Max. Aantal DB In club

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Vrijwel elke discotheek waar ik binnenstap zijn m'n oren na afloop dichtgespeeld... Piepen, nu ga ik niet zo heel vaak (2-3 x per week, laatste tijd meer café's waar de muziek zowieso al rustiger staat) maar als ik ga, vrijwel altijd.. Merk geen verschil, inmiddels 19.. dus dan moet m'n gehoor nog een jaartje of 40 meegaan, dan mag het wel langzaam afzwakken
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Juriaan
      • May 2004
      • 190

De bekende gele oordoppen, waar kan je die bestellen ?
      Want ik wil toch nog wat in de geluidsbranche doen, en geen zin om me oren te verneuken

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Originally posted by Juriaan
        De bekende gele oordoppen, waar kan je die bestellen ?
        Want ik wil toch nog wat in de geluidsbranche doen, en geen zin om me oren te verneuken
        Als je meer over oordoppen wilt weten, dat onderwerp staat 'sticky' op de 2e plek in het organisatieforum.

Veel leesplezier!
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

gele doppen ?
          Gewoon bij de drogist vraag naar " herriestoppers"
          wel wat duur om er aan te komen. Maar voor de jonge lezers van het forum betekent dit waarschijnlijk dat een keer moeder lief aankijken betekent dat je ze morgen al hebt... (het is voor je gezondheid immers )

Grotere aantallen? vink lisse, seton, overtoom, hoffman enz

Verder een of meer vaste setjes laten maken. NU!!!
          een voor tijdens klussen/bouwen breken enz. En een setje met demping voor discotheek, stagehand, enz Die doe je in een doosje aan je sleutelbos!
          lekker belangrijk!

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

Daar hebben we het over oor doppen.

Hier hebben we het over geluidsdruk!
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

• Banned
              Banned
              • Dec 2003
              • 951

Als de eigenaar een beetje verantwoording neemt zal het rond de 100DB max zijn !

Ik vindt persoonlijk alles wat daar boven zit onverantwoord.

Wat wel is dat veel cafe's en disco's Te schel klinken wat de piep in je oren wakker maakt.

in zulke tenten ga ik dan ook zop snel mogelijk weg.

Gelukkig zijn er wel tenten waar het hard en goed klinkt en nietr irritant is !

Maar het ligt ook natuurlijk aan de DJ of degene die voor het geluid verantwoordelijk is !
              Last edited by Banned; 24-04-06, 13:46.

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Nou dat het aan de installatie kan liggen weet ik zeker. Hadden een klusje in het theater van Zoetermeer en was al twee jaar niet meer bij Chaos (bar-dancing in Zoetermeer dat geloof ik nu ook anders heet) geweest met collega's. Wij na de klus nog even stappen dus, hebben ze daar DAP hangen. Wist niet hoe snel ik doppen in mijn oren moest proppen. Bij binnenkomst werd ik al knettergek van wat daar uitkwam.

Comment

• Radar
                  Moderator
                  • Jul 2002
                  • 890

En wat verteldt de wetgeving ons?:
                  [FONT=Times-Roman]
                  [LEFT]Wanneer een werknemer de dagdosis[/LEFT]
                  L
                  [/FONT][FONT=Times-Roman]EX,T [/FONT][FONT=Times-Roman]van 85 dB(A) of het piekniveau[/FONT][FONT=Times-Roman]

[LEFT]van 140 Pa (bij benadering 137 dB(C)[LEFT]momentane geluidsdruk) overschrijdt,

worden op de werkplekken die een
                  [LEFT]wezenlijke bijdrage leveren aan die dagdosis
                  technische of organisatorische
                  maatregelen genomen om die bijdrage te
                  reduceren,[/LEFT]

[/LEFT]

[/LEFT]
                  [/FONT]
                  [LEFT]
                  [LEFT]Bron:[FONT=Avenir-BookOblique]Staatscourant 23 maart 2006, nr. 59 / pag. 14[/FONT][/LEFT]
                  [/LEFT]
                  [FONT=Avenir-BookOblique]
                  [/FONT]

[LEFT]Verder is er op onderstaande link een hoop info te vinden
                  [LEFT]http://www.arbo.nl/legislation/index2.stm#grenswaarden[/LEFT]

[LEFT]Veel leesplezier.[/LEFT]

[/LEFT]
                  Last edited by Radar; 24-04-06, 16:52.
                  Dat brengt ongeluk.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

ff miereneuken: zijn klanten gelijk aan werknemers?
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• EVfreak
                      • Jan 2006
                      • 146

Originally posted by axs
                      Voor schel geluid waarvan je dagen later nog last hebt moet je in 'de elf uren mis' zijn in St truiden...
                      Oorpijn gegarandeerd!
                      OH ja! ik ken die tent! dat is daar waar ik niet naar toe wil vanwege het SLECHTE geluid ze hebben daar van die 802 toeters hangen die op zich best een mooi geluid kunnen produceren mits goede aansturing.Maar hier gaat het niet om een mooi geluid maar gewoon om het hardst(als de éne tent 100dB haald dan moeten wij dat ook kunnen halen)ik vind het raar dat die kasten dat uithouden.Ik heb het probleem enkel bij slecht afgestelde installaties en helaas kom je die meer tegen dan je denkt.

Comment

• peterkuli
                        • Nov 2002
                        • 113

als we dan toch aan het miereneuken zijn

Waarom moet het altijd zo hard overal? Iedereen vindt de muziek te hard, iedereen schreeuwt tegen elkaar als men iets wil zeggen maar toch verandert er niks. Het is toch te gek dat je met oordoppen in naar een discotheek moet? Je gaat voor de ontspanning een avondje stappen, maar ontspannen doe ik allang niet meer in zo'n hok waar je weggeblazen wordt.

Tijdens de geluidscursus die ik gevolgd heb is dit onderwerp reeds meerdere malen aan de orde geweest, en we kwamen steeds op de zelfde conclusie: Het hoeft niet hard, zorg gewoon dat je een mix maakt waarbij je als geluidstechnicus het publiek "vermaakt". D.w.z. dat je een overweldigende mix moet maken waarbij het niet te hard gaat, maar waarbij het publiek zich lekker voelt, en hoort waarvoor het gekomen is: namelijk muziek (en geen -gecomprimeerde, plat op je muil gedrukte- muur van geluid)

Maar ik ben bang dat ik toch gewoon de oordoppen in moet blijven doen als ik uit ga.

Comment

• masterblaster

Originally posted by peterkuli
                          als we dan toch aan het miereneuken zijn

Waarom moet het altijd zo hard overal? Iedereen vindt de muziek te hard, iedereen schreeuwt tegen elkaar als men iets wil zeggen maar toch verandert er niks. Het is toch te gek dat je met oordoppen in naar een discotheek moet? Je gaat voor de ontspanning een avondje stappen, maar ontspannen doe ik allang niet meer in zo'n hok waar je weggeblazen wordt.

Tijdens de geluidscursus die ik gevolgd heb is dit onderwerp reeds meerdere malen aan de orde geweest, en we kwamen steeds op de zelfde conclusie: Het hoeft niet hard, zorg gewoon dat je een mix maakt waarbij je als geluidstechnicus het publiek "vermaakt". D.w.z. dat je een overweldigende mix moet maken waarbij het niet te hard gaat, maar waarbij het publiek zich lekker voelt, en hoort waarvoor het gekomen is: namelijk muziek (en geen -gecomprimeerde, plat op je muil gedrukte- muur van geluid)

Maar ik ben bang dat ik toch gewoon de oordoppen in moet blijven doen als ik uit ga.
                          De frequenties die je voelt zijn op het moment erg in de mode.
                          Als bedrijf heb je dan 3 keuzes of je betaald je scheel aan buttkickers in of onder de vloer plaatsen, of je koopt een duur kwalitatief systeem aan met sterke en goede sub's, of zoals al die bedrijven doen je draait de kraan gewoon wat verder open zodat de afgerafde speakers alsnog gaan dreunen maar dat neemt gelijk ook schel geluid met zich mee

Comment

• Radar
                            Moderator
                            • Jul 2002
                            • 890

Dit is geen mierenneuken maar microben verkrachten.
                            In het door Lena reeds genoemde document omtrent paradiso valt te lezen:
                            Probleem is dat nergens is vastgelegd hoe hard je mag draaien. Er zijn geen geluidsnormen ter bescherming van het publiek.
                            Dus een gast/bezoeker is GEEN werknemer!

Verder wou ik bij deze een ieder verzoeken om inhoudelijk te reageren, bijna iedereen is wel eens ergens binnen geweest en met een piep in zijn oren naar buiten gekomen.
                            Ik denk niet dat Juriaan hier op zit te wachten, zijn vraag was duidelijk:
                            Wat is eigenlijk 't max
                            Dat brengt ongeluk.

Comment

• kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

Ik ben blij dat het niet mijn collega's zijn die dat doen. Dus geluidsmensen doe er wat aan!

Verder zijn klanten niet gelijk aan werknemers. Vrijwillegers en werknemers hebben wel gelijke rechten als het over Arbo zaken gaat. Vaak is er een waarschuwing voor de geluidsdruk bij de entree of staat het in het huisregelement en is er een verwijzing dat je je in de club aan het huisregelement moet houden. Als dit zo is, dan is het dus je eigen schuld als je geen maatregelen neemt. Zo werkt dat.
                              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• emiel-r
                                • Mar 2006
                                • 169

Zoals al eerder gezegd is, is er wettelijk geen max, maar dat gaat echt nog wel komen. Let maar op. Ik weet dat er in Engeland een festival is geweest, waar 80dB het maximaal toegelatene niveau is geweest. Resultaat >> Heel intieme sfeer.

Voor zover er nog wetgeving gaat komen, is het misschien handig voor ons om hier over na te denken, zodat wij de overheid van advies kunnen dienen. Ik heb namelijk al heel wat gelezen hier (en zelf meegemaakt) wat van invloed is op oorpijn en dat hoeft niet eens zozeer met het niveau te maken te hebben. Wel met schelheid, slechte speakers, bonkende subs etc. Niveau ook natuurlijk, maar er is meer.

Stel je nou voor er komt een grens van 95 dB, ik noem maar wat, en dat is superschel & lelijk? Dan vermoed ik dat 100dB ZUIVER een stuk dragelijker is. Natuurlijk helemaal niet wetenschappelijk onderbouwd verder...

Ik ben al bezig met een aantal mensen om eea te onderzoeken. (http://www.troostmuziek.nl/gehoor/gehoor.htm) ook in samenwerking met het LUMC te Leiden. Als meer mensen interesse hebben om op de hoogte gehouden te worden van eea en zelf ook willen bijdragen, stuur me een pm.

Verder:
                                Volgens mij is dit inderdaad waar het om draait, kracht van de muziek moet uit de muziek zelf komen en niet uit het volume.

'T wordt echt tijd om hier aandacht aan te besteden en aan het aantal reacties in korte tijd te zien, ben ik niet de enige die zo denkt.

Groeten!!

Comment

Working...