when lighting becomes childplay...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Onjuist... Creativiteit zit in de ontwerper, en natuurlijk weet ik wat dat is (ik vreet er al jaren van :S )...

Als ik iets bedenk, kan ik 30% van mijn ontwerp niet uitvoeren op een programma als Lightjockey. De kern van de echte lichttafels is het creeeren van een tool die de ontwerper zo SIMPEL mogelijk laat maken wat hij wil. Waarom die dingen zo complex zijn? Omdat creativiteit nogal brede eisen stelt...

Doe nou niet alsof ik niet snap wat licht maken is, dat staat los van lichttafels! Maar Lightjockey kan mij nooit laten maken wat ik wil, en is daarmee een 1ste klas rukprogramma voor professionals. Als je drive-in show gelukkig is met dit programma: van harte! en veel plezier erme...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• e4media
      • Aug 2007
      • 10

Originally posted by AJB
      Onjuist... Creativiteit zit in de ontwerper, en natuurlijk weet ik wat dat is (ik vreet er al jaren van :S )...

Als ik iets bedenk, kan ik 30% van mijn ontwerp niet uitvoeren op een programma als Lightjockey. De kern van de echte lichttafels is het creeeren van een tool die de ontwerper zo SIMPEL mogelijk laat maken wat hij wil. Waarom die dingen zo complex zijn? Omdat creativiteit nogal brede eisen stelt...

Doe nou niet alsof ik niet snap wat licht maken is, dat staat los van lichttafels! Maar Lightjockey kan mij nooit laten maken wat ik wil, en is daarmee een 1ste klas rukprogramma voor professionals. Als je drive-in show gelukkig is met dit programma: van harte! en veel plezier erme...
      Dus omdat jij niet met Lightjockey kan werken is het een slecht programma? Vind ik eerder een bekrompen visie. Zoals ik al zei is Lightjockey volledig anders opgebouwd dan de meeste lichttafels. Dat je het dan liever bij die andere lichttafels houdt omdat je die nu eenmaal in de vingers hebt, vind ik meer dan logisch en totaal niet verkeerd. Maar op basis van geen enkele of toch weinig ervaring een oordeel te vellen vind ik niet passen.

Ik zit momenteel midden in een theaterproductie van tochwel enige omvang (zeker voor een amateur als ik) en Lightjockey helpt mij hierbij perfect om de ideeën die ik heb snel en eenvoudig uit te voeren.

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Je doet nu een aanname die gestoeld is op niets: namelijk dat ik lightjockey niet zou kennen... Ten tweede stel je vast dat je zelf een amateur bent.

Dit samenvoegend is de conclusie dat jij niet begrijpt wat ik bedoel omdat je zelf niet al te veeleisend bent, en je vorige verhaal dus niet echt erg slim is.

Ik ken lightjockey, en weet wat er allemaal niet mee kan. Dat maakt het tot een waardeloze tool voor de veeleisende gebruiker. Operator en ontwerpen is mijn vak, en ik ben dan ook bekend met alle veel gebruikte en goede lichttafels in de scene. Tevens sta ik altijd open voor nieuwe dingen en test deze ook (zo ook LJ van Martin). Maar mijn conclusie: snel weggooien...

Theater met Lightjockey...jongen wat een lef...
        Arvid Buit

Comment

• e4media
          • Aug 2007
          • 10

Ten eerste wil "amateur" zeggen dat ik hier geen geld mee verdien en dit volledig op vrijwillige basis doe. Spijtig genoeg wordt hiermee (vaak niet onterecht, maar niet altijd) onkunde aan gekoppeld.

Ik twijfel ook niet aan uw bekwaamheid, maar wil alleen aanduiden dat bepaalde mensen met Lightjockey de perfecte tools onder hun handen hebben om te doen wat zij willen. En dit zeker voor de prijs ervan. Als Lightjockey idd zo slecht was, vraag ik mij af waarom er toch veel gebruikers voor zijn.

Maar aangezien dit een discussie is die eigenlijk toch nooit iets zal opleveren, buiten enkele gefrustreerde individuen, en vooraleer we de persoonlijke toer opgaan, denk ik dat het beter is gewoon ieder zijn ding te laten doen .

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Je geeft zelf al antwoord op de vraag waarom er zoveel gebruikers zijn: de prijs!

En doen wat je wil is precies de kern: als je niet teveel wilt kan dat met lightjockey, maar voor professionals is het geen optie...
            Arvid Buit

Comment

• e4media
              • Aug 2007
              • 10

Alhoewel dit geen zin heeft: buiten de argumenten die ik geef om te draaien heb ik geen nieuwe elementen van jou gekregen. Ik vraag geen volledige review, maar voor toekomstige lezers die wat meer willen weten over Lightjockey is het misschien interessant om eens een degelijk voorbeeld te geven van wat er zo slecht is aan Lightjockey (ga nu aub geen vergelijking maken met een high-end tafel) ?

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Originally posted by AJB
                Dan betekent het dat jouw creativiteit zich beperkt tot ideeen die technologisch veeleisend zijn. Ik heb een jaar of wat geleden een theaterproductie van licht voorzien met enkel een voorraad parren, kleurfilters en bekabeling. Zonder dimmers, zonder sturing. Keuze hiervoor was zeker niet uit low-budget overweging of door amateurs. Resultaat was waanzinnig mooi en heeft diepe indruk gemaakt op publiek. Ga me niet vertellen dat jij voor zo'n productie (jawel, met MOOI licht) een GrandMA nodig had gehad.

Maar Lightjockey kan mij nooit laten maken wat ik wil, en is daarmee een 1ste klas rukprogramma voor professionals
                Da´s nogal kort door de bocht. Als je die uitspraak nogmaals doorleest, begrijp je zelf hopelijk wel waarom.

(Kleine hint: Jij bent niet de verzameling van alle professionals in het vak. Sterker nog, ik denk dat jij niet eens het gemiddelde van alle professionals in het vak bent).
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Zucht... Het gaat niet om technologische trucks, maar om BIJVOORBEELD: timing... Ik wil per cue, per parameter een fadetime en delaytime kunnen programmeren...

En jij met je theatershow (vol parren) in het theater: LD vraagt: Profielspot 231 en 272, in welke cue's en sequences worden die gebruikt??? Maak maar een lijst, en veel succes...

Lichttafels zijn tools om te programmeren, en daarin wil je zoveel mogelijk hands-on (nog zoiets dat lightjockey niet heeft), met zo min mogelijk knoppendrukken voor elkaar krijgt...

En nou is het klaar, ga hier ook geen tijd meer aan besteden...
                  Arvid Buit

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Originally posted by AJB
                    En jij met je theatershow (vol parren) in het theater: LD vraagt: Profielspot 231 en 272, in welke cue's en sequences worden die gebruikt??? Maak maar een lijst, en veel succes...
                    Mijn theatershow vol parren vond niet plaats in een theater. Het was een bijzondere voorstelling waar het publiek in boten door de voorstelling heen voer.

En nou is het klaar, ga hier ook geen tijd meer aan besteden...
                    Zonde, want een discussie op dit punt is blijkbaar nodig/boeiend genoeg.
                    Creating shows beyond Imagination

Comment

• jeroenw
                      • Dec 2003
                      • 216

Best een leuke discussie
                      Ik kan niet zeggen dat ik heel erg super ervaren ben, maar het kost mij vaak net zo veel moeite om alles in een voor mij onbekende tafel aan de gang te krijgen als ik lightjockey.
                      En dat heeft veelal te maken met het simpele feit "waar hebben ze die setting/dat knopje verstopt"

Ik denk zo dat iedereen zn voorkeur wel ergens voor blijft houden.
                      Zou heb ik laatst aan een tafel gestaan waarbij de ledjes onder de schuiven zo fel waren dat ik ze af moest plakken, anders kon ik mn boekje niet eens meer lezen. Maar goed, iedereen zn voorkeur.
                      Maar omdat een product niet helemaal aan ieders eisen voldoet wil nog niet zeggen dat het dus ook slecht is...
                      \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Marik
                        • Jan 2006
                        • 52

Op een bepaald punt ben ik het wel met AJB eens. Lightjockey werkt niet voor theater en de flink grote producties (simpelweg omdat het programma daar niet voor gemaakt is, te weinig cueslots en maximaal 100 fixtures). Maar voor feesten met een leuk aantal heads, wat conventioneel en ga zo maar door werkt het prima. Als je het programma goed kent (en dus ook gebruik maakt van transparante cues, hotkeys, faderboards, touchpanels en ga zo maar door) is er héél veel uit te halen met relatief weinig moeite. Er zijn heel wat grote disco's die martin lj gebruiken zowel in Nederland als in het buitenland. Ook voor de grotere shows is het een prima programma. Natuurlijk gebruik je een computer sturing niet voor een productie met veel conventials, maar daarvoor is het ook niet bedoeld!
                        Ik zou martin LJ dus absoluut geen r*k programma willen noemen en ik weet zeker dat iemand die het programma goed beheerst er minstens zulke mooie shows mee kan wegtikken als iemand op een Hog3/GrandMa en ga zo maar door. Niks 'creatieve beperking', dit zit namelijk zoals Jeroen al zegt niet in het programma maar in de persoon.

Maarten

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

Je kunt er simpelweg niet net zulke mooie shows mee maken als op een hog3 of GrandMA... Dat is dus falikant onjuist!. Neem het creatief idee van een (top) ontwerper als uitgangspunt, en vraag je af waarom die geen Lightjockey gebruiken... Je kunt er niet hetzelfde mee, simpel en feitelijk juist.

Einde discussie. Als jullie het fijn vinden om er mee te werken: veel plezier en geluk, daar is niks mis mee...
                          Arvid Buit

Comment

• jakobjan
                            • Jul 2002
                            • 599

He Guys,

Van Arvid kun je het toch niet winnen aldus een bekende van ons beide.

Ik ben bij de ontwikkeling van LJ betrokken geweest, en het kan veel, maar soms ook niet...

Het kan voor kleine omgevingen Discotheken kleine producties heel handig zijn.. voor hele grote producties komt de beperking van 100 fixtures al snel om de hoek kijken..
                            Jakob-Jan
                            Lightjockey Beta tester
                            Freelance Licht tekkie

Comment

• DJ GooS
                              • Dec 2006
                              • 38

Het is gwn dat LJ niet overzichtelijk genoeg is.
                              moest je nu 2schermen en fingers en mss zo'n gamepad hebben zouden er al veel meer mogelijkheden openliggen. denk ik
                              en denk dat je voor kleine shows ideaal met LJ kunt werken.
                              Wanneer je dan meerdere Fixtures dus de grote shows hebt lijkt het me makelijker met een HOG of GrandMA te werken.
                              Last edited by DJ GooS; 20-09-07, 22:01.
                              I'm DJ GooS not DJ goosE

Comment

• DJ_Compact
                                • Jan 2004
                                • 234

Originally posted by AJB
                                Je kunt er simpelweg niet net zulke mooie shows mee maken als op een hog3 of GrandMA... Dat is dus falikant onjuist!. Neem het creatief idee van een (top) ontwerper als uitgangspunt, en vraag je af waarom die geen Lightjockey gebruiken... Je kunt er niet hetzelfde mee, simpel en feitelijk juist.

Einde discussie. Als jullie het fijn vinden om er mee te werken: veel plezier en geluk, daar is niks mis mee...
                                Voor ieder soort show z`n tafel. Lightjockey werkt prima om stand allone in een discotheek te laten draaien, maar voor een fatsoenlijke show is het gewoonweg niet...
                                Mjaaaa....

Comment

Working...