor het enorme gemak om gewoon datgene dat je nodig hebt te kunnen pakken, zonder dat je eerst een peut diesel + tijd kwijt bent om bij te huren. Puur bedrijfseconomisch is het misschien minder handig, daar ben ik het helemaal mee eens.
          I am a Timedriver!

Comment

Working...