Tienerpubliek?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • trinityXXIV
    • Jun 2007
    • 25

Tienerpubliek?

Hey,

Een zeer bevreemdende ervaring gehad, dit weekend. We spelen op een fuif van een sportclub, voor een publiek van overwegend 16- tot pakweg 25-jarigen (ikzelf ben er 30). Onze playlist (covergroep) is vrij "commercieel" en "gekend".

Wel, ik kon op mijn kop gaan staan, dat publiek stond stil. Op een paar enkelingen na, geen beweging in te krijgen. Wat ik allemaal uitgehaald heb, je houdt het niet voor mogelijk, al mijn energie erin gestoken, voor hooguit wat hoofdjes laten wiegen. Liet ik ze meezingen, dan deden ze dat wel uit volle borst.

Kortom, wij druipen ontgoocheld af (geen applaus om te bissen ), onze "kutpubliek"-schreeuw nog net sparend tot we buiten waren.
    De DJ neemt het over, en aan het tempo waarin hij stijlen wisselt, denk ik dat ook hij uit dit publiek niet kon uitmaken wat ze nu eigenlijk leuk vinden.

Wel, enkele minuten erna kwam bijna iedereen ons feliciteren dat het zo goed was. Ons gastenboek staat 's anderendaags vol lof (en we hadden de site niet eens vermeld). De organisator vraagt ons zeker volgend jaar opnieuw. Jongeren komen aan de gitarist vragen hoe ze kunnen leren gitaar spelen.
    Ik snap er dus niks van . Moet ik mijn beeld van een "goed optreden" bijstellen?

Iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt? Plz help me uit mijn filosofische "ik word oud"-roes ...

Kris.
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Ik maak het met allerlei feesten waar ik plaatjes draai ook best af en toe mee. Zelf echt een slecht gevoel erover, publiek dat niet wil, het gevoel dat ik er geen echt feest van heb kunnen maken. Staan die mensen aan het einde van het feest een kwartier lang met je arm te pompen om je te bedanken voor een fantastisch feest.
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Tja, ik ga dit jaar 30 gaan optreden, waarvan 20 jaar op zelfstandige basis. Vroeger in alle soorten bandjes enz...
      Ik weet ondertussen wel dat het publiek enorm veranderd is in 30 jaar tijd.
      De laatste 5 jaar maakte ik mij ook soms druk over het feit dat je het publiek niet meer aan het werk krijgt of kreeg, terwijl ze achteraf zeer tevreden waren.
      De mensen zijn tegenwoordig enorm verwent en het wordt steeds moeilijker om ze te bespelen, hoe goed je ook bent .
      Dit is iets wat ik de laatste jaren merk en ik leg er mij nu bij neer, het is niet anders .
      Onlangs was ik op een bruiloft uitgenodigd waar een top-DJ kwam draaien.
      Awel er was geen stemming er werd niet gedanst, kortom ik dacht dat ik op een begrafenis zat .
      Een goede raad, doe gewoon verder zoals je bezig bent .
      Het ene publiek is uitbundig het andere publiek niet.
      Het is een trend en daar moet je mee leren leven, het is niet anders.
      Hopelijk heb je hier iets aan ?
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• flash-a-new-generation
        • Nov 2006
        • 228

Ikzelf doe een feestbandje (techniek) en merk ook dat het publiek altijd zeer wisselend is. ik moet zeggen dat dat heel veel van de locatie afhangt. als wij nu in Brabant spelen of in gelderland of net waar. ik vind dat daar veel verschil in zit in publiek. bij jongeren over het algemeen gaat het vooral om het totaalpakket. men komt niet meer om naar een bandje te luisteren ofzo maar om te zuipen, mensen ontmoeten en dat onder begeleiding van muziek.. (bij de amateur en semi-prof. bandjes dan) er heeft naar mijn idee dus een verschuiving plaats gevonden. toch komt het gelukkig nog vaak zat voor dat het publiek super is en dat het gewoon een groot feest is.. maar af en toe moet de gitarist tijdens de solo's letterlijk op de knieen om de show te maken. daarbij moet ik zeggen dat met het licht ook de oee's en de aahhh's bij het publiek opgewekt kan worden. het is dus idd de totale show..

maar ik ben wel benieuwd naar de exacte locatie waar de topicstarter speelde.
        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• trinityXXIV
          • Jun 2007
          • 25

Originally posted by flash-a-new-generation
          maar ik ben wel benieuwd naar de exacte locatie waar de topicstarter speelde.
          Zuid-Antwerpen (Vlaanderen, dus).

Ik kan me inderdaad wel inbeelden dat jongeren 'verwend' zijn met allerhande explosieve en drukke events (verdorie, ik krijg bijna epilepsie van TMF-spots!), en dat ze inderdaad komen om 'rond te hangen' met vrienden en met alcohol, dan wel voor muziek. En misschien zelfs dat ze zo weinig met live-acts in contact komen dat ze de "we want more" niet meer kennen ... Misschien ook nog wat puber-achtig "keep your cool" erbij ...

Maar ik zal toch nog wel enkele jaren nodig hebben om daaraan te wennen! Times they are a'changin'! We zullen inderdaad ons "totaalpakket" eens moeten herbekijken, en proberen te wennen aan het idee dat een publiek soms zijn appreciatie (dat er wel is) niet tijdens het optreden laat blijken.

Maar alleszins, bedankt voor al de reacties, ze doen deugd!

Grtz,
          Kris.

Comment

• geenstijl21
            • Jan 2008
            • 462

Kan het niet zo zijn dat er genoeg drank verkocht is.... Als mensen niet dansen gaan ze drinken... Het mes snijdt aan twee kanten voor een organisator een leuke dansgelegenheid en omzet...

Ken DJ's die af en toe een slecht plaatje moeten draaien als er te weinig gedronken word
            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Ik ken het verschijnsel zeker.
              Boven de lijn amersfoort arnhem is het in nederland een stuk rustiger terwijl er daar wel veel meer waardering voor vakmanschap op het toneel is.
              Een goede gitaarsolo mag best even doorgaan daar.
              Maar dansen is daar een stuk minder.

ook per bedrijfstak verschillen. Bij de banken/verzekeraars is het suf terwijl in de gezondheidszorg vrijwel per definitie de volgende dag het dak teruggeschroeft moet worden.

Maar, gelukkig, moet je echt op je kop gaan staan en heel recent kunnen spelen om sommige avonden te redden. Want het publiek is terecht verwend.

Voor een hele zaal onder de 23/25 moet je trouwens wel een DJ overwegen. Als de boel gewoon de hele tijd house wil horen is het niet de tijd en plaats voor een band.
              lekker belangrijk!

Comment

• Stage-Q
                • Sep 2007
                • 389

tja bekend fenomeen he,

meer dan je best kun je niet doen.

heb ook een aantal jaar gedraaid, kan het nu niet meer combineren met m'n werk...maar ik had ook wel eens een "slechte" avond waarbij je weinig mensen mee kreeg.

Maar dat wil niet zeggen dat het aan jou ligt...dus ik zou je er niet te veel van aantrekken en lekker je ding blijven doen.
                Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• ikweetvannix
                  • Oct 2006
                  • 66

Wat ik zelf denk dat er nodig is voor een geslaagde avond, met een dansend publiek (zeker bij tieners) is iemand die het ijs breekt, een gangmaker, iemand die zich ten gunste van de sfeer voor lul zet.

Als er zo iemand is, dan komt het allemaal veel makkelijker los. Vaak bij verenigingen kent iedereen elkaar, en is men huiverig voor andermans mening, ZEKER bij pubers.

Wat ik ook merk is dat bovenstaande minder waar is op het platteland. In de stad wordt misschien minder gezopen, zou dat er iets mee te maken hebben, of is het gewoon de mentaliteit?
                  "Speakons in je oren..."

Comment

• Stage-Q
                    • Sep 2007
                    • 389

Originally posted by ikweetvannix
                    Wat ik ook merk is dat bovenstaande minder waar is op het platteland. In de stad wordt misschien minder gezopen, zou dat er iets mee te maken hebben, of is het gewoon de mentaliteit?

onzin, tja op het platteland wordt over 't algemeen aardig getankt met bier e.d. Maar dat wil niet zeggen dat alcohol de avond kan maken of breken.

tuurlijk niet.

Ik merk bij veel feesten dat het ook wel een stukje mentaliteit is.
                    Mensen van het platteland gedragen zich toch anders dan de mensen uit de stad.

Maar iedereen heeft op z'n eigen manier plezier.
                    Of dat nou met uitbundig dansen is of dat ze gewoon lekker van de muziek genieten onder 't genot van een drankje.
                    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• ikweetvannix
                      • Oct 2006
                      • 66

Originally posted by Stage-Q
                      ...dat alcohol de avond kan maken of breken.

...
                      Dat zeg ik ook niet, maar het kan wel helpen
                      "Speakons in je oren..."

Comment

• trinityXXIV
                        • Jun 2007
                        • 25

Originally posted by ikweetvannix
                        Wat ik zelf denk dat er nodig is voor een geslaagde avond, met een dansend publiek (zeker bij tieners) is iemand die het ijs breekt, een gangmaker, iemand die zich ten gunste van de sfeer voor lul zet.

Als er zo iemand is, dan komt het allemaal veel makkelijker los. Vaak bij verenigingen kent iedereen elkaar, en is men huiverig voor andermans mening, ZEKER bij pubers.
                        Wel als ik er zo over nadenk, dat kan dus ook averechts werken. Zaterdag was er een man bij die zich inderdaad voor schut zette door te enthousiast te dansen, luchtgitaar te spelen e.d.

Alleen, dit was dus een veertiger - misschien zelfs vijftiger - en hij was dus de enige. Ik denk dat de jongeren liever niks met die kerel te maken hadden.

Overigens, vrij vervelend, die veertiger, die onze aandacht echt volledig opeiste ... Maar wat doe je eraan, he? Doordat die man net in het midden voor het podium stond, en de spots links en rechts op ons schenen (wat verblindend), was dat vaak de enige persoon die ik kon zien staan... bleh ! Probeer dan maar eens uit te vissen of je goed bezig bent, enkel afgaand op hetgeen je ziet als die spots wat minder schenen ...

Grtz,
                        Kris.

Comment

• R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

De feesten die ik meestal doe qua techniek eindigen meestal in een avond stagediven, sporadische polonaise, bartafelbokspringen, de gallo square dance en ga zo maar door, gebaseerd op muziek van jump tot de clemens peerens explosition.. Ook met carnaval bestaat de grootste groep uit mensen tussen 15 en 25 jaar, die allemaal goed los gaan. Ik herken me dus niet echt in het beeld.

Wat je bij de leeftijdsgroep daar onder merkt (tot 15) is dat de groep vaak de leider volgt. Dus danst die, dan doet de rest dat ook, komt die naar de soos, dan de rest dus ook..misschien dat het hier iets mee van doen heeft.

Comment

• trinityXXIV
                            • Jun 2007
                            • 25

Originally posted by R. den Ridder
                            De feesten die ik meestal doe qua techniek eindigen meestal in een avond stagediven, sporadische polonaise, bartafelbokspringen, de gallo square dance en ga zo maar door, gebaseerd op muziek van jump tot de clemens peerens explosition...
                            Hmz ... Ik denk dat jij dan toch een zéér goeie matching hebt tussen de live groepen die jij mixt (en die kennelijk ook jumpmuziek spelen) en het publiek waarvoor ze staan. No way dat jij een rock-coverband een zittend publiek-met-koffietafel van zeventigplussers kan laten crowdsurfen, zelfs laten polonaisedansen.

Originally posted by R. den Ridder
                            Ook met carnaval bestaat de grootste groep uit mensen tussen 15 en 25 jaar, die allemaal goed los gaan. Ik herken me dus niet echt in het beeld. .
                            Ok, maar wat jij aanhaalt, dat noem ik "fuiven met réden": ik versta hieronder thema- of verkleedpartij-fuiven, nieuwjaar, carnaval, een sportclub die kampioen speelde... daar is een publiek vaak voor de start van het live optreden al behoorlijk in de stemming.
                            De "we gaan eens een fuifke doen"-fuiven zijn doorgaans een pak moeilijker op gang te trekken, imho.

Ik versta dus goed dat jij je niet in dat beeld herkent, you lucky bastard

Grtz,
                            Kris.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

heb deze denkfout ook ooit eens gemaakt...

nadat ik van een dans orkest inviel bij een top-40 bandje ( trip-to-trip, toen de absolute top in nederland) keek ik ook raar op dat mensen erbij stonden of Lukather persoonlijk op t podium stond...de leider van t orkest glimlachte alleen maar erg wijselijk toen ik zei dat er wat weinig beweging in t publiek zat, die avond...

de beweging in je publiek is niet altijd een graadmeter voor je succes...

Comment

Working...