B-trekker met oplegger, ledig gewicht onder de 2 ton en als de opleggeras de grond niet raakt, dus lading is van het trekkende voertuig: 120km per uur.
weer iemand die spullen laat rondslingeren!
Collapse
X
-
het gaat hier inderdaad om BE-combinaties. Autofabrikanten en trailerbouwers bedenken steeds meer variaties op deze BE combinatie om toch enigsinds mee te kunnen komen met de rest van europa. Zie duitsland, daar hebben ze kleine (7,5ton) rijbewijs.
Door bakwagens zo te verbouwen dat het volgens de wet/regelgeving een BE combi is... is gewoonweg interressant voor ondernemers. Je rijdt als een bakwagen maar mag nu wel in eens tot maximaal 7,5 ton treingewicht rijden.
Ford heeft ook z'n combi. Het ziet eruit als een bakwagen maar is een BE combi. Groot voordeel, nu mag je wel ineens een stuk meer laden dan voorheen de maximale last van 3500 kilogram.JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
treingewicht = laadvermogen + lediggewicht, met de bak erachterop zou deze dus al 2000 + 1400 kg = 3400 kg wegen, max laadvermogen is in deze samenstelling dus 100 kg. En dan moet op de kentekens vermeld staan wat de netto trein is, amders ga je er bij de eerste de beste controle tussenuit.
Ook leuk : de kentekenplaat van de ingetrokken-a-combi. De achterste geldt oor de massa als oplegger, maar voor de snelheid als bak van de vrachtwagen. Welke plaat komt er achterop? De trekker-plaat of de oplegger plaat?Comment
-
ik vind de theroretische discussie leuk. Maar ik kan mij even niet van de indruk onttrekken dat de bouwer van het voertuig hier vast wel over zal hebben nagedacht voor hij begon. En dat er dus een wettelijk voordeel te behalen zal zijn. Je koopt niet zomaar een vrachtwagen namelijk...lekker belangrijk!Comment
-
kijk naar je totale max massa te laden trek dit van het ledig gewicht af en dat is dan het aantal kilo´s wat je mag laden.
Kun jij dit ook met een link ondersteunen? Want bij mij weten is de grootste onzin.. Die bakjes zie je ook met een laadplatform rondrijden die al snel 300 kg weegt! Dus zou betekenen dat je dan maar 200 kg mee mag nemen,
Ff de getalen van de officiele parpiertjes bij de "meubelbak" van de hobby...:
3500kg met je b rijbewijs
ledig gewicht 2140
dus dan mag je nog 1360 kg laden....Comment
-
[FONT=Verdana]Collega´s,[/FONT]
[FONT=Verdana]Naast mij hobby bedrijf in de licht en geluidsbrache zit ik ook fulltime bij het KLPD. Toen ik bij het KLPD kwam kende ik deze regels ook niet, dit komt omdat er verschillende manieren zijn om dit te kunnen berekenen, wanneer en met welke combinatie je met B of BE c.q. C rijbewijs mag rijden.[/FONT]
[FONT=Verdana]Ik heb inmiddels moeten constateren in mijn politiecarriere als hoofagent, dat menig collegabedrijf in de licht en geluidsbrache een Meubelbak huurt voor transport van zijn licht en geluid c.q. drive-inn. Van de buitenkant is niet te zien of dit een geluidsbedrijf is. Vanwege de vele diefstallen wordt er extra gecontroleerd op deze busjes, aangezien ze de opdruk van het verhuurbedrijf hebben. [/FONT]
[FONT=Verdana]Is niet erg, maar de verhuurder wil die bak verhuren en verteld er niet bij dat het laadvermogen zeer beperkt is, is de meeste gevallen is dit max nog 500 kg. (Max.totaal gewicht - ledig gewicht = totaal laadvermogen * de passagiers komen hier dus ook nog bij!!) zit je dus met 3 personen á 85kg ook nog in de auto...dan raad je het al natuurlijk.[/FONT]
[FONT=Verdana]De verantwoording ligt ten aller tijden bij de bestuurder van de auto.[/FONT]
[FONT=Verdana]Het zijn dusdanige zware overtredingen, dat hier streng voor bekeurt wordt en dat de officier van justitie zelfs het sactiebedrag bepaalt omdat het bedrijfsgerelateerd is en een economisch delict betreft. [/FONT]
[FONT=Verdana]Er zijn wagen die omgebouwd zijn tot C rijbewijs met dubbele assen e.d., maar die zijn opnieuw aangeboden aan het RDW voor keuring e.d. Dus het is niet voor alle wagen. Maar in de geluidsbrachce overtreed je zeer snel het gewicht.[/FONT]
[FONT=Verdana]mochten mensen willen weten hoe de regels voor aanhangers en tot C rijbewijs gelden dan zoek ik het tabel voor jullie op.[/FONT]
[FONT=Verdana]Doe er je voordeel mee.[/FONT]
[FONT=Verdana]<<[/FONT][FONT=Verdana]waakzaam en dienstbaar[/FONT][FONT=Verdana]>>[/FONT]
Comment
-
Dat hebben ze leuk bedacht: er zit een systeem op dat, zodra je trailer-as optrekt, er een witte plaat (zoals op de fietsendrager, want uitstekende lading) tevoorschijn komt en je dus 120 mag.
Nog iets: het maximum treingewicht voor BE is niet 7.5 ton. Dit is nergens duidelijk in de wet vermeld en ligt dus geheel aan wat het trekkende voertuig kan hebben. Kijk maar op de site van Veldhuizen, er zijn er die ook 10 ton kunnen hebben.
Wel is het zo dat je boven/vanaf 7,5 ton een Chauffeursdiploma moet hebben. Ook moet je met elke BE-combi (eigenlijk alle combi's boven de 3,5 ton) verplicht je aan de rij- en rusttijden houden en ben je Tacho-plichtig.
Ik weet dat het allemaal heel krom klinkt, maar het hele BE-verhaal is dan ook gebaseerd op een samenspel van onduidelijke en kromme wetgeving en dus ook volledig legaal.
Er zijn zat mensen/bedrijven die het er niet mee eens zijn en het hele verhaal liever zien gaan dan komen. Maar ik zie liever een BE-combi van 7,5 ton met een goed werkend, ACTIEF remsysteem (bijna altijd met ABS) onder een trailer die ook elk jaar gekeurd moet worden dan een Sprinter/Crafter/Daily met een tandemas aanhanger die nog nooit een service/controle-beurt heeft gehad. En ik denk dat we allemaal wel weten waarom...Comment
-
je komt met b niet boven de 7.5 ton omdat je eigenlijk geen chauffeursdiploma te pakken krijgt zonder c,Nog iets: het maximum treingewicht voor BE is niet 7.5 ton. Dit is nergens duidelijk in de wet vermeld en ligt dus geheel aan wat het trekkende voertuig kan hebben. Kijk maar op de site van Veldhuizen, er zijn er die ook 10 ton kunnen hebben.
Wel is het zo dat je boven/vanaf 7,5 ton een Chauffeursdiploma moet hebben. Ook moet je met elke BE-combi (eigenlijk alle combi's boven de 3,5 ton) verplicht je aan de rij- en rusttijden houden en ben je Tacho-plichtig.
de wagens die voor meer dan 7.5 tot ontworpen zijn zijn meer bedoeld om afhankelijk van de belading toch even net wat vrijer inzetbaar te zijn.
dus geladen tot 7.5 ton b-e
boven de 7.5 tot c-e
vooral handig als de c-e chauffeur eens afwezig is
Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.Comment
-
Zolang er geen gewonden zijn, is het zo erg niet.ik kan in elk geval melden dat er geen letsel is opgelopen door de bestuurder dan wel de bijrijder. Dat is gelukkig beperkt gebleven tot een aantal schaafplekken.
En laten we eerlijk zijn dat is toch 10x belangrijker dan dat hoopje rotzooi wat in die aanhanger zit...... (hoe leuk die rotzooi soms ook is..)
Die Rotzooi wordt toch betaald door de verzekering. Tenminste als hij correct verzekerd is.Comment

Comment