HBO Licht en Geluids techniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Studio 2000 uden
    • Mar 2006
    • 60

oke hier dan de leerling van het IAB,
    ik volg nu dus al 2 mnd deze opleiding en loop op dit moment ook nog stage.
    in deze twee maanden zijn we vooral bezig geweest met conventioneel licht. oftwel wat is een par ,pc, fresnel, profiel enz enz. hoe stel je ze, hoe sluit je ze aan, hoeveel watt zijn ze, wat zit erin enz enz. ook hebben we lichtstanden leren tikken op een lichtcomputer en op een rock en roll tafel. zeer interresant allemaal. we maken nu de sprong naar het "intelligent" licht, bewegend licht dus. want een yoke spot is alles behalve slim.
    op het geluid gebied hebben we verschillende hoortrainingen gehad en leren we frequenties benoemen en ze ook te filteren. Routing van tafels begrijpen en zelf een pa systeem aansluiten en storingen zoeken. Wat doet geluid hoe klinkt t, alle basis zit in de eerste weken.
    Op het gebied van ATT (algemene theater techniek) zit het ook wel goed.
    we krijgen les in veiligheid en hebben recent ons hoogwerkers certificaat gehaald. verders zijn we nu bezig met VBT-A en krijgen ook lessen in rigging. Deze cursus komt dan wel niet van De Heer Bakker, is wel van hem volgens mij, want ik zag een mooie kistje met zijn naam erop, met daarin de spullen voor Kees Wekker en zijn tijger , maar van onze wel geliefde Heer R. de Koning.

Op dit moment lopen we allemaal een paar dagen in de week stage, en touren we met een theater gezelschap mee door het land.

al met al, ik vind zelf dat ik een goede keuze heb gemaakt, en ik heb er vanaf dag 1 nog steeds enorme zin in, ondanks dat ik er 2 uur voor moet reizen.

ik hou jullie op de hoogte
    Last edited by Studio 2000 uden; 06-11-06, 00:24.
    Hij heeft altijd in een radiostudio gestaan en er is nooit mee gesleept en gegooid zoals bands en drive inns dat doen

Comment

• liesbeth
      • Dec 2005
      • 3

Wat vind ik het heerlijk om te zien hoe bepaalde mensen steeds maar weer kunnen strijden om hun gelijk te halen over bepaalde opleidingen. Het is net een soap waarin iedereen tegen elkaar aan het opboksen is om te laten zien dat ze de beste zijn en het beter weten.

Natuurlijk, het zijn 'maar' meningen en iedereen zijn recht om deze te verkondigen. En doe dat ook. graag zelfs! Ik vind het fantastich om die strijd te lezen, vooral als de spanningen hoger op gaan lopen en ik van elders berichten hoor dat mensen het nodig vinden om mee te moeten reageren en dat de tonen nijdiger worden! Dan is het in deze forum nog ernstig gematigd! Ook leuk hoor!

Tja en eigenlijk zondig ik me nu door er een reactie op te geven, want dat is natuurlijk waar het om draaid. Hellaas zie ik het als een discussie die niet tot een goed of gezamelijk eind kan komen.
      Wellicht een idee om eens een discussie te organiseren over opleidingen? Lekker in de kroeg of zaal pittige meningen verkondigen? Ik wil graag helpen hoor, ik neem de EHBO doos wel mee!

Ja nu ben ik flauw bezig, ik geef het toe. Maar toch ben ik van mening dat het misschien geen slecht idee is om het gesprek niet steeds herhalend via de forums te voeren maar eens echt tegen over elkaar te staan.

Wie weet, ooit.....

liesbeth

Comment

• nielsb
        • Jun 2006
        • 98

ben gister bij die opendag geweest van het HBO theatertechniek in Amsterdam. Op zich een hele mooie school maar de nadruk ligt daar wel heel erg op theater en ik wil naar de evenementen toe dus die opleiding is niet echt helemaal wat ik zoek. Nu vroeg ik mij af of dat op het MBO theatertechniek ook zo is. Hoop dat 1 van jullie mij iets meer informatie kan geven over het MBO, krijg je daar ook dans-, kunst-, en muziek-geschiedenis?

Alvast bedankt!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

@nielsb
          Ik ben van mening (schiet mij maar af) dat je op school je "gereedschap" moet leren. Of je nu leert riggen/kleuren/mixen in een theaterschool of een rock´n´roll school zou voor je schoolstof niet uit moeten maken.

Net zo goed als je toonladders bij klassiek en pop kan leren spelen.

Het kunstige deel waarvoor je werk gaat krijgen is je persoon die de lesstof weet toe te passen en ermee tot iets beters kan komen dat je voorgangers. En "beter dan bestaat" valt geen school voor te vinden. Zoek de beste opleiding op exact gebied en ga erbij klussen om de wereld te begrijpen. Een 1Kw PAR terkt net zo veel stroom als een 1Kw theaterlamp hoor. Dus een MBO zoeken omdat de signatuur van de HBO niet aanstaat kan mijn pet niet bij.

Correct me if i´m wrong
          lekker belangrijk!

Comment

• Ralph Hees
            • Nov 2005
            • 183

Ik ben gisteren ook naar de opendag geweest, het lijkt mij echt leuk om te doen. Alleen kijk ik er echt tegen op om op kamers te gaan, omdat ik van mijn studie financiering grotendeels zal moete overleven en de school betalen. Mij lijken op dit moment 2 opleidingen wel leuk, de theatertechniek en de Technische informatica op Fontys. Het zal een moeilijke keuze voor me worden, ook kwa levensstijl...

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Originally posted by Ralph Hees
              Ik ben gisteren ook naar de opendag geweest, het lijkt mij echt leuk om te doen. Alleen kijk ik er echt tegen op om op kamers te gaan, omdat ik van mijn studie financiering grotendeels zal moete overleven en de school betalen. Mij lijken op dit moment 2 opleidingen wel leuk, de theatertechniek en de Technische informatica op Fontys. Het zal een moeilijke keuze voor me worden, ook kwa levensstijl...
              Ralph, van je kale uitwonend-stufi kun je niet een kamer en je studie betalen. Als je mazzel hebt kun je van de stufi 2/3 van je kamer betalen, dan de rest nog+levensvoorzieningen en dan nog je studie. Kortom: een baantje erbij zoeken. En dat geldt voor iedere studie, niet alleen de OTT.

Over de open dag gesproken: ik was die jongen die tot 15:00 in de bruggen van de theaterzaal rondliep. Daarvoor de voorstelling in het schaaltheater opgebouwd.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

@Liesbeth,

Leren ze op de opleiding die je volgt ( deze HBO studie?) ook leesbaar Nederlands te schrijven en een boodschap te plaatsen?

Bemerk ik dat het jouw wens is om de mensen die hun mening op een forum verkondigen structureel te laten meedenken in de samenstelling, opbouw en inhoud van jouw studie?

Kan het niet helemaal helder uit je bericht halen, dus vandaar de wens voor verduidelijking.
                Alvast dank voor je toelichting.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• nielsb
                  • Jun 2006
                  • 98

2 Showband,

Ik bedoelde niet het verschil tussen lampen, dat een 1kw par evenveel stroom trekt als een 1 kw theaterlamp kan volgensmij ieder weldenkend mens zich wel bedenken. Maar de artistiek leider op het HBO zegt dat je een ''click'' met het theater moet hebben om al door de selectie heen te komen en die click is bij mij niet helemaal aanwezig. Daarom vroeg ik mij af of ze dat bij het MBO ook hebben.

Comment

• voederbietel
                    • Feb 2005
                    • 197

ik met met nielsb naar de opendag geweest, ik vond dat ze in amsterdam de boel goed voor mekaar hebben en het volgens mij ook een goed niveau is. maar het klopt wel dat ze daar eigenlijk puur voor het theater gaan en dat vind ik wel jammer. (ook al moet je iets wat goed is niet veranderen) ik doe nu sound en vision (mbo) en daar worden we meer opgeleid voor de evenementen(nou loopt hier niet alles op rolletjes maar het is wel hetgene wat ik wil)

het mooiste is een opleiding waar je echt in de practijk werkt met de freelancers, bedrijven en apparatuur die je later tegen zult komen maarja die is er nu niet op hbo dus denk ik eigenlijk, overweeg eens goed of het jou om het papiertje gaat of om hetgeen wat je wil, en als evenementen is wat je wil denk ik dat je niet moeilijk moet doen of je nou hbo doet of mbo.
                    ook al is hbo mooier als je daar een papiertje van hebt!

(ikzelf ben liever gelukkig en ben blij met wat ik doe dan dat het mij om mbo of hbo gaat.)
                    Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• nielsb
                      • Jun 2006
                      • 98

Ik doe ook liever met plezier de opleiding dan dat het om het papiertje gaat. Ik zit nu dus ook heel serieus te overwegen om MBO te gaan doen, ben net terug van een opendag van verschillende HBO opleidingen maar hier ook niet echt gevonden wat ik zoek. Mij maakt het verder ook niet uit of het HBO is of MBO, als ik mijn doel er maar mee kan bereiken. En ik moet het met voederbietel eens zijn dat ze het in amsterdam heel goed voor elkaar hebben....

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

Originally posted by nielsb
                        Ik doe ook liever met plezier de opleiding dan dat het om het papiertje gaat. Ik zit nu dus ook heel serieus te overwegen om MBO te gaan doen, ben net terug van een opendag van verschillende HBO opleidingen maar hier ook niet echt gevonden wat ik zoek. Mij maakt het verder ook niet uit of het HBO is of MBO, als ik mijn doel er maar mee kan bereiken. En ik moet het met voederbietel eens zijn dat ze het in amsterdam heel goed voor elkaar hebben....
                        Het klopt inderdaad dat de OTT heel erg op theater gespitst is, maar doe eens een poging hoeveel mensen de studie doen die uiteindelijk meer met R&R bezig zijn, dan met theater? Toch wel een hoop. Bovendien leer je in de theaterwereld hele handige dingen die je bij evenementen weinig tegenkomt, maar wel heel goed zou kunnen gebruiken. De basis voor een bandje belichten leer je met theaterbelichting (dat doe je niet met 10 knipperende en wapperende intelli's, maar dat doe je met conventioneel licht). Tijdens de vele projecten is er genoeg ruimte om je theatervoorstelling toch een evenementenkarakter mee te geven.
                        Je moet uiteraard wel braaf alle theatervakken meedoen, maar doe er je voordeel mee!
                        En ergens heeft de OTT ook wel een klein evenementenkarakter, wat het duidelijkst terugkomt in het vak ProjectManagement in het eerste jaar.

Comment

• voederbietel
                          • Feb 2005
                          • 197

Originally posted by jurjen_barel
                          Het klopt inderdaad dat de OTT heel erg op theater gespitst is, maar doe eens een poging hoeveel mensen de studie doen die uiteindelijk meer met R&R bezig zijn, dan met theater? Toch wel een hoop. Bovendien leer je in de theaterwereld hele handige dingen die je bij evenementen weinig tegenkomt, maar wel heel goed zou kunnen gebruiken. De basis voor een bandje belichten leer je met theaterbelichting (dat doe je niet met 10 knipperende en wapperende intelli's, maar dat doe je met conventioneel licht). Tijdens de vele projecten is er genoeg ruimte om je theatervoorstelling toch een evenementenkarakter mee te geven.
                          Je moet uiteraard wel braaf alle theatervakken meedoen, maar doe er je voordeel mee!
                          En ergens heeft de OTT ook wel een klein evenementenkarakter, wat het duidelijkst terugkomt in het vak ProjectManagement in het eerste jaar.
                          daar heb je wel een puntje ja maar voor mij zou het niet de geweldigste opleiding zijn aangezien ik nu al zeer druk ben met leuke klussen en hetgeen wat ik wil, en daar wordt wel aangegeven dat je niet heel veel tijd naast de opleiding hebt om in de evenementen tak bij te beunen.
                          en ik denk dat ik (terwijl ik heel erg bezig ben mij in de markt te werken) het moeilijk trek om 4 jaar veel klussen af te wijzen voor een kant die ik later (waarschijnlijk) niet op ga (al vind ik wel dat je je breed moet scholen)

off topic: bij welk bedrijf leerje om je Front met koppen te doen (behalve op hele uitzonderljke klussen)
                          Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• nielsb
                            • Jun 2006
                            • 98

Originally posted by jurjen_barel
                            De man die ons de voorlichting over de school gaf vertelde dat 85% van de afgestudeerden in het theater terecht kwamen en de overige 15% niet maar toch ook weer wel... Ben er nog steeds niet helemaal over uit wat hij daarmee nu bedoelde...
                            Maar ik snap de boodschap van je bericht en houd hem in mijn achterhoofd

Comment

• liesbeth
                              • Dec 2005
                              • 3

verduidelijking

Originally posted by moderator

Bemerk ik dat het jouw wens is om de mensen die hun mening op een forum verkondigen structureel te laten meedenken in de samenstelling, opbouw en inhoud van jouw studie?

Kan het niet helemaal helder uit je bericht halen, dus vandaar de wens voor verduidelijking.
                              Alvast dank voor je toelichting.
                              Dus bij deze

Het is niet mijn wens dat mensen, behalve de studieleiding van de opleidingen die ik toendertijd bewust heb gekozen, zich gaan bemoeien met mijn gekozen opleiding. Ik ben van mening dat een aankomend student bij de opleiding ook (onbewust) voor een bepaalde leerweg kiest.
                              Het lijkt me interesanter om te horen wat voor ideeën er te grondslag aan een opleiding kunnen liggen om wederzijds begrip voor opleidingen te kunnen opbrengen en de verschillen positief te benaderen. (waarom wel voor die en niet voor die kiezen...)
                              Ik persoonlijk ben nieuwsgierig geraakt in hoe mensen (techniek)opleidingen vorm geven, maar steeds dezelfde discussie op het forum vind ik saai en vervelend worden. Vooral omdat ik het idee heb dat persoonlijke motieven (wrok) ervoor zorgen dat een opleiding niet goed gevonden wordt. Dat laatste puntje zou ik graag anders zien.

Daarom pleit ik ervoor om eens een middagje of dergelijke te organiseren waar mensen die willen hun visie op onderwijs in de theatertechniek branche met elkaar kunnen delen. Dit om de kwaliteit van de opleidingen te verbeteren maar ook om de verschillende insteek van opleidingen te kunnen begrijpen.
                              Ik vraag me alleen af of er vraag naar is, of dat het zich slechts tot enkele personen richt die zich op dit forum bewegen.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.
                              Last edited by liesbeth; 23-11-06, 17:01. Reason: netter

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5946

Hartelijk dank voor je heldere toelichting Liesbeth,

Wat jij beoogt is wat hier feitelijk al gebeurt, mensen treden met elkaar in discussie.
                                De motieven voor een bepaalde stellingname zijn niet altijd even duidelijk, de argumenten die worden aangevoerd zijn niet altijd relevant, maar zou dit veel schelen met een discussie die we verkrijgen met een debatvorm en een zaaltje?

Studenten hebben, als je sommige deelnemers mag geloven, niet altijd het juiste aanbod.
                                Veel kritiek op de HBO opleidingen beslaat de inhoud van de lesstof.
                                In het verleden is er door sommige opleidingen bijzonder hooghartig omgegaan met de kritiek die vanuit het veld ( de stagebedrijven, beoogde werkplekken van afgestudeerden) werd geuit op de opleidingen.
                                Een soortgelijke discussie vinden we rond de MBO opleiding sound&vision.

Vergeet niet dat op het HBO mensen worden opgeleid voor een redelijk nieuwe beroepen, ook nog eens een beroepsgroep die slecht georganiseerd is vanauit de werknemers kant en daarmee geen tot weinig sturing ondervind vanuit het werkveld.

Ik geloof nooit dat de mensen die hier kritiek uitten op de HBO opleidingen dit doen uit rancune danwel wrok.
                                Een heleboel van die mensen hebben namelijk oftewel in het verleden bijgedragen aan de inhoud van de opleiding, hebben stagairs begeleid, hebben collegae die de opleidingen hebben gevolgd of zijn zelf student aan een opleiding.

Los van het bovenstaande denk ik dat je als HBO blij moet zijn dat zoveel mensen ongevraagd hun mening geven over de inhoud van de opleiding, zolang er over je opleiding wordt gesproken en je als opleiding kunt aantonen dat je innoveert ben je op de goede weg!
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...