HBO Licht en Geluids techniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

Ik wil graag aan het bovenstaande toevogen dat ik al inmiddels enkele jaren leerlingen van diverse conservatoria in mijn band heb. En ook al enkele jaren lang diverse uitvoeringsavonden op die (HBO) opleidingen bijwoon.

Avonden waar "de techniek-klassen" ook cijfers staan te verdienen.

Ik ben dus een van die eindgebruikers en fungeer voor muzikanten als een soort van "stageplaats".

Als ik zeg dat zelfs medebandleden soms schrikken als er laatstejaars voorbijkomen vertel ik hopelijk niets nieuws. En vooral ook iets wat mij al weer enkele jaren behoorlijk verontrust. Mijn persoonlijk motief hiervoor is geen wrok maar de behoefte aan goede mensen!

In mijn visie.... is geen HBO in geinteresseerd. Dat is al jaren terug duidelijk geworden. Maar de leerlingen zijn wel de dupe als ze niet op tijd erachter komen. (ik geef trouwens wel workshops aan leerlingen buiten het conservatorium om. Dus behoefte bestaat er wel)
    lekker belangrijk!

Comment

• Mark Vriens
      • Oct 2009
      • 139

even een topic van 4 jaar geleden naar boven halen..
      Ik zit nu in 5HAVO, en ga dit jaar dus afstuderen. Daarna wil ik een opleiding geluid/lichttechniek doen, maar de meeste opleidingen die ik heb gezien zijn MBO, wat dus niet echt handig is met mijn HAVO-diploma.
      Zijn er al mensen die ervaring hebben met HBO geluid/lichttechniek?
      Ik had zelf al naar de Theaterschool in Amsterdam gezocht en Hogeschool Zuyd in Heerlen (vervolgens CMD als ik het goed heb), maar hier zitten erg strenge toelatingseisen aan(niet dat het erg is ), maar bij een aantal andere opleidingen moet je óf 18 jaar zijn, óf erg veel kennis hebben van apparatuur.
      Mijn andere optie was om na de HAVO een jaar een avondopleiding te doen van geluidstechniek (niks HBO of iets dergelijks, voor jezelf) en daarnaast overdag bij een licht en geluidstechniek bedrijf te gaan werken.

Ik hoor jullie reacties wel!

Mark
      CDJ 2000's zijn in tha pocket!

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Lees ook dit topic eens door: http://www.licht-geluid.nl/forum/de-...24791-hku.html

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Originally posted by Mark Vriens
          Mijn andere optie was om na de HAVO een jaar een avondopleiding te doen van geluidstechniek (niks HBO of iets dergelijks, voor jezelf) en daarnaast overdag bij een licht en geluidstechniek bedrijf te gaan werken.

Ik hoor jullie reacties wel!

Mark
          Ik denk dat het erg lastig zal worden om als beginner alleen OVERDAG bij een licht en geluidsbedrijf te gaan werken. In deze branche is er nu eenmaal erg veel werk in de avonden, nachten en weekenden. Een combinatie met een avondstudie vind ik dus niet echt voor de hand liggend.

Comment

• Mark Vriens
            • Oct 2009
            • 139

Vergeten bij te zeggen: Opleiding is van maandag tot donderdag, rest is vrij zeg maar
            CDJ 2000's zijn in tha pocket!

Comment

• Drumvogel
              • Nov 2004
              • 175

Vreemd dat als er in ons vakgebied over opleidingen wordt gepraat dat iedereen zich verschuilt achter ervaring. Als je leraar wordt is een opleiding toch ook vereist? Je zegt toch niet: ik heb al 15 jaar op school gezeten en daardoor weet ik wel hoe het moet.

Bij een opleiding leer je niet alleen theorie. De stages zijn toch om in het vakgebied ervaring op te doen. Maar de theorie is wel belangrijk. Hoeveel professionals hangen nog te veel gewicht in het dak. Liggen te hobbien met krachtstroom. En noem maar op.

Opleidingen zijn juist goed. Theorie is ook gebaseerd op praktijk.

Ik zou lekker een opleiding in Werktuigbouwkunde gaan doen. Lekker breed opgeleid. Pak dan een minor in psychologie om te leren hoe je met alle mensen moet omgaan in het wereldje. Of entertainment management. Leren hoe onze opdrachtgevers te werk gaan. Of transport. Of personeelsplanning.

De mogelijkheden zijn heel ruim in de entertainmentwereld. Maar onthoudt goed: hoeveel van ons zijn na hun 40e nog in dit vakgebied aan de gang?
              Hoeveel hebben een versleten rug van het sjouwen.
              Wie vallen er af doordat ze voor hun relatie kiezen? Of kinderen krijgen.

Tuurlijk zijn er binnen het vakgebied veel mogelijkheden om dit te tackelen. Maar door jezelf breed op te leiden heb je straks lekker de mogelijkheid iets anders te gaan doen. In de 'grotemensenwereld' is het heel normaal om door te leren en cursussen te volgen.

Het is alleen maar goed om je goed op te leiden. En dan kun je lekker in het weekend je ervaring op doen. Heb je een lekker zakcentje naast je studiebeurs. En als je het vak niks vind kun je altijd nog bij een bedrijf aan de gang met andere werkzaamheden. En dan komt je ervaring van licht- en geluidellende mooi van pas. Mooi op je CV. Kwaliteiten/ervaring: Thinking outside the box.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by MarkRombouts
                Ik denk dat het erg lastig zal worden om als beginner alleen OVERDAG bij een licht en geluidsbedrijf te gaan werken.
                Als beginner juist niet. Je kan bij heel wat bedrijven via Payroll de hele week op het magazijn werken.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• hardstyle
                  • Jan 2010
                  • 427

Ik citeer van de HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen), deze opleiding staat op mijn lijstje van welke opleidingen me interessant lijken:

Electrotechniek:

Vind jij de installaties voor licht en geluid tijdens een popconcert minstens zo boeiend als de popgroep die optreedt? Plaats jij zelf een nieuwe voeding in je PC als dat nodig is? En ben je geïnteresseerd in nieuwe manieren om duurzame stroom op te wekken? Voor denkers en voor doeners is er de opleiding Elektrotechniek!

Misschien weet je al precies wat je na je havo, vwo of mbo gaat doen. Maar misschien weet je op dit moment alleen nog maar dat je ‘iets in de techniek’ zoekt, maar niet precies wat. We laten je graag zien hoe leuk en veelzijdig Elektrotechniek is!
                  Mechatronica in Nijmegen
                  Je kunt de opleiding in Arnhem doen, maar wanneer je nu al weet dat je in de Mechatronica gaat, kun je in Nijmegen starten met een speciale propedeuse elektrotechniek / werktuigbouwkunde.

Aan de slag met jouw opleiding

Er is veel vraag naar elektrotechnisch ingenieurs. Je kunt direct na je studie bij veel verschillende bedrijven aan de slag. Bijvoorbeeld als ontwerper, adviseur, test engineer, service engineer, accountmanager/commercieel ingenieur, projectleider of ondernemer.

bron: Elektrotechniek - Hbo bachelor opleiding (voltijd) | HAN.nl

Comment

Working...