profielpakket en vervolgopleiding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nielsg
    • Apr 2006
    • 24

profielpakket en vervolgopleiding

beste mensen,
    ik ben bijna 16 jaar en zit nu in het 3e leerjaar op de havo. dat wil dus zeggen dat ik ditjaar mijn profielpakket moet kiezen. ik dacht zelf aan N&T. ik wil hartstikke graag het geluidswereldje in. ik loop ook mee met een bedrijf om eens in de zoveel tijd een evenement mee op te zetten en af te breken. ik zoek een vervolg opleiding waarbij ik leer:
    - een de technische kant van een versterker, cd speler etc, want: dat als er een keer iets stuk gaat op een productie, je niet gelijk als een kip zonder verstand een ander moet gaan kopen.
    - hoe je het beste je luidsprekers op kunt stellen(ivm met staande golven etc, 4pi, 2pi, 1pi en 05,pi principe weet ik al) en het koppelen van luidsprekers
    - wat basis dingentjes van gelicht
    -een van de belangrijkste dingen: logisch na leert denken over problemen
    - een stage plek ''verplicht'' is
    - wat organisatorisch vermogen
    - wat leidinggevende principes

wat ik uit eindelijk wil is of opnamestudio of live het geluid verzorgen

dus wat zou het beste zijn? met de zoekfunctie ben ik er achter gekomen dat ik denk ik het beste een electotechniek of sound en visoun kan doen, of wordt er zo ook nog iets gemengd gegeven?

bvd,
    niels
  • DJP-BIM
    • Jan 2004
    • 289

gemend is hier al, ik doe mbo sound & vision, bestaat uit electro en het licht/geluid/beeld verhaal.

alleen beetje zonde als je van havo naar mbo gaat, want je kunt meteen tercht op het hbo als ik me niet vergist
    bimshowequipment.nl

Comment

• nielsg
      • Apr 2006
      • 24

dat klopt, ik zou direct naar een HBO opleinding kunnen, het lijkt me dan ook niet het verstandigste om dam een MBO opleiding te doen ipv een HBO opleiding

gr niels

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

Originally posted by nielsg
        dat klopt, ik zou direct naar een HBO opleinding kunnen, het lijkt me dan ook niet het verstandigste om dam een MBO opleiding te doen ipv een HBO opleiding

gr niels
        Je kan met 4 havo ook op de opleiding terecht.
        Of je havo afmaken en die opleiding in 3 jaar doen.
        Maar het blijft MBO, en daar leer je over het algemeen niets dat met leiding geven te maken heeft.
        Men zecht wel eens: MBOers doen en HBOers denken.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Ik zou altijd gaan voor een HBO met een technische richting.
          Technische natuurkunde, Electronica, technische multimedia of bouwkunde.

Als je tijdens je studie dan paralellen trekt met de show-wereld dan kun je een onschatbare technieker worden. Zo een die echt weet hoe het zit.

Had (moderator) doctor DB het niet op die manier gedaan?
          lekker belangrijk!

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Verstandige gast die dok. db
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jurrie
              • Nov 2002
              • 402

Ik zit nu in het 3e jaar van HTS Werktuigbouwkunde... maar welke paralellen zou je kunnen trekken?

Mijn stages en afstuderen komen er nu aan, zijn er bedrijven in de licht & geluid branche welke op dit niveau stage plekken hebben?

Ik had me al voorbereid op het feit dat ik over +- 2 jaar het licht & geluid gebeuren moet laten vallen en achteraf eens terug kon kijken op 'die hobby'...

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

link al jouw krachten en constructie berekeningen met de behoefte in de riggingwereld. doe een cursus rigging en oefen jezelf in het beschrijven, berekenen en andere zaken vorr veilige constructies bij decors, trussconstructies enz.

Jouw studierichting lijkt mij daarbij zeer ter zake doen.
                lekker belangrijk!

Comment

• Jurrie
                  • Nov 2002
                  • 402

Ik had al een gevoel dat het dan inderdaad de rigging kant zou worden.

Maar buiten de rigging, is daar plaats voor HTS WTB'ers (met wat meer technische praktijk ervaring)?

Comment

• nielsg
                    • Apr 2006
                    • 24

Originally posted by showband
                    Ik zou altijd gaan voor een HBO met een technische richting.
                    Technische natuurkunde, Electronica, technische multimedia of bouwkunde.

Als je tijdens je studie dan paralellen trekt met de show-wereld dan kun je een onschatbare technieker worden. Zo een die echt weet hoe het zit.

Had (moderator) doctor DB het niet op die manier gedaan?
                    dat lijkt mij ook de meest verstandige keuze om te doen

dat wordt dus N&T als profielpakket, had ik zelf nou nooit gedacht
                    op zich wel balen dat er zo niets gemengt wordt gegeven, en sound&vision en wat electrotechniek op aparatuur gebied en werktuigbouwkunde dan voor rigging

gr niels

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

Om wat misverstanden uit de weg te helpen:
                      - een de technische kant van een versterker, cd speler etc, want: dat als er een keer iets stuk gaat op een productie, je niet gelijk als een kip zonder verstand een ander moet gaan kopen.
                      Als je op klus mee bent om geluid te bouwen en te schuiven, heb je echt geen tijd om even een cd-speler open te schroeven, alle componenten door te meten en het apparaat te repareren. Dan gaat dat ding gewoon naar de TD van het verhuurbedrijf en krijg jij een andere.

- hoe je het beste je luidsprekers op kunt stellen(ivm met staande golven etc, 4pi, 2pi, 1pi en 05,pi principe weet ik al) en het koppelen van luidsprekers
                      In de praktijk zul je weinig werken met knopen en buiken van golven. Wel werk je veel met delaytijden, omdat niet alle geluiden op hetzelfde moment bij de toeschouwer/toehoorder aankomen. Buiken en knopen is leuk voor een PO Natuurkunde, maar je hebt het weinig nodig. Als je het voor jezelf zo mooi mogelijk hebt ingeregeld en je verplaatst je hoofd een paar centimenter opzij, is het weer klote. Je kan niet voor iedere plek in de zaal een optimaal geluid neerzetten. Geluid blijft afwegen, keuzen maken, compromis stellen.

-een van de belangrijkste dingen: logisch na leert denken over problemen
                      Logisch nadenken heb je van jezelf, dat is moeilijk aan te leren.

- wat organisatorisch vermogen
                      - wat leidinggevende principes
                      Dan zou je bijv. OTT kunnen doen (hbo), maar een groot deel van leidinggeven moet uit jezelf komen. Deels is het aan te leren, maar je hebt het in je of je hebt het niet.

wat ik uit eindelijk wil is of opnamestudio of live het geluid verzorgen
                      Kaboem! Het bouwde zo mooi op, over leidinggevende functies en uitgebreide theoriën achter dingen weten en TD'er spelen en dan wil je alleen maar achter een mengtafel zitten? Dan valt het geheel wel mooi uit elkaar. Als je alleen wilt schuiven, dan kun je in de praktijk genoeg ervaring opdoen. Als je geluid wilt schuiven, moet je alleen weten hoe je mengtafel werkt, wat je moet veranderen als iets niet lekker klinkt en hoe je je podiumgeluid het beste uit je speakers kan krijgen. Dit leer je door het veel te doen, niet door 4 jaar lang alle klaslokalen van Nederland te leren kennen.

Misschien wil je toch wel meer doen. Geluidsontwerpen maken bijv. Dan is een opleiding idd best handig. Op de OTT hebben we een hele leuke en (naar mijns inziens) goede (gast)docenten voor geluid. Na een hoop basiskennis over geluid (ook wat over de golfbewegingen), gaan we verschillende situaties bekijken en wat voor speakeropstellingen daarbij horen. We luisteren naar hoe een luidspreker zich gedraagt in een ruimte, hoe 2 luidsprekers zich samen gedragen. Hoe je het geluidsbeeld kunt beinvloeden zonder de speakers te verplaatsen, etc. Onze vaste docent voor dit vak is zelf destijds afgestudeerd bij geluidsregistratie aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag), welke iets meer richting studiowerk is georienteerd. Nadeel: voor het conservatorium moet je toch wel aardig een muziekinstrument kunnen beheersen en ik weet niet of bij jou dat het geval is.

Misschien eerst eens beter nadenken wat je later allemaal wilt gaan doen, wat daar bijhoort en dan gerichter vragen stellen?

Comment

• nielsg
                        • Apr 2006
                        • 24

mijn muziekinstrument is niet echt goed, ik speel wat elec gitaar, kan redelijke bassloopjes op een keyboard en dan heb je het wel wat gehad

over je gedeelte over het mengpaneel, ik heb meer vertrouwen in dat als je bv te weinig laag uit de speaker van je bassgitaar versterker hebt om dan je mic wat meer naar het buitenste van de conus te plaatsen(dus verder van de stofkap af) dan om op je mengpaneel met een knoppie bass te gaan draaien en dan hopen dat het goed komt......

heb je misschien een linkje van het ott? anders google ik wel ff
                        wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond? en waarom?

bvd
                        niels

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by Drive inn tnt
                          Men zecht wel eens: MBOers doen en HBOers denken.
                          En VWO-er coordineren... maar dat wil ik niet

Ik zou in ieder geval N&T kiezen, daar kun je binnen de technische wereld alle kanten mee op.

René
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

heb je misschien een linkje van het ott? anders google ik wel ff
                            wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond? en waarom?
                            Linkje is best te vinden op internet, maar ik ben niet de rotste: OTT-site.
                            Lees er anders ook direct het volgende topic bij door: HBO licht- en geluidstechniek.

Wat ik zou doen in jouw situatie... Ik ken jouw situatie niet goed. Klus je al veel bij naast je havo? Voor je profielkeuze zou ik zeker voor N&T gaan, indien mogelijk CKV3-muziek erbij kiezen (muziekkennis blijft handig in dit vak). Mooie middenweg is daarna een opleiding volgen en ernaast nog veel erbij klussen. Welke opleiding dat wordt... Laat ik aan jou over. Zelf zit ik op de OTT, maar je kan voor jezelf een betere inschatting maken waar je heen wilt.

Comment

• nielsg
                              • Apr 2006
                              • 24

veel bij klussen is een groot woord
                              ik help af en toe bij een evenement
                              als het goed is zie ik van het weekend m'n zus, en die werkt bij 013, zij zou wat rond vragen voor me
                              to be continued
                              niels

Comment

Working...