Heb jij een artiest wel eens in de waan gelaten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Heb jij een artiest wel eens in de waan gelaten?

Soms kom je voor situaties die je als tech niet wil. Je kunt dan een hele discussie starten, of niets zeggen en je eigen gang gaan en de artiest laten voor wat hij is.
    Zo was er tijdens een plaatselijke show, een klassiek zangeres die persé geen microfoons wilde. Het gebeurde in een tot theater omgebouwde sporthal, met alle plaatsen (980) tot de laatste stoel bezet.
    Na de voorstelling kwam ze trots naar me toe: "zie je wel dat het prima ging. Mijn stemvolume is ruim voldoende". Laat ze nou niet in de gaten gehad hebben dat links en rechts van haar twee fraaie bloemstukken stonden, die er tijdens de soundcheck niet waren. Kunstig waren daarin twee richtcondensatormicrofoons verborgen. Zonder had ze het echt niet gered.
    Ik zei: "Ja dat viel niet tegen!"

Hebben jullie ook wel eens een artiest een beetje voor gek gehouden?

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Afgelopen zomer nog een complete brassband in de waan gelaten dat ze akoestisch speelden tijdens een optreden van Margriet Eshuijs in de openlucht.
    De bandleider had 20 jaar bij de omroep gewerkt en wist daardoor te vertellen dat je een brassband niet uit kon versterken (ooit eens iets akoestisch uit je radio horen komen behalve de klik van de on/off schakelaar?).
    Na afloop kwam hij inderdaad ook naar me toe met het verhaal dat het toch wel fantastisch klonk zonder versterking en dat mensen achterin hem hadden verteld dat ze het daar zelfs duidelijk konden horen.
    Ik kon het toen niet laten te vertellen dat echt ieder nootje versterkt was.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

[FONT=Verdana]Ik geniet ervan om die paters na een concert op hun plaats te zetten.[/FONT]
      [FONT=Verdana]Liefst met nog wat volk erbij. En zeker met de organisator erbij.[/FONT]

[FONT=Verdana]Zij laten het ook niet na, je voor een concert aan te pakken.[/FONT]
      [FONT=Verdana]Trouwens je MOET dit doen, want je mag niet vergeten dat je met een 3de partij zit: de organisator.[/FONT]
      [FONT=Verdana]Wat moet hij daar van denken, als die pipo's uit hun nek beginnen te lullen ten koste van uw reputatie? [/FONT]
      [FONT=Verdana]De zaken zeggen zoals ze zijn punt![/FONT]
      Last edited by frederic; 21-12-10, 17:32.

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Originally posted by frederic
        Ik geniet ervan om die paters na een concert op hun plaats te zetten.
        Liefst met nog wat volk erbij.

Zij laten het ook niet na, je voor een concert aan te pakken.
        Nou dat hangt er een beetje vanaf wie het is hé.
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Hansound
          • Apr 2006
          • 832

Ik zal de laatste zijn die nog gaat discusieren met een artiest, lekker laten lullen en gewoon doen wat er nodig is

Ik doe het meestal andersom wel microfoons neerzetten en niets uitversterken..... blij dat ze zijn.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

doen we dat niet allemaal....
            Geweldig.. Super... Fantastisch.. ( terwijl je je oordoppen uit je oren staat te pulken.)

Comment

• Lala
              • Sep 2008
              • 370

Band: "En? Vond je het goed? "... "Tof repertoire!".......

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Uit het stenen tijdperk toen ik nog monitors deed:
                De alombekende 'virtuele draai' aan de potmeter, terwijl je de muzikant aankijkt met een blik van "is het zó beter?"...
                Werkte in 9 van de 10 gevallen prima, terwijl je helemaal niks veranderde.

En daarna werd het een probleem.
                Want er is geen artiest die vraagt of de rigging veilig is...
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Drumvogel
                  • Nov 2004
                  • 175

Beetje aan de rand van dit topic.

Een dronken bezoeker vroeg mij of ik wist wat elk knopje was. Ik antwoorde ja hoor, dit is een rood knopje, dit een blauw en dit een wit. Waarop hij vroeg wat doet dit knopje. Ik zeg: probeer maar. Hij drukt en zegt. Hij doet niets. Ik: dan zal hij wel kapot zijn. Wat een k*t tafel, vertelt hij me. Toen hij wegliep duwde ik de fader omhoog die hij als drukknop beschouwde.

Ik heb overigens een jaar of 10 geleden iemand een cd speler met optische laser verkocht. Die moest en zou hij hebben.

Comment

• rene.derksen
                    • Feb 2004
                    • 649

Nog nooit gehoord van de blauwe ogen knop ..

Vaak wel van die dansvoorstellingen met regiseuses, die veel te veel willen, in veel te korte tijd, met veel te weinig materiaal... Meestal vertel ik ze dan dat het gewoon niet kan... dat zit er niet op.

En bij vrijwel alle wensen die nergens op slaan, ja en amen zeggen.. en het niet doen.
                    Licht is altijd zwaar.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Ik zet in kleine zaaltjes geregeld microfoons bij trompetten. Omdat uitleggen dat zo een ding op een bruiloft hard zat is langer duurt. (niet dat ik hem aanzet... ik zet een microfoon neer )

aan de andere kant betrap ik met de regelmaat van de klok bullshittende technici . BREEK ME DE BEK NIET OPEN.

doe niet voor niets al bijna 30 jaar muzikant en techniek en organisatie en studiowerk. (met wat diploma;s op zak ja)

Zou eigenlijk op wat muziekopleidingen een uurtje in het curriculum mogen. (waarschuwingstekens dat de technici uit hun nek staan te kletsen.)
                      Last edited by showband; 23-12-10, 12:20.
                      lekker belangrijk!

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Kerstmusicalletje.

Een van de speelstertjes zou solo zingen. Headsetje uiteraard voor het spel, maar wilde perse de 58 draadloos pakken omdat het haar meer zekerheid gaf. Wat ik me best voor kan stellen. Drie maten geluisterd naar haar gebrek aan zangtechniek via de 58, daarna de 58 teruggeschoven onder gelijktijdig opschuiven van de headset........

Maar ze was heel blij met haar 58...!

Paul.
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• RonaldH
                          • Aug 2009
                          • 274

Erg herkenbaar allemaal.
                          Tijdens een soundcheck van een barbershop koor vraagt de dirigent wat die microfoons op het podium doen. Ik uitgelegd dat er anders niet veel van te horen is achterin de zaal, maar meneer dacht er anders over.
                          Ik heb de microfoons van het podium gehaald en voor het podium in een lage positie gezet zodat ze niet opvielen en gezegd dat dit voor de opname was.
                          's Avonds bleek dat er niet alleen gezongen werd maar ook een verhaaltjje werd verteld op normaal gespreksniveau.
                          Alles was prima (niet echt hard, maar voldoende) te horen in de zaal, dankzij de microfoons voor de opname...
                          Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• SH1000
                            • Dec 2009
                            • 220

Maar er is natuurlijk ook een andere kant...

Wij huren nog wel eens geluid in. En een zekere geluidsman luisterde nogal slecht en ging soms gewoon zijn eigen weg "deed dan net of hij aan blauwe knoppen draaide ".

Wat mij/ons betreft geen eindeloze discussies, we werken sindsdien met een ander geluidsbedrijf en dat gaat nu al jaren perfect.
                            Good is the enemy of Great
                            [Jim Collins]

Comment

• Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

Het blijft een eindeloze discussie tussen muzikanten en technici..
                              Ik ken hele irritante muzikanten maar helaas minstens zoveel lompe sociaal onhandige technici..

Comment

Working...