nieuwe wet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michi1989
    • Jan 2009
    • 40

nieuwe wet

DEN HAAG - Het wordt verboden om stiletto's, valmessen en vlindermessen te verkopen en in bezit te hebben. Het kabinet wil hiermee steekincidenten voorkomen. Ook moet de maatregel de handhaving verbeteren. Dat heeft het kabinet vrijdag bepaald.

Nu mogen dit soort steek- en stootwapens met een bepaalde afmeting nog worden verkocht aan meerderjarigen. Volgens het kabinet zijn er signalen dat deze wapens ook aan minderjarigen worden verkocht. Zo bleek bij steekincidenten op scholen in Rotterdam en Amsterdam dat jongeren de beschikking hadden over legale vlindermessen. Dat moet voorkomen worden, aldus het kabinet.

Verder blijkt dat legale en illegale vlindermessen soms moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden. Daardoor is het voor de politie moeilijker illegale messen in beslag te nemen. Een algeheel verbod geeft duidelijkheid aan verkopers en kopers over wat wel en niet is toegestaan in Nederland en verbetert de handhaving.

zou je nou zometeen ook nog aangehouden worden als je met je leatherman aan je broek op straat loopt? als je vanuit een theater ofzo onderweg bent naar je auto?
    ben er erg benieuwd naar wat een politie agent zegt van een leatherman.
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by michi1989
    zou je nou zometeen ook nog aangehouden worden als je met je leatherman aan je broek op straat loopt? als je vanuit een theater ofzo onderweg bent naar je auto?
    ben er erg benieuwd naar wat een politie agent zegt van een leatherman.
    Dan zou je inderdaad technisch strafbaar zijn. Maar oom agent snapt (hoop ik) wel dat als jij in je crewshirt met een Leatherman en een lampje aan je riem naar de bus loopt om iets te pakken dat ze dan stom zouden zijn om je daar voor op te pakken. Je gaat toch ook niet elke bouwvakker op straat aanhouden om zijn hamer in te pikken omdat het een slagwapen is?
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

Een stiletto, valmes of vlindermes is toch wat anders dan een "multi-tool".... Dan zou een briefopener al strafbaar zijn.... laat staan een keukenmes.....

En mocht het zo zijn dat ze alle messen op 1 hoop gooien, het bezit van een honkbalknuppel achterin je auto is ook strafbaar, maar wanneer je kan aantonen dat je terug komt van een wedstrijd en of training dan is het niet strafbaar....
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Volgens mij is er in Groningen een keer een woningstoffeerder op de bon gegaan omdat deze, terwijl die van een klus kwam, een stanleymes in de broekzak had zitten terwijl die in een auto reed.

Ik heb ooit eens een politieman aangesproken, en hem gevraagd of ik strafbaar ben als ik met mijn leatherman in een uitgaanszone loop waar een fouileer regeling is.
        Helaas heb ik daar geen bevredigend antwoord op gehad.

Comment

• SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

Een collega van me heeft ooit bij een preventieve controle op het Leidseplein zijn multitool in mogen leveren + een boete betalen.

Het schijnt dat in risicogebieden messen met een lemmet van meer dan 7 cm verboden zijn om bij je te dragen.
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• mvdmeulen
            • Aug 2007
            • 137

iets soortgelijks heb ik ook een keer meegemaakt

op het station vroeg een agent waarom ik met een lamp en een leatherman aan mn riem liep
            uitgelegt en verder geen problemen mee gehad

als je gewoon uitlegt waarom hebben agenten er meestal wel begrip voor is mijn ervaring

overigs stop ik dat soort spul meestal wel onderin mn tas als ik met het ov reis om op voorhand problemen te voorkomen (die keer dus niet)

greetz
            mark
            Met vriendelijke groet,
            Mark van der Meulen

Comment

• SoundOfSilence
              • Mar 2007
              • 766

Ooit was er al een post over iets deregelijks: http://www.licht-geluid.nl/forum/org...nmogelijk.html
              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Kilian
                • Dec 2005
                • 179

Dit is natuurlijk heibel om helamaal niks. Ik denk dat je verschil moet maken tussen het aan het werk zijn met een, en het buiten (werktijd) dragen van een, voorwerp dat aangezien zou kunnen worden als strafbaar. Op het moment dat jij aan het werk ben (op afgesloten terrein) is het aannemenlijk te maken dat jij bepaalde gereedschappen nodig zou kunnen hebben, wanneer jij in de trein zou zitten naar huis heb je niks nodig dan een geldig vervoersbewijs.

Niemand zegt dat messen, zagen, schroevendraaiers, multitools of welke vorm van gereedschap strafbaar is of zal gaan worden als nuttig gebruikvoorwerp. Echter: op het moment dat jij in de wachtrij staat in Amsterdam om een Ajax-PSV bij te wonen zullen deze voorwerpen aangezien worden als iets anders dan waar ze voor bedoeld zijn. Is dat nu waar je bang voor moet zijn?

Comment

Working...