Comeback van de conventionele geluidssystemen
Collapse
X
-
-
Nope zeker geen 20 graden. De verticale spreiding is net als bij VDOSC en dVDOSC frequentie afhankelijk en afhankelijk van de splay. De verticale hoek varieert van heel weinig tot maximaal 15 graden (afhankelijk van de splay dus); wat dus freq. afh. is. Meestal zal dit onder de 7 graden (afhankelijk van het aantal kasten in de array) uitkomen voor frequenties die door de hoorn gestuurd worden.Ja en? Daar hoort dus die verticale spreiding van slechts enkele graden bij.
Dat vind ik dus ook, voor de manier waarop ik ermee werk misschien zelfs wel meer voordelen dan de echte line-source-array.
Volgens mij heeft de T serie een verticale spreiding van 20 graden.....
De overige systemen weet ik zo snel ff niet.
Maar ik vrees dat we weer verzanden in de line array discussie en niet meer praten over line array vs. conventioneel...
Wanneer wel en wanneer niet en waarom wel een waarom niet moeten we bespreken in dit topic dacht ik zo.d&b AudiotechnikComment
-
Dat laatste heb je zeker gelijk in, maakt mij ook niet zoveel uit hoe je het beestje noemt.Nope zeker geen 20 graden. De verticale spreiding is net als bij VDOSC en dVDOSC frequentie afhankelijk en afhankelijk van de splay. De verticale hoek varieert van heel weinig tot maximaal 15 graden (afhankelijk van de splay dus); wat dus freq. afh. is. Meestal zal dit onder de 7 graden (afhankelijk van het aantal kasten in de array) uitkomen voor frequenties die door de hoorn gestuurd worden.
Maar ik vrees dat we weer verzanden in de line array discussie en niet meer praten over line array vs. conventioneel...
Wanneer wel en wanneer niet en waarom wel een waarom niet moeten we bespreken in dit topic dacht ik zo.
Om weer ontopic te komen, een line-array vergelijken met conventioneel is, ook bij de grote systemen niet helemaal eerlijk.
Als je alleen al kijkt naar het verschil in totaal kastvolume weet je eigenlijk al dat dit consequenties moet hebben voor de laagweergave.
Een line array klinkt over het algemeen cleaner dan conventioneel en ik denk dat AC/DC het niet rock'n roll genoeg vond, de budgetten bij dergelijke projecten geven ook ruimte om geen consessies te hoeven doen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Afgelopen weekend ben ik op Bospop in Weert geweest. Erg leuk festival trouwens, alleen zaterdag nogal klote weer, telkens regen.
Ampco had daar op Mainstage een conventionele Synco set hangen en dat klonk bij de meeste acts gewoon erg goed. Goede spreiding, ook klankmatig zeer gelijk volgens mijn oren. Ook verder op op het veld bleef het behoorlijk overeind. Was dus gewoon goed voor elkaar, en zo heel veel kasten hingen er nou ook weer niet. Kon het niet precies zijn, maar ik denk 14 kasten per kant. 4 kasten outfill per kant, en 4 kasten infill verspreid over voorkant podium. Verder nog 9 (of misschien nog meer onder podium?) subs per kant.
In de tent hing volgens mij wel een line-array, was niet zo goed te zien ook. Maar daar klonk het toch echt stukken minder. Weinig definitie, weinig ballen in het geluid. Niet echt een succes dus. Was ook niet Ampco volgens mij daar.Comment
-
Het grappige van de Synco set is dat dit speakers zijn origineel van het CoEntrant systeem van Renkus Heinz. De grotere top luidsprekers hebben een soort van waveguide waarin een lijn van hoogdrivers zitten. Eigenlijk is dit conventionele kastje dus al een voorloper van de line arrays zoals we ze nu kennen.Afgelopen weekend ben ik op Bospop in Weert geweest. Erg leuk festival trouwens, alleen zaterdag nogal klote weer, telkens regen.
Ampco had daar op Mainstage een conventionele Synco set hangen en dat klonk bij de meeste acts gewoon erg goed. Goede spreiding, ook klankmatig zeer gelijk volgens mijn oren. Ook verder op op het veld bleef het behoorlijk overeind. Was dus gewoon goed voor elkaar, en zo heel veel kasten hingen er nou ook weer niet. Kon het niet precies zijn, maar ik denk 14 kasten per kant. 4 kasten outfill per kant, en 4 kasten infill verspreid over voorkant podium. Verder nog 9 (of misschien nog meer onder podium?) subs per kant.
Renkus-Heinz Inc. - Professional LoudspeakersComment
-
Klopt. De waveguide zit overigens in alle CE modellen (dus ook de Synco combi) maar dan met 2x een 1" en 2x een 6,5".Het grappige van de Synco set is dat dit speakers zijn origineel van het CoEntrant systeem van Renkus Heinz. De grotere top luidsprekers hebben een soort van waveguide waarin een lijn van hoogdrivers zitten. Eigenlijk is dit conventionele kastje dus al een voorloper van de line arrays zoals we ze nu kennen.
Nog even om terug te komen op het kostenplaatje: de huurprijs van een conventioneel systeem zal inderdaad lager liggen dan die van een line-array.
Maar in het eenvoudig stapelen zit het 'em niet, wil je het goed doen dan moet dat conventionele systeem ook de lucht in en dat is bepaald niet minder werk dan het vliegen van een line-array.
Maar zo te horen is die stapel STS nog lang niet op non-actief gesteld.
Misschien een goed plan om dan nu ook op te houden met het wegzetten/hangen van line-arrays op plekken waar ze niet thuis horen.
Kreeg laatst weer te horen dat het lokale theater (circa 100 zitplaatsen) plannen heeft om de huidige 2 kunstof kastjes (die overigens prima volstaan) in te ruilen op een complete line-array... Moet het nog gekker worden?
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
In het locale theater waar we normaliter 2x SR5 met BPR-15 op synco processor en Crest amps per kant neerzetten voor een uitverkocht huis zonder tegen beperkingen aan te lopen kwam er laatst een muzikale slagerij met een eigen array aanzakken...lachwekkend idd.Moet het nog gekker worden?Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Ben maar blij met iets fatsoenlijks, bij ons in het dorp hebben ze iets neer laten zetten/hangen waar ik nu na tig keer met veel pijn en moeite iets mee kan.
D'r ligt een multi met zo veel weerstand dat ik geen draadmic's kan gebruiken omdat ik (bijna) geen signaal overhoud aan mn tafel. En die hebben ze dan in een regiehokje geplaatst achter in de zaal met een schuifraampje van 30x50 cm
iedere keer een hoop gedoe... zelfs als we met toneel acoustisch gaan moet ik een mic op het podium plaatsen om in het hokje te kunnen volgen wat de mensen zeggen....
Dan had ik graag een over de top line array op de koop toe genomen hoor! maar ach, de mensen van daar "hebben zich laten informeren".....\"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"Comment
-
wat mij betreft is de conventionele PA nooit weggeweest....
zie ook hier:
http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...ne-arrays.html
gr. MikeLast edited by Mike Manders; 15-07-09, 07:16.Comment
-
Maar zo te horen is die stapel STS nog lang niet op non-actief gesteld.
Misschien een goed plan om dan nu ook op te houden met het wegzetten/hangen van line-arrays op plekken waar ze niet thuis horen.
Kijk, dit is een zeer wijze uitspraak waar ik het helemaal mee eens ben.Comment
-
Afgelopen weekend even langsgelopen bij 'n evenementje hier op het marktplein met EAW (KF850 meen ik); 2x top / sub per kant, niet overweldigend handig geplaatst / uitgericht maar dat klonk in mijn oren meer dan prima, zowel qua klank als qua reikwijdte; niet verder dan waar het nodig is.
Enfin, zoals eerder aangekaart in dit topic wordt de systeemkeuze grotendeels commercieel bepaald ... je moet wat om je hebbedingetjes rendabel te maken ;-)
Groeten !Meer is minder, minder is meerComment

Comment