Heb jij een artiest wel eens in de waan gelaten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Wij hebben op aruba de afgelopen drie weken een tour gemaakt op diverse plaatsen/lokaties in de openlucht met de typische Kerst gelegenheids bandjes 'Gaitas'

Dit zijn groepen met minimaal 6 vocalen (meisjes/vrouwen) 2,4 tambors, 2 conga's, 2 timbales, 2 keyboards, bass gitaar, 2 cuaters en een wiri.. (Da's een stuk rasp met een stale stokkie)
    Vooral dat laatste wil men dus met een microfoon versterkt hebben, je moet weten dat dat 'ding' al tering hard geluid geeft en doordat er vaak zestien personen met dito mics op stage staan dit veel opgepikt wordt door overige mics..
    Dus, niet schuiven..
    Ach, we maken dit zo vaak mee....

Vaak wel zetten, niet prikken..

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by rinus bakker
      Uit het stenen tijdperk toen ik nog monitors deed:
      De alombekende 'virtuele draai' aan de potmeter, terwijl je de muzikant aankijkt met een blik van "is het zó beter?"...
      Werkte in 9 van de 10 gevallen prima, terwijl je helemaal niks veranderde.
      Zo had ik afgelopen voorjaar nog een stel dove Japanners op een J-pop concert. Set was niet berekend op live-werk, met pijn en moeite 2 monitorgroepjes voor elkaar gekregen, geen galm of compressors kunnen regelen.

Stond ik tijdens de soundcheck met die toetsenist in gebrekkig Engels en handgebaren te communiceren vanuit de booth van een theater in Almelo... Hij continu gebaren 'up, up, up!' tot de monitors plankgas stonden: Meneer vond het duidelijk nog niet genoeg. De rest was inmiddels al lang en breed over de PA aan het beuken, dus ik draai zijn toetsen er op de PA bij, zijn monitor weg, en uiteindelijk kreeg ik het gebaar 'is goed zo!'

Ik heb hem maar niet verteld dat er geen toetsen meer over waren op zijn monitor en het enige wat ie hoorde was een berg troep vanuit de zaal.

Originally posted by showband
      Ik zet in kleine zaaltjes geregeld microfoons bij trompetten. Omdat uitleggen dat zo een ding op een bruiloft hard zat is langer duurt. (niet dat ik hem aanzet... ik zet een microfoon neer )
      Herkenbaar, ook als je een simpel topje-subje (12-18) setje aan het planten bent voor een klein bandje en er gelijk al mensen naar je toe komen met 'hee, gaat hier straks AC-DC spelen? Zal zeker wel hard gaan....'

Mensen snappen blijkbaar niet dat het geluid van een menselijke stem nu eenmaal niet de achterkant van de zaal haalt. Meneer pastoor heeft ook heel stiekem ergens een microfoon verstopt hoor.
      Last edited by Stoney3K; 23-12-10, 22:11.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1086

Soms kan het 'in de waan laten' behoren tot beroepsethiek:

Als je lavalier/beltpack zenders gebruikt en deze wilt checken vang je nog wel eens wat van de acteurs/zangers op. Mij wordt wel eens gevraagd of ik wel eens iets hoor. Natuurlijk hoor ik wel eens iets, maar het zou van weinig professionaliteit getuigen daarover uit te wijden!

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by @lex
          Als je lavalier/beltpack zenders gebruikt en deze wilt checken vang je nog wel eens wat van de acteurs/zangers op. Mij wordt wel eens gevraagd of ik wel eens iets hoor. Natuurlijk hoor ik wel eens iets, maar het zou van weinig professionaliteit getuigen daarover uit te wijden! @lex
          Ik heb het ook vaak gedaan, als ik met de rest van de voorbereiding klaar was, koptelefoon op en meeluisteren. Eigenlijk om niet verrast te worden door iemand die het podium / de zaal in loopt en meteen begint te praten. Soms ook wel dingen gehoord die ik achteraf liever niet gehoord zou hebben, je kunt er vaak zo weinig mee.

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by @lex
            Soms kan het 'in de waan laten' behoren tot beroepsethiek:

Als je lavalier/beltpack zenders gebruikt en deze wilt checken vang je nog wel eens wat van de acteurs/zangers op. Mij wordt wel eens gevraagd of ik wel eens iets hoor. Natuurlijk hoor ik wel eens iets, maar het zou van weinig professionaliteit getuigen daarover uit te wijden!

@lex
            Dat heb je met sommige uitspraken over een portofoon of intercom net zo goed. Vooral als iemand zijn headset op tafel legt en uitgebreid begint te klessebessen, maar iedereen over de lijn wel van het gesprek mee kan genieten.

Leuk voor de backstage-lui met een headset op aan de koffie, maar het zou natuurlijk niet goed zijn om op zo'n moment uitspraken van iemand serieus te nemen.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• DJ_matthias
              • Jun 2005
              • 620

Originally posted by DJ Antoon
              Ik heb het ook vaak gedaan, als ik met de rest van de voorbereiding klaar was, koptelefoon op en meeluisteren. Eigenlijk om niet verrast te worden door iemand die het podium / de zaal in loopt en meteen begint te praten. Soms ook wel dingen gehoord die ik achteraf liever niet gehoord zou hebben, je kunt er vaak zo weinig mee.
              [offtopic]
              doet me elke keer weer hieraan denken
              YouTube - The Naked Gun Wee Scene
              [/offtopic]
              we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
              Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Artiest in de waan laten....
                Op een avond met een wat complexe soundcheck als een speer de D.E. fader aangemaakt op de SD9, DE als in Does Everything...

Tevens de vertrouwde koffiebrander, waarbij iedere, met verwachtingsvolle, afwachtende blik richting desbetreffende muzikant die werd beloont met een thumbs up een extra rondje koffie opleverde.
                ...Genoeg koffie gedronken tussen soundcheck en aanvang!

Teeptruusje wat van podium komt in een matig gevulde feesttent: " zow, dat ging lekker zeg, klonk super".
                reactie: ja, lekker gezongen, goeie tape ook.
                manager ook tevreden want; track met ingezongen vocals afgespeeld, alleen intro/outro en vocal op IEM aan....

Mooiste is het wanneer je eerlijk kunt zijn en de muzikant(en) dat ook tegen de tech zijn.
                Zachte heelmeesters maken immers nog steeds stinkende wonden!

Comment

• bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

Teeptruusje wat van podium komt in een matig gevulde feesttent: " zow, dat ging lekker zeg, klonk super".
                  reactie: ja, lekker gezongen, goeie tape ook.
                  manager ook tevreden want; track met ingezongen vocals afgespeeld, alleen intro/outro en vocal op IEM aan....
                  Dit gaat me een stapje te ver.
                  Als tapetruus niet live kan presteren, heeft wat mij betreft het publiek,
                  al het recht om hiervan te "genieten"
                  Des te eerder zijn we verlost van al die wanabees.
                  Mixen is net als schilderen.
                  Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Ik hanteer het vrij eenvoudige adagium: Wie betaald, bepaalt!
                    en of jij dat 1,2 3 stappen te ver vindt gaan, dat is je goed recht, maar doet niets af aan de gang van zaken, daarvoor hopelijk ook jouw begrip?

Comment

• RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

Gitarist: Ik moet 2 microfoons voor mijn speaker want ik speel stereo.
                      Even kijken, stuurt mono in, vanuit de berg effecten gaat het mono naar de versterker enz. Ik heb geen zin in discussie en plaats 2 mics waarvan ik er maar 1 aansluit. Na het optreden: Ik hoorde van vrienden in de zaal dat mijn gitaargeluid keivet was en dat ze mijn stereo effecten goed konden horen....

En natuurlijk als monitormixer. Altijd weer.
                      Heerlijk die stilte

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

ach ja, die goeie ouwe placebo fader...

heb laatst ergens de eerste twee setjes zonder galm gedraaid, het ding was zogenaamd weg.....
                        (eigenaar had de galm afgekoppeld en mee naar huis genomen om er mee op te nemen ofzo..) ...Wereldsound!!! En toen bij de derde set de galm terug was was de rest te dronken om het verschil te horen... Heb m maar uitgelaten die avond LOL...

Klein popkoor ( dus geen volume) op een klein podium met 4 condensatoren, geen eq, geen overige randapparatuur, en een slagwerkje op het podium dat dus alles dichtdrukte... Soort van plantebak voor het drumstel, de mikes bijdraaien, en gaan... Staande ovatie en 50 euri fooi....

Comment

• HR Soundproductions
                          • Oct 2005
                          • 649

**************;551714]ach ja, die goeie ouwe placebo fader...

Ja, daar heb ik er ook een aantal nog vrij van... Ik denk inderdaad dat het vaak meer om een beetje aandacht gaat, dan wat anders. Als ze het "gevoel" hebben dat er naar ze geluisterd wordt en serieus genomen worden, dan is het vaak al goed.

Tal van oudere zangers willen echt met hun monitoren boven de FOH uitkomen.... niet normaal hoe hard dit vaak moet (nee meneer, met in-ears kan ik niet zingen).

Verder huldig, of beter gezegd, balanceer ik ook het adagium; Wie betaalt, bepaald!!
                          Last edited by HR Soundproductions; 14-01-11, 10:28.

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by HR Soundproductions
                            Verder huldig, of beter gezegd, balanceer ik ook het adagium; Wie betaalt, bepaald!!
                            Dat is zo, maar zoals je kunt lezen in mijn starttopic, zou het publiek niet naar de zangeres gekeken hebben, maar naar de geluidsman, oftie niet een knopje vergeten was.
                            Beetje eigen belang dus. Voor de micro's is niets extra's betaald.....

Speakertech
                            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...