Rokers in concerttenten riskeren boete

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Festivalgangers denken deze zomer best twee keer na voor ze een sigaret opsteken. Doen ze dat in een afgesloten concerttent, dan riskeren ze te worden geverbaliseerd door controleurs van het ministerie van Volksgezondheid. Ten minste, als de organisator de wet naleeft en duidelijke verbodsbordjes heeft aangebracht.

Op festivalweides mag de nicotineminnende muziekliefhebber voorlopig nog een peuk aansteken, maar in afgesloten concerttenten moet hij de sigaretten in het pakje laten. Sinds begin 2006 heeft iedereen in ons land namelijk recht op een rookvrije werkplek. Behalve in openbare gebouwen en horecazaken geldt het rookverbod ook in concertzalen en –tenten, waar personeel, artiesten en hun crew ‘werkzaam’ zijn.

De wetgeving laat steeds minder ruimte voor interpretatie. Hoofdinspecteur Paul Van den meerssche, die in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid toeziet op de naleving ervan, schept duidelijkheid over wat op festivals verboden is.

1. Roken in gesloten tent

“Er is een parlementaire vraag geweest over roken op terrassen. Als een terras boven en opzij is af gesloten, wordt dat als een lokaal beschouwd en geldt het rookverbod. Hetzelfde voor een concerttent. Alleen als de zijkanten openstaan, mag er worden gerookt. Dan is er voldoende luchtcirculatie.”
    Steekt u er in een gesloten tent toch eentje op, dan beoordelen de controleurs wie ze kunnen aanpakken.

“Heeft de organisator voldoende verbodstekens aangebracht, dan kunnen we de roker verbaliseren. Is er geen aanduiding en staan er bijvoorbeeld asbakken, dan is de uitbater in overtreding.”

En wat als artiesten op het podium rookgerief boven halen? “Zij zouden het voorbeeld moeten geven. Als het verbod goed is aangeduid, zijn zij evengoed in fout. Een controleur kan een foto nemen om de overtreding vast te stellen, achteraf een proces-verbaal opstellen en de artiest verhoren. Dat is nog niet gebeurd, ondanks klachten daarover bij een theatervoorstelling. Als het roken noodzakelijk is voor de vertoning, kunnen we niets doen. Maar bij muzikanten zie ik niet in hoe het roken noodzakelijk kan zijn voor hun act.”

2. Tabaksreclame

Controleurs van Volksgezondheid zien ook toe op de naleving van het verbod op tabaksreclame. “We controleren of er geen verdoken sponsoring van tabaksfabrikanten is. De jongste jaren stellen we namelijk vast dat fabrikanten op festivals dat verbod omzeilen met opzichtige verkoopstands. Sigaretten verkopen mag, maar niet met een opzichtige stand die als reclame kan worden beschouwd. Processen-verbaal hebben we al opgesteld, veroordelingen zijn er nog niet geweest. Tabaksfabrikanten beschikken over meer juristen dan de overheid.”

3. Tatoeages

Ten slotte gaan controleurs ook na of op festivals geen verboden cosmeticaproducten worden verkocht. “Enkele jaren geleden hebben we producten op basis van henna in beslag genomen, gebruikt voor het zetten van tatoeages. Daarin zaten toxische substanties die verboden zijn.”

bron: hbvl
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!
  • StijnS
    • Sep 2006
    • 173

Hmm, dit zou voor mij wel eens interessant kunnen zijn ivm carnaval volgend jaar.
    Wat verstaan ze onder een gesloten tent? Echt volledig dicht, of is een tent met de zijkanten er af open?

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

Sinds begin 2006 heeft iedereen in ons land namelijk recht op een rookvrije werkplek.
      Amper rookvrij voor ons als je de rookdoosjes meetelt dus hoe zou de wet daar tegen op kijken?
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

Originally posted by StijnS
        Hmm, dit zou voor mij wel eens interessant kunnen zijn ivm carnaval volgend jaar.
        Wat verstaan ze onder een gesloten tent? Echt volledig dicht, of is een tent met de zijkanten er af open?
        Ff artikel grondig lezen...
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 650

Moet zeggen dat ik, als niet-roker, het persoonlijk niet erg vindt als dit soort regels er komen. Laatste tijd krijgen ook steeds meer feestjes die in de kroeg worden gevierd het predicaat "rookvrije ruimte". Rokers staan gezellig buiten te roken, en binnen wordt er niet gerookt.Vooral heerlijk wanneer je gestoffeerde kasten weer in de opslag staan en niet naar een mix van verschraald bier en rook ruiken.

Aan de andere kant, en ik zie heus wel het nut van deze regelgeving omdat er voorbeelden ten over te bedenken zijn waarvoor dit wordt ingevoerd, vind ik in algemene zin de betutteling ( in breedste zin) in Nederland op het moment wel erg ver gaan....

Maar goed, dat zal voor mij wel een persoonlijk probleem van mij zijn.

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

of het fenomeen dat je na een avondje werken/stappen even hard stinkt als een rooker en dus je kleren een dagje buiten kunt laten uitwaaien....

Om nog maar te zwijgen over de hese adem die ik er soms van krijg enzo

Comment

• DeMennooos
              • Aug 2000
              • 1416

een mix van verschraald bier en rook ruiken
              That's Rock n Roll...

tip voor de makers van febrese: in een spuitbus voor de verstokte R&R techneut voordat deze afkickverschijnselen krijgt
              Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Da's maar een halve oplossing, nu gaan de kasten alleen nog maar naar verschaald bier stinken......

Comment

• Lennartsound
                  • Dec 2006
                  • 269

Ik denk dat je kasten helemaal niet meer gaan stinken, want ze worden straks niet meer verhuurd. Als er niet meer gerookt mag worden komt er niemand meer op het feest waarmee het bestaansrecht van het feestje zowieso weg is.

Comment

• Mark-LED
                    • May 2004
                    • 822

Het wordt met de dag gekker in dit land, straks mag je zelfs op straat niet meer roken, of wordt roken helemaal verboden.

Hoe zit het met technische crew op klus in een afgesloten ruimte dan? Die mogen dan ook niet meer roken op locatie. Moeten die dan ook gezellig buiten gaan staan en hun FoH plekje onbeheerd achterlaten?

Ik blijf in ieder geval mooi roken als ik uit ben, en ook achter m'n tafeltjes blijf ik mooi roken. Niemand die mij het roken kan verbieden...

Comment

• Funmaker
                      • Jun 2006
                      • 922

Niemand die mij het roken kan verbieden
                      Ik blijf in ieder geval mooi roken als ik uit ben,
                      1) de staat kan u dat verbieden
                      2) de gezondheid van uw mede mens laat u koud of wat?

klinkt nogal egotripper achtig me dunkt
                      En ja ik ben anti-roker...

en btw het is al meermaals bewezen dat verbod op roken niet slechter is voor de handel...

Comment

• Mark-LED
                        • May 2004
                        • 822

De staat kan het misschien wel verbieden, maar kunnen kan je op 2 manieren opvatten.

Gezondheid van mijn medemens laat mij niet koud, integendeel. Maar ik wil gewoon mijn sigaretje, niks meer niks minder. Waar ik wil, wanneer ik wil, en hoe ik het wil. Je kan natuurlijk wel rekening houden met de persoon naast je, door je asbak aan de andere kant te zetten ipv recht onder zijn neus, maar het moet ook niet overdreven worden. Ik wil ook best buiten roken, geen enkel probleem mee, maar als ik een band sta te schuiven wil ik daar wel een sigaret bij.

Egotripper? Nee, verre van..

Handel laat mij koud, het gaat mij om de sigaret, niet om de handel.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by Melo-G
                          Waar ik wil, wanneer ik wil, en hoe ik het wil.
                          Ik ben zelf ook al 20 jaar lang een roker laten we dat voorop stellen.

Omdat ik veel in theater, scholen, kerken, etc. bezig ben kan ik daar gewoon niet roken. De afgelopen jaren ben ik dus behoorlijk geminderd. Het waar, wanneer ik wil gaat niet meer op. Ook de horeca moet er in 2008 aan geloven dus ook daar kun je dan niet meer roken tijdens een klus. Als je geld wil verdienen met een klus zul je moeten minderen.

Daarnaast kom ik net uit Kreta van een klusje en op vliegvelden en in vliegtuigen mag je ook niet meer roken, zelfs in Griekenland niet meer terwijl dat toch altijd veel soepeler was dan Nederland. Gewoon onder ogen zien, het is een verslaving en ik heb gemerkt dat het mooi is deze onder controlle te hebben. Zoals ik het nu zie ben ik waarschijnlijk tussen nu en twee jaar gewoon een niet roker.

Het is niet alleen beter voor je mede mens maar ook voor jezelf.

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

De tekst van Axs komt uit een Belgische krant...voor de mensen die dat nog niet was opgevallen.

In europa lopen we in veel opzichten achter. In het geval van het waar en wanneer roken lopen we zo'n kleine tien jaar achter op de Verenigde Staten.
                            Probeer daar eens op straat een peuk op te steken...in verstedelijkt gebied, ga je wat meemaken
                            In hillbillyland ( texas etc) kan je zelfs niet zomaar een peuk in je kanaal steken.

De manier van reageren van Melo-G is precies de redebn waarom dit soort zaken niet onderling kunnen worden opgelost maar enige sturing door overheden noodzakelijk is.

We gaan hier geen discussie houden over iemands gelijk, laten we voorop stellen dat iedereen recht heeft op zijn mening.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Mark-LED
                              • May 2004
                              • 822

Originally posted by moderator
                              De manier van reageren van Melo-G is precies de reden waarom dit soort zaken niet onderling kunnen worden opgelost maar enige sturing door overheden noodzakelijk is.
                              Ik vind het eigenlijk lachwekkend dat anderen weten wat goed voor je is, in dit geval dus de overheid. Hoe kunnen zij mensen het roken ontzeggen? Ze verbieden je het drinken van alcohol toch ook niet? Ik denk dat alcohol op lange termijn zelfs schadelijker voor je is dan een sigaret. Tuurlijk, roken is ongezond, dat spreek ik niet tegen, maar ik ben van mening dat ze mensen hun genotsmiddelen (want dat is het in principe) af willen pakken, en daar pas ik voor.

Roken op klus in scholen, theaters en andere openbare gebouwen zal je mij niet zien doen, en daar rook ik dus automatisch minder op klus. Maar een klus in de horeca betekend gewoon op normaal tempo door-roken. Als roken in een gebouw niet toegestaan is, heb je je daaraan te houden. Maar om het dan overal maar te verbieden? In zo'n grote feesttent zoals aangegeven in de beginpost, zie ik het hele probleem niet.

Er zijn naar mijn idee betere manieren om mensen van het roken af te helpen, simpelweg roken overal verbieden werkt averechts voor mijn gevoel.

Comment

Working...