Sound & Vision

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jugfire
    • Oct 2004
    • 91

Ik denk dat wanneer je serieus in deze branche wilt bezig zijn juist _niet_ een AV / SV opleiding moet volgen.
    Aan een elektro of werktuigbouwkunde opleiding heb je naar mijn mening veel meer.
    Daar word een veel betere basis kennis gelegd dan bij die andere opleidingen.
    De achtergrond weten van een bepaalde techniek, of zelfs techniek in het algemeen, is een gemis bij de meeste AV / SV leerlingen.
    Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• mennobroere
      • Apr 2003
      • 89

Ik heb 31 maart een intake gesprek gehad op het ROC Midden Nederland voor Sound & Vision, en was daar gelijk met een zeer grote motivatie aangenomen. Het gaat er daar niet zo zeer om dat je ervaring hebt maar dat je gemotiveert bent en creatief.

Ik had bij mijn aanmeldings brief een lijstje gedaan wat ik kan en doe, dat was volgens hun een hele goeie stap dus. (TIP!)

2 Maanden daarvoor kon ik daar een dag komen kijken, samen met een vriend ben ik daar heen gegaan. We kregen toen van elk vak 1 uur les erg leuk.

Bij lichttechniek moesten we 4x Par 56 aansluiten met een wat boteq bedien meuk, en toen de leraar vroeg wie wil en kan dit aansluiten waren wij (te mijn grote verbazing) de enige 2 van de 15 die dat wel konden

Net zoals bij Geluidstechniek moesten we cd spelertje en mengtafeltje op 2 active speakers aansluiten, toen stonden er nog 5 andere jongens op die alle jackpluggen overal in gingen steken waar het in paste.

Het viel me erg tegen wat sommige mensen daar konden, maar dat kwam ook omdat het natuurlijk aan een Mediatechnilogie opleiding is die zich pas in het 2e jaar splits in Mediatechnology en Sound & Vision. Er komen daar ook veel jongens die speciaal voor mediatechnology komen en eigenlijk niks met Sound & Vision temaken willen hebben.

Zijn de andere Sound & Vision opleidingen ook met mediatechnology of is dat alleen ROC Midden Holland?

Greetz Menno

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Tijdens mijn werkzaamheden voor verschillende opdrachtgevers ben ik leerlingen (stagaires?) van het ROC sound&vision Midden Nederland tegengekomen.

Wat na vijf verschillende stage lopers opviel was het grote verschil in basiskennis.
        Ëén kon nog geen speakon plug in een chassisdeel steken en geen kabel rollen zonder een enorme puinhoop te veroorzaken. De andere stagair bakte zonder problemen een socapex in elkaar.

Wat me bijzonder tegenvalt van de aanbieders van deze opleiding is het abstracte einddoel. Nergens staat concreet benoemd aan welke eindtermen een leerling na het volgen van deze opleiding op MBO niveau moet voldoen om de opleiding gediplomeerd te verlaten.

Gezien de attitude en de theorie kennis van alle leerlingen die ik heb begeleid in de afgelopen twee jaar moet ik (helaas) concluderen dat geen van allen capabel is om zelfstandig te functioneren op het niveau waarin dat volgens het leertraject wel reeds de bedoeling is.

De opleiding zou moeten stoppen met het toelaten van mensen die "het wel leuk lijkt om iets met licht&geluid te doen" ( kreeg ik serieus als antwoord op mijn vraag wat de beste jongen nou eigenlijk motiveerde om die opleiding te gaan doen!)

Momenteel adviseer ik jongeren die een carrierre in de AV branche ambieeren een opleiding op MTS niveau, richting electro en een leerbedrijf met een redelijk tot grote rental stock.
        Na vier jaar hebben deze jongens allemaal hun draai gevonden in het circuit, van de ROC studenten moet ik nog maar zien wie er uiteindelijk werkzaam blijven in de AV branche.

Bovenstaande is wellicht niet wat mensen die zich net hebben ingeschreven voor deze opleiding willen horen, maar wel de praktijk, en dan zeker hoe de praktijk tegen deze opleiding aankijkt.
        Ik ben de eerste om een gemotiveerde stagair een heleboel te leren, dat is een aantal gevallen ook zeker wel gelukt.
        De opleiding zal echter een flinke ommezwaai moeten maken om ook maar in de buurt van de vraag naar gekwalificeerde medewerkers uit het werkveld te kunnen komen.

Comment

• voederbietel
          • Feb 2005
          • 197

hey ik ben ook 18 maart naar arnhem geweest en gelijk toegelaten(no problem) ik had een pp-presentatie voorbereid met foto's enz, enz, maar die hoefde ik niet eens te laten zien want aangezien ik ook een map met dingen zoals logboek en handleidingen bij me had wisten ze genoeg
          (dus dat was een eitje) ik ben beniewd of het wat wordt volgend jaar maar k denk et wel (ik heb al wat stageadressen in omgeving a'doorn achter de hand)
          Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• mennobroere
            • Apr 2003
            • 89

Beste Ralph

Vorig jaar zijn er van de 100 (dacht ik) 1e jaars na het 1e jaar al 16 afgevallen en dat vonden ze teveel. Ze proberen al door een vrij strenge intake de jonge die niet weten wat ze willen en die denken 'Goh sound & vision lijkt me wel geinig'buiten te houden.

Ook kom je er al niet op als je verteld dat je op school in het licht en geluid team zit met 8 parren of met je vriend samen een drive-in showtje hebt. Je hebt wel een goeie achtergrond nodig.

Greetz Menno

Comment

• DJ_Compact
              • Jan 2004
              • 234

Ik ben aangenomen op de Eindhovense School in Eindhoven voor Audiovisueel medewerker.

Tja, volgens de mensen daar leer je het meeste op de stages, en volgens mij is dat nog niet echt goed duidelijk gemaakt aan de stagebedrijven?

Oja, PW, maak je kenbaar
              Mjaaaa....

Comment

• rene.derksen
                • Feb 2004
                • 649

citaat:Geplaatst door René.D

In eindhoven, wat vragen ze, wat moet je doen etc. op zo'n school te komen? ik heb daar namelijk helemaal geen flauw idee van :S
                Ik denk ik herhaal mijn vraag even, volgens mij heeft iedereen er overheen gekeken[:I] Ik zou wel eens willen weten wat zo'n intake gesprek inhoud, waar letten ze goed op etc.?
                Licht is altijd zwaar.

Comment

• DJ_Compact
                  • Jan 2004
                  • 234

In eindhoven, wat vragen ze, wat moet je doen etc. op zo'n school te komen? ik heb daar namelijk helemaal geen flauw idee van :S
                  Ik denk ik herhaal mijn vraag even, volgens mij heeft iedereen er overheen gekeken[:I] Ik zou wel eens willen weten wat zo'n intake gesprek inhoud, waar letten ze goed op etc.?
                  Of je weet wat de opleiding inhoudt (verdiep je er in!), of je weet wat je erna wilt doen en ze kijken of je een beetje kennis hebben van het geheel... Zo bij mij:

'DMX'...'Lichtbesturing'

'XLR'...'Plugje'

'Behringer'... 'Kut merk'

Dat laatste was er uit voordat ik er erg in had[xx(], maar je moet wel laten blijken dat je een beetje erover kan praten. Bij mij is veel humor gebruikt, als je zorgt dat je opgewekt doet (als ik humor gebruik ben ik opgewekt) en dat je een beetje verstand hebt van wat je gaat doen moet het goed komen.

In Eindhoven is volgens mij nu een wachtlijst.
                  Mjaaaa....

Comment

• rene.derksen
                    • Feb 2004
                    • 649

Gelukkig heb ik nog een paar jaar de tijd om goed uit te zoeken welke opleiding ik het beste kan pakken. Maar was toch eens benieuwd dus
                    Licht is altijd zwaar.

Comment

• Inofaith
                      • May 2005
                      • 2

Hey mense, k ben nieuw op t forum... k ben op zoek naar een opleiding waarbij k op t CREATIEVE gebied met muziek en beeld bezig kan zijn... k bots steeds tegen theater opleidingen wat dus draait om enkel licht en geluid...

(ik ben dus Producer / DJ, en wil dus met muziek bezig waar beeld bij hoort, niet alleen video editten, ook geen lichten bedienen... in de trend van reclames en clips maken in eigen beheer...)

Een vriend van me vertelde dat ik misschien eens bij t ROC in Tilburg moest kijken, mijn vraag: ben ik hiervoor op t goede adres?
                      zo nee: weet iemand een andere opleiding die geschikt zou kunnen zijn voor mij.
                      www.inofaith.tk

Comment

• Koert
                        • Nov 2002
                        • 86

De Hoge School voor de Kunsten in Hilversum! Is dus wel HBO niveau...

Comment

• Inofaith
                          • May 2005
                          • 2

damn, mbo moek dus wel hebbe eik... :S
                          www.inofaith.tk

Comment

• rene.derksen
                            • Feb 2004
                            • 649

Vanwege het een en ander nadenken kom ik niet helemaal uit een conclusie

Ik sta voor de keuze om volgend jaar naar het mbo te gaan, maar welke opleiding is de beste basis voor een licttechnicus, is dat (in mijn geval) AVtechniek doen in eindhoven, daarna doorgaan aan het HBO (hoge school voor de kunsten) Of raden jullie aan om een elektro opleiding te doen (welke?) en vervolgens aan het hbo verdergaan.

Voor die elektro opleidingen heb ik dus ook gekeken, maar ik kom er geen wijs uit. Welke opleinding moet je kiezen aan het MBO als je met micro spul wilt werken (printplaatjes e.d.)

Dat zal mij reuze helpen in de cariere En op school wordt geadviseerd om voor lichttechniek de AV-techniek te doen, maar omdat ik her en der lees dat dat geen super opleidingen zijn, vroeg ik me dit toch wel af de, de praktijkervaring voor lichttechniek heb ik immers al...

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
                            Licht is altijd zwaar.

Comment

• DJ Purno
                              • Jun 2001
                              • 111

Ahh, Compact, jij komt ons dus lekker vervelen het volgende jaar! Ik ben bijna klaar met mijn 2e leerjaar. De opleiding word ondertussen beter. Ik ben van de eerste lichting en dit hebben we geweten ook. Meer vrij als les. Heb nu mijn eerste stage jaar erop zitten, en ik kan je zo al zeggen dat je daar het allermeest van leert, wat me ook al logisch leek. De leraren zijn wel relaxed, een Wiskunde leraar (waarschijnlijk je mentor straks) die geeft licht, puur omdat ie zichzelf er erg in intresseert, klinkt fout maar pakt goed uit. Geluid leraar heeft studio en rete veel ervaring, kun je ook veel van leren! Daan van video heb ik zo mijn bedenkingen over. Hele goeie gast, maar gewoon niet zo goed in les geven. Ik denk dat je een saai eerste jaar gaat krijgen, maar dat je je wel gaat vermaken op je stages. Ik ga volgend jaar vij Q-audio stage lopen, dus ik ga me wel vermaken!!

P.s. Sorry voor mijn naam, heb me met 12 jaar hier ingeschreven en nu paar jaar later weer es een keer aant rond kijken hiero! It keeps on going!!
                              Sorry voor mijn naam! Het is al even geleden dat ik me hier aangemeld heb 8-)

Comment

• DJ.T
                                • Nov 2002
                                • 1502

Je was 14
                                We're ready to party, are you?

Comment

Working...