profielpakket en vervolgopleiding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nielsg
    • Apr 2006
    • 24

weer een stapje wijzer
    ik behoor tot de gelukkige die in de nieuwe 2e fase vallen wat wilt zeggen dat alle profielen zijn omgegooid
    n&t bestaat uit natuurkunde, scheikunde, wiskunde B en je standart vakken.
    nou bestaat er ook wiskunde C(meer economie gericht) en wiskunde D, dat is de zwaarste vrom van wiskunde op een havo opleiding
    ik ga nog even vragen wat het percies in houdt, datw iskunde D, maar als het nuttig is neem ik het er bij.
    gr niels

Comment

• Ralph Hees
      • Nov 2005
      • 183

Originally posted by nielsg
      weer een stapje wijzer
      ik behoor tot de gelukkige die in de nieuwe 2e fase vallen wat wilt zeggen dat alle profielen zijn omgegooid
      nou bestaat er ook wiskunde C(meer economie gericht) en wiskunde D, dat is de zwaarste vrom van wiskunde op een havo opleiding
      ik ga nog even vragen wat het percies in houdt, datw iskunde D, maar als het nuttig is neem ik het er bij.
      gr niels
      Ik zit zelf in het examenjar Havo en heb dus nog het laatste jaar 2e fase zoals we het kennen. Hiet heb ik N&T met informatica, dus algemene vakken + wiskunde B1,2, natuurkunde 1,2, scheikunde en informatica. Wiskunde B1,2 is in het 5e jaar best lastig, maar is tch wel bruikbaar. logaritmische functies, functies transformeren, defrentieren (afgeleide). Ik denk dat ik er toch wel iets aan zal hebben, mijn vader heeft vroeger ook de zwaarste natuurkunde gehad en nooit meer wat mee gedaan, maar ik denk dat het toch best wel handig kan zijn. En bij natuurkunde 1,2 heb je soms ook dingen uit de "zware" wiskunde nodig.

Ik heb geen spijt van mijn keuze voor N&T met informatica, het bevalt me wel.

Comment

• djstijn
        • Mar 2010
        • 23

én wat nu al je minder goed in wiskunde bent en je leraar adviseert geen N&T te kiezen terwijl je heel erg graag een opleiding licht en geluid wilt doen!
        Is het dan voor mij afgelopen of is er nog een mogelijkheid buiten N&T om?
        Ik ben het nu allemaal een beetje aan het uitzoeken maar zou het toch erg graag willen weten.
        Gr Stijn

Comment

• hardstyle
          • Jan 2010
          • 427

Originally posted by nielsg
          weer een stapje wijzer
          gr niels

Ho, ff wachten.
          Ik zit nu zelf in Havo 4 en doe NT (WiB, Sk en Na, samen met WiD, Bio en NLT en heb daardoor ook NG) Wiskunde D zit een beetje tussen wiskunde B en A in.
          Wiskunde D vult het gat op tussen die twee, het is net dat beetje wiskunde wat je op het HBO te kort komt en wat je bij D wel krijgt. (mijn wiskunde docent heeft ook op het HBO les gegeven/geeft af en toe nog een xtje les)
          Wiskunde C is de makkelijkste wiskunde die je maar kan hebben, ik kon daar niet uit kiezen, maar dit is voor de vwo leerlingen, omdat iedereen verplicht is om daar wiskunde te kiezen. (dus nog makkelijker dan wisA)
          Dus de genen wie op VWO het pretpakket denken te kiezen, hebben alsnog wiskunde

Ik heb zelf ook veel zitten te kijken naar wat voor opleiding ik wil. Ik ben hier helaas nog niet helemaal over uit. Ik weet dat je verplicht van die stomme keuzetesten etc. moet maken, maar superveel zal het niet helpen, wat je het beste kan doen is naar een open dag gaan van een HBO-opleiding.

De HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) zit hier het kortst bij in de buurt, deze ga ik binnenkort ook zeker een bezoek brengen, weet alleen nog niet wanneer.
          Techniek en Life Sciences: opleidingen voltijd, deeltijd, duaal en e-learning - HBO Bachelor opleidingen | HAN.nl dit zijn zo'n beetje de technische opleidingen wie er worden aangeboden, helaas niet meer (volgens mij).

De opleidingen wie voor mij eruit sprongen waren:
          Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Embedded systems engineering.

Ik hoop dat ik je in ieder geval heb geholpen, want ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is. Zorg dat je je goed verdiept in allerlei dingen, want als je er na een jaar achter komt dat je de verkeerde opleiding doet, heb je een jaar verkl**t en een hoop geld verloren.

EDIT: ik zie nu op de HAN site staan bij elektrotechniek:
          Vind jij de installaties voor licht en geluid tijdens een popconcert minstens zo boeiend als de popgroep die optreedt? Plaats jij zelf een nieuwe voeding in je PC als dat nodig is? En ben je geïnteresseerd in nieuwe manieren om duurzame stroom op te wekken? Voor denkers en voor doeners is er de opleiding Elektrotechniek!

Comment

• rick1993
            • Nov 2007
            • 209

Wat wil je precies voor opleiding? Meer richting de kant van de elektrotechniek of meer richting de kant van iets op locatie?

Overigens, als je niet goed bent in wiskunde kun je altijd nog NG kiezen met wiskunde A. Kijk eens bij de opleiding welk vakkenpakket je moet hebben.

NT: Wiskunde B + Scheikunde + Natuurkunde + NLT of Biologie + keuzevak
            NG: Wiskunde A of B + Scheikunde + Biologie + Natuurkunde of NLT + keuzevak
            licht dat licht mij wel

Comment

• hardstyle
              • Jan 2010
              • 427

Rick bij mij was het vorig jaar met kiezen (neem aan dat dat nog steeds zo is):
              NT: WiB, Sk, Na 1 uit: NLT, Bio en WiD en dan 2 keuze vakken in het vrije deel
              NG: WiA/B, Sk, Bio 1 uit: Nat, NLT of Aardrijkskunde en dan 2 keuze vakken weer in het vrije deel

Ik heb hier nog het blad liggen, waarop alles precies staat uitgelegd.
              Deze vakken zal je school je aanbieden, maar niet alle scholen bieden informatica aan. Mijn school bijv. niet, maar er zijn er genoeg die dit wel aanbieden.

Comment

• rick1993
                • Nov 2007
                • 209

Bij NG kon je inderdaad ook nog uit aardrijkskunde kiezen. Wiskunde D wordt niet overal gegeven.
                licht dat licht mij wel

Comment

• hardstyle
                  • Jan 2010
                  • 427

Ok, dat wist ik niet, maar het is zeker handig met een technische vervolgopleiding (volgens me docent).
                  Maar heeft TS aan mijn bericht bruikbare informatie aan overgehouden?

Comment

Working...