Wat vangen mijn collega's voor een wielerronde?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Wat vangen mijn collega's voor een wielerronde?

Ok het is nog steeds crisis, maar het lijkt er wel op alsof een geluidsinstallatie helemaal niets meer mag kosten.
    Na een paar afmeldingen wegens de prijs, zou ik best wel eens willen weten wat een redelijke prijs zou zijn voor het afspannen van een wielerronde

Een aantal gegevens
    parkoers 1000 tot 1500 meter
    Start wedstrijden om 12.00 uur en einde wedstrijden 18.00 uur.
    Er kan niet gewerkt worden met statieven, dus alles in de lantaarnpalen. Het publiek kan nl niet met zijn vingers van de speakers afblijven. Ook 1500 meter kabel over de grond is geen optie
    Er worden tussen de 25 en 35 membraans gebruikt, extra kasten aan de finish.
    De opbouwtijd is minimaal 2,5 uur, maar vaak ook wel langer. Afbreken gaat in ca 2 uur.
    Naar het evenement toe rijden en uiteraard ook weer terug kost gemiddeld een uur.
    Om een redelijke opbouwtijd te krijgen moet je minimaal met zijn tweeën zijn.
    Ik moet vooraf ook de auto nog laden, omdat de installatie een nog al wisselend gebruik kent. Een vaste indeling is niet zo handig. Bouw je wel een "studio" in de auto, dan zal je de pakezel in verband met diefstal etc ook nog eens een bewaakte stalplaats moeten geven. Het universele gebruik van de auto wordt ook weer minder.
    Ik ben benieuwd naar bedragen die gerekend zouden moeten worden en die je waarschijnlijk nergens kunt vragen en wat er in werkelijkheid gevangen wordt. Uiteraard alleen transacties op factuur.
    Het kan natuurlijk aan de regio liggen.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

laat een offerte maken bij een andere firma die dit ook doet, kijk wat hun rekenen. Dan kun je zelf de afweging maken of je daarmee wilt concurreren.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

De waarde van kunst is afhankelijk van "wat de gek ervoor wil geven".
      De waarde van varkensvlees is afhankelijk van - waar we in de "varkenscylus" zitten.

Met zo'n geluidset zal het vooral zijn
      "wat de gek ervoor durft te vragen"
      en
      waar we zitten in de "speaker-cyclus".
      Maar dat er enig economisch/prijstechnisch verband zou zijn
      met de gemaakte uren of de afschrijving van het materiaal,
      daarvan weten we allemaal wel dat we (veel te) vaak
      te maken hebben met logica van een hobby-economie.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rieske
        • Aug 2002
        • 544

De prijzen van verhuur van 100 volt omroepsystemen zijn schrikbarend laag. Dit is gewoon een sector waar alles voor een appel en een ei wordt aangeboden omdat dit helaas marktconform werkt. Als al je collega's laag in prijs zitten, wil jij niet als enige met je spullen thuis blijven zitten dus moet je daarin meegaan.

Plus: het zijn lange dagen en zwaar werk; ladder op, ladder af, kabel over grote afstand strak trekken. De meeste in deze sector doen het puur voor de hobby want je brood kun je hier echt niet mee verdienen. De opdrachtgevers zijn vaak (sport)verenigingen en stichtingen; "Euh.. btw ? Kennen we nie !"
        Last edited by Rieske; 13-05-11, 22:28.
        Life is what you make it

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Komt ook doordat 100 Volt installaties vaak 30 jaar oud zijn en dus al lang en breed afgeschreven. Dan tellen dus alleen de uurtjes nog en daarmee merk ik dat men zich vaak rijk rekent door de voorbereiding niet mee te rekenen en een belachelijk laag uurtarief voor de wel berekende uren aanhoudt. En als je het ze voorrekent met als conclusie dat vakken vullen bij AH nog meer oplevert krijg je altijd gelijk maar geen opdracht.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

Toen ik na het overlijden van mijn vader alleen verder gegaan ben heb ik de prijzen proberen bij te stellen. Hoewel het voor mij een hobby is wil ik het wel rendabel houden.
            Ik kan jullie vermelden dat ik 95% van de klanten kwijtgeraakt ben omdat het niet meer mag kosten dan €400,-
            Daar ben je dan minimaal 12 uur voor onderweg. Hiervoor moet je een bouw/breekhulp voor ca. 4 uur betalen. En oh ja, gemiddeld 50 hoornluidsprekers waarvan gemiddeld 12 stuks op wind-up. 3 eindtrappen, mengtafel, 2 cd spelersen een draadloze microfoon die bij voorkeur een bereik heeft van 250 meter.

En de concurent die voorgaande jaren de grond ingeboord werdt door de klanten vanwege zijn, bewezen, slechte kwaliteit heeft het ineens veel drukker.

Soms zijn er klanten die je ervan kunt overtuigen dat het niet een appel en een ei kan. Dat ook 100V installaties aan onderhoud onderhevig zijn.
            Als je dan ook nog eens goed werk af levert komen deze wel terug.
            Maar ze zijn zeer schaars.
            Eind vorig jaar een installatie in een winkelcentrum gehangen voor 14 dagen. Was duurder dan de concurentie maar toch de klus gescoort.
            Tevreden klant en hopelijk volgend jaar weer.
            Soms kan het wel.

Hier in het noorden wordt het geluid bij wielerrondes en derlegeijke door een bedrijf gedaan die ook de tijdwaarneming doet. Ik vermoed dat het geluid er voor een zacht prijsje bij geleverd wordt.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Originally posted by jans
              1) Hoewel het voor mij een hobby is wil ik het wel rendabel houden.
              2) Ik vermoed dat het geluid er voor een zacht prijsje bij geleverd wordt.
              Rendabele hobby?
              Leg dat maar eens uit. Het is werk of het is hobby... Maar combineren daarvan zal altijd overhellen naar het één of naar het ander.
              1) net zo rendabel als een
              1A) voetballer in de Champions League; -golfer (zoals Geiler Woods) of -schaatser (zoals Sven Blamer)
              of een amateur -wielrenner / -korfballer / -waterpolo-er?
              1B) muzikant in Metallica of in de lokale fanfare?

2) Zoals voor sommige grote AV bedrijven de rigging+trussing een 'service product' is, maar voor andere firma's de enige bron van inkomsten...

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Rinus,

Het is heel simpel.
                Ik wil met fatsoenlijk materiaal werken. Dit dient dus met regelmaat te worden vervangen = kost geld
                Het materiaal moet vervoerd worden = kost geld
                De tijd dat ik hiermee bezig ben kan ik niet benutten voor b.v. onderhoud woning en dergelijke = uitbesteden = kost geld

Met andere woorden. Ik hoef mijn boterham er niet mee te verdienen maar het moet de kosten wel dekken.

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Deze week toch weer een telefoontje dat een aanvraag niet door ging. Het prijsverschil was niet groot (5 euro), maar de "concurrent" bood de installatie aan zonder BTW te innen en gaf ook nog een reportagezender mee.
                  Dat laatste is tegenwoordig een investering van ca 5000 a 6000 euro. Dat mag in geluidsland een schijntje zijn, maar als je hem er gratis bij doet, verdien je die nimmer terug.
                  Kan alleen eens hopen dat een belastingcontroleur eens op visite gaat bij de concurrent. Van een collega heb ik vernomen dat ze erg veel weten over je doen en laten.......

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Met andere woorden.
                    Ik hoef mijn boterham er niet mee te verdienen
                    maar het moet de kosten wel dekken.
                    En daarmee ben jij dan weer een dumper in vergelijking to bedrijven waar men er WEL de 'bam' mee moet binnenhalen.
                    Dus heb je ook niet zoveel recht van spreken over de mensen
                    die voor jou de markt verzieken, door alles volledig als hobby te doen.

Want voor hobby's neem je in het algemeen geld mee....

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Originally posted by rinus bakker
                      En daarmee ben jij dan weer een dumper in vergelijking to bedrijven waar men er WEL de 'bam' mee moet binnenhalen.
                      Dus heb je ook niet zoveel recht van spreken over de mensen
                      die voor jou de markt verzieken, door alles volledig als hobby te doen.

Want voor hobby's neem je in het algemeen geld mee....
                      Dat is een aanname die nergens op gestoeld is. De concurrent waar ik eerder op doelde verdiend er zijn boterham mee en ik was duurder.
                      Dus omdat ik een prijsdumper ben ben ik 95% van de klanten verloren? ( hoewel zich er steeds meer oude klanten melden voor een offerte )
                      Waarom moet je voor je hobby geld meenemen, als ik kiet speel ben ik tevreden.

90% van mijn klanten zijn verenigingen die niet het budget hebben om professionele bedrijven in te huren en zullen derhalve daar ook nimmer klant worden. Dat is mijn markt.
                      [LEFT]Dry-hire doe mede om die reden alleen business to business.

[/LEFT]
                      Soms dient zich een commerciële klant aan die ik dan ook commercieel benaderen dus een gezond concurrerende prijs en geen prijsvechters prijs.
                      Dit wil ik ook niet omdat ik de relatie met deze bedrijven houden wil zo als deze nu is. We weten van elkaar wat we doen en ik communiceer daar ook open over.
                      Als de klus te groot is dan schuif ik deze door naar een collega en bemiddel ik alleen. Ga dan wel mee op productie desnoods als bouw/breek hulp en contactpersoon voor de klant.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

1) Dat is een aanname die nergens op gestoeld is.
                        2) De concurrent waar ik eerder op doelde verdiend er zijn boterham mee en ik was duurder.
                        3) Waarom moet je voor je hobby geld meenemen, als ik kiet speel ben ik tevreden.
                        4) 90% van mijn klanten zijn verenigingen die niet het budget hebben om professionele bedrijven in te huren en zullen derhalve daar ook nimmer klant worden. Dat is mijn markt.
                        1 = geen aanname maar een constatering.
                        2 = dan is hij dus zeker professioneel en weet dan kennelijk ook beter "met zijn economie" om te gaan.
                        3 = het gaat niet om "moet" - het gaat erom dat een hobby geld 'mag' kosten. In jouw geval dus niet.
                        4 = jouw markt kán het niet betalen. Dat stel je dus zelf. Waarom dabn dit topic gestart?

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

Originally posted by rinus bakker
                          1 = geen aanname maar een constatering.
                          2 = dan is hij dus zeker professioneel en weet dan kennelijk ook beter "met zijn economie" om te gaan.
                          3 = het gaat niet om "moet" - het gaat erom dat een hobby geld 'mag' kosten. In jouw geval dus niet.
                          4 = jouw markt kán het niet betalen. Dat stel je dus zelf. Waarom dabn dit topic gestart?
                          1=constatering? volgens mij is er meer tussen hemelen aarde
                          2=hij was zo "professioneel" dat hij er een puinhoop van heeft gemaakt en afspraken niet nakwam. Van zijn prijsvorming kan ik geen boterham verdienen als dat het geval zou zijn.
                          4=Ik heb deze topic niet gestart, heb alleen geantwoord op een vraag

Comment

• robke
                            • Mar 2012
                            • 6

Heb zelf ook een tijdje voor me hobby 100 volt lijnen gehangen. hoorns en zuilen zelf gemaakt.
                            Maar ik vind dat hoorns enz niet echt goed klinken. Dus over gegaan op Bose. En ik heb er een stuk meer werk door gekregen.
                            Zoals sommigen van jullie ook zeggen, als je kwaliteit leverd krijg je vaak ook meer werk, en dat kan ik gelukkig bevestiggen.
                            Je bent dan wel duurder maar alsnog zijn er mensen die dat dan toch willen betalen.

Gr Rob

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by robke
                              Heb zelf ook een tijdje voor me hobby 100 volt lijnen gehangen. hoorns en zuilen zelf gemaakt.
                              Maar ik vind dat hoorns enz niet echt goed klinken. Dus over gegaan op Bose. En ik heb er een stuk meer werk door gekregen.
                              Zoals sommigen van jullie ook zeggen, als je kwaliteit leverd krijg je vaak ook meer werk, en dat kan ik gelukkig bevestiggen.
                              Je bent dan wel duurder maar alsnog zijn er mensen die dat dan toch willen betalen.

Gr Rob
                              Stel ik me iets bij voor, 50x bose 402 of beter 802, vanwege het rendement minimaal 100 watt per stuk. Minimaal 5 kilowatt aan versterkers en veel lijnen, want ook bij 100volt is de impedantie bij 1200 wat nog maar 8 ohm. De bekabeling wordt dan al aardig aan de stevige kant.
                              Het scheelt per regio wat je kunt vangen, maar in ZW Brabant is het marginaal. Het eerste waar men naar vraagt is de prijs, zonder te weten wat daarvoor geleverd wordt. Bedragen vanaf 200 euro voor een hele dag met twee man, de installatie, auto etc.
                              Hoorns zelf maken? Een THT30T van DAP kost iets van 35 euro en daar gaan ze mee op stap. Zelfs in de hobbysfeer kun je zo'n ding niet zelf maken voor dat geld.
                              Overigens draaide vorig jaar een collega uit Limburg de Draai van de Kaai in Roosendaal met Bose. Een criterium 30.000 bezekers en het geluid was bagger.

Speakertech
                              Last edited by speakertech; 29-09-13, 13:12.

Comment

Working...