Opmerkelijke filmpjes uit de industrie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

PS, dat symfobands altijd slecht hoorbare toetsen hebben is onzin. Ik heb prima shows van Roger Waters, Porcupine Tree en Riverside gehoord. Ik mix zelf ook af en toe een prog-band en zit altijd met mijn vingers bovenop de toets, gitaar en lead vocal VCA's. Ik ben bij de meeste muziek maar vooral bij dit soort muziek (omdat de focus nu eenmaal vaker verschuift dan bij veel andere soorten muziek) continu bezig met luisteren naar wat de muziek zegt. En daar reageer ik op. Ik moet ook zeggen dat het by symfo/prog best uitdagend is! Er wordt vaak continu toetsen gespeeld, de functie van die partijen wisselt echter continu. En dus ook de plek in de mix waar ik deze wil hebben. Hetzelfde, maar in mindere mate, geldt voor gitaar en vocals. Daarnaast zijn de synthpatches vaak ook niet goed gelevelled. Toetsen bij symfo/prog mixen is niet altijd makkelijk, maar wel cool
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

Originally posted by showband
      De workshops zijn voor bands die beter willen worden. De kern is dat ik leer welke verantwoordelijkheden ze hebben naast het op een toneel op hun instrument piemelen.
      Dat gaat van "plak zelf eens posters op als je de zaal vol wil hebben" via "het publiek komt alleen als je iets doet waar je zelf ook naar toe zou willen gaan om te kijken" tot "slecht geluid zit in de beheersing van de keten. Beginnende bij je instrument, via de voorgesprekken met zaal en technicus tot de verificatie tijdens de soundcheck"
      Muzikanten denken over het algemeen dat alles wel geregeld zal zijn. "want dat hoort zo" Daar reken ik mee af.

.

Soms mix je een band en dan hoef je bijna niet te schuiven.
      Soms sta je de hele avond compressors te draaien en nog schuif jeje een ongeluk...

Dat ligt bij de band...

Showband als jij de (beginnende bands) iets wilt leren, dan is het zeker handig om ze respect voor elkaar bij te brengen... ALs de toesenist een solo speelt, blijft dan niet vol doorjanken op die gitaar, even terugzakken in volume en later je momentje weer pakken.
      Vertel ze over timing, en over de kunst van het weglaten.
      Als er 2 blerende gitaren op het podium staan krijg je never nooit meer toetsen in de mix.. vol is vol...
      Leer ze iets over adaptief gehoor, en over de frequenties die ze gebruiken met hun manier van spelen..
      Vraag ze waarom gitaristen met hun kuiten luisteren... en vertel ze dat dat niet gaat.
      Plak een plastic nep oor op een microfoon en laat ze denken dat het een oor van hun partner is waar ze in staan te bleren... dan leren ze microfoontechnniek...

Mischien dat een groot deel van die ik hoor de toetsen niet al zijn opgelost....

Dat de technicus een houding heeft van het komt wel goed begrijp ik best, hij kan niets veranderen aan de manier waarop de band speelt..
      Ik wil altijd graag de toetsen in de mix hebben, maar aangezien hij idd de plamuur is met bijna het hele frequentie spectrum komt hij er bekaaid vanaf.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Originally posted by Hansound
        Ik wil altijd graag de toetsen in de mix hebben, maar aangezien hij idd de plamuur is met bijna het hele frequentie spectrum komt hij er bekaaid vanaf.
        een toetsenist is vaak niet de plamuur. Dat was nou net de aanleiding.
        lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Dit is een discussie waar je nooit uit gaat komen...
          Ik zie regelmatig prutsers achter de mengtafel staan en kom ook regelmatig muzikanten tegen die verwachten dat de hele wereld zich aan hun aanpast, dat zal waarschijnlijk nooit veranderen.
          Wanneer ik op weerstand stuit bij een band vertel ik ze simpel de vraag wat ze denken dat ik voor doel heb die avond.
          Zo komen we er vrij snel achter dat mijn neus toch echt dezelfde kant op wijst als die van de band.
          Verder hoort een band op het podium niet wat er in de zaal te horen is, als ik tot de conclusie kom dat het podium geluid veel te hard is om nog een fatsoenlijke zaalmix neer te zetten dan is het uiteindelijk aan de band wat ze ermee doen.
          Mijn taak is datgene versterken dat er op het podium geproduceerd wordt, maken ze daar poep dan kan ik er toch echt geen 5 gangen diner van maken.
          Meestal (op die enkele keer dat er een microfoonstatief tegen mijn hoofd wordt gemept na dan) is het dan echt wel mogelijk om iedereen tevreden te krijgen.
          Het sleutelwoord in deze is 'communicatie', even overleggen wat de band, de zaaleigenaar en de organisator willen kan veel ergernis voorkomen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

De meeste amateurbands blinken ook niet uit in het maken van een fatsoenlijk arrangement voor hun band.
            We zijn allemaal belangrijk en luisteren naar elkaar is er niet bij.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• drumbeat
              • Apr 2008
              • 12

Originally posted by jans
              De meeste amateurbands blinken ook niet uit in het maken van een fatsoenlijk arrangement voor hun band.
              We zijn allemaal belangrijk en luisteren naar elkaar is er niet bij.
              Maar als een band eens een goede arrangement heeft en weet hoe alles moet klinken weten veel geluidstechnici niet hoe ze moeten reageren, omdat het dan buiten hun geijkte paadje gaat. Bij ons vaste geluidstechnicus waren we binnen no-time klaar met onze soundcheck, omdat onze basisklank altijd goed is. Bij een gast-technici duurde het over het algemeen een eeuwigheid, omdat ze niet wisten wat ze overkwam. Men had van tevoren al aan de knopjes liggen draaien, omdat dit over het algemeen de normale sound was voor bandjes. Totdat ze een band moeten schuiven die de boel wel voor elkaar heeft en ze bijna niet meer weten wat ze moeten corrigeren. Let wel, dit is niet denigrerend bedoeld voor de goeien onder ons, maar zoals velen zeggen, communicatie is belangrijk, maar ook zeer zeker respect. Wij werden regelmatig weggezet als in de trant van, ja ja, daar heb je weer een stel van die muzikanten die alles beter weten. Totdat ze onze sound hoorden. Desalniettemin moet ik er ook eerlijk bij vermelden dat we gastschuivers hebben gehad die ons complimenteerden met het podiumgeluid, wat altijd tot een hele fijne samenwerking heeft geleid.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Tjsa, als technicus kom ik op het gebied van bandjes eigenlijk 3 soorten tegen.
                Ten eerste de goede bands. Gainen op 0dB, faders op 0dB... klaar (bij wijze van spreken). Soundcheck kost je 20 minuten, dan staat het.
                Ten tweede de wat mindere bands. Gainen op 0dB, faders all over the place, aardig wat EQ'en... maar eigenlijk bij al die bandjes ongeveer hetzelfde, dus met 30 minuten soundcheck klaar.
                Ten derde de hopeloze gevallen. Dan kun je 80 uur soundchecken, maar goed ga je het niet krijgen. Shit in = shit out en ik heb helaas niet de vocalrackjes van Britney Spears of een autotune voor de gitaren/toetsen bij...

Maar: ik ga (na voorbereiding via Myspace of verglijkbare kanalen) altijd 'open' een soundcheck in. Kanaal voor kanaal gainen en rustig mixen. Gaandeweg (ergens rond minuut 15 als ze een nummertje gaan spelen) kom je er achter met wat voor band je echt te maken hebt.

En: bandjes (of tourmanagers) met feedback (positief, negatief, opbouwend) is altijd fijn. Ik wordt vaak nogal chagarijnig als je totaal geen feedback krijgt, dan weet ik ook niet of ik een beetje doe wat ze willen. Heb je op monitors overigens nooit last van, daar krijg je altijd feedback
                Last edited by renevanh; 18-02-12, 00:16.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

toch geloof ik dat we elkaar weer redelijk weten te vinden.

de bandjes die ik langskrijg zijn allemaal voorbij het punt dat ze de versterker neerpleuren en gaan knoerten zonder nadenken. Die doen juist workshops omdat ze niet voor elkaar krijg om te klinken als hun cd collectie. En niet zoveel optredens hebben als ze willen.

als je met die insteek eens langs wat basics fietst gaat dat prima. Zijn ook allemaal goede gasten. e
                  wat me er aan doet denken, het zijn ook steeds meer dames trouwens. Knoop in je oren, die worden bijna altijd met "zangeres" aangesproken bij aankomst. Terwijl op het moment je hier in de regio vaker een meisje op basgitaar hebt dan een jongen bij jonge bands. En, demn, wat hebben ze allemaal goede basisskills tegenwoordig. Je hoeft echt niet meer terug naar de basis om ze halfverminderde accoorden te laten spelen.

en om terug te komen op het filmpje. Die stond er dus op om eens over de andere kant van de medaille te praten.
                  Last edited by showband; 18-02-12, 09:25.
                  lekker belangrijk!

Comment

• Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

Originally posted by drumbeat
                    Maar als een band eens een goede arrangement heeft en weet hoe alles moet klinken weten veel geluidstechnici niet hoe ze moeten reageren, omdat het dan buiten hun geijkte paadje gaat. Bij ons vaste geluidstechnicus waren we binnen no-time klaar met onze soundcheck, omdat onze basisklank altijd goed is. Bij een gast-technici duurde het over het algemeen een eeuwigheid, omdat ze niet wisten wat ze overkwam. Men had van tevoren al aan de knopjes liggen draaien, omdat dit over het algemeen de normale sound was voor bandjes. Totdat ze een band moeten schuiven die de boel wel voor elkaar heeft en ze bijna niet meer weten wat ze moeten corrigeren. Let wel, dit is niet denigrerend bedoeld voor de goeien onder ons, maar zoals velen zeggen, communicatie is belangrijk, maar ook zeer zeker respect. Wij werden regelmatig weggezet als in de trant van, ja ja, daar heb je weer een stel van die muzikanten die alles beter weten. Totdat ze onze sound hoorden. Desalniettemin moet ik er ook eerlijk bij vermelden dat we gastschuivers hebben gehad die ons complimenteerden met het podiumgeluid, wat altijd tot een hele fijne samenwerking heeft geleid.

Helaas is het zo dat veel mensen in onze branche de naam geluidstechnicus niet waard zijn, en dat geld voor tech's van grote bekende bands tot die van kleine bruiloftsbands.
                    Maar als je een band hebt die het podiumgeluid goed voor elkaar heeft dan is het normaal gesproken heel fijn om de band te mixen en heb je dan de zaal akoestisch ook nog mee dan heb je echt een goede sound, en veel blije gezichten...

Helaas is dat maar 3 van de 10 gig's het geval.... maar goed daar doe je het dan ook voor.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

best de moeite,
                      samenwerking artiest, choreograaf, en techniek. En goed te doen.

lekker belangrijk!

Comment

• pieturp
                        • Jul 2010
                        • 70

Zeker tof!

Was al langer van plan om iets met EL-wire te gaan doen. Dit geeft maar weer 'ns aan dat de mogelijkheden bepaald niet beperkt hoeven zijn
                        ... en etcetera en zo

Comment

• DMiXed
                          • Jan 2008
                          • 370

Mooi stukje lasertechniek+choreografie!
                          Last edited by DMiXed; 13-04-12, 15:22.
                          Jeroen van Geffen

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Nice! Jammer van die heipalen muziek.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• tcnr sound & light crew
                              • Jun 2010
                              • 44

mooi gedaan, alleen vraag ik me af vanaf waar die stralen die hij in zijn handen heeft geprojecteerd zijn, iemand enig idee?

Comment

• DMiXed
                                • Jan 2008
                                • 370

Originally posted by tcnr sound & light crew
                                mooi gedaan, alleen vraag ik me af vanaf waar die stralen die hij in zijn handen heeft geprojecteerd zijn, iemand enig idee?
                                in het begin buigt ie ze steeds af, dus hij heeft waarschijnlijk spiegeltjes op zijn handschoen o.i.d., maar die stralen die hij 'vast houdt' kunnen niet van de grond af komen, dan zou je ze zien. Misschien mogelijk dat hij in diezelfde handschoenen twee laserpen-achtige diodes heeft zitten?
                                Jeroen van Geffen

Comment

Working...