En dan dit: Harde muziek kan klaplong veroorzaken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Controller
    • Apr 2002
    • 745

Harde muziek, en dan met name dancemuziek, is mogelijk een oorzaak voor een klaplong. Dat beweren wetenschappers in het Engelse tijdschrift Thorax. Gebruikelijke oorzaken voor een klaplong waren roken, drugs en uitputtende ziektes, maar in Engeland zijn steeds meer gevallen bekend van niet-rokende clubbers met 'pneumothorax'.Een klaplong ontstaat als er lucht komt tussen de long en het membraam dat de long bedekt. Door blootstelling aan hoge en lage frequenties opent en sluit de long zich, waardoor lucht uit de longen onder het membraam komt. Wordt de zuurstof bijtijds afgevoerd dan is de kans op problemen klein, maar soms stokt de doorgifte naar vitale organen, met alle gevolgen van dien. Dancemuziek wordt specifiek genoemd, vanwege de constante aanwezigheid van extreem hoge en lage geluiden.Onderzoeker John Harvey van het Southmead Hospital in Bristol verwacht niet dat mensen stoppen met uitgaan vanwege het gevaar op een klaplong. "We kunnen ze wel adviseren niet dicht bij boxen te gaan staan of een basswoofer in hun auto te bouwen... Wij kaarten het aan zodat artsen de juiste vragen kunnen stellen", aldus Harvey.
  • Iko
    • Feb 2002
    • 766

Vind je t gek.. Ga maar eens voor een flinke stack subs staan.. Dat hou ik niet lang uit..

Comment

• DjFx
      • May 2004
      • 307

Hmmz ons 'vak' is dan ongezond?[V]
      Ik heb ook even verder gekeken in de reactie's
      citaat:
      En bij speedcore kun je zeker weer aan je hart gaan denken!
      citaat:
      dance muziek is dus gewoon ongezond [xx(]
      Welke 'dokter' geeft uitleg [^]

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Heel theoretisch....Bij een bepaalde frequentie (=trilling) zou theoretisch(!) je lichaam uit elkaar trillen.

Wat mij best mogelijk lijkt dat door een erg forse PA er in bepaalde lichaams holtes een frequentie ontstaat die niet fris is voor je lijf...

Verder kan je wetenschappelijk van alles aantonen....tis maar waar je zin in hebt.

Je kunt ook stellen: Door de toename van bezoekers aan Dance feesten worden meer mensen dronken op dance feesten.
        Kortweg: des te meer bezoekers, des te meer zaken er gebeuren die anders ook wel waren gebeurd, maar nu toevallig daar gebeuren omdat er zoveel mensen bij elkaar zijn.

Comment

• Jeroen
          • Aug 2000
          • 1021

Van een klaplong wist ik het niet. Maar van hartkloppingen wist ik het wel, is ook logisch. Je hart werkt een ritmisch. Wanneer je dichtbij een flinke stapel hout staat die een flinke hoeveelheid druk opbouwt en dus in een ander ritme die druk weergeeft kan die druk sterker zijn dan jouw hart pompt.

Alex en ik hebben het in Duitsland verschillende keren meegemaakt dat op last van de EHBO het laag zachter moest omdat mensen dichtbij de PA last van hartkloppingen kregen en deze ook echt afgevoerd werden. Maar een klaplong? Dan moet er bijna een karcher staan denk ik
          Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

Ik hoop dat de Arbo hier overheen leest, anders staan we straks nog in speciale pakken met dempingsmateriaal omdat we langdurig blootgesteld worden aan die slechte tonen
            Duurt niet lang meer, dan bestaat er niets meer wat niet slecht voor je is!?

Comment

• HumpiE
              • Sep 2004
              • 6

Ben je net gestopt met roken van dat is gezond, komt de klaplong op komts[V] , Scobydo touwtjes krijg je een minder fijne ziekte van, als je zo op eet, van appels krijg je gaatjes in je tanden, wat is tegenwoordig nog gezond voor de mens??
              ROMANTIEK: een woord uitgevonden door vrouwen om het leven van mannen zuur te maken

Comment

• Klaaske
                • Jun 2003
                • 571

citaat:wat is tegenwoordig nog gezond voor de mens??
                <font size=\"1\">
                Groeten,
                Jaap
                <b>
                -[GSXke :)]-
                </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Dave
                  • Jan 2001
                  • 757

Leven is ongezond -&gt; Je gaat er nog dood aan ook
                  U x I = Boem.

Comment

• jakobjan
                    • Jul 2002
                    • 599

Ik heb bij Jovink (niet mooi wel hard) een paar keer meegemaakt dat mij de lucht uit de longen verdween doordat ik voor hun EAW stapel ging/moest staan.., op dat moment kon ik even geen lucht meer krijgen, (dus snel foto maken en dan weer voor dat hout weg).

Maar een klaplong, dan moet het wel heel erg vreselijk hard gaan
                    Jakob-Jan
                    Lightjockey Beta tester
                    Freelance Licht tekkie

Comment

• Klaaske
                      • Jun 2003
                      • 571

Wel ervaring met oogschokken voor een stack van 4 Labhoorns die 134dB speelde
                      Ook mensen die buikpijn kregen van het stackje
                      <font size=\"1\">
                      Groeten,
                      Jaap
                      <b>
                      -[GSXke :)]-
                      </font id=\"size1\"></b>

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

citaat:Geplaatst door HumpiE

Scoobydoo touwtjes krijg je een minder fijne ziekte van, als je zo op eet
                        alleen al in je mond stoppen schijnt genoeg te zijn, idem voor legoblokjes...

ze vergeten er dan bij te vermelden dat het om een vrachtwagen vol van dat speelgoed gaat (dat nieuws komt dan pas een week later, als iedereen het al heeft geboycot )

Dus wederom blijkt weer: het gaat om de hoeveelheid...
                        Niemand dwingt je om op 10 cm van de basspeakers te staan [B)]

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Alles waar TE voor staat is slecht. Ik blijf dan ook maar lekker doen wat allemaal verboden is. Ook waar TE voor staat, houdt het leven lekker aangenaam

Comment

• DjFx
                            • May 2004
                            • 307

Mar als je nou zo'n klaplong krijgt, (zit r nog verschil in wat voor situtie, maar we nemen maar gewoon deze situatie; klaplong door (te harde) muziek)
                            Kan je hier aan dood gaan ofzo?[?]
                            Of moet je naar t ziekenhuis om hem om het uitteklapen of op te blazen?[)]

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

citaat:Geplaatst door DjFx

Mar als je nou zo'n klaplong krijgt, (zit r nog verschil in wat voor situtie, maar we nemen maar gewoon deze situatie; klaplong door (te harde) muziek)
                              Kan je hier aan dood gaan ofzo?[?]
                              Of moet je naar t ziekenhuis om hem om het uitteklapen of op te blazen?[)]
                              zal het zo even aan mijn vrouw vragen als ze thuiskomt wat een klaplong precies inhoud !!
                              Zij is n.l. Doctorandus in de Pharmaseutische en Biologische technieken
                              sissie
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...